Skrevet av Emne: Fettprosent er viktigere enn BMI  (Lest 5904 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #15 : 22. desember 2008, 08:47 »
Så du mener jeg er unormal nå Embarrassed
vel, kompis.... for meg er du helt normal. Altså "bjørgulfnormal"... men sammenlignet med andre iverden, er du knapt i nærheten av normalitetsbegrepet. Grin

Utlogget sportacus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 117

  • Temet Nosce
Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #16 : 23. desember 2008, 10:04 »
Så jeg syns nok også at både BMI og midjemål hve på sitt vis kan være misvisende.

På hvilken måte er midjemål misvisende?

De fleste med en fett prosent under 15 for menn vil ligge innenfor denne normalen, når man måler på morgenen før inntak av mat og drikke. Dette høres litt ut som sovepute eller rettferdiggjøring av at man ikke kommer langt nok ned selv. Arnold hadde vel et midjemål på mellom 88 - 92 cm når han var off season, og husker jeg ikke feil var han ganske stor. Samt at fettprosent vel ikke var like langt nede på bodybuildere når han konkurrerte som den er nå.

Når det gjelder BMI er jeg svært enig med at den er misvisende for de som har mye muskel på kroppen. en er deriomot svært god å bruke på damer (el menn) som grenser nedover mot under vekt alstå 18,5. Da den her i større grad har en sammenheng med helseskader.

Tror du ikke trenger noe målesystem for å bevise at folk er feite og har stor sansynelighet for livsstilsykdommer. Alle kan se seg i speilet å se om man er uteavform.

Målesystemer som dette sier ingenting om den fysiske formen til mennesker da. Den indikerer noe om kroppssammensetning. Fysisk form har ingenting med midjemål og fett prosent å gjøre. Heller ikke noe med god helse og gjøre spør du meg. Da innebefatter jeg ikke de sykelig overvektige som ikke beveger seg, men mere de "normale" som trener og spiser greit men ikke har mål om å bli som enkelte her inne (meg selv inkludert). Eksempel vis har jeg en kvinnelig kollega på 0ver 60 år med alt fro høy fett prosent og midjemål som kondisjonsmessig hadde tatt rotta på mange her inne. Hun trener høy puls aerobic 2 ganger per uke + styrke + yoga.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #17 : 23. desember 2008, 10:17 »
Misvisende på den måten at det er mer enn fett, mave og visceralt fett som gir midjemålet.
I mitt tilfeleganske drastisk også... jeg har relativt ranglete markteknikk, og derfor greid å overdimensjonere ryggstrekkerne mine. De tar noe så innforjævlig med plass. Smiley
Selv om det ser litt tøft ut, så gjør det faktisk midjemålet mitt større enn fettprosenten minskulle tilsi.

jeg har maveruter som kan skimtes, og er absolutt ikke tjukk, på 118 kg kroppsvekt. Midjemålet mitt er styrt mye av muskulatur og ikke fett.

det samme vil jeg regne med er tilfellet på ganske mange andre. ta feks en liten løfter som Roy brantzæg, hvis han skulle bli utrent og småtjokk, så ville han nok streve med å greie å bli så feit at han når mitt midjemål. Hvem av oss er da den med størst fare for hjerteinfarkt?

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #18 : 23. desember 2008, 10:26 »
96 cm - og nå er jula her.............. Undecided


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget sportacus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 117

  • Temet Nosce
Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #19 : 23. desember 2008, 10:30 »
Misvisende på den måten at det er mer enn fett, mave og visceralt fett som gir midjemålet.
I mitt tilfeleganske drastisk også... jeg har relativt ranglete markteknikk, og derfor greid å overdimensjonere ryggstrekkerne mine. De tar noe så innforjævlig med plass. Smiley
Selv om det ser litt tøft ut, så gjør det faktisk midjemålet mitt større enn fettprosenten minskulle tilsi.

jeg har maveruter som kan skimtes, og er absolutt ikke tjukk, på 118 kg kroppsvekt. Midjemålet mitt er styrt mye av muskulatur og ikke fett.

det samme vil jeg regne med er tilfellet på ganske mange andre. ta feks en liten løfter som Roy brantzæg, hvis han skulle bli utrent og småtjokk, så ville han nok streve med å greie å bli så feit at han når mitt midjemål. Hvem av oss er da den med størst fare for hjerteinfarkt?

Da er jeg med deg vet du... Som sagt har det ikke noe med fysisk form å gjøre noen av disse måleinstrumentene. Heller ikke fettprosent da. Men som du egentlig svarer på selv er det klart at dersom man slutter å trene vil risikoen for hjerteinfarkt øke med bortimot 40-50 %, UANSETT MIDEMÅL. Ergo har han størst fare for hjerteinfarkt.


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #20 : 23. desember 2008, 10:34 »
mm.
og som du sier, i de fleste tilfeller, så vil midjemål vise en tendens. Ihvertfall for mennesker som kommer inn under normal-kategorien. Jo tykkere =  mer usunn og jo større fare for hjerte/kar sykdommer.

Utlogget kaasanmedpåsan

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

  • Strongman
Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #21 : 23. desember 2008, 10:35 »
men ikke for å være usaklig, men jeg syns at dette er et uaktuelt tema. alle er vel ok, la folk være som de er:) drit i bmi, fettprosent og midjemål!!!.
Trener til Triathlon i Tuddal

BP: 100
ML: 170
KB: 140
FV: 100

187cm
115 kg
18 år

Utlogget sportacus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 117

  • Temet Nosce
Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #22 : 23. desember 2008, 10:41 »
men ikke for å være usaklig, men jeg syns at dette er et uaktuelt tema. alle er vel ok, la folk være som de er:) drit i bmi, fettprosent og midjemål!!!.

Peace, love and happiness diskusjoner er nok på andre forum enn dette.....biggrin

GOD JUL

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #23 : 23. desember 2008, 11:32 »
Misvisende på den måten at det er mer enn fett, mave og visceralt fett som gir midjemålet.
I mitt tilfeleganske drastisk også... jeg har relativt ranglete markteknikk, og derfor greid å overdimensjonere ryggstrekkerne mine. De tar noe så innforjævlig med plass. Smiley
Selv om det ser litt tøft ut, så gjør det faktisk midjemålet mitt større enn fettprosenten minskulle tilsi.

jeg har maveruter som kan skimtes, og er absolutt ikke tjukk, på 118 kg kroppsvekt. Midjemålet mitt er styrt mye av muskulatur og ikke fett.

det samme vil jeg regne med er tilfellet på ganske mange andre. ta feks en liten løfter som Roy brantzæg, hvis han skulle bli utrent og småtjokk, så ville han nok streve med å greie å bli så feit at han når mitt midjemål. Hvem av oss er da den med størst fare for hjerteinfarkt?
Jeg har slutta å måle rundt magen... Nærmer seg meteren hos meg... Så lenge magerutene synes er jeg glad til. Jeg har så høyt BMI at jeg har nok til to skihoppere biggrin

I morra skal det flyttes fett fra ribba til grisen til ribba mi Spise
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #24 : 23. desember 2008, 11:46 »
Midjemålet mitt er 76cm

Shit, og er er mye større enn meg:D! Setter ting i et nytt perspektiv.... Jeg har 95 xD

Utlogget Mr. Regresjon

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 139
  • Honnør: 128
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 139

Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #25 : 23. desember 2008, 12:15 »
Ligger på rundt 100 cm her. Hjertesvikt here I come Tongue
220 - 160 - 222,5 = 602,5

Utlogget Daniel Myrvold

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 914
  • Honnør: 141
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 914

  • Fat and Happy
Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #26 : 23. desember 2008, 12:27 »
79cm jeg og rundt 100kg

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #27 : 23. desember 2008, 12:32 »
... men fortsatt er det ingen som kan svare meg på mitt spørsmål ... *sukk*
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #28 : 23. desember 2008, 12:48 »
79cm jeg og rundt 100kg

Burde vært et lovforbud mot sånne som deg!  Angry  Eugenetikken lenge leve!!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Daniel Myrvold

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 914
  • Honnør: 141
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 914

  • Fat and Happy
Sv: Fettprosent er viktigere enn BMI
« #29 : 23. desember 2008, 13:00 »
Burde vært et lovforbud mot sånne som deg!  Angry  Eugenetikken lenge leve!!
"sånne som deg" faktisk! hehe

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!