Skrevet av Emne: Tips for å komme i form  (Lest 12561 ganger)

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Tips for å komme i form
« #30 : 11. desember 2008, 13:39 »
Det må jeg si at er spesielt? Da gir du kanskje ikke intervju til treningsforum ved en senere anledning da formoder jeg. Var sikker på at det jeg leste her fra norske utøvere var med tillatelse fra utøver? Nesten se & hør dette her:-)

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Tips for å komme i form
« #31 : 11. desember 2008, 14:34 »
Jeg hadde i hvertfall tenkt meg om både en og to ganger dersom jeg ble spurt om å lage en artikkel for å dele mine "tips" mht å slippe fettet, trene etc.
Primært fordi jeg gir blankt faan i hva enkelte ernæringseksperter og treningsguruer måtte si, og dermed sikkert ville presentert en haug med "feil".......
Slikt vil en jo ikke villede almuen med vettu....

Personlig synes jeg, tross mitt selvpålagte måtehold, det er OK med ufaglige erfarings-artikler. Alt med måte seff; og det avhenger også mye av hvordan det presenteres (og hvor godt det er skrevet).

Faglighet er nå uansett så mangt... Det er nå en gang utrooolig hva en kan lese seg til i vitenskapen av komplett svada også. Den ene helt greie vitenskaplig funderte påstanden slås gjerne lett i hjel av en annen lissom..... (dette faktumet plager meg så å si daglig Sad )

Ø

PS! For å ha nevnt det.... Synes det er helt greit med en sivilisert diskusjon om innholdet, noe annet hadde vært skuffende, men når en nær sagt prøver å ærekrenke noen og en på død og liv må dra inn unødige insinuasjoner.........ja da synes jeg det bare blir trist.... Sad


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget ^HsA^

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Tips for å komme i form
« #32 : 11. desember 2008, 16:23 »
Det er ikke vitenskap eller rakettforskning vi snakker om i denne tråden... det er snakk om trening.

Det er ikke nedlatende å prøve å hindre noe så ukomplisert som deffing eller trening i å bli mer komplisert enn det det er.

Er ikke trening vitenskap??? menneske kroppen er vel en av de mest kompliserte og sammensatte vesnene på denne jorden, så å kalle det vitenskap blir vel kanskje litt for drøyt Tongue

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Tips for å komme i form
« #33 : 11. desember 2008, 16:32 »
Det første jeg må si er at dette innlegget er noe som treningsforum.no bare har kopiert fra min blogg, uten tillatelse. Var ikke selv klar over at det lå her. Enkelte ting i dette innlegget hadde jeg endret på (og har jeg endret på i bloggen min) hvis det var ment får å legges ut på en nettside som dette. Er aldri meningen å skrive at ting ER akkurat slik, og akkurat slik det fungerer - men at det er slik det fungerer for MEG.

Heidi Vonka Koi

Det er i såfall sterkt kritikkverdig av treningsforum som medium. Det har heller ikke vært intensjon om å gå ut mot deg, men mer treningsforums håndtering og fremstilling av det som tydligvis var ment som et blogg-innlegg.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Tips for å komme i form
« #34 : 11. desember 2008, 16:36 »
Jeg syns også det blir rart, npr Dette har blitt tatt fra en blogg, og presentert på en måte som kan få folk til å tro at Heidi har skrevet dette som en artikkel for publikasjon....

Jeg kommer til å skrive til #1 og be ham ta tak i det når han er tilbake fra ferie.

Jeg vet at han har lagt klar en del artikler som kommer på spredte dager siden han ble borte et par uker... Da er det nok mulig at hans kritiske evne har vært litt lit med i arbeidet i hasten.

IntX

  • Gjest
Sv: Tips for å komme i form
« #35 : 11. desember 2008, 16:41 »
Det første jeg må si er at dette innlegget er noe som treningsforum.no bare har kopiert fra min blogg, uten tillatelse. Var ikke selv klar over at det lå her. Enkelte ting i dette innlegget hadde jeg endret på (og har jeg endret på i bloggen min) hvis det var ment får å legges ut på en nettside som dette. Er aldri meningen å skrive at ting ER akkurat slik, og akkurat slik det fungerer - men at det er slik det fungerer for MEG.

Heidi Vonka Koi
I alle dager. Det er jo helt forkastelig! Bare "låne" innlegg fra blog er ikke spesielt god journalistikk Smiley

Utlogget elrey

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 351
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 351

Sv: Tips for å komme i form
« #36 : 11. desember 2008, 16:46 »
ja,ja.sikkert bare en glipp. Husk at alle har lov til å gjøre en feil:-) Sikkert ikke vondt ment fra 1 sin side.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Tips for å komme i form
« #37 : 11. desember 2008, 18:40 »
Er ikke trening vitenskap??? menneske kroppen er vel en av de mest kompliserte og sammensatte vesnene på denne jorden, så å kalle det vitenskap blir vel kanskje litt for drøyt Tongue

Poenget mitt. Nesten HELE poenget mitt. Er at f. eks du trenger ikke å vite navnet på alle aminosyrene for å kunne få i deg nok proteiner.

Jeg har sett ofte at folk baserer seg så til de grader på forskningsrapporter at de går seg helt vill med trening og kosthold. Når de kan holde det enkelt å fortsatt få et bra resultat.


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Tips for å komme i form
« #38 : 11. desember 2008, 20:00 »

Faglighet er nå uansett så mangt... Det er nå en gang utrooolig hva en kan lese seg til i vitenskapen av komplett svada også. Den ene helt greie vitenskaplig funderte påstanden slås gjerne lett i hjel av en annen lissom..... (dette faktumet plager meg så å si daglig Sad )


Dette var dette jeg prøvde å få fram. Hadde jeg bare klart å ordlegge meg like bra som dette.


Utlogget Iben K.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

Sv: Tips for å komme i form
« #39 : 11. desember 2008, 20:39 »
Ofte hører jeg argumentet at vitenskapen ikke er verdt så mye fordi den hele tiden motsier seg selv. Likevel ser jeg sjelden at vitenskaplige studier går mot hverandre. Som oftest når en studerer metoden på de enkelte studiene så finner en årsaken til hvorfor de ender opp med forskjellige resultater/konklusjoner. Jeg kan skjønne at folk har en følelse av at en kan forske seg ihjel fordi det daglig publiseres ikke vitenskaplige artikler som en dag sier noe er bra for deg, mens neste deg publiserer en ny artikkel som viser det motsatte. Som oftest henviser de og til "ny forskning viser". Men de som skriver disse artiklene mangler ofte kunnskapen til å tolke det som faktisk står der. Om en ønsker å lære seg litt om forskningsmetode og hvordan en skal tolke vitenskaplige artikler kan det være lurt å starte med feks denne boken:

http://www.gnist.no/vare.php?ean=9780736056205

Det er mange faktorer som påvirker ett forhold, og skal vi forstå hvilke av disse som faktisk hjelper oss må vi gå systematisk til verks. Dette gjør en via forskning. Jeg tviler ikke på at de metodene fru Koi brukte gav henne gode resultater, og at de fleste som følger de samme metodene vil få gode resultater. Men det er ikke dermed sagt at alle faktorene i hennes metode hadde en virkning. Og er det ikke fint da å ha forskningen som kan hjelpe oss å plukke ut de faktorene som hjelper oss mot vårt mål? Slik at vi slipper å bruke unødig tid og krefter på tiltak som ikke gir noen effekt?
Trening er vitenskap, ikke religion.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Tips for å komme i form
« #40 : 11. desember 2008, 21:19 »
Men de som skriver disse artiklene mangler ofte kunnskapen til å tolke det som faktisk står der.

Regner med du nå refererer til journalistene, som prøver å tyde de vitenskaplige artiklene for å kunne skrive en avisartikkel, og ikke forfatterne selv?

Utlogget ^HsA^

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Tips for å komme i form
« #41 : 11. desember 2008, 21:24 »
Poenget mitt. Nesten HELE poenget mitt. Er at f. eks du trenger ikke å vite navnet på alle aminosyrene for å kunne få i deg nok proteiner.

Jeg har sett ofte at folk baserer seg så til de grader på forskningsrapporter at de går seg helt vill med trening og kosthold. Når de kan holde det enkelt å fortsatt få et bra resultat.


Poenget her er vel ikke om de roter seg bort i vitenskapen eller ikke, men om man bør uttale seg før man har en vitenskapelig grunn i påstanden sin.

Folk får trene etter så mye gym myter de bare vil for meg, men ikke lag en påstand i en publikasjon der det ikke finnes noen vitenskapelig bakgrunn...

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Tips for å komme i form
« #42 : 11. desember 2008, 21:27 »
Slik at vi slipper å bruke unødig tid og krefter på tiltak som ikke gir noen effekt?

Det er nettopp dette jeg mener man må ta hensyn til uansett.

Trening og kosthold er så utrolig induviduelt om man skal gå helt ned i det nanoteknologiske området. Derfor tar jeg forsningsrapporter med en klype salt. Konklusjonen er ofte laget av en varierende faktor.

Det som forbauser meg mest er at mange baserer så mye på forskningsrapporter... mange svelger alt på høykant.

Klart det kan være interessangt å lese om forskningsrapporter. Men det er ikke alltid strengt tatt nødvendig med all den kunnskapen for å legge på seg muskler f. eks.

Man trenger heller ikke å vite hva slags molekyler og atomer skjorta di består av for å kunne stryke den med et strykejern å få et godt resultat.


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Tips for å komme i form
« #43 : 11. desember 2008, 21:29 »
men ikke lag en påstand i en publikasjon der det ikke finnes noen vitenskapelig bakgrunn...

Så f. eks treningsmetoden til........ hmm... Arnold Schwarzenegger fungerer ikke fordi det ikke er noe vitenskapelig forkning bak den. Selvom Arnold selv er et bevis på at den har fungert for ham?

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Tips for å komme i form
« #44 : 11. desember 2008, 21:38 »
Poenget er å skille ut det vesentlige fra det uvesentlige.

Arnold brukte ulike treningsmetoder i tilegg til "supertilskudd", problemet er å finne ut hva det var som gav ham resultater.
For å gjøre det,så må man skille ut enkeltdelene, og teste de hver for seg.

Det er heller ikke gitt att noe annet enn det han gjorde,ikke ville fungert bedre.

Eks denne "artikkelen": masse tips, men det viktigste er utelatt: kalorirestriksjon.

Trening og kosthold er ikke utrolig individuelt. Vi er alle mennesker, og lever og eksiterer med de samme basic forutsettningene. Bottom-line er lik for oss alle, detaljene derimot, kan vi krangle over til krampa tar oss.
Men de er fortsatt bare detaljer.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!