Skrevet av Emne: Kost- og treningsmyter  (Lest 19939 ganger)

Utlogget Nico_

  • Teknisk support
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 99
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 99

  • Teknisk support
Kost- og treningsmyter
« : 08. desember 2008, 10:30 »
Det vrimler av myter eller feiloppfatninger rundt helse, kosthold og trening. Flere av disse har eksistert så lenge noen kan huske

Gå til artikkelen

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kost- og treningsmyter
« #1 : 08. desember 2008, 10:36 »
Hmz, angående dette med mettet fett..Kan noen forklare meg hvordan det fungerer? Mener jeg leste en plass at kroppen kan konvertere karbohydrater til mettet fett, stemmer dette?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Joda_jau

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 988
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 988

  • Mer som det ja sa dem!
Sv: Kost- og treningsmyter
« #2 : 08. desember 2008, 11:42 »
skjelletet veier vel ikke 10kilo hos et menneske?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kost- og treningsmyter
« #3 : 08. desember 2008, 12:16 »
skjelletet veier vel ikke 10kilo hos et menneske?

Helt riktig. 2-4 kg er "normalen" om man slår kjønnene sammen.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Kost- og treningsmyter
« #4 : 08. desember 2008, 12:42 »
"En seigivet myte som også forfektes av flere ernæringseksperter, men som det ikke finnes fnugg av dokumentasjon på, heller motsatt. Våre steinalderforfedre levde stort sett av protein og mettet fett fra byttedyr som de klubbet ned og slepte til hulen, og det er ingenting som tyder på at vår genetiske tilpasning har endret seg stort fra den gangen."

Ah, steinalderargumentet ... jeg kan godt argumentere for at et ekstremt høyt inntak av karbohydrater er veldig sunt, og bruke et "steinalderargument" for å underbygge det. Ikke bare det, hvis gyldigheten avhenger av hvor utbredt det gitte kostholdet var hos forskjellige grupper med steinaldermennesker, så ville nok jeg ha vunnet med mitt argument framfor de som argumenterer med steinalderfolk som satt i hulen sin og spise kjøtt hele dagen.

Poenget mitt er at dette snakket om hva de spiste i steinalderen har gått over alle støvelskaft. Hva de spiste i steinalderen i midtøsten og Ny-Guinea er så totalt forskjellig fra hva de spiste på Grønland og visse tidsepoker i Amerika, at det eneste fellestrekket er at de ikke brukte industrielt transfett. Så hva er egentlig "steinalderkost"?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kost- og treningsmyter
« #5 : 08. desember 2008, 13:05 »
Argumentet om protein og fett er uansett merkelig. Mennesket spiste på denne tiden det refereres til med et hovedmål - nemlig å overleve. Når man perioder av året nærmest vasser i frukt og bær så tar man helt klart den maten som er lettest tilgjengelig.

At ting ikke har forandret seg overtid for så være sin sak, en det er liten tvil om at karbohydrater i ulikform har reddet f.eks. Europa fra mang en hungersnød.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Vej

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24

Sv: Kost- og treningsmyter
« #6 : 08. desember 2008, 17:53 »
Hvor er referansene i denne artikkelen? En kan ikke avkrefte myter uten å ha grunnlag for det.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Kost- og treningsmyter
« #7 : 08. desember 2008, 18:48 »
Det vrimler av myter eller feiloppfatninger rundt helse, kosthold og trening. Flere av disse har eksistert så lenge noen kan huske

Gå til artikkelen

De resterende står ofte treningsforum sine artikler for Wink

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #8 : 08. desember 2008, 20:07 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #9 : 08. desember 2008, 20:26 »
.

Utlogget vofsi

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

Sv: Kost- og treningsmyter
« #10 : 08. desember 2008, 21:12 »
Hei!

kan du forklare dette med store vanninntak i en styrketrening?
Jeg trener økter på mellom 1t-1,5t. Jeg inntar kanskje 1,5-2l vann hver økt.
Har alltid trodd dette er bra Smiley

Utlogget Joda_jau

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 988
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 988

  • Mer som det ja sa dem!
Sv: Kost- og treningsmyter
« #11 : 08. desember 2008, 21:17 »
Helt riktig. 2-4 kg er "normalen" om man slår kjønnene sammen.


Okey. Jeg hadde litt over 4kg ifølge Inbody720 test en gang. Begynte å tro at jeg var verdens mest spebygde person:P

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kost- og treningsmyter
« #12 : 08. desember 2008, 21:23 »
For det første spiste man ikke raffinert mat, og man hadde heller ikke ubegrenset tilgang på og forbruk av høyglykemiske kornprodukter - som vi bruker som basis i det moderne kostholdet.

Hvorfor glemmes det hele tiden i denne diskusjonen at man overhodet ikke hadde ubegrenset tilgang til noen form for mat? Mat har aldri vært et overskuddsfenomen før i den moderne verden. Dette i seg selv er med stor sannsynlighet ikke ubetydelig. Legg til inaktivitet så har man en faktor til å hensynta, og med referanse til tidligere diskusjoner så blir jeg litt forundret over at du ikke vektlegger dette med tanke på at du er opptatt av potensielle feilkilder og metodefeil?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #13 : 08. desember 2008, 22:05 »
.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Kost- og treningsmyter
« #14 : 08. desember 2008, 22:44 »
Hvor stor tilgang man hadde på mat i tidligere tider er heller ikke noe man kan gi noe entydig svar på tror jeg. Sult var nok en del av tilværelsen til noen folkegrupper, men kanskje ikke alle? Det er jo fortsatt folkegrupper i verden som lever mer eller mindre i pakt med naturen. Hvis disse stadig hadde vært truet av sult og nedgangstider, ville det vært et paradoks om de ikke konverterte til den vestlige livsstilen, der vi har sikker tilgang på mat. Jeg tror altså at tilgangen på mat for mange var tilstrekkelig store deler av året. I alle fall hvis man tok seg bryet med å skaffe den. Maten var imidlertid ubehandlet sammenliknet med nåtidens "industrimat".

Jeg er uenig. Jeg tror begrenset matmengde har hatt stor betydning, slik UAC sier. Dette har man testet på aper, og det viser seg at de som fikk begrenset tilgang til føde viste mindre tegn til aldring, og holdt seg mye sunnere enn aper som fikk mer.

Det har seg også slik at begrenset tilgang til mat har vært gjeldene i store deler av steinalderen, bla er det en del forskere og arkeologer som gir begrenset matmengde æren for den første jordbrukrevolusjonen i midtøsten, og antakeligvis også vært en medvirkende faktor i Amerika.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!