Skrevet av Emne: Hvilken type karbohydrat kilde er best?  (Lest 15077 ganger)

Utlogget Coincidence theorist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #30 : 29. desember 2008, 23:39 »


Det som er tingen med frukt, er at du trenger ikke spise SÅ mye.. Fordi frukt bruker mindre energi fra kroppen din til å nedbrytes, ergo du sparer mer energi, du har mer energi til å bruke.
Når du spise disse andre kildene for karbs, så bruker den mye mer energi til å fordøyes, så det går opp i hop når du tenker deg om.
MAn  trenger ikke spise en frukt kurv med frukt for å føle seg mettet, hvis det er det du er ute etter også.. prøv selv. noen epler, bananer, mango, druer og du har en fin mix og føler deg mett.

Så hvis du tenkte på behov i form av metthet, kan du teste ut selv.
Når det gjelder energi til å trene, så slår frukt disse andre kildene ut lett..

\\\\\\\"If many people believe that something is true most of us never second guess and automatically accept it as the truth\\\\\\\"

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #31 : 29. desember 2008, 23:44 »
Det som er tingen med frukt, er at du trenger ikke spise SÅ mye.. Fordi frukt bruker mindre energi fra kroppen din til å nedbrytes, ergo du sparer mer energi, du har mer energi til å bruke.
Når du spise disse andre kildene for karbs, så bruker den mye mer energi til å fordøyes, så det går opp i hop når du tenker deg om.
MAn  trenger ikke spise en frukt kurv med frukt for å føle seg mettet, hvis det er det du er ute etter også.. prøv selv. noen epler, bananer, mango, druer og du har en fin mix og føler deg mett.

Så hvis du tenkte på behov i form av metthet, kan du teste ut selv.
Når det gjelder energi til å trene, så slår frukt disse andre kildene ut lett..




Skal virkelig prøve å spise mer frukt og grønt, det er jo billig og lett å spise i tillegg, det er jo faktisk et pluss! Litt off topic, men hva anser du som gode proteinkilder, og regnes myse som "dårlig" da det finnes i melk, eller er det hovedsaklig kasein som er "dårlig"?

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #32 : 29. desember 2008, 23:47 »
Det som er tingen med frukt, er at du trenger ikke spise SÅ mye.. Fordi frukt bruker mindre energi fra kroppen din til å nedbrytes, ergo du sparer mer energi, du har mer energi til å bruke.
Når du spise disse andre kildene for karbs, så bruker den mye mer energi til å fordøyes, så det går opp i hop når du tenker deg om.
MAn  trenger ikke spise en frukt kurv med frukt for å føle seg mettet, hvis det er det du er ute etter også.. prøv selv. noen epler, bananer, mango, druer og du har en fin mix og føler deg mett.

Så hvis du tenkte på behov i form av metthet, kan du teste ut selv.
Når det gjelder energi til å trene, så slår frukt disse andre kildene ut lett..



Frokostforslag, hva synes du om dette? Har spist dette endel og det er jo satans godt og smaker næringsfullt hehe

1 eple
1 banan
1/2 boks cottage cheese
Melk
Musli

Legges i lag i en skål, starter med cottage så eple/banan, fylles opp med melk og strør på musli på toppen.
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #33 : 29. desember 2008, 23:51 »
Lite tilleggsspørsmål - Hva synes du om fruktose? Mener at dette er værre enn glukose av diverse årsaker, fint om du kan forklare litt angående dette! Synes det er interessant når en som deg snakker om et litt "kontroversielt" tema!

Utlogget Coincidence theorist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #34 : 30. desember 2008, 00:11 »

Skal virkelig prøve å spise mer frukt og grønt, det er jo billig og lett å spise i tillegg, det er jo faktisk et pluss! Litt off topic, men hva anser du som gode proteinkilder, og regnes myse som "dårlig" da det finnes i melk, eller er det hovedsaklig kasein som er "dårlig"?

Jeg kan svare på det ja.

Når det angår protein, protein kilder med en fullverdig/complex aminosyre-profil kan absoberes av kroppen, men ikke alt som er absobert er faktisk brukt eller er nyttig i reparasjonen av cellene som er blitt påvirket av hard trening.

Dermed er oppdelingen inndelt slik :

* essensielt at proteinet inneholder alle aminosyrene og er et komplett protein

* Nr 2 hvor stor prosent av proteinet som blir absobert er faktisk mulig å bli brukt biologisk i reperasjonen/oppbyggningen av celle strukturen.


Den sistnevnte blir målingen er under navnet " Net Protein Utilization" (NPU)
altså hvor stor prosent av proteinet som faktisk blir brukt i musklene og cellene.

Protein med desto høyere NPU nivå, er den beste.

Det er et protein pulver som er mye bedre enn resten. Whey protein!
Med en NPU verdi av rundt 96-99%
Whey protein Isolate er den beste, ikke kjøp whey concentrate hvis du velger mellom disse to.
Du får i tillegg glutamine, så da får du det beste av begge verden.

Organisk kjøtt er best men kan bruke vanlig, biff, kylling, kalkun, lamb. Ut av disse er kalkun og kylling best. Tuna også, er veldig bra, sardiner også.

Prøv hvis mulig å finn en tunfisk sort som ikke inneholder mye mercury(kvikksølv) det er giftig i store mengder.

Organiske egg, bedre enn vanlige.
Ikke kok egget fullt ut, eggplommen må være litt løs fortsatt.. Ellers kan sundt fett plutselig gå over til usundt fett...
\\\\\\\"If many people believe that something is true most of us never second guess and automatically accept it as the truth\\\\\\\"

Utlogget Coincidence theorist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #35 : 30. desember 2008, 00:18 »
Frokostforslag, hva synes du om dette? Har spist dette endel og det er jo satans godt og smaker næringsfullt hehe

1 eple
1 banan
1/2 boks cottage cheese
Melk
Musli

Legges i lag i en skål, starter med cottage så eple/banan, fylles opp med melk og strør på musli på toppen.

hvis du leser litt lengre bak i innlegget så kan du lese om det jeg har skrevet om korn. Frukt er alltid bra, så du trenger ikke bekymre deg der..

Jeg drikker ikke lengre melk eller spiser korn under trenings prg.
Siden det hindrer opptak av mineraler som er viktige.

I innlegget ikke vits med tilskudd hvis man  ikke spiser ordentlig, har jeg skrevet litt om melk.



\\\\\\\"If many people believe that something is true most of us never second guess and automatically accept it as the truth\\\\\\\"

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #36 : 30. desember 2008, 00:21 »
Lite tilleggsspørsmål - Hva synes du om fruktose? Mener at dette er værre enn glukose av diverse årsaker, fint om du kan forklare litt angående dette! Synes det er interessant når en som deg snakker om et litt "kontroversielt" tema!

Utlogget Coincidence theorist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #37 : 30. desember 2008, 00:34 »


De små mengdene av fruktose om finnes i frukt og grønnsaker er ikke dårlig for deg.
Det sies at litt fruktose hjelper å prosesse glukosen. SÅ ikke vær redd når det gjelder frukt.

Når det gjelder andre type kilder karbohydrater, så er det svært mye fruktose i dem.
Nesten all mat som kommersom pakke mat med konserveringsmidler og hele greien inneholder MYE fruktose ,så styr unna det...

Frukt inneholder mindre, og er mer en "normal" fruktose

Så så lenge du spiser sundt, eliminere mye av den andre kilden for carbs enn frukt, så er du trygg
\\\\\\\"If many people believe that something is true most of us never second guess and automatically accept it as the truth\\\\\\\"

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #38 : 30. desember 2008, 01:06 »
hvis du leser litt lengre bak i innlegget så kan du lese om det jeg har skrevet om korn. Frukt er alltid bra, så du trenger ikke bekymre deg der..

Jeg drikker ikke lengre melk eller spiser korn under trenings prg.
Siden det hindrer opptak av mineraler som er viktige.

I innlegget ikke vits med tilskudd hvis man  ikke spiser ordentlig, har jeg skrevet litt om melk.





Jojo, bare lurte på om det var en OK frokost, litt korn bryr meg ikke, melk er jeg avhengig av.
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget Coincidence theorist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #39 : 30. desember 2008, 01:12 »
Jojo, bare lurte på om det var en OK frokost, litt korn bryr meg ikke, melk er jeg avhengig av.

hehe. oki... men jeg kan ikke si den er ok, siden magnesium og sink er ganske viktig å få i seg Smiley
\\\\\\\"If many people believe that something is true most of us never second guess and automatically accept it as the truth\\\\\\\"

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #40 : 30. desember 2008, 01:16 »
hehe. oki... men jeg kan ikke si den er ok, siden magnesium og sink er ganske viktig å få i seg Smiley

Hva kan man ha oppi for å få i seg det da?
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget Coincidence theorist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #41 : 30. desember 2008, 01:27 »
 Lips Sealed
\\\\\\\"If many people believe that something is true most of us never second guess and automatically accept it as the truth\\\\\\\"

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #42 : 30. desember 2008, 01:36 »
Nei, det er det at korn inneholder fytinsyre som hindrer opptak av magnesium og sink, så det spiller ingen rolle hvor mye du får i deg, det blir ikke tatt opp... Det finnes brød som er laget av surdeig, og spirret korn, da er fytinsyren nøytralisert, det kan du spise...

No offence, men må bare spørre.. Hva slags grunnlag har du for uttalelsene dine bortsett fra et par foredrag og noen mails og telefoner?
Har du studert noe selv?
Har du noen beviste teorier?
Har du noen kilder?
Forskningsrapporter?

Hvorfor skal folk tro på dette når brød, korn og melk har bygget muskler i alle år?
Ingen i IFBB har bygget seg opp på urter og frukt, så er det virkelig noe idet eller er det bare noe disse kompisene dine har forsket litt på?

Jeg mister bare mere og mere trua på dette, hvorfor? Jo fordi ingenting av det du sier, beviser du. Kom med bevis på at det faktisk er sånn, inntil da holder jeg meg til havregryn, melk og brød.

Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget Coincidence theorist

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 237
  • Honnør: 51
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 237

Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #43 : 30. desember 2008, 01:55 »
[ Lips Sealed
\\\\\\\"If many people believe that something is true most of us never second guess and automatically accept it as the truth\\\\\\\"

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Hvilken type karbohydrat kilde er best?
« #44 : 30. desember 2008, 02:19 »
Du kommer til å få mange, maaange fiender du Grin Og noen venner:)


Men sånn eksempelvis, Kan du gi oss et eksempel på kosthold iløpet av en dag?

Også syns jeg du mener ganske bastant at magnesium og zink IKKE blir tatt opp... når du skrev " det er ikke nøye hvor mye du får i deg, siden kroppen din ikke får til å ta det opp" . Det er jo litt bullshit, ellers hadde jo ca 95% av verdensbefolkning hatt mangel på nettopp de to mineralene!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!