Skrevet av Emne: Kost- og treningsmyter  (Lest 19963 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kost- og treningsmyter
« #150 : 12. desember 2008, 12:57 »
Jeg elsker tråder som dette. Så mye empirisk kunskap og samtidig så mange meninger/synsvinkler og halvsannheter finner du ikke andre steder. Etter å ha lest et par tråder som dette og linkene som følger med er man veldig nært "sannheten" om kosthold.

I tråder som dette lærer du mer enn hvis du leser 100 vanlige artikler.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget kris7

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

Sv: Kost- og treningsmyter
« #151 : 12. desember 2008, 14:08 »
At man kan gå ned i vekt og derigjennom forbedre sin helse av metoder som Atkins? Jeg syfter her til overvektige med insulinresistens og/eller metabolsk syndrom.

Selvsagt, men det er jo ikke det det har handlet om her i tråden primært.

Får man i seg mer energi enn man forbrenner så går man selvsagt opp i vekt, men det gjør man jo uansett kosthold.

Ja jeg tror det er en del som tviler på det, iallefall sett i det moderne norske samfunn. "Hvor man blir så feit av å spise mye fett". Sier selvfølgelig ikke alle, men mange med lite, og i verstefall null kunnskap om kost. Det kan du vel nesten ikke si deg uenig i:)

Jeg vet ikke om det stemmer helt uansett type kost, anngående kalori inntak.
Kan du da forklare hvorfor jeg gikk vidre ned i vekt, mot en god stund uti ca 1,5 mnd deff?
Jeg mener jeg var i ketose, og brukte kroppen  lite, spiste masse kalorier, men primært kun fra fett og kjøtt.

Derfor vet jeg ikke helt om du kan sammenligne en vanlig høykarb deff, mot en lavkarb deff med tanke på inntak av kalorier. Ialle fall ikke i mitt tilfelle, om det er likt for andre vet jeg ikke.

Har du noen gode innspill på det vil jeg gjerne høre;)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kost- og treningsmyter
« #152 : 12. desember 2008, 14:28 »
Termogense? Proteiner har man jo funnet ut at har 3,2 kalorier i middelverdi og ikke 4 som man trodde før.

http://www.fao.org/DOCREP/006/Y5022E/y5022e04.htm
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #153 : 12. desember 2008, 15:30 »
Ja jeg tror det er en del som tviler på det, iallefall sett i det moderne norske samfunn. "Hvor man blir så feit av å spise mye fett". Sier selvfølgelig ikke alle, men mange med lite, og i verstefall null kunnskap om kost. Det kan du vel nesten ikke si deg uenig i:)

Jepp. Jeg syftet dog til de som har debattert i denne tråden, ser nå at jeg ikke var helt tydelig der.

Jeg vet ikke om det stemmer helt uansett type kost, anngående kalori inntak.
Kan du da forklare hvorfor jeg gikk vidre ned i vekt, mot en god stund uti ca 1,5 mnd deff?
Jeg mener jeg var i ketose, og brukte kroppen  lite, spiste masse kalorier, men primært kun fra fett og kjøtt.

Derfor vet jeg ikke helt om du kan sammenligne en vanlig høykarb deff, mot en lavkarb deff med tanke på inntak av kalorier. Ialle fall ikke i mitt tilfelle, om det er likt for andre vet jeg ikke.

Hvis du gikk ned i vekt så spiste du færre kalorier enn du forbruket. Husk at det kan være vanskelig å beregne fettinntaket, hvis man nå ikke veier hvert eneste gram mat, olje og drikke man får i seg.

I alle kontrollerte studier hvor man har hatt full kontroll på hvor mange kalorier de som deltatt har dyttet nedpå har kaloriinntak korrelert med vekt. Dette gjelder uansett om det er snakk om GI, keto, lavkarbo, høykarbo, osv. 

Termogense? Proteiner har man jo funnet ut at har 3,2 kalorier i middelverdi og ikke 4 som man trodde før.

http://www.fao.org/DOCREP/006/Y5022E/y5022e04.htm

Jepp. Et større proteininntak vil også føre til bedre appetitkontroll, ergo sannsynligvis mindre mat hvis man spiser på "gefühlen".

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=63774.0


Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: Kost- og treningsmyter
« #154 : 12. desember 2008, 15:39 »
Dette er faktisk en diskusjon jeg ikke hadde tenkt meg inn på siden så mye smart er sagt her, men det er noe i påstanden om at kcal ikke er alt.

Studier må man jo tro på, men når jeg keto-deffer går jeg kraftig ned i vekt - og det til tross for høyt antall kcal (mye høyere enn vedlikeholdsnivået på (vanlig kost)

Går jeg ned i kcal går jeg enda fortere ned, men jeg kan oppretteholde et inntak og fortsatt gå ned, selv på et nivå  der jeg legger på meg med "vanlig" kost…

Dette under veing, telling og utregning... Smiley



Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #155 : 12. desember 2008, 16:53 »
.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Kost- og treningsmyter
« #156 : 12. desember 2008, 18:16 »
Den artikkelen ble jo godt mottatt på treningsforum!

Burrhus

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #157 : 12. desember 2008, 18:43 »
.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kost- og treningsmyter
« #158 : 12. desember 2008, 19:21 »
Jeg driver å gå ned i vekt nå, og har droppet 10 kg den siste tiden. Har seriøst aldri spist så mye karbohydrater som nå.... what

Dette er faktisk dønn seriøst, og jeg har planer om å droppe nye 10-20 kg på samme kostholdet... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Kost- og treningsmyter
« #159 : 12. desember 2008, 19:58 »
Jeg driver å gå ned i vekt nå, og har droppet 10 kg den siste tiden. Har seriøst aldri spist så mye karbohydrater som nå.... what

Dette er faktisk dønn seriøst, og jeg har planer om å droppe nye 10-20 kg på samme kostholdet... Wink

Den kropppen din er jo unik.... Wink
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Kost- og treningsmyter
« #160 : 12. desember 2008, 20:55 »
Jeg referer til min artikkel "Glem kaloriene", som ble publisert her på TF i høst.
Det er ikke bare ulike proteiner som vil inneholde ulik energimengde, men også ulike typer karbohydrater og fett. F eks vil fettsyrer inneholde alt mellom 6-9 cal per gram avhengig av kjedelengden. Å regne konsekvent 4 cal for alt av proteiner og karbohydrater, samt 9 cal for hvert gram fett blir langt fra nøyaktig, og er i beste fall bare et gjenomsnitt.

Når ulike kilder til kalorier samtidig vil virke totalt ulikt på kroppens fysiologi (i forhold til anabole kontra katabole hormoner), så er det bare å glemme denne tellingen og heller spise seg skikkelig mett på riktig mat når man er sulten.

Man regner vel 4kcal for glukose, fruktose og galaktose (monosakkaridene) mar tar OPP i tarmen. Det samme gjelder vel for triglyserider, 9kcal for et molekyl triglyserid. Om de forskjellige polysakkaridene har forskjellig molekyllengde når man inntar dem er vel likegyldig, når de taes opp i kroppen er de jo alikevel 4kcal. Eller hva mener du egentlig?

Har du noe "beviser" på det, om du er uenig med det jeg nettop sa?
Sa brura

Utlogget Hellin08

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 90

Sv: Kost- og treningsmyter
« #161 : 14. desember 2008, 17:14 »
Mens vitenskapen gjerne krever mer enn en kilde før noe er troverdig.

Så akkurat en historiker knuse historien om utvandringen fra Egypt. Det fantes ingen annen nedskriving om denne ganske store hendelsen i Egypt. Og egypterne var utrolig nøye med å registrere alt fra avlinger til "regnskap" over hvor mange slaver som døde eller ikke...

Trass i da at alle de jødiske slavene rømte, og bedrev en enorm folkevandring "hjem", så fins det ingenting i historien som støtter denne påstanden.

Vi som har gått søndagsskole har selvfølgelig tatt dette for å være historiske fakta.


HAHA!  tulling! du kan mye om historie, det viser du jo. ehhhh!  kanskje hadde du hatt litt mer vett, hadde du visst litt om kildevisning og hvordan historikere baserer faktaen sin ut i fra det?
Power - squat  - rått

taraquin

  • Gjest
Sv: Kost- og treningsmyter
« #162 : 15. desember 2008, 12:49 »

Utlogget ^HsA^

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Kost- og treningsmyter
« #163 : 15. desember 2008, 13:45 »
Når vi er inne på treningsmyter, så må jeg bare få slippe løs utsagnet om å være senesterk. Synes det bare er en helt rå påstand om noen!!!! (Hører jo stadig "du er jammen senesterk")

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Kost- og treningsmyter
« #164 : 15. desember 2008, 14:04 »
Når vi er inne på treningsmyter, så må jeg bare få slippe løs utsagnet om å være senesterk. Synes det bare er en helt rå påstand om noen!!!! (Hører jo stadig "du er jammen senesterk")
Senesterk ja, dette er vel noe de mindre guddommelige sier til de av oss som er spinkle men allikevel sterke.
Har aldri hørt noen kalle en stor graps for senesterk.
Har flere ganger opp gjennom barndommen fått høre at jeg er senesterk,
men hva faen er senesterk? Er du seig da liksom?
Eller har du et sterkt utgangspunkt, i og med at sener og muskulatur kanskje skal fungere bedre
hos de "senesterke" enn hos andre?

Mye rare skriverier fra meg nå, men spør man ikke får man heller ikke svar! Cool
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!