Skrevet av Emne: Hjelp til å begynne med trening igjen  (Lest 1413 ganger)

Utlogget Vrengtpolvott

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Hjelp til å begynne med trening igjen
« : 24. desember 2008, 12:13 »
Heihei,
jeg har egentlig trent av og på i noen år uten særlig fremgang, og hadde egentlig ikke noe særlig treningsglede eller peiling i det heletatt.

Har hatt et opphold nå på rundt et halvt år grunnet skade og sykdom, men er nå blitt frisk, og har fått en sinsyk motivasjon til å trene igjen.

Begynte å trene på søndagen, og kjøpte meg også Multipower Formel 80 + 10, da de som jobbet i butikken mente det var det beste proteintilskuddet. Har aldri brukt noe særlig proteintilskudd tidligere, men nå når jeg begynte med dette på søndagen har jeg brukt ca. 2 scoops, 2-3 ganger for dagen, uansett om jeg har trent eller ikke.

Det jeg lurer på da er om jeg kunne ha fått hjelp til å lage et skikkelig treningsprogram, og veiledning når det kommer til hvor mye proteiner jeg trenger før og etter trening, + dagene jeg ikke trener. Til nå har jeg kun trent overkroppen, da jeg hater å trene bena Tongue Men har også hørt at man må trene bena for å få maksimal muskelbygging på overkroppen også, stemmer dette?

Har treningsplanen delt opp i 2 dager foreløpig, som er:

Dag1:

Benkpress 3x10
Skråbenk /m hantler 3x10
Peck-Deck 3x10
Brystpress 3x10

Franskpress 3x10
Nedpress 3x10
Tau bak hodet 3x10 (er usikker på hva denne heter, men er at man har et tau i hver av hendene, og drar vektene fra bak hodet, og fremover)

Dag2:

Pullups 3xfail
Roing 3x10
Foroverlent roing 3x10

Dumbell curl 3x10
Hammer curl 3x10
Barbell curl 3x10
Omvendt barbell 3x10 for underarmer

Om dere syns jeg bør ha med føtter også, så vil jeg gjerne ha det fordelt på disse 2 dagene, eller på 1 av de, da jeg tror jeg ikke kommer til å komme meg avgårde på trening når det kun er bena som skal trenes, da jeg som sagt hater å trene kun ben. Men om det ikke er mulig så må jeg jo bare ta meg  sammen og komme meg avgårde uansett Smiley

Er også som sagt åpen for forslag og forandring av planen, da jeg ikke har peiling.

Utlogget Christer-R

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 446
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 446

  • feit1
Sv: Hjelp til å begynne med trening igjen
« #1 : 24. desember 2008, 12:25 »
Om du er avhengig av å trene ben på dager med annen muskelgruppe for motivasjonen sin del, vil jeg heller anbefale deg å begynne med Release Your Potential, som er et helkroppsprogram som trenes 3 ganger i uken, med en hviledag imellom. Du kan altså dele det opp ganske fritt, bare du har en hviledag mellom hver treningsdag. Smiley Jeg synes det er mye artigerer å trene ben nå (er i siste uka av RYP nå), enn det var før jeg begynte. Smiley

Hva inntak av proteinpulver angår må du skrive opp vekt, aktivitetsnivå igjennom dagene, målene med treningen din (bygge maksimalt, ned i fettprosent o.l), og hva du spiser til vanlig.

Utlogget Vrengtpolvott

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Hjelp til å begynne med trening igjen
« #2 : 24. desember 2008, 12:54 »
Jeg veier ca 63 kg, og er litt under 1.80 høy. Om dagene så sitter jeg for det meste på PCn, eller er på jobb og soser rundt der. Blir en del gåing og ståing på jobb. Målene mine er akkurat nå å bygge maksimalt, iallefall på bryst og armer, da jeg har veldig tynne armer, og ganske små bryst.

Det jeg spiser om dagene er for det meste 3-4 brødskiver med banan og noen glass melk pr måltid, og også middagen til morsan. og jeg spiser rundt 3-4 måltider pr. dag, inkuldert middag.

Skal se på RYP også Wink

Takk for så kjapt svar Smiley

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Hjelp til å begynne med trening igjen
« #3 : 24. desember 2008, 21:29 »
Er veldig vanskelig å gi ordentlig veiledning over nett, anbefaler deg å finne en god instruktør der du trener eller en pt som er anbefalt av andre.

For det første sett deg noen mål og dette er noen eksempler:

- Opp i vekt med samme fettprosent
- Løfte mer i benk
- Generelt bedre form
- Større bryst og armer

Når så dette er gjort så må du sette deg en tidsramme på når målene skal være nådd både delmål og endelig mål. Eksempler:

- Opp 5 kilo 1 april, samme fettprosent
- Opp 10 kilo 1 august
- Kunne løpe en 5 km uten å svime av innen 1. mai
- Favoritt t-skjorta skal være stram innen sommeren.

Det vil gi deg bedre sjanse for å lykkes.

Når så dette er gjort må det sees på om du har noen form for skader/sykdommer/allergier og en anbefaling må tilpasses ut i fra dette. Har du noen smerter i muskel/ledd mm.

Så i andre omgang burde det være en evaluering av hvordan kroppen din ser ut med tanke på skeivheter i hofte, rygg, skulder mm. Underaktivering/underaktivering av muskler og få disse i gang for å forhindre skader.

Neste steg vil da være å kunne gi rett veiledning i forhold til alle disse målene både teoretisk og praktisk.

For å vite hvor mye proteiner du burde ta i form av tilskudd må vi vite hvor mye du spiser på de forskjellige dagene, det anbefales alt i fra 1.5 g pr kg til 4-5g pr kg kroppsvekt. Da kan du selv også regne ut hvor mye du trenger av proteiner. så fra 130-400 gram med protein alt ut i fra hvem du spør.


Du vil ikke merke så stor forskjell på overkroppen om du trener bein eller ikke (dette er min personlige erfaring og anbefaling ut i fra dine mål og ønsker, og nei jeg orker ikke finne 100000 artikler eller rapporter til alle dere som måtte spørre om det.) så man kan fint lage ett program uten bein.
MEN for at du skal få en kropp som ser bra ut burde du trene bein, også for den generelle formens skyld.

Som Christer-R skriver anbefaler han RYP, nesten alt vil fungere for deg i starten så like greit å følge det. Hvis ikke så anbefaler folk ofte ett 5x5 program.

Du burde også tilegne deg litt kunnskap innen trening og lese litt opp om dette, mange rare meninger, rapporter, artikler mm.

Utlogget Vrengtpolvott

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Hjelp til å begynne med trening igjen
« #4 : 24. desember 2008, 22:26 »
Takk for svar Bighush.

Har nå sett en del på RYP, og funnet ut at jeg skal prøve meg på dette, og tenkte jeg skulle gjøre om denne tråden til RYP-loggen min.

Tenkte å begynne RYP på mandag, og så teste 10RM på trening i morgen.

Har nå konstruert en matplan jeg syns ser grei ut, men poster den her slik at dere kan gi innspill og tips osv. Angående mat, så spiser jeg veldig lite kjøtt, sjødyr og skalldyr, så har ikke noen veldig gode kilder på proteiner. Derfor har jeg valgt å bruke proteinshake til hvert måltid som erstatter, om det funker greit.

Måltid 1: Havregryn + proteinshake + eple
Måltid 2: Brødskive m/ banan + proteinshake
Måltid 3: Pasta + proteinshake + olivenolje
Måltid 4: Brødskive m/ banan + proteinshake
Måltid 5: Havregryn + proteinshake + banan


Er det noe jeg mangler her angående matplanen?

Skal også oppdatere første post med RYP-treningsplanen med vekt, og også oppdatere etter hver trening hvordan det har gått.

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Hjelp til å begynne med trening igjen
« #5 : 24. desember 2008, 22:32 »
Det ser ikke ut som ett balansert eller veldig sunt kosthold. Masse masse karbohydrater nesten ikke noe fett eller noe proteiner annet enn fra pulver. Dette heter kosttilskudd, du skal ta det ved siden av normal kost.

Orker ikke skrive ned, men ta deg en tur i underforumet som har med kosthold/Diett å gjøre.

Utlogget Christer-R

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 446
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 446

  • feit1
Sv: Hjelp til å begynne med trening igjen
« #6 : 24. desember 2008, 22:34 »
Hvor i alle dager er middagen? Du mangler minst et måltid med kjøtt, kylling eller fisk! Proteinshake til alle måltidene er unødvendig om du får klemt inn middag med proteinrik mat, og byttet ut måltid 5 med f.eks omelett med skinke, tunfisk og kokt egg el.

Enig med Bighush. Er alt for mye karbs i forhold til fett og proteiner. Ta tran, Udo's el. til frokost i tillegg.

Utlogget Vrengtpolvott

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Hjelp til å begynne med trening igjen
« #7 : 24. desember 2008, 22:47 »
Som jeg skrev tidligere så spiser jeg utrolig lite kjøtt og sjømat, så må finne på noe lurt som kan ta plassen til det iallefall.

Egg klarer jeg å få i meg rått via å drikke det, om det hjelper på. Kan også få i meg noe kjøttpålegg, sålenge det ikke er kraftig smak på det

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Hjelp til å begynne med trening igjen
« #8 : 24. desember 2008, 22:58 »
Som jeg skrev tidligere så spiser jeg utrolig lite kjøtt og sjømat, så må finne på noe lurt som kan ta plassen til det iallefall.

Egg klarer jeg å få i meg rått via å drikke det, om det hjelper på. Kan også få i meg noe kjøttpålegg, sålenge det ikke er kraftig smak på det

Igjen så må du tenkte på hvor dedikert og hvor mye du vil legge i det å nå målene dine. Om du velger å følge planen du selv har satt opp vil du ikke nå målene dine.

Ha fokus på belgfrukter, egg, melk om du ikke klarer å få i deg nok proteiner via animalsk næring

Utlogget Vrengtpolvott

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Hjelp til å begynne med trening igjen
« #9 : 24. desember 2008, 23:14 »
Hva om jeg gjør noe slikt istedenfor?

Måltid 1: Havregryn + 1ss tran + eple
Måltid 2: Brødskive m/ banan + proteinshake
Måltid 3: Pasta + 1ss olivenolje + 2 egg
Måltid 4: Brødskive m/ banan + proteinshake
Måltid 5: Havregryn + 1 egg + banan


Har desverre utrolig store vanskeligheter for å spise kjøtt, fisk og skalldyr. Er noe jeg aldrig har klart å få i meg. Skal nok klare å få i meg en del kjøtt om jeg tar det gradvis over tid, men ikke ved å hoppe direkte inn i det.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Hjelp til å begynne med trening igjen
« #10 : 24. desember 2008, 23:24 »
Vanskelig å få et variert og godt kosthold om du ikke klarer å spise fisk/kjøtt! Om du virkelig vil satse på trening så burde du takle kjøtt/fisk Tongue
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Vrengtpolvott

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Hjelp til å begynne med trening igjen
« #11 : 24. desember 2008, 23:33 »
Hehe, ja, vet det er vanskelig, men det er jo absolutt mulig. Tobey Maguire f.eks ble jo veldig bra bygd til Spider-Man, og han er jo vegeterianer Smiley

Har ikke tenkt å krangle, men vil helst at jeg skal spise minst mulig, men er villig til å prøve å få det i meg iallefall. Men helst så lite som mulig i starten av planen Tongue

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Hjelp til å begynne med trening igjen
« #12 : 25. desember 2008, 03:20 »
Hehe, ja, vet det er vanskelig, men det er jo absolutt mulig. Tobey Maguire f.eks ble jo veldig bra bygd til Spider-Man, og han er jo vegeterianer Smiley

Har ikke tenkt å krangle, men vil helst at jeg skal spise minst mulig, men er villig til å prøve å få det i meg iallefall. Men helst så lite som mulig i starten av planen Tongue

Sier ikke at det ikke er mye, legg til bønner, linser, egg, melk, cottage cheese, kesam som proteinkilde ++. Varier mer med tanke på frukt, få i deg feks avokado som en kilde til olje, udos, selolje (tran funker dårlig som erstatning for lite fett).

Få i deg mye mer grønnsaker og varier mer på karbohydrat kildene dine så er du mye nærmere målet ditt.

Utlogget Vrengtpolvott

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Hjelp til å begynne med trening igjen
« #13 : 25. desember 2008, 10:54 »
Da har jeg prøvd å legge til flere proteinkilder, og andre kilder på olje + variert karbohydratkildene litt. Håper det begynner å nærme seg Smiley

Måltid 1: Havregryn + 1 avokado + h-melk + eple
Måltid 2: Brødskive + hvitost og paprika + proteinshake m/ h-melk + 1 gulrot
Måltid 3: Pasta + h-melk + 1ss olivenolje + 2 egg
Måltid 4: Brødskive + hvitost og paprika + proteinshake m/ h-melk + 1ss olivenolje
Måltid 5: Ris + grovt brød + 1 egg + appelsin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!