Skrevet av Emne: Tips for å komme i form  (Lest 12639 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Tips for å komme i form
« #15 : 10. desember 2008, 00:39 »
Det heidi har skrevet kvalifiserer ikke til å kalles en artikkel, men mer synspunkter fra en enkelt utøver. Det har vel aldri heller prøvd og framstå som noe vitenskapelig artikkel heller.

Tror ikke så mange " artiklene" her på TF hadde kvalifisert til og være vitenskaplige

En vitenskapelig publikasjon defineres gjennom fire kriterier, hvorav samtlige må være oppfylt. Publikasjonen må:

    * presentere ny innsikt
    * være i en form som gjør resultatene etterprøvbare eller anvendelige i ny forskning
    * være i et språk og ha en distribusjon som gjør den tilgjengelig for de fleste forskere som kan ha interesse av den
    * være i en publiseringskanal (tidsskrift, serie, bokutgiver, nettsted) med rutiner for "fagfellevurdering"
http://dbh.nsd.uib.no/

 
jeg sa heller ikke publikasjonene skulle være vitenskapelige, men kravet til hva som formidles må gjerne være begrunnet med mer enn gymmyter.

det er nok heller måten hennes tips har blir fremlagt her på, av Nummer1, som er årsaken til at det taes for mer enn det er ment...

Vi spør jo feks alle vi intervjuer om hvordan de har trent, hva de spiser osv... dette har verdi i den grad at det er hva som funker for dem ,eller det de velger å følge av tankegang.
Da kommer det i sin rette form og er det det er. Personlige oppfatninger uten nødvendigvis å være backet opp av noen form for vitenskap.

da utgies det ikke for å være noe annet.

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Tips for å komme i form
« #16 : 10. desember 2008, 00:45 »
Greit nok at man har andre forum å diskutere steroider, men nå forbeholdt jeg meg retten til å nevne det ifb. med dette innlegg.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Tips for å komme i form
« #17 : 10. desember 2008, 00:49 »
det diskuteres mye steroider her, og ytringsfriheten gjelder vel.

Egentlig et legitimt poeng du kommer med. vanskelig å vite hva som ligger bak noen ganger. men slik er det med mye.

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Sv: Tips for å komme i form
« #18 : 10. desember 2008, 10:25 »
Ser det er mange som reagerer fordi metodene hun bruke ikke samsvarer med nyere forskning. Jeg vil nå påstå at resultatene hennes svarer for seg selv. Å henge seg opp i at en utøver presanterer sine metoder UTEN å ramse opp linker fra pubmed som bakker opp det hun sier er bare feil De fleste av oss sitter ikke å leser forskningsrapporter for å finne ut hvordan vi skal legge opp diett og trening. Vi prøver og feiler til vi finner det som fungerer for oss.

Slik jeg skjønner det har hun også jobbet en del med Geir Borgan Paulsen som kanskje er en av landets beste coacher.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Tips for å komme i form
« #19 : 10. desember 2008, 11:10 »
Jeg vil nå påstå at resultatene hennes svarer for seg selv.

Jeg vil påstå at slike resultat i første hånd er et resultat av viljestyrke, hard trening og et vettugt kosthold. Smiley

Jeg vil også påstå at metodene man bruker for å få i seg selve maten eller trene på er mye mer en bisak i sammenhenget enn mange skal ha det til.


janne

  • Gjest
Sv: Tips for å komme i form
« #20 : 10. desember 2008, 20:07 »
Det er viktig å se på denne artikkelen som det den er: Råd og tips basert på egne erfaringer. Det som fungerer for èn person er ikke nødvendigvis det som fungerer på en annen person. Selv har jeg forsøkt både mye av det Heidi tipser om, og det fungerte som bare det. Jeg har imidlertid også forsøkt med færre måltider, mindre kalorier og mindre kardio, kardio i form av sykling når jeg hadde tid (ikke mye morgenkardio for å si det sånn), og det fungerte like bra....i min nåværende livssituasjon, med 2 barn og 100% jobb, så fungerte faktisk sistnevnte metode best, pga den var mere tidsbesparende. Hvilken løsning man velger avhenger jo i stor grad av hva man syns passer best. For meg som HAAAATER kardio og er en generelt ganske bissi jente, så passer det best med mindre mat og mindre kardio, og dermed har jeg masse tid til barna mine.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Tips for å komme i form
« #21 : 10. desember 2008, 20:20 »
Syns det var en fin artikkel der Heidi gir uttrykk for sine erfaringer. Så må vi som enkeltpersoner finne ut hva som passer for oss. Akkurat i dette tilfelle så har jeg alltid dratt nytte av de fleste av rådene hun nevner selv.

Syns dette var det beste innlegget i tråden.

Her har vi muligheten til å grave litt i hjernen på en proff utøver. Og som lar seg intervjue etc.

Det som irriterer meg er da at mange av dere setter dere ned og (over)analyserer alt sammen. Dette er jo noe hun har funnet ut funker for henne. Metabolise, Anabolise og gud vet hvor mye annet er jo induviduelt.

Tenk på det før dere begynner å finne selvmotsigende forskningsrapporter som skal motstride noen andres erfaringer hvor faktisk personen selv er et levende bevis på at noen av rådende kan fungere for nettopp deg også.

Skjerpings!


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Tips for å komme i form
« #22 : 10. desember 2008, 20:28 »
Syns dette var det beste innlegget i tråden.

Her har vi muligheten til å grave litt i hjernen på en proff utøver. Og som lar seg intervjue etc.

Det som irriterer meg er da at mange av dere setter dere ned og (over)analyserer alt sammen. Dette er jo noe hun har funnet ut funker for henne. Metabolise, Anabolise og gud vet hvor mye annet er jo induviduelt.

Tenk på det før dere begynner å finne selvmotsigende forskningsrapporter som skal motstride noen andres erfaringer hvor faktisk personen selv er et levende bevis på at noen av rådende kan fungere for nettopp deg også.

Skjerpings!



"dere overanalyserer alt sammen", "selvmotsigende forskningsrapporter", "Metabolise, Anabolise og gud vet hvor mye annet er jo induviduelt"...?

Syns dette var det dummeste og minst gjennomtenkte innlegget i tråden.


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Tips for å komme i form
« #23 : 10. desember 2008, 20:29 »
"dere overanalyserer alt sammen", "selvmotsigende forskningsrapporter", "Metabolise, Anabolise og gud vet hvor mye annet er jo induviduelt"...?

Syns dette var det dummeste og minst gjennomtenkte innlegget i tråden.

Selvom det er helt korrekt??

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Tips for å komme i form
« #24 : 10. desember 2008, 20:37 »
Selvom det er helt korrekt??

Hva i ditt forrige innlegg var korrekt? Din åpenbart ignorante syn på vitenskap, eller din nedlatende holdning?


Celdiir

  • Gjest
Sv: Tips for å komme i form
« #25 : 10. desember 2008, 20:58 »
Nei, her det ingen ting som skal skjerpes på blant kritikerne. Disse har opptrådt saklig og dannet.

For å komme i form er det kaloriunderskudd som er greia. Dette nevnes ikke en eneste gang i artikkelen. Sterkt krydret mat nevnes derimot. Ja, selv det å bytte ut "usunt fett" med "sunt fett" skal etter formuleringene i artikkelen rive av flesket. Det er dette som er overanalysering. Noe så enkelt som kaloriunderskudd blir kastet til siden og leseren blir presentert med ei liste over magiske trylleritualer. Dette skjer at på til dagen etter at TF har lagt ut en artikkel som motsier disse tipsene, selv om dette såklart ikke har noe med Frøken Koi å gjøre.

Dette er, som Udrugn er inne på, useriøst av ei side som dette og er ikke stort bedre enn tabloide treningtidsskrifter. Jeg har vært lenge nok inne på dette forumet til å se min dose av mennesker som henger seg opp i slike detaljer, men som ikke har klart å se helheten, og derfor ikke får resultatene de er ute etter.

Denne artikkelen, og liknende, er ypperlig for folk som vil leve et slikt liv. Men greia er at innholdet kun dreier seg om hvordan organisere hverdagen, og ikke hva som faktisk fungerer. Når utallige forskningsrapporter (og spar meg for vitser av nerder i labfrakk) viser at måltidsfrekvens og tidspunktet man utfører kardioen ikke har noe å si, så er det feil ende å starte i. Er det kaloriunderskuddet som får folk i form, eller er det chilli i middagen og kanel på havregryna? En slik tankegang som er her er fullstendig blottet for årsakssammenhenger, og det er provoserende at enkelte tyr til billig retorikk i form av "vedkommende har resultater, ergo dette stemmer ned til millimeteren", når minst like mange har liknende resultater med andre framgangsmåter. Det er helheten som bør vektlegges, ikke unyttige detaljer. Skal vi bruke samme tankegang kan skrive at for å bli stor og sterk så må man spise Grits med eggehviter og ost til frokost, fordi dette funker for Ronnie og han vet hva han snakker om. Wink

Hadde dette vært en vanlig foruminnlegg, så hadde det ikke gjort noe. Da kan man dele de erfaringene man sitter inne med og vel så det. Det er noe annet når ei liste over trylleformularer blir lagt ut på forsiden og presentert som fasit.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Tips for å komme i form
« #26 : 10. desember 2008, 23:48 »
Hva i ditt forrige innlegg var korrekt? Din åpenbart ignorante syn på vitenskap, eller din nedlatende holdning?


Det er ikke vitenskap eller rakettforskning vi snakker om i denne tråden... det er snakk om trening.

Det er ikke nedlatende å prøve å hindre noe så ukomplisert som deffing eller trening i å bli mer komplisert enn det det er.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Tips for å komme i form
« #27 : 11. desember 2008, 00:27 »
Det er ikke vitenskap eller rakettforskning vi snakker om i denne tråden... det er snakk om trening.

Ernæringslære er ikke vitenskap? Rakettforskning er ikke vitenskap?

Det er ikke nedlatende å prøve å hindre noe så ukomplisert som deffing eller trening i å bli mer komplisert enn det det er.

"Eat less, move more" og kalorier inn - kalorier ut blir for komplisert for deg mener du? Du ser heller at det er noen andre faktorer som en spesiell måltidsfrekvens, vanninntak, eller krydde som avgjør om man mister fett eller ikke?


Utlogget Matthew

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Tips for å komme i form
« #28 : 11. desember 2008, 01:09 »
Personlige oppfatninger uten nødvendigvis å være backet opp av noen form for vitenskap.

Syntes dette er viktig. Subjektive erfaringer er vel og bra det, men det er de metodene som er backet opp av forskning som egentlig forteller hva som skjer og er best for kroppen, da har det subjektive lite å si. Hvis man skal begynne å spre disse subjektive erfaringene som iverstefall er helt motsatt av hva studier viser så er det å gå bakover.

Men man må skille mellom påstander og små tips som gjør hverdagen lettere, eks.

- Spis ofte og lite. FÅ målitider i løpet av dagen SENKER forbrenninga di, MANGE små måltid.....osvosv

- Sett deg selv delmål på vei mot hovedmålet.

Når det er blandet sammen slik som her er de vanskelig å skille mellom.

For meg virker det som det er et paradigme innenfor en stor gruppe av utøverne som stiller på scenen i forskjellige konkurranser, hvor en god del av disse tipsene og påstandene er grunnpilarer.

Utøveren intervjues og forteller hva de kan fortelle om hvordan de er blitt som de er, intervjuet blir publisert og så har vi det gående.

Utlogget HeidiKoi

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4

Sv: Tips for å komme i form
« #29 : 11. desember 2008, 13:19 »
Det første jeg må si er at dette innlegget er noe som treningsforum.no bare har kopiert fra min blogg, uten tillatelse. Var ikke selv klar over at det lå her. Enkelte ting i dette innlegget hadde jeg endret på (og har jeg endret på i bloggen min) hvis det var ment får å legges ut på en nettside som dette. Er aldri meningen å skrive at ting ER akkurat slik, og akkurat slik det fungerer - men at det er slik det fungerer for MEG.

Heidi Vonka Koi


Konkurrerende utøver i Bodyfitness.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!