Skrevet av Emne: Effekten av forskjellige mengder protein på proteinsyntesen etter styrketrening  (Lest 18828 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Inntak av ca 20 gram protein (av høy kvalitet) er nok for å stimulere proteinsyntesen maksimalt etter styrketrening hos unge menn, ifølge denne studien.

Ingested protein dose response of muscle and albumin protein synthesis after resistance exercise in young men.

Moore DR, Robinson MJ, Fry JL, Tang JE, Glover EI, Wilkinson SB, Prior T, Tarnopolsky MA, Phillips SM.

Am J Clin Nutr. 2008 Dec 3.

BACKGROUND: The anabolic effect of resistance exercise is enhanced by the provision of dietary protein. OBJECTIVES: We aimed to determine the ingested protein dose response of muscle (MPS) and albumin protein synthesis (APS) after resistance exercise. In addition, we measured the phosphorylation of candidate signaling proteins thought to regulate acute changes in MPS. DESIGN: Six healthy young men reported to the laboratory on 5 separate occasions to perform an intense bout of leg-based resistance exercise. After exercise, participants consumed, in a randomized order, drinks containing 0, 5, 10, 20, or 40 g of whole egg protein. Protein synthesis and whole-body leucine oxidation were measured over 4 h after exercise by a primed constant infusion of [1-(13)C]leucine. RESULTS: MPS displayed a dose response to dietary protein ingestion and was maximally stimulated at 20 g. The phosphorylation of ribosomal protein S6 kinase (Thr(389)), ribosomal protein S6 (Ser(240/244)), and the epsilon-subunit of eukaryotic initiation factor 2B (Ser(539)) were unaffected by protein ingestion. APS increased in a dose-dependent manner and also reached a plateau at 20 g of ingested protein. Leucine oxidation was significantly increased after 20 and 40 g of protein were ingested. CONCLUSIONS: Ingestion of 20 g of intact protein is sufficient to maximally stimulate MPS and APS after resistance exercise. Phosphorylation of candidate signaling proteins was not enhanced with any dose of protein ingested, which suggested that the stimulation of MPS after resistance exercise may be related to amino acid availability. Finally, dietary protein consumed after exercise in excess of the rate at which it can be incorporated into tissue protein stimulates irreversible oxidation.


Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Men hva mener du med "av høy kvalitet" ?

Vil en powerbar med 20gr protein være tilfredstillende?
300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Merkelig at mange som sliter med å legge på seg muskler ofte blir kvitt noe av det problemet om de dobbler antall skjeer i protein drikken etter trening... Hmmmmm.....


Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Merkelig at mange som sliter med å legge på seg muskler ofte blir kvitt noe av det problemet om de dobbler antall skjeer i protein drikken etter trening... Hmmmmm.....

Ey. Det ER jo faktisk merkelig. At jeg kan takke noen bøtter protein for 270 rawmarken min Tongue
300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Merkelig at mange som sliter med å legge på seg muskler ofte blir kvitt noe av det problemet om de dobbler antall skjeer i protein drikken etter trening... Hmmmmm.....



Nja, mye kan vel tilskriver flere kcalorier pr. døgn - det er ihvert fall en faktor.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Men hva mener du med "av høy kvalitet" ?

Protein med høy andel BCAA, som f.eks. myse eller eggprotein.

Vil en powerbar med 20gr protein være tilfredstillende?

Ja, under forutsetning at du ikke er sinnsykt svær, og at powerbaren ikke kun innholder kollagenprotein...

Husk imidlertid at denne studien kun viser til effekten av ett isolert inntak, ved ett isolert tidspunkt. Et noe større inntak, inntak før trening, og fler inntak i løpet av de følgende timene etter trening vil nok ikke være noen ulempe.

Merkelig at mange som sliter med å legge på seg muskler ofte blir kvitt noe av det problemet om de dobbler antall skjeer i protein drikken etter trening... Hmmmmm.....

Merkelig hvor mange kvalitative empiriske analyser og observasjoner du har lykkes å gjøre til tross for din forholdsvis unge alder og korte treningserfaring.


Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Jeg har et spørsmål beefcake. I et annet emne anbefaler du protein-inntak en time etter trening isteden for rett etter pga. proteinsyntesen er høyere elns. Når burde jeg ta shaken min? Rett etter trening, som de fleste, eller en time senere?

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Inntak av ca 20 gram protein (av høy kvalitet) er nok for å stimulere proteinsyntesen maksimalt etter styrketrening hos unge menn, ifølge denne studien.

Ingested protein dose response of muscle and albumin protein synthesis after resistance exercise in young men.

Moore DR, Robinson MJ, Fry JL, Tang JE, Glover EI, Wilkinson SB, Prior T, Tarnopolsky MA, Phillips SM.

Am J Clin Nutr. 2008 Dec 3.

BACKGROUND: The anabolic effect of resistance exercise is enhanced by the provision of dietary protein. OBJECTIVES: We aimed to determine the ingested protein dose response of muscle (MPS) and albumin protein synthesis (APS) after resistance exercise. In addition, we measured the phosphorylation of candidate signaling proteins thought to regulate acute changes in MPS. DESIGN: Six healthy young men reported to the laboratory on 5 separate occasions to perform an intense bout of leg-based resistance exercise. After exercise, participants consumed, in a randomized order, drinks containing 0, 5, 10, 20, or 40 g of whole egg protein. Protein synthesis and whole-body leucine oxidation were measured over 4 h after exercise by a primed constant infusion of [1-(13)C]leucine. RESULTS: MPS displayed a dose response to dietary protein ingestion and was maximally stimulated at 20 g. The phosphorylation of ribosomal protein S6 kinase (Thr(389)), ribosomal protein S6 (Ser(240/244)), and the epsilon-subunit of eukaryotic initiation factor 2B (Ser(539)) were unaffected by protein ingestion. APS increased in a dose-dependent manner and also reached a plateau at 20 g of ingested protein. Leucine oxidation was significantly increased after 20 and 40 g of protein were ingested. CONCLUSIONS: Ingestion of 20 g of intact protein is sufficient to maximally stimulate MPS and APS after resistance exercise. Phosphorylation of candidate signaling proteins was not enhanced with any dose of protein ingested, which suggested that the stimulation of MPS after resistance exercise may be related to amino acid availability. Finally, dietary protein consumed after exercise in excess of the rate at which it can be incorporated into tissue protein stimulates irreversible oxidation.


Hva menes med høy kvalitet egentlig.
Er det greit med pulver eller skal det komme av matvarer?

Hvis dette stemmer, så blir jeg kvitt et stort problem - sparer på protein pulver.
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Ok. Så det er protein med høy andel BCAA , det må søke på i google.
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Merkelig hvor mange kvalitative empiriske analyser og observasjoner du har lykkes å gjøre til tross for din forholdsvis unge alder og korte treningserfaring.

Hvor lenge har jeg trent og hvor gammel er jeg?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Jeg har et spørsmål beefcake. I et annet emne anbefaler du protein-inntak en time etter trening isteden for rett etter pga. proteinsyntesen er høyere elns. Når burde jeg ta shaken min? Rett etter trening, som de fleste, eller en time senere?

Den anbefalingen var nok under forutsetning at man også fått i seg protein (eller frie EAA) før trening. Det finnes ikke noe fasit, og jeg tror ikke man har så mye å vinne på overanalysere dette. Det vil nok ikke være noen ulempe å få i seg protein både rett før og rett etter, for å deretter spise en skikkelig måltid en time eller to etterpå.

Hvor lenge har jeg trent og hvor gammel er jeg?

Hvorfor spør du meg om det?


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!

Hvorfor spør du meg om det?


Fordi du insinuerte at jeg har trent omkring 1 år og er 17 år gammel og tilegg skrev du som om du visste det. Og da begynner jeg jo å lure.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Men et annet spørsmål er noe å satse på ?...

Det MÅ jo ha noe å si på f. eks hvor stor og tungt du er.. Tviler på at det virker like bra på en som er 110 kg og en som er 53: )

Utlogget sportacus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 117

  • Temet Nosce
Leste nylig en artikkel skrevet av en lege knyttet til lommelegen på nettet som mente at det å innta raske karbohydrater rett etter trening ga effekt på opptak av proteiner. Derfor anbefalte han et stort inntak av proteiner ca 1 time etter trening. Grunnet at musklene visst nok fikk bedre effekt av proteinet da karbohydratene hadde gjort kroppen klar.

Utlogget squatbenchdeadlift

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 225
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 225

  • JD
tøys.etter tung trening suger kroppen til seg næring som en svamp.50 til 100 g er passe.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!