Skrevet av Emne: Vil forby doping  (Lest 21339 ganger)

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Vil forby doping
« #60 : 08. desember 2008, 19:21 »
Hva har voldtekt med saken å gjøre egentlig? Både alkohol og bol har skadevirkninger både for brukeren og andre (samfunnskostnad/andre personer). Alkohol er regulert en del allerede, men det er så stor oppslutning om drikkekulturen i norge i dag at noe som helst totalforbud mot alkohol vil aldri komme på tale! Men vis meg en politiker som vil forsvare stereoider. Det er ikke alment akseptert, ingen bryr seg om det blir totalforbud mot bruk av det.. Utenom noen på treningsforum.no riktignok.

Skjønner ikke at folk gidder å bole uansett. Man får jo ikke en kropp man kan være stolt av, man får en kvisete juksekropp. Kjøp heller en sånn: http://www.frightcatalog.com/i/360x360/1103042.jpg

Gjelder å ha tunga rett i munnen her.

Hva slags skader har bol? Utenom kviser, håravfall, etc. ?

Hvilke episoder kan du henvende til der noen har blitt skadet fordi en annen person brukte bol?


Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Vil forby doping
« #61 : 08. desember 2008, 19:44 »
Hmmm.. Når vi hadde de på besøk for en liten stund siden sa de (ADN) at kreatin var det eneste de kunne anbefale, og at det er en bevist effekt uten bivirkninger.

De besøkte oss for over ett år siden..

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Vil forby doping
« #62 : 08. desember 2008, 19:48 »
Men kan jo hende at å forby bol hindrer et par tre stykker fra å bruke det, og da er det jo positivt igjen.

Tror endog at politiet har ALT for få ressurser til å gjøre noe mer en de gjør i dag med saken desverre.

Politet har jo ikke råd til å ta narkobaronene en gang, langt mindre bry seg om den gjenomsnittlige boler.

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Sv: Vil forby doping
« #63 : 09. desember 2008, 00:35 »
Jeg fant noe fra forarbeidene til forrige gang det var snakk om å forbu bruk:

-------------------------------------------------------------------

I begrunnelsen for forslaget vises det til at økningen i erverv, besittelse og bruk av dopingmidler de seneste årene har vært urovekkende stor. Tall fra Tollvesenet viser at beslaget av dopingmidler i 2003 var mer enn det tidobbelte av beslaget i 2000.

Sverige innførte i 1998 totalforbud mot enhver form for doping, og man har nå startet en spesialklinikk for behandling av dopingmisbrukere. Forskningsresultater viser at bivirkningene ved bruk av anabole steroider er langt alvorligere enn tidligere antatt sett i forhold til hjerneskade, aggresjonskontroll og voldsbruk.

Både fra Stiftelsen Antidoping Norge og fra "Dopingtelefonen" som er etablert ved Aker universitetssykehus HF, uttrykkes det stor bekymring for den økende bruken av dopingmidler, og at brukerne blir stadig yngre. Det advares sterkt i forhold til at økt bruk vil ha en klar sammenheng med framtidig voldskriminalitet.

Rapporter forteller at barn helt ned til 12-årsalderen bruker anabole steroider, og en undersøkelse fra 2003 viser at over 4 pst. av alle 16-åringer i Akershus har benyttet doping.

Det er påvist alvorlige helsemessige konsekvenser ved bruk av dopingmidler. I særlig grad gjelder dette det vi vanligvis omtaler som anabole steroider. Når de anabole steroidene brukes i større doser, kan de føre til en rekke bivirkninger, både fysiske, psykiske og sosiale. Av sosiale bivirkninger viser en norsk undersøkelse at vold, narkotikabruk og vinningsforbrytelser er mye vanligere hos misbrukere av androgen-anabole steroider enn hos dopfri jevnaldrende ungdom.

Den samlede informasjonen fra de kontrollerte kliniske forsøkene der det er benyttet de høyeste dosene, gir indikasjon på at bruk av anabole steroider i store doser hos noen, kanskje spesielt disponerte individer, kan utløse psykiske tilstander som er betegnet som mani/hypomani, dvs. tilstander som også kan innebære økt aggressivitet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dessuten ser jeg jo at alle disse "bolerne" stadig kommer opp i bråk ute på byen. Nå vet jeg jo av egne erfaringer at litt muskler fungerer som en magnet på drita fulle bråkmakere, men jeg tror ikke det forklarer det.

Jeg kjenner også noen som jobber i trygdevesenet. Disse har fortalt meg på generell basis at det er uforholdsmessig mange "big guys" som ikke jobber og skylder på alle mulige skader for å få uføretrygd.

For en del år siden jobbet jeg av og til med kontroll av billetter på trikken. Og du kan banne på at det verste som kunne skje var når en av disse bolerne ikke hadde kjøpt billett. De var rett og slett truende og av og til voldelige. Dette var stort sett i oslo sentrum så det bør si litt. Fulle folk var mye vanligere, men sjelden det var særlig trøbbel med disse.

Så jeg har inntrykk av at mange som bruker det utgjør en fare for andre og økte samfunnskostnader.

Så kommer vel argumentet deres: Men alkohol fører til enda mer samfunnskostnader og fører til enda mer skader for andres del, og alkohol er jo ikke forbudt.

Ja, det er selvsagt riktig. Men det er nå en gang slik at alkohol aldri kommer til å bli forbudt ettersom vi har hatt kultur for å drikke alkohol i uendelige tider. Og alle (så og si) drikker alkohol. Politikerne kan selvsagt ikke forby alkohol under slike forutsetninger. Oki, så langt har vi funnet ut at vi ikke kan forby alkohol. Kan lovgiver likevel forby andre skadelige ting (selv ting som er mindre skadelig enn alkohol), eller har da hele lovgivningspolitikken som går ut på å regulere uønsket adferd strandet fullstendig? Selvsagt ikke.. Så slutt å sammenlikne med alkohol eller røyk.
300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Vil forby doping
« #64 : 09. desember 2008, 11:19 »
Syns du kommer med mye bra her jeg! Ikke ta motstanden på forskudd.

selv om akershusundersøkelsen er under enhver kritikk for kvaliteten av resultatet. (Svenkeruds diskursanalyse igjen)
Og selv om man alltid kan krangle på bagateller og detaljer, så er det helt legitimt å se sammenhenger og tendenser.

tallene til Tollvesenet har også sin forklaring, og de kan nok ikke brukes til å indikere større forbruk i den grad man skulle ønske.

det som er vanskelig er å skille ut hva som kom først... hønene eller eggene. er det tullinger som doper seg, eller blir folk tullinger av dop?

Uansett, så er slike ting som du beskriver ikke noe bra. Voksne arbeidsføre folk skal pelle seg i jobb, og ikke snylte på samfunnet. Jeg tipper mange av disse har mer enn nok inntekt fra å selge steroider, noe som ER kriminellt. Disse trenger ikke jobbe, og gjør nok alt de kan for å bli uføretrygdede.

Dette sidestiller jeg med svindel. Ikke bare får de penger fra mine skattepenger, men de tjener svartpenger som ikke skatter tilfelleskassa... 


Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Vil forby doping
« #65 : 09. desember 2008, 11:32 »
Jeg fant noe fra forarbeidene til forrige gang det var snakk om å forbu bruk:

-------------------------------------------------------------------

I begrunnelsen for forslaget vises det til at økningen i erverv, besittelse og bruk av dopingmidler de seneste årene har vært urovekkende stor. Tall fra Tollvesenet viser at beslaget av dopingmidler i 2003 var mer enn det tidobbelte av beslaget i 2000.

Sverige innførte i 1998 totalforbud mot enhver form for doping, og man har nå startet en spesialklinikk for behandling av dopingmisbrukere. Forskningsresultater viser at bivirkningene ved bruk av anabole steroider er langt alvorligere enn tidligere antatt sett i forhold til hjerneskade, aggresjonskontroll og voldsbruk.

Både fra Stiftelsen Antidoping Norge og fra "Dopingtelefonen" som er etablert ved Aker universitetssykehus HF, uttrykkes det stor bekymring for den økende bruken av dopingmidler, og at brukerne blir stadig yngre. Det advares sterkt i forhold til at økt bruk vil ha en klar sammenheng med framtidig voldskriminalitet.

Rapporter forteller at barn helt ned til 12-årsalderen bruker anabole steroider, og en undersøkelse fra 2003 viser at over 4 pst. av alle 16-åringer i Akershus har benyttet doping.

Det er påvist alvorlige helsemessige konsekvenser ved bruk av dopingmidler. I særlig grad gjelder dette det vi vanligvis omtaler som anabole steroider. Når de anabole steroidene brukes i større doser, kan de føre til en rekke bivirkninger, både fysiske, psykiske og sosiale. Av sosiale bivirkninger viser en norsk undersøkelse at vold, narkotikabruk og vinningsforbrytelser er mye vanligere hos misbrukere av androgen-anabole steroider enn hos dopfri jevnaldrende ungdom.

Den samlede informasjonen fra de kontrollerte kliniske forsøkene der det er benyttet de høyeste dosene, gir indikasjon på at bruk av anabole steroider i store doser hos noen, kanskje spesielt disponerte individer, kan utløse psykiske tilstander som er betegnet som mani/hypomani, dvs. tilstander som også kan innebære økt aggressivitet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dessuten ser jeg jo at alle disse "bolerne" stadig kommer opp i bråk ute på byen. Nå vet jeg jo av egne erfaringer at litt muskler fungerer som en magnet på drita fulle bråkmakere, men jeg tror ikke det forklarer det.

Jeg kjenner også noen som jobber i trygdevesenet. Disse har fortalt meg på generell basis at det er uforholdsmessig mange "big guys" som ikke jobber og skylder på alle mulige skader for å få uføretrygd.

For en del år siden jobbet jeg av og til med kontroll av billetter på trikken. Og du kan banne på at det verste som kunne skje var når en av disse bolerne ikke hadde kjøpt billett. De var rett og slett truende og av og til voldelige. Dette var stort sett i oslo sentrum så det bør si litt. Fulle folk var mye vanligere, men sjelden det var særlig trøbbel med disse.

Så jeg har inntrykk av at mange som bruker det utgjør en fare for andre og økte samfunnskostnader.

Så kommer vel argumentet deres: Men alkohol fører til enda mer samfunnskostnader og fører til enda mer skader for andres del, og alkohol er jo ikke forbudt.

Ja, det er selvsagt riktig. Men det er nå en gang slik at alkohol aldri kommer til å bli forbudt ettersom vi har hatt kultur for å drikke alkohol i uendelige tider. Og alle (så og si) drikker alkohol. Politikerne kan selvsagt ikke forby alkohol under slike forutsetninger. Oki, så langt har vi funnet ut at vi ikke kan forby alkohol. Kan lovgiver likevel forby andre skadelige ting (selv ting som er mindre skadelig enn alkohol), eller har da hele lovgivningspolitikken som går ut på å regulere uønsket adferd strandet fullstendig? Selvsagt ikke.. Så slutt å sammenlikne med alkohol eller røyk.

Så er det også muligheten for at økningen i beslag viser en ting; Tollen er flinkere en før:) Og denne voldslinken ble jo avvist av Politiets egne undersøkelser, men om en amfetminspekka drittsekk denger noen, og har brukt bol, så vil de skylde på steroidene.

Det er endog fryktelig at 12 åringer bruker bol:( Det er tragisk, men en kanskje naturlig progresjon i et samfunn som har "en pille for alt"

narkotika og vinningskriminalitet; Denne blir for tynn mener jeg. Årsaken er nok den at mange bruker anabole steroider, dette inkluderer kriminelle, men om de er kriminelle for at de boler?? Neppe. De boler for å få damer, i likhet med hobbybolerene.
men placebo effekten derimot; Kjenner en idiot som begynnte med aas, og han hadde hørt han skulle bli så hissig og greier. Samme dag som han tok 1`ste sprøyta, gikk han ut og smallt til noen.

Dette var med en medisin som bruker 14 dager på å ta full effekt vistnok... Placebo. Tror du du drikker sprit, blir du full som faen, til og med uten promille;)

Tragisk at mennesker som er friske nok til å bole bruker kroppen som unnskyldning for å ikke jobbe, det er bare trassig, og en honnør går til egils innlegg i den sammenhengen.

Men her er greia; jeg har gått blant dopingbrukere i hopetall.. Gamle og unge,. Hvor er disse skummle psykotiske, helseskadde drittsekkene alle snakker om? jeg snakker om siviløkonomer, advokater, politifolk (ja faktisk) og lignende.

Du finner seff drittsekkene på bol, men de finner du i større omfang utenom de som boler uansett.

Er en en drittsekk er en en drittsekk uansett hva ebn putter i seg. Spør om aggresjonslinken til amfetamin og slikt, så ser du dokumenterte psykoser og whithdrawal effekter.

AAS er nok skadelig vil jeg tro, men ikke på LANGT nær så farlig som b. Barland, ADN og deres partnere vil ha det til.

Hvorfor egentlig bry seg så veldig? Vend øynene mot kreftsaken, anti narkotika, eller noe slikt, som iallefall bevisst knekker folk i steden for å angripe uten vitenskapelig grunnlag, og på grunn av et par 3 idioter som sitter rundt i landet og onanaerer til bilde av seg selv i avisene, der de sier hvor synd det er i dem, for at DE VALGTE missbrukte medisiner.

Forby ekstremsport, forby tobakk, forby alkohol, ta alle farer som mennesker selv velger å disponere seg for, og hva vil skje? De forsetter uanfektet.

L

L



Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Vil forby doping
« #66 : 09. desember 2008, 12:06 »
det tviler jeg sterkt på om blir gjennomført. Norske stat tjener fett på folk som røyker. Da må de finne på en annen måte å få inn det tapte på...

Og staten bruker mye på de som røyker.

Aktiv styrkeløfter

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Vil forby doping
« #67 : 09. desember 2008, 12:08 »
Legalisere legemidler? Hva mener du? : )

Regner med at det menes fjerne reseptplikt på legemiddler. Stereoider kan jo kune kjøpes mot gyldig resept i Norge uten at noen begår straffbare handlinger.

Aktiv styrkeløfter

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Vil forby doping
« #68 : 09. desember 2008, 12:10 »
Det du sier er at lovgiver er nødt å forby ting i rekkefølge etter hvor farlig det er?  Selvsagt er alkohol og røyking samfunnøkonomisk mer kostbart. Men så er det jo også svært mange som driver med det og det er sosialt akseptert, og det har det vært i århundrer. Da er det ikke bare bare for lovgiver å forby det. De fleste drikekr alkohol slik at det er harmløst uansett, skal man forby dette for alle da? Alkohol og røyk er gjennomregulert allerede.


Nå blir vel røying mer og mer uglesett da.

Aktiv styrkeløfter

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Vil forby doping
« #69 : 09. desember 2008, 12:11 »
Valium og prozac på Rema 1000!

Valium står på narkolista. Det gjør ikke prozac.
Valium regnes derfor som narkotika hvis det innføres ulovlig.

Aktiv styrkeløfter

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Vil forby doping
« #70 : 09. desember 2008, 12:12 »
Du mener han som drikker, ikkesant?  For det er vel ikke mange bolere som ender opp som en samfunnsbyrde på grunn av dopingen sin, i forhold til ungdommer som gjør skade osv i fylla?

Så hva hvis bol og fylla blandes. Økte testosteron nivå sammen men alkohol. Blir saken noe bedre av det?

Aktiv styrkeløfter

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Vil forby doping
« #71 : 09. desember 2008, 12:13 »
MEN
Ingen vil ta skade om dop ble forbudt.

Og sannsynligvis vil det virke avskrekkende på noen om det ble kriminalisert.

Hvorvidt det er verdt noe, vites ikke.

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Vil forby doping
« #72 : 09. desember 2008, 12:14 »
Gjelder å ha tunga rett i munnen her.

Hva slags skader har bol? Utenom kviser, håravfall, etc. ?

Hvilke episoder kan du henvende til der noen har blitt skadet fordi en annen person brukte bol?



Økt risiko for kreftrisiko, nyresvikt, infarkt,osv.

Aktiv styrkeløfter

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Vil forby doping
« #73 : 09. desember 2008, 12:15 »
Så hva hvis bol og fylla blandes. Økte testosteron nivå sammen men alkohol. Blir saken noe bedre av det?
absolutt ikke.
Når alkohol alene forårsaker så mye dritt som det gjør, så er det logisk at en STERKERE og STØRRE full idiot vil kunne gjøre mer skade enn en liten en.

Utlogget Lille Sven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 017
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 017

  • Aktiv innen styrkeløft og strongman
Sv: Vil forby doping
« #74 : 09. desember 2008, 12:40 »
absolutt ikke.
Når alkohol alene forårsaker så mye dritt som det gjør, så er det logisk at en STERKERE og STØRRE full idiot vil kunne gjøre mer skade enn en liten en.

Alle som har jobbet i døra noen år har vært ute for nok folk av denne typen. En utrolig dårlig kombinasjon og ofte kan du slenge enn litt speed i nesa så har du en fyr som ikke akkurat lar seg geliede pent og pyntelig ut...

Om selve forbudet tror jeg at man vil kunne oppnå en positv effekt angående drittunger som trøkker. Kanskje disse tenker seg om noen ganger og t.o.m utsetter kuren til de er i slutten av tenårene og ikke tar den i starten (eller før).

Mener det er stor forskjell på en person som har trenet seriøst i noen år og en som kjører kur etter noen mnd trening. Starter du så tidlig vil man jo aldri kunne akseptere hvor seint det går å bygge styrke og volum rein. Selvfølgelig vil disse alltid være på når de trener.
Nr 4 -105 Kristiansand Showlift 2008
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2009
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2010
Norgesmester i Atlasstein 2009 for -105
Nr 3 Heilt vilt 2009
Nr 8 NSM 2011

LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=84861.0

Medlem av Kristiansand Atlet Klubb og Kristiansand Strongteam

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!