Skrevet av Emne: Skjortejævler  (Lest 25443 ganger)

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Skjortejævler
« #225 : 29. desember 2008, 02:55 »
Det går vel an å finne opp enda bedre benkpresskjorter også? Eller hvordan er det med det? må alle bruke samme skjorte?

Det finnes flere andre forbund som bruker skjorter av sterkere materialet enn det blir brukt i IPF, og dette gir mer kilo.
Alle må ikke bruke samme skjorte. Det er ikke noe krav at man må løfte med utstyr, men det er en forutsetning for å kunne hevde seg i konkurranse. Det finnes 4 godkjente leverandører av utstyr i IPF: Metal, Inzer, Crane og Titan. Tror det er alle. De neste to årene er det ikke lov å lage nytt utstyr og IPF har sagt seg fornøyde med utstyret som er tilgjengelig pr. dags dato. Tror ikke de ønsker å godta bedre utstyr fremover, da dette gjør det enda vanskeligere å få IOC godkjenning.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Skjortejævler
« #226 : 29. desember 2008, 03:03 »
Vanskelig å si, men jeg har egentlig ikke så mye personlig mening angående dette med utsttyr. Det er bare det at det er 0 poeng å bruke drakt untatt det å løfte flere kg.

Stevnedeltagelsen i benkpress har økt bra etter at benkskjorta ble tillatt her i 2004.
Vi er blitt en av verdens beste nasjoner i benkpress og tar internasjonale medaljer. Dette trekker til seg oppmerksomhet og igjen fører det til økt rekrutering.
Selv bruker jeg skjorte på trening 2 treninger i ukene før en konkurranse og jeg trener ellers som normalt. Det koster meg ikke en kalori ekstra å bruke skjorte i konkurranse.
 
At den gir et skjevt bilde på min reelle styrke når det står 210 kg som pers og ikke 170 kg som jeg tar uten drakt får så være. Jeg hadde fint greid 210 kg i gymbenk, som svært mange operer med her inne.

0 poeng i å benke uten drakt i et anerkjent forbund som velger å tillate drakter i konkurranse.
 
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Skjortejævler
« #227 : 29. desember 2008, 04:06 »
Stevnedeltagelsen i benkpress har økt bra etter at benkskjorta ble tillatt her i 2004.
Vi er blitt en av verdens beste nasjoner i benkpress og tar internasjonale medaljer. Dette trekker til seg oppmerksomhet og igjen fører det til økt rekrutering.
Selv bruker jeg skjorte på trening 2 treninger i ukene før en konkurranse og jeg trener ellers som normalt. Det koster meg ikke en kalori ekstra å bruke skjorte i konkurranse.
 
At den gir et skjevt bilde på min reelle styrke når det står 210 kg som pers og ikke 170 kg som jeg tar uten drakt får så være. Jeg hadde fint greid 210 kg i gymbenk, som svært mange operer med her inne.

0 poeng i å benke uten drakt i et anerkjent forbund som velger å tillate drakter i konkurranse.
 


Jo det tror jeg faktisk... Grin
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Tannfeen

Sv: Skjortejævler
« #228 : 29. desember 2008, 04:19 »
Hvordan fungerer eksempelvis en benkskjorte egentlig? Er det slik at den avlaster brystmuskulaturen gjennom å omlagre kraft ved å stramme over brystet slik at armene skyves frem?

For å trekke en parallell til sykkelsporten så vil man aldri klare å konstruere en sykkel hvor den energien som skyver syklisten framover er større enn den energien syklisten yter, selv om man ser bort ifra energitap i selve mekanismen og friksjon etc.

Ble litt upresist formulert men ved å legge til godvilje så skjønner sikkert de fleste hva jeg mener. Klokka er tross alt over 4 på natta.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Skjortejævler
« #229 : 29. desember 2008, 04:39 »
Jo det tror jeg faktisk... Grin

Bruker jævlig mange kalorier på å dra den på andre ja  Wink
Men du må forklare om du mener man bruker en kalori ekstra av å bruke den. Tar den jo faktisk ikke på selv engang  Grin

Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Skjortejævler
« #230 : 29. desember 2008, 04:59 »
Hvordan fungerer eksempelvis en benkskjorte egentlig? Er det slik at den avlaster brystmuskulaturen gjennom å omlagre kraft ved å stramme over brystet slik at armene skyves frem?

For å trekke en parallell til sykkelsporten så vil man aldri klare å konstruere en sykkel hvor den energien som skyver syklisten framover er større enn den energien syklisten yter, selv om man ser bort ifra energitap i selve mekanismen og friksjon etc.

Ble litt upresist formulert men ved å legge til godvilje så skjønner sikkert de fleste hva jeg mener. Klokka er tross alt over 4 på natta.

4 om natta er jo prime time  Cheesy

Få tak i en tykk og solid strikk, legg denne i et 8-tall rundt armene dine og over brystet så vil du kjenne hvordan en benskjorte fungerer Smiley
Motstand i skjorta bygger opp elastisk energi, som gjør at stangen får fart i bunn av løftet når du begynner presset. Farten gjør at brystet er mindre innvolvert, triceps mer innvolvert, og man behøver ekstra styrke i avslutningsfasen pga de ekstra kiloene man kan legge på stangen. Det er ikke dermed sagt at brystet ikke skal trenes lengre, for man må kunne trykke i fra i bunn posisjon slik at man utnytter farten, men det er viktig å trene spesifikt for styrken på toppen av løftet. Klosser, strikker, floorpress etc.

Sykkelsporten har sykler i dag som er langt mer energisparende for syklisten enn de eldre utgavene. Dette medfører at syklistene klarer å holde på lengre og i større hastighet. Lagene med best utstyr tilgjengelig har et fortrinn. Utstyret har hatt mye å si også her.
At det er forskjeller på hvilken fordeler utstyret gir i to så vidt forskjellige idretter som styrkeløft og sykling sier seg vel egentlig selv.
Det er ikke en livsnødvendighet å ha høyteknologiske sykler, lik som man ikke må bruke benkpresskjorte for å løfte benkpress, men allikvel finnes det prinsipielle likheter her.

Man hadde ikke trengt å løfte med stopp i benkpress heller, eller med rumpa nedi benken. Presset hadde ikke trengt å være jevnt heller, nedoverbevegelser kunne også vært tillatt. Er veldig mange former for benkpress ute i den store verden, benkpress med skjorte er en av dem. Selv merker jeg at skuldrene skånes av benkpresskjorte, slik intensjonen var når skjorta først kom. At man i dag får 40-70 kg på den i stedet for 10 kg som de orginale skjortene gav, gjør at den ikke lengre opptrer som en beskyttelse for skuldre/bryst. Nå er det hjelpeutstyr som gjør at man løfter mer. Ikke ukjent hva all annen idrett driver med.

Dette har vært diskutert så mange ganger og det er kun benkpress som kritiseres. Utstyrert her er likt som i knebøy og markløft, men hobbyboleren og singlet bimboene kjører kun benkpress, derfor er det kun dette man skal legge seg borti. Skjønner helt ærlig talt ikke problemet. Nå er det et eget raw forbund hvor det verken testes for doping eller løftes med skjorte.
Selv liker jeg både å løfte med og uten skjorte, og jeg liker godt de strenge reglene som ikke levner noen tvil om gyldigheten av løftet. Jeg MÅ ikke bruke skjorta, jeg KAN bruke skjorta. Jeg blir ikke svakere av at andre bruker skjorta. Svært sjelden jeg hører noe negativt om utstyret fra de som faktisk bruker det. Og det virker som om spesielt de yngre trives med drakter. Rekruteringen er jo ikke negativ i forbundet om dagen heller  Smiley
 
 
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Tannfeen

Sv: Skjortejævler
« #231 : 29. desember 2008, 15:41 »
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Skjortejævler
« #232 : 30. desember 2008, 02:03 »
Bruker jævlig mange kalorier på å dra den på andre ja  Wink
Men du må forklare om du mener man bruker en kalori ekstra av å bruke den. Tar den jo faktisk ikke på selv engang  Grin



Med mindre det er en veldig løs skjorte så må man jo gjerne sitte på feks en benk og holde seg fast mens noen drar på, samt noen robevegelser med armen....vil tro det koster en kalori eller to.. Grin
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!