Skrevet av Emne: Hvilken type karbohydrat kilde er best?  (Lest 15104 ganger)

Utlogget Coincidence theorist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« : 28. desember 2008, 23:14 »
Hva vil du si er den beste kilden/matvaren til karbohydrater og hvorfor??
Begrunn svaret ditt
\\\\\\\"If many people believe that something is true most of us never second guess and automatically accept it as the truth\\\\\\\"

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #1 : 28. desember 2008, 23:17 »
Brød som er laget av spirret korn og surdeig Smiley Da er fytinsyren ødelagt, og man hindrer ikke opptaket av viktige mineraler og vitaminer.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #2 : 28. desember 2008, 23:17 »
Havregryn, fordi det er billig og lett å blende sammen med div annet snacks.  woot

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #3 : 28. desember 2008, 23:18 »
frukt. Fordi det smaker godt og har masse vitaminer i seg.

Eller hæregård solsikkebrød, veldig høy grovhetsprosent og vitaminer osv.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Coincidence theorist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #4 : 29. desember 2008, 21:20 »
Når vi snakker om karbohydrater er det viktig å understreke først at det er ikke selve næringsstoffet som er dårlig, det er derimot mangelen på opptak og absobering.
Det er derfor viktig å velge en karbohydrat kilde som vil hjelpe med opptaket, ikke hindre det.
En av karbohydratenes viktigste oppgaver er å frakte vann til de ulike cellene, som er svært viktig.

Alle typer karbohydrater brytes ned i ulike former for sukker som :

Glukose  Fruktose  Sucrose  Laktose  Maltose


Ny forskning har sagt at ikke alle typer for karbohydrater er like. Den vanlige grunnleggende oppdelingen av karbs er complexe carbs og vanlige karbs, men er nå heller kalt lav og høy GI. (glycemisk index)
Som er en måling brukt for å vise hvor lang tid det tar før det blir gjort om til glukose og sendt inn i blodomløpet.

Det er viktig å gjøre klart hvorfor mat er lav-glykemisk, og grunnen er mer enn bare avløsningen av energi over en lengre periode.
Grunnen til hvorfor flesteparten av disse matvarene avløser energien utover en lengre periode med tid er pga kroppen, enzymene og fordøyelse systemet finner disse matvarene vanskeligere å bryte ned.

Fordøyelses prosessen er en hard oppgave for kroppen, som krever mye energi.
Når du fordøyer et måltid som er vanskelig å fordøye, bruker kroppen din energi som den ikke trenger å egentlig bruke. Dette betyr at hvis du et lett fordøyelig måltid som er lav-glykemisk, så vil du ikke bare spare masse energi, men du vil ikke trenge å spise SÅ mye (overdrive).

De vanligste formene for lav-glykemsike matvarer som er vanligvis anbefales er fra korn/frokostblanding/kornprodukter mat-gruppen.

Havre, brun ris, fullkorn tungt brød og pasta som er ofte anbefalt, er utrolig vanskelig for kroppen å nedbryte. Faktisk så strever kroppen så mye med nedbrytingen og skaffe seg enzymene til å avløse næringen deres, som gjør at disse matvarene kan avløse glukosen til blodet i flere timer.
I dette tilfellet er det ikke en bra ting, og sannheten er at det er værre enn hva du tror :

Dette er ikke for å understreke at sakte avløsning av glukosen inn til blodomløpet er dårlig, men heller for å si at korn og kornprodukter ikke er den beste kilden for lav-glykemisk karbohydrater, av disse grunnene:


1. Energien som kreves av kroppen for å nedbryte disse matvarene overstiger deres fordeler.
    Du har sikkert merket at etter et stort pasta måltid, så føler du deg svært trett, slapp og har litt vansker
    med å konsentrere deg, pga vann mangel av hjernen din.

2. Et stort antall av disse karbohydratene krever en stor mengde med vannmolekyler
    Complexe karbohydrat kilder fra korn, pasta, og kornprodukter inneholder ingen vannmolekyler,
    så hvis du spiser denne type mat, må du enten drikker mye vann og føle deg totalt stappet,
    eller ha vannet stjelt/lånt av krevede/viktige organer som hjernen og leveren.

3. Korn inneholder enzym hemninger/forhindringer som er laget for å hindre kornet å nedbrytes.
    Dette er da fordøyelses prosessen havner i trøbbel. Dette betyr da at complexe korn er garantert å
    etterlate sediment/avsetning i tarmene og innvollene, som ikke bare er negativt for absoberingen,
    men som også kan tilslutt manifistere inn til sykdom i tarmene og innvollene.

4.  Disse karbohydratene inneholder ingen vitaminer eller mineraler og som tidligere nevnt dreper
     enzymene.

5.  Hvis du enda ikke er overbevist, så hindrer korn opptaket og absoberingen av viktige mineraler.
     Fytin syren som er på den ytre beskyttende " drakten" av kornet hindrer nedbrytingen og opptaket
     av CALCIUM, FOSFOR,  JERN, MAGNESIUM, og SINK. Så hvis ikke melken på frokostblandingen
     vil gjøre hindringen av opptaket for deg så vil definitivt kornet gjøre det.

6.   Proteinet som er i korn er nærmest umulig å nedbryte.
      Mennesker har gluten-intoleranse, og ikke rart. Gluten er hoved proteinet
      som er funnet i korn, og vanskene den skaper for kroppen å nedbryte
      tar mye energi vekk fra kroppen som kunne blitt brukt bedre til andre ting.

7.   Korn kan erte på seg betennende hormoner.
      Nesten alle med betennelse problemer opplever lettelse på symptomene
      og til og med kurert når de fjerner all eller en stor del av korn-baserte produkter fra dieten
      deres.


Korn var aldri ment for å bli spist av mennesker. Faktisk så er ikke kroppen din i stand til å nedbryte og fordøye korn i deres naturlige tilstand- de trenger å bli knust, rullet eller kokt for å ha den minste sjansen til å bli fordøyd.

Så hva er den beste karbohydrat kilden Huh


Den beste karbohydrat kilden er uten tvil frukt og grønnsaker.

Frukt & grønnsaker :

* Inneholder høyt niva med vannløselige vitaminer som vitaminene C, A, D, Carotenene og
   flere forskjellige mineraler.

* Inneholder mange enzymer ( flest i deres naturlige tilstand) og nedbrytes utrolig lett og hjelper
   med opptak og absobering.

* Er fullstendig nedbrutt i deres naturlige tilstand.

* Er vannrikt, som betyr at den ekstra vann drikkingen er unødvending og bruken av vannmolekylene
   fra musklene, hjernen og leveren ikke vil bli stjålet og brukt i nedbrytingen. Vannet fra frukt i dagens
   verden er det reineste vannet du finner på denne jord.

Hvis du erstatter carbs inntaket fra korn, pasta, kornprodukter, med frukt og grønnsaker så vil helsen din forbedres DRAMATISK.

Bare under intense treningsøkter anbefales litt pasta og poteter, men ikke ellers.

Når du trener mye bør hoved kilden av carbs komme fra frukt og grønnsaker.
Frukt inneholder masse vitaminer, mineraler, vannløselig fett, enzymer, antioksidanter
som er viktig for kroppen din.
Frukt er den ideelle kilden for carbs for folk som trener mye og hardt fordi den er lett
å fordøyes, og dermed sparer kroppen din masse energi.

Noe svært få folk forteller deg er at nedbrytingen av mat krever masse energi fra kroppen din.
Og når du trener vil du ha så mye energi som mulig. S¨å når du spiser masse frukt vil du få økt
energi og mer ut av treningen din enn tidligere.
Dette leder også til mindre stress for kroppen din og deres viktige organer, at opptaket av vitaminer
og mineraler økes dramatisk og er effektiv,og dette vil også forbedre restitusjonen din etter du har trent.
Du vil også gjevnlig detoxe/rense deg og kroppen din pga dette, og fjerne alt det giftige som er kommer i kroppen din gjennom mat, luft etc..
Hjernen din og vitaliteten din vil være utrolig mye bedre, som vil føre til klarhet, mer energi, bedre konsentrasjon og bedre og mer effektiv "repair" av cellene dine etter en hard treningsøkt.
Samt bedre nervesystem.
Blodet ditt vil faktisk bli tynnere og renere pga mindre toksiner/gift , kjemikaler.

Så som du ser så er det ingen tvil om at frukt og grønnsaker er den beste karbohydratkilden biggrin




\\\\\\\"If many people believe that something is true most of us never second guess and automatically accept it as the truth\\\\\\\"

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #5 : 29. desember 2008, 21:54 »
*gjesp*, tror ikke på halvparten av det der engang uten noe FORSKNING som underbygger det.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Coincidence theorist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #6 : 29. desember 2008, 22:09 »
*gjesp*, tror ikke på halvparten av det der engang uten noe FORSKNING som underbygger det.

Det er jo forskning bak dette da. Tror du dette er oppdiktet eller? Hvorfor komme med slikt?

Jeg må være ærlig, når jeg først fikk greie på dette ble jeg litt irritert, siden jeg måtte gi opp alt jeg tidligere hadde enjoyed å spise.
Du behøved ikke nødvendigvis gi opp all den maten, eget valg liksom, men under spes god treningsprg så velger jeg å kutte de andre kildene ut. ¨Jeg gjør et trenings prg i 15 uker med streng diet, får mine resultater også kan jeg god spise etter det...

Jeg er glad for at brød som inneholder surdeig og spirret korn nøytraliserer fytinsyren, så da kan jeg spise brød under treningsprg Smiley
\\\\\\\"If many people believe that something is true most of us never second guess and automatically accept it as the truth\\\\\\\"

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #7 : 29. desember 2008, 22:17 »
hvordan skal du få i deg all karboen fra frukt og grønsaker?
hvis man veier rundt 100kg må man jo ete 5kg frukt om dagen hvis man trener hardt.

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #8 : 29. desember 2008, 22:31 »
*gjesp*, tror ikke på halvparten av det der engang uten noe FORSKNING som underbygger det.

Du er en av de største noobsa på dette forumet ass.

Utlogget Tuned

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #9 : 29. desember 2008, 22:34 »
Det er jo forskning bak dette da. Tror du dette er oppdiktet eller? Hvorfor komme med slikt?

Jeg må være ærlig, når jeg først fikk greie på dette ble jeg litt irritert, siden jeg måtte gi opp alt jeg tidligere hadde enjoyed å spise.
Du behøved ikke nødvendigvis gi opp all den maten, eget valg liksom, men under spes god treningsprg så velger jeg å kutte de andre kildene ut. ¨Jeg gjør et trenings prg i 15 uker med streng diet, får mine resultater også kan jeg god spise etter det...

Jeg er glad for at brød som inneholder surdeig og spirret korn nøytraliserer fytinsyren, så da kan jeg spise brød under treningsprg Smiley

Kilder? Smiley

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #10 : 29. desember 2008, 22:35 »
Du er en av de største noobsa på dette forumet ass.

Fordi jeg vil ha kilder når jeg leser noe jeg finner utrolig?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #11 : 29. desember 2008, 22:39 »
Fordi jeg vil ha kilder når jeg leser noe jeg finner utrolig?

Fordi du skriver så mye bullshit på alle tråder her på forumet
Fordi du presterer å skrive *gjesp* når han har lagt mye tid og arbeid i et jævlig bra innlegg, og istedenfor å oppmuntre litt og be om kilder er du frekk?
Fordi du presterte å skrive at det fungerer å spesifikt trene INDRE og YTRE bryst
Rett og slett fordi du er noob.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #12 : 29. desember 2008, 22:45 »
Mye tid på det innlegget?? Han har skrevet så å si det samme i 3 tråder nå.

Og ja, du kan trene forskjellige vinkler av brystet.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #13 : 29. desember 2008, 22:45 »
*tekst*


Bra skrevet og alt det der, men hva faen skal en eta til frokost da a?

Kan jo ikke spise 50 bananer og 20 appelsiner heller......
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #14 : 29. desember 2008, 22:46 »
Mye tid på det innlegget?? Han har skrevet så å si det samme i 3 tråder nå.

Og ja, du kan trene forskjellige vinkler av brystet.

Så du mener at INDRE BRYST er en egen vinkel?

hørt om øvre og nedre assa men, indre og ytre? neeeh
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!