Skrevet av Emne: Tips for å komme i form  (Lest 12598 ganger)

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Tips for å komme i form
« #60 : 12. desember 2008, 10:46 »
Kom med noen gode eksempler på hva som er så forskjellig da? Så klart eksistererer det mange individuelle faktorer, likevel har man ved gode studier enn viss generaliserbarhet.

Evnen kroppen har til å omdanne proteiner og da aminosyrer over til muskelvekst.
Hva slags trening som gir best fremgang. Tungt å få reps, eller lettere med høyere reps.

Antall sett per muskelgruppe.

Kreatin er også induviduelt.

Forbrenningspotensialet.

Bare noen få eksempler.

Ta f. eks Dexter Jackson... en av de største genetiske vidunderet innfor bygging. Han har selv vokst seg massiv på relativt lavt protein inntak. Hvor f. eks Dorian Yates måtte få i seg det dobbelte.

Lee Priest har vokst seg massiv med 6-7 sett per øvelse. Dorian med 1 sett per øvelse.

For noen fungerer kreatin superbra, for andre ikke i det hele tatt.

Hadde ikke trening og kosthold vært så induviduelt så hadde det vært GANSKE mange Ronnie Colemans der ute.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Tips for å komme i form
« #61 : 12. desember 2008, 10:47 »
Er enig med deg Tric, og føler meg også truffet i den beskrivelsen. Imidlertid synes jeg at man i dette "miljøet" og på forum som dette bare har godt av litt mindre "jeg har hørt at" og litt mere av "jeg har lest at", hvis du skjønner hva jeg mener. Smiley

Hva med... "jeg har selv observert at" ? Smiley

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Tips for å komme i form
« #62 : 12. desember 2008, 10:50 »
Enig.  Jeg fikk et særdeles kritisk syn på vitenskap/kilder etter å ha blitt drillet opp i mente av en professor på disse tingene. 

Men jeg håper du ser poenget mitt fra tidligere i dag, selv om jeg kanskje uttrykte det unøyaktig.


Smiley Jeg tok poenget jeg Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Tips for å komme i form
« #63 : 12. desember 2008, 10:56 »
Er enig med deg Tric, og føler meg også truffet i den beskrivelsen. Imidlertid synes jeg at man i dette "miljøet" og på forum som dette bare har godt av litt mindre "jeg har hørt at" og litt mere av "jeg har lest at", hvis du skjønner hva jeg mener. Smiley

Kan vanskelig være uenig i det! ....og det til tross for at jeg i stor grad har basert min egen trening og kostholdet mitt på egne erfaringer og diverse halvsannheter frontet av andre "guruer" Wink

Veit ikke om det har kommet helt fram David, men selv om jeg muligens har slengt en syrlig kommentar om refferansehelvetet der jeg muuuligens har nevnt ditt nick også, så er du en av de jeg virkelig setter pris på å ha her inne! Du bommer sikkert i dine analyser innimellom du som alle andre - men det er i stor grad gjennomsnittet som teller i min verden, og der er du godt over middels for å si det mildt  Smiley

Keep it up! Smile


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Tips for å komme i form
« #64 : 12. desember 2008, 10:57 »
Hva med... "jeg har selv observert at" ? Smiley

Jeg har selv observert at alle som er svære har store biler, så for å bli stor må jeg skaffe meg en stor bil?

Nja.


Veit ikke om det har kommet helt fram David, men selv om jeg muligens har slengt en syrlig kommentar om refferansehelvetet der jeg muuuligens har nevnt ditt nick også, så er du en av de jeg virkelig setter pris på å ha her inne! Du bommer sikkert i dine analyser innimellom du som alle andre - men det er i stor grad gjennomsnittet som teller i min verden, og der er du godt over middels for å si det mildt  Smiley

Keep it up! Smile

Aww blush


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Tips for å komme i form
« #65 : 12. desember 2008, 11:05 »
Jeg har selv observert at alle som er svære har store biler, så for å bli stor må jeg skaffe meg en stor bil?

Nja.


 blush

Tenkte mer på Steinhard KjempeBiceps har selv observert at han har bra progresjon med relativt lavt protein inntak omkring 250gram per dag. Mange sett på biceps med og høy reps.

Noe i den duren...

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Tips for å komme i form
« #66 : 12. desember 2008, 11:38 »
Evnen kroppen har til å omdanne proteiner og da aminosyrer over til muskelvekst.

Forklar hvilke individuelle forskjeller i proteinsyntese det er mellom ulike individer da?

Kreatin er også induviduelt.

Ca 1/3 er nonrespondere på kreatin, det stemmer!

Forbrenningspotensialet.

Dette avhenger vel først og fremst av andel lbm. Få genetiske individuelle egenskaper som spiller inn her. Har man stort nok utvalg så vil nok resultatet være generaliserbart i en god studie.

Bare noen få eksempler.

Ta f. eks Dexter Jackson... en av de største genetiske vidunderet innfor bygging. Han har selv vokst seg massiv på relativt lavt protein inntak. Hvor f. eks Dorian Yates måtte få i seg det dobbelte.

Måtte Dorian det? Eller inntok Dorian det. Det er en vesensforskjell. Slike enkeltpåstander kvalifiserer ikke til grunnlag for å trekke slutninger av. Utrolig mange faktorer som spiller inn som man ikke har kontroll for. Hadde vi hooka tak i Dorian og Dexter når begge var 5år også satt opp et opplegg der alt var likt, med unntak av proteininntak. For så å gjøre en langtidsstudie kunne vi kanskje hatt et vist grunnlag for å påstå noe slik. Selvom heller ikke det er noe ideelt studie.

Lee Priest har vokst seg massiv med 6-7 sett per øvelse. Dorian med 1 sett per øvelse.

Som de fleste som følger litt med på gamle byggere så har vel Dorian innrømmet opptil flere ganger at han hadde en rekke oppvarmingssett som nok gjerne for mange kanskje kvalifiserer til arbeidssett. Men hans filosofi gikk vel generelt på 1sett til failure ja. Og det er det mange som har vokst godt av. Blandt annet er det sett at nybegynnere øker omtrent like bra med et sett til failure enn tre sett på overkroppen (Paulsen et al, husker ikke årstall. Har studien liggende på pcn så kan oversendes ved intresse). Dorian er riktignok ingen nybegynner. Men igjen, det grunnlaget du baserer deg på er for lite og for vagt.

Hadde ikke trening og kosthold vært så induviduelt så hadde det vært GANSKE mange Ronnie Colemans der ute.

Er det treningen og kostholdet eller genene som er individuelle? Såklart spiller gener en meget stor rolle for treningsresultater. Hadde du imidlertid kunnet noenting som helst om forskning og metoder så hadde du vist at en studie med godt design og stort utvalg vil kunne ta hensyn til slike "uteliggere".


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Tips for å komme i form
« #67 : 12. desember 2008, 12:25 »
Det som jeg mener er de viktigste punktene når det kommer til å spre riktig lære blandt folk er:

1) Lære seg å bruke oppslagsverk/bøker og troverdige internett-kilder når man svarer på spørsmål som har med velkjent fysiologi og biologi å gjøre. Altså, ting som er mulig å svare 100% riktig på.

2) Vedrørende spørsmål som IKKE er mulig å svare 100% riktig på ( dvs at forskning ikke har kommet med en rekke entydige forskningsrapporter, og at ting ikke er 100% entydig) så skal man holde seg ydmyk i måten man fremlegger svaret på. Man skal ikke bryte ut i eufori og bruke utropstegn etter setningen, som at; " Dette er en ubestridt sannhet!"

3) Hvis man bare tror, og alikevel svarer, så ha en fremtoning som tilsier at du godkjenner at folk retter på deg, og at man IKKE skal tolke deg dithen at du nødvendigvis vet hva det er du snakker om.

Nå høres det her kanskje litt vel "strengt" ut, men jeg vil vel tro at alle her inne ønsker at fakta skal belyses og at all vranglære og synsing skal forsvinne. Men en ting skal dette forumet ha, og det er en stor pluss og honnør, og det er at det absolutt er det beste trening og kostholdsdiskusjonsforumet på nett! (utropstegn)
Sa brura

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Tips for å komme i form
« #68 : 12. desember 2008, 12:41 »
Spis sunnere. Tren mer.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Tips for å komme i form
« #69 : 12. desember 2008, 16:05 »
Forklar hvilke individuelle forskjeller i proteinsyntese det er mellom ulike individer da?

Proteinsyntese er jo genetisk annlagt. Er vel et kjent at mørkhuda har blandt annet mye bedre proteinsyntese enn hvite byggere. Dette trenger man ikke en forskningsrapport for å bevise, det er bare å ta topp 500 eller 100  i bygging for den sakens skyld og telle hvor mange de som er mørkhudet.

Sitat
Dette avhenger vel først og fremst av andel lbm. Få genetiske individuelle egenskaper som spiller inn her. Har man stort nok utvalg så vil nok resultatet være generaliserbart i en god studie.

Det jeg tenkte på er jo f. eks det at noen personer kan spise hva de vil og aldri legge på seg, mens like mange mennesker lever i den andre enden skalaen. Må dog arrestere meg selv på det at forbrenningsevne kan trenes opp.

Sitat
Måtte Dorian det? Eller inntok Dorian det. Det er en vesensforskjell. Slike enkeltpåstander kvalifiserer ikke til grunnlag for å trekke slutninger av. Utrolig mange faktorer som spiller inn som man ikke har kontroll for. Hadde vi hooka tak i Dorian og Dexter når begge var 5år også satt opp et opplegg der alt var likt, med unntak av proteininntak. For så å gjøre en langtidsstudie kunne vi kanskje hatt et vist grunnlag for å påstå noe slik. Selvom heller ikke det er noe ideelt studie.

Han inntok det. Om han måtte er jo det ingen som vet, kanskje ikke han selv en gang. Men du har forsåvidt rett i det du mener her. Jeg bare anntok at han visste hva han drev med når det gjaldt kosthold Smiley En slik studie er vanskelig å gjennomføre ja.

Sitat
Som de fleste som følger litt med på gamle byggere så har vel Dorian innrømmet opptil flere ganger at han hadde en rekke oppvarmingssett som nok gjerne for mange kanskje kvalifiserer til arbeidssett. Men hans filosofi gikk vel generelt på 1sett til failure ja. Og det er det mange som har vokst godt av. Blandt annet er det sett at nybegynnere øker omtrent like bra med et sett til failure enn tre sett på overkroppen (Paulsen et al, husker ikke årstall. Har studien liggende på pcn så kan oversendes ved intresse). Dorian er riktignok ingen nybegynner. Men igjen, det grunnlaget du baserer deg på er for lite og for vagt.

Jeg baserte ikke utsagnet mitt noe annet en at jeg forsøkte å legge frem et eksempel på hva jeg mente. Og det jeg mente var at det er induviduelt for hvordan personer reagerer på trening. En treningsmetode fungerer en person og noe annet kan fungere for noen andre. Dette er jo noe de aller fleste vet. Og ser heller ingen grunn til at jeg skal komme med noe spesifikt for å bekrefte en realitet. Sånn er det bare. Hvorfor er er sikkert interessangt for mange.

Sitat
Er det treningen og kostholdet eller genene som er individuelle? Såklart spiller gener en meget stor rolle for treningsresultater. Hadde du imidlertid kunnet noenting som helst om forskning og metoder så hadde du vist at en studie med godt design og stort utvalg vil kunne ta hensyn til slike "uteliggere".

Det kan jo være alle 3, men siktet selvfølgelig til genene. Det er jo her forskjellen ligger, og kosthold og trening må justeres deretter. Bortsett fra at tren kontinuerlig og spis mye alene fungerer veldig bra.

Kan en del om metoder. Å kunne et hav om forskning klarer jeg meg godt foruten. Og er strengt tatt ikke nødvendig. Er enig forsåvidt at en forskingsrapport kan inneholde mye bra lesing, men utover det så velger iallfall jeg å ta mye av det som står i slike rapporter med en klype salt.



Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Tips for å komme i form
« #70 : 12. desember 2008, 16:14 »
Det jeg tenkte på er jo f. eks det at noen personer kan spise hva de vil og aldri legge på seg, mens like mange mennesker lever i den andre enden skalaen. Må dog arrestere meg selv på det at forbrenningsevne kan trenes opp.

Den der kjøper jeg ikke. Jeg tror "individuell forbrenning" grunner i at folk spiser mer/mindre enn de tror/feilberegner antall kalorier. Forskjeller i metabolismen hos friske mennesker har ikke blitt oppdaget i noen forskningsforsøk. I alle fall har jeg lett etter det lenge, men ikke funnet noe.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Tips for å komme i form
« #71 : 12. desember 2008, 18:06 »
Den der kjøper jeg ikke. Jeg tror "individuell forbrenning" grunner i at folk spiser mer/mindre enn de tror/feilberegner antall kalorier. Forskjeller i metabolismen hos friske mennesker har ikke blitt oppdaget i noen forskningsforsøk. I alle fall har jeg søkt etter det, men ikke funnet noe.

Mye av erfaringen jeg sitter med bekrefter det du sier. Folk TROR de har en syk forbrenning, men stort sett så spiser de ikke mer enn andre mennesker eller så har de en veldig aktiv hverdag.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Tips for å komme i form
« #72 : 12. desember 2008, 19:24 »
Mye av erfaringen jeg sitter med bekrefter det du sier. Folk TROR de har en syk forbrenning, men stort sett så spiser de ikke mer enn andre mennesker eller så har de en veldig aktiv hverdag.

Jeg tror du har rett, for dette hadde det vært veldig deilig å forholde seg til Smiley


Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Tips for å komme i form
« #73 : 13. desember 2008, 12:35 »
Helt utrolig pinlig å bare copypaste et innlegg fra en blogg uten å gi beskjed engang 0.o

Noe som ble skrevet som en slags "dette fungerte for meg" blir jo plukket fra hverandre som om det skulle være en vitenskaplig artikkel.... jaja..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!