Skrevet av Emne: Tips for å komme i form  (Lest 12562 ganger)

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Tips for å komme i form
« #45 : 11. desember 2008, 21:38 »
Trening og kosthold er så utrolig induviduelt om man skal gå helt ned i det nanoteknologiske området. Derfor tar jeg forsningsrapporter med en klype salt. Konklusjonen er ofte laget av en varierende faktor.

Det som forbauser meg mest er at mange baserer så mye på forskningsrapporter... mange svelger alt på høykant.

Klart det kan være interessangt å lese om forskningsrapporter. Men det er ikke alltid strengt tatt nødvendig med all den kunnskapen for å legge på seg muskler f. eks.

Man trenger heller ikke å vite hva slags molekyler og atomer skjorta di består av for å kunne stryke den med et strykejern å få et godt resultat.

Kom med noen gode eksempler på hva som er så forskjellig da? Så klart eksistererer det mange individuelle faktorer, likevel har man ved gode studier enn viss generaliserbarhet. At det ofte oppstår konfounding-factors eller bias er viktig å tenke på. Derfor krever det også en viss kompetanse hos leseren for å kunne vurdere slike fagartikler. Selvsagt trenger man ikke å kunne fysiologien eller biokjemien på molekylnivå for å legge på seg litt muskelmasse. Da holder det fint med adekvat andel trening, mat og hvile. Det som imidlertid er felles for endel av de mer aktive brukerne her er at man har et litt høyere ønske om å tilegne seg litt fagkunnskap. Og da bør man kunne diskuterer slike ting som dette.

Litt av poenget her er at påståelige MB7 ikke ønsker å lese vitenskaplige artikler, men likevel ønsker han å bli trodd i sine urefererte påstander. Når en diskusjon beveger seg over basisnivået i nybegynnerforumet så må man kunne tillate seg å være såpass kildekritisk at man i det minste refererer på sterke påstander. Om du og MB7 ikke ønsker det, så må dere nesten også leve med at få ønsker å høre på dere.


Edit: Ser nå at jeg blandet sammen kost og treningsmytertråden litt med denne. Derfor har vel neppe min kritikk mot MB7 noe i denne tråden å gjøre. Men siden han sikkert leser den uansett så lar jeg det stå:)

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Tips for å komme i form
« #46 : 11. desember 2008, 21:43 »

[/quote]
Så f. eks treningsmetoden til........ hmm... Arnold Schwarzenegger fungerer ikke fordi det ikke er noe vitenskapelig forkning bak den. Selvom Arnold selv er et bevis på at den har fungert for ham?

Den er gjort svært lite studier på godt styrketrente i protokoller hvor man tar for seg mengde, intensitet osv. Nettopp fordi det er så mange konfoundings. At noe ikke er dokumentert betyr ikke at det ikke funker.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Tips for å komme i form
« #47 : 11. desember 2008, 21:46 »
- Mange av synspunktene i dine artikkelen presenteres som fakta. Der er DET som er feilen, ikke Heidi's synspunkter som siden de er synspunkter ikke trenger å dokumenteres osv. Sier ikke at de ikke er begrunnende, bare ikke absolutte fasitsvar. Jeg for eksempel trodde at Heidi mente at det BARE fungerte å spise ofte. At noen lett ser det at det egentlig ikke er en fakta  artikkel er ikke mange nok.
 

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Tips for å komme i form
« #48 : 11. desember 2008, 22:18 »
Ofte hører jeg argumentet at vitenskapen ikke er verdt så mye fordi den hele tiden motsier seg selv. Likevel ser jeg sjelden at vitenskaplige studier går mot hverandre. Som oftest når en studerer metoden på de enkelte studiene så finner en årsaken til hvorfor de ender opp med forskjellige resultater/konklusjoner. Jeg kan skjønne at folk har en følelse av at en kan forske seg ihjel fordi det daglig publiseres ikke vitenskaplige artikler som en dag sier noe er bra for deg, mens neste deg publiserer en ny artikkel som viser det motsatte. Som oftest henviser de og til "ny forskning viser". Men de som skriver disse artiklene mangler ofte kunnskapen til å tolke det som faktisk står der. Om en ønsker å lære seg litt om forskningsmetode og hvordan en skal tolke vitenskaplige artikler kan det være lurt å starte med feks denne boken:

http://www.gnist.no/vare.php?ean=9780736056205

Det er mange faktorer som påvirker ett forhold, og skal vi forstå hvilke av disse som faktisk hjelper oss må vi gå systematisk til verks. Dette gjør en via forskning. Jeg tviler ikke på at de metodene fru Koi brukte gav henne gode resultater, og at de fleste som følger de samme metodene vil få gode resultater. Men det er ikke dermed sagt at alle faktorene i hennes metode hadde en virkning. Og er det ikke fint da å ha forskningen som kan hjelpe oss å plukke ut de faktorene som hjelper oss mot vårt mål? Slik at vi slipper å bruke unødig tid og krefter på tiltak som ikke gir noen effekt?

Joda, en kan gjerne si det du sier mht vitenskap. Jeg formulerte meg nok også litt klønete, og er vel i bunn og grunn enig med deg Smiley

Det er nok uansett alikevel hevet over tvil at en bør lese vitenskaplige artikler med særdeles store klyper salt. Dels fordi kvalitet på forskning er svært variabel; resultatene avhenger i noen grad av eventuelle oppdragsgivere, oppsettet kan ha svakheter og forskere kan som alle andre lett tolke sine egne resultater "feil" eller vektlegge betydningen noe drøyt i konklusjonen de ender opp med etter diskusjonen.

Det mest kritiske er uansett den som skal videreformidle innholdet i de vitenskaplige artiklene - selv meget godt forskning. Vitenskaplig journalistikk er et fag som krever god innsikt i hvordan en skal tolke det en skal basere sine skriblerier på. VG m.fl. har f.eks sikkert dyktige medarbeidere, men pga tabloidiseringen de er avhengig å foreta radbrekkes og overtolkes gjerne ellers godt forskerarbeide... Jeg er bra sikker på at mange av disse journalistene har grei innsikt i vitenskaplige metoder, og de gremmes nok mer enn en gang på den fremstillingen de setter på trykk.....
Da kan en jo bare tenke seg hva vi glade amatører kjappt kan finne på å i vår iver etter å finne fasittsvar i en forskning som sjelden gir verifikasjoner, men snarere indikasjoner og sansyneligheter for at det finnes en rell sammenheng basert på kriterier vi i vår iver gjerne har lett for å "overse" eller ikke evne å se.....
Jeg har gjort det i min daglige jobb selv - i hensikt å få belegg for å hevde en "sannhet" som kan fremme saken (hva den nå enn måtte være...) ...heldigvis finnes det som oftest våkne motstandere som minner en "vennlig" på at sannheten nok er noe mer uviss enn det en måtte hevde....... Smile


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Tips for å komme i form
« #49 : 11. desember 2008, 23:13 »
Som ernæringsfysiologstudent reagerte jeg litt på ( i likhet med mange andre her sikkert, som helt sikkert kan like mye , om ikke mer) endel av utsagnene hennes. Som f.eks at små måltider ofte øker forbrenningen. Små måltider ofte, kan helt sikkert ha en gunstig psykologisk effekt for mange, samt at følelsen av blodsukkeret er stabilt, kan minske suger på mat og/eller sukker. Selv om blodsukkeret som regel faktisk er ganske stabilt, SELV når man føler at det synker.

Poenget her er vel at denne dama tydligvis gjør masse som både er riktig og bra, bare se på resultatene hennes. Men jeg synes alikevel at treningsforum OG folk som henne, burde passe på hva de sier, og spesielt passe på å ikke være så bastante i formuleringene sine. Hun kan jo godt si at å spise ofte og små måltider fungerer veldig bra for å komme i form, for henne ( og ja, sikkert flertallet av oss), men at det har noen metabolske effekter, har det jo ikke. Slike utsagn fører bare til spredning av usannheter, og gir folk et FOR ..tja, hva skal man si, for komplisert syn på det å komme litt i form. Man TRENGER ikke å sniffe på tannkremtuben for å slippe å spise et måltid. Og det er viktig å skille mellom profesjonelle og ekstremt dedikerte mennesker som henne, og vanlige folk i gata.

Synes treningsforum burde være mye mer kritiske til artikler fremover, da det har vært noen flaws i de siste. Og jeg synes heller ikke man skal bruke selv topptrente idrettsutøvere som henne som kilder til fakta. Selv om de kan mye og vet hva som funker for dem, så har de ikke nødvendigvis riktige kunnskaper i forhold til hva som burde spres. Spesielt ikke innenfor et emne som ernæring, som allerede er så ekstremt "feilernært" siden ALLE er eksperter.

Hva med å ha et "råd" her på tf, som kan godkjenne artikler? Jeg er helt sikker på at de som styrer og steller her har nok kunnskaper til å kunne godkjenne slike artikler, og om ikke, i det minste ha guts til å spørre noen som kan.

Just my 5 cents..
Sa brura

Utlogget Eirik-kaaby

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 073
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 073

Sv: Tips for å komme i form
« #50 : 12. desember 2008, 00:01 »
Men jeg synes alikevel at treningsforum OG folk som henne, burde passe på hva de sier, og spesielt passe på å ikke være så bastante i formuleringene sine. Hun kan jo godt si at å spise ofte og små måltider fungerer veldig bra for å komme i form, for henne ( og ja, sikkert flertallet av oss), men at det har noen metabolske effekter, har det jo ikke. Slike utsagn fører bare til spredning av usannheter

Igjen.. Dette er hentet fra bloggen hennes og har aldri vært ment for å å bli lagt ut på TF.
Min sponsor

Konkurrerende utøver i Kroppsbygging.
Intervju

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Tips for å komme i form
« #51 : 12. desember 2008, 08:54 »
Nei, men det ble jo det..
Sa brura

Utlogget Pusle

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Tips for å komme i form
« #52 : 12. desember 2008, 09:26 »
Synes denne diskusjonen i helhet setter fokus på en viktig ting: At det er viktig å skille sannheter fra erfaringer og tips.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Tips for å komme i form
« #53 : 12. desember 2008, 09:29 »
Synes denne diskusjonen i helhet setter fokus på en viktig ting: At det er viktig å skille sannheter fra erfaringer og tips.

Enig.


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Tips for å komme i form
« #54 : 12. desember 2008, 09:32 »
Synes denne diskusjonen i helhet setter fokus på en viktig ting: At det er viktig å skille sannheter fra erfaringer og tips.

Når ble vitenskap, generelt sett, sannhet?  Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Pusle

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Tips for å komme i form
« #55 : 12. desember 2008, 09:39 »
Det er vel kanskje bare matematikk som er sannhet, og vitenskap som jobber etter å skaffe mest mulig motsigelsesfri kunnskap.

Jeg kan godt si at det er viktig å skille troverdig kunnskap fra erfaringer og tips, hvis det gjør det bedre for deg?

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Tips for å komme i form
« #56 : 12. desember 2008, 09:53 »
Det er vel kanskje bare matematikk som er sannhet, og vitenskap som jobber etter å skaffe mest mulig motsigelsesfri kunnskap.

Jeg kan godt si at det er viktig å skille troverdig kunnskap fra erfaringer og tips, hvis det gjør det bedre for deg?

Nettopp!
Men er ikke da vitenskap i stor grad i bunn og grunn en systematisk oppsumering av "erfaringer"? Smile


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Tips for å komme i form
« #57 : 12. desember 2008, 10:14 »
Det er vel kanskje bare matematikk som er sannhet, og vitenskap som jobber etter å skaffe mest mulig motsigelsesfri kunnskap.

Jeg kan godt si at det er viktig å skille troverdig kunnskap fra erfaringer og tips, hvis det gjør det bedre for deg?

Skal ikke kvervulere mer nå, men bare måååå si dette...

Du ser, den gang jeg tok min cand-scient snakket vi ofte om statistiske usynligheter, og hadde også stor glede av å leite etter ville tolkninger av korelasjoner i diverse variansanalyser. Det er helt utrolig hvor lite relevante "viten" som er publisert opp igjennom årene. Statistisk kan det holde vann så det holder, men det hjelper lite dersom forskeren/forskerne bak arbeidet ikke har brukt hele hodet i tolkningsprosessen.......

Jeg sier ikke at dette gjelder tolkningen i de artikler enkelte har benyttet i sine skriblerier her på forumet, men en skal slett ikke se bort fra det heller.
Så å si alt virker mer torverdig om en slenger inn en referanse til et reellt vitenskaplig arbeide, men for å vite det så må en faktisk gå inn det konkrete arbeidet og se om det virkelig er så relevant som det påstås. Tolkningsmulighetene er dessverre mange. Sad

Min erfaring er nå hvertfall at at mange er alt for lite kritiske i sin bruk av referanser - de virker nesten mer opptatt av å se beleste ut utad enn å velge noen få men reelt relevante referanser..... At andre absolutt burde brukt en og annen referanse - eller i det minste brukt noe mer tid på å sjekke om det de skriver har en viss sannhetsgehalt - er nok også like sikkert. Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Pusle

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Tips for å komme i form
« #58 : 12. desember 2008, 10:36 »
Enig.  Jeg fikk et særdeles kritisk syn på vitenskap/kilder etter å ha blitt drillet opp i mente av en professor på disse tingene. 

Men jeg håper du ser poenget mitt fra tidligere i dag, selv om jeg kanskje uttrykte det unøyaktig.



Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Tips for å komme i form
« #59 : 12. desember 2008, 10:41 »
Er enig med deg Tric, og føler meg også truffet i den beskrivelsen. Imidlertid synes jeg at man i dette "miljøet" og på forum som dette bare har godt av litt mindre "jeg har hørt at" og litt mere av "jeg har lest at", hvis du skjønner hva jeg mener. Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!