Skrevet av Emne: Fitness en ny "spiseforstyrrelse"?  (Lest 3194 ganger)

Utlogget Akat

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Fitness en ny "spiseforstyrrelse"?
« : 24. september 2010, 10:39 »
Det virker som om fitness og trening for mange er en slags besettelse. Mange av fitnessbloggene jeg har lest forteller også at de som blogger tidligere har slitt med spiseforstyrrelser. Ikke misforstå, jeg sier ikke her at alle fitnessbloggere har et sykelig fokus - syns for eksempel Kristine Weber er aldeles nydelig og at hun har et flott og reflektert syn på det hun holder på med. Men er det ikke påfallende når det med panikk beskrives utskeielser og depresjoner når man ikke får trent? Atferdsmønsteret faller jo tett opp mot det nhi.no skriver om anoreksi: "Dersom du har anoreksi, bekymrer du deg mye mere om mat og kroppen din enn de fleste andre mennesker gjør."(http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/anoreksi-utvikling-9280.html). Det er jo her jeg mener forskjellen ligger mellom de jeg snakker om og slike som bl.a. Kristine Weber, når mat og kropp blir en bekymring fremfor en glede. Har andre noen tanker på dette, eller er det bare jeg som har gjort denne refleksjonen? Huh

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Fitness en ny "spiseforstyrrelse"?
« #1 : 24. september 2010, 11:01 »
Det virker som om fitness og trening for mange er en slags besettelse. Mange av fitnessbloggene jeg har lest forteller også at de som blogger tidligere har slitt med spiseforstyrrelser. Ikke misforstå, jeg sier ikke her at alle fitnessbloggere har et sykelig fokus - syns for eksempel Kristine Weber er aldeles nydelig og at hun har et flott og reflektert syn på det hun holder på med. Men er det ikke påfallende når det med panikk beskrives utskeielser og depresjoner når man ikke får trent? Atferdsmønsteret faller jo tett opp mot det nhi.no skriver om anoreksi: "Dersom du har anoreksi, bekymrer du deg mye mere om mat og kroppen din enn de fleste andre mennesker gjør."(http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/anoreksi-utvikling-9280.html). Det er jo her jeg mener forskjellen ligger mellom de jeg snakker om og slike som bl.a. Kristine Weber, når mat og kropp blir en bekymring fremfor en glede. Har andre noen tanker på dette, eller er det bare jeg som har gjort denne refleksjonen? Huh

Det er vel ikke til å stikke under en stol at mange har det de fleste ville kalle et noe syklig forhold til trening, kropp og mat...særlig på diett. Så også sikkert Kristine Smiley Det er på en måte et litt nødvendig onde fordi de fleste ikke ville holdt ut en diett uten å hatt drøy høy fokus på særlig mat og trening.
I tillegg er en jo hele tiden fryktelig opptatt av hvordan en vil ende opp reint visulet, og da er en nok drøyt selvkritisk en del dager..."syklig" selvbilde om en vil...men det er mer det at en måler seg mot det en ønsker å ende opp som visuelt.

Den verste fasen for mange både mht å ha et sunt forhold til mat og kropp er nok alikevel etter konkurranser. En går over fra å ha stålkontroll mht matinntaket til å ofte miste all kontroll...samtidig som en går fra å ha en kropp i "toppform" til å gradvis bli "dårligere" så å si fra dag til dag. Selv om en etter et par måneder ender opp med det de fleste vil kalle en strøken fettprosent, så tror jeg det er mange som selv anser at de ser helt for jævlig ut.....og det må i mine øyne kunne anses som et noooe forskrudd bilde av seg selv.... Been there done that! Wink

Det ryktes at jenter sliter mer med dette siste enn gutter, men det har jeg i grunn ikke noe belegg for å si - annet enn at de fleste gutta jeg prater med etter konkurranser er storfornøyde med å ha fått tilbake energi og økt treningsevne, og bare sjelden klager over at de har lagt på seg litt ekstra fett igjen.


Det som skilller, og som er av størst betydning, er nok uansett det som skjer i året og årene forøvrig. Der er nok fitnessfolket like forskjellige som folk flest...selv om de nok er noe mer maniske mht trening enn gjennomsnittet.
De fleste jeg kjenner fra miljøet har det jeg vil kalle et sunt og reflektert syn på både mat og kropp. Jeg kjenner selvfølgelig også de som ikke evner å snakke om annet når en treffer dem....hvilket for meg virker "noe" endimensjonalt.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Akat

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Fitness en ny "spiseforstyrrelse"?
« #2 : 24. september 2010, 11:13 »
Jeg kan jo fortelle at en av grunnene til at jeg tar opp dette er at én av disse bloggerne var treneren til en venninne av meg. Hun satte opp en kostholdsplan hvor alt av mat skulle veies(til tross for at hun visste venninna mi hadde slitt med spiseforstyrrelser) for så å kort tid senere poste et innlegg hvor hun hadde benyttet seg av en såkalt "burner"(tabletter med økt forbrenningseffekt) på trening og vært både svimmel og ør, men fortsatt å benyttet seg av det. Jeg ble jo nysgjerrig på om dette var et ensartet fenomen, men begynte jo å se at flere trente på den måten der! Det verste er jo at denne "treneren" jobbet som treningsinstruktør på et helsestudio hvor det var nulltoleranse på doping, men likevel benyttet seg av disse tablettene som inneholdt efedrin...  Shocked

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Fitness en ny "spiseforstyrrelse"?
« #3 : 24. september 2010, 11:31 »
Dersom en i utgangspunktet sliter med spiseforstyrrelser så er antagelig ikke aktiv fitness noe en bør pushes til å satse på. Det kan fort gjøre vondt verre dersom en mister gangsynet!
Dersom en imidletid med fitness kun mener å trene for eget velvære så er jo saken en annen - da er det null behov for harde dietter med bl.a. stålkontroll på matinntake...og overfokus på fettprosent.

Jeg har selv personer i min nærhet som har slitt med spiseforstyrrelser i nær 30 år, og råd fra behandlingsapparatet der er i hvertfall ikke å starte opp med intens trening og måling og veiing av alt en putter i seg. En skal ikke være inaktiv, men det handler mer om å bedrive sunn fysisk aktivitet, og å få et sunnt forhold til mat, med fokus på å spise det en kan kalle et godt gammeldag norsk kosthold.

Det din venninne utsettes for høres for meg direkte skadelig ut på sikt. Ingen - ikke en gang eliteutøvere i fitness han noe som helst behov for å måle og veie det de putter i gapet, eller å bruke appetittreduserende midler. De må rimelig nok ha fokus på et sunt og velkomponert kosthold for å nå de resultatene de ønsker....og det gjør en lett med et vanlig godt kosthold.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Akat

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 31

Sv: Fitness en ny "spiseforstyrrelse"?
« #4 : 24. september 2010, 11:40 »
Dersom en i utgangspunktet sliter med spiseforstyrrelser så er antagelig ikke aktiv fitness noe en bør pushes til å satse på. Det kan fort gjøre vondt verre dersom en mister gangsynet!
Dersom en imidletid med fitness kun mener å trene for eget velvære så er jo saken en annen - da er det null behov for harde dietter med bl.a. stålkontroll på matinntake...og overfokus på fettprosent.

Jeg har selv personer i min nærhet som har slitt med spiseforstyrrelser i nær 30 år, og råd fra behandlingsapparatet der er i hvertfall ikke å starte opp med intens trening og måling og veiing av alt en putter i seg. En skal ikke være inaktiv, men det handler mer om å bedrive sunn fysisk aktivitet, og å få et sunnt forhold til mat, med fokus på å spise det en kan et godt gammeldag norsk kosthold.

Det din venninne utsettes for høres for meg direkte skadelig ut på sikt. Ingen - ikke en gang eliteutøvere i fitness han noe som helst behov for å måle og veie det de putter i gapet, eller å bruke appetittreduserende midler. De må rimelig nok ha fokus på et sunt og velkomponert kosthold for å nå de resultatene de ønsker....og det gjør en lett med et vanlig godt kosthold.
Godt å høre andre også si det jeg  tenker... Skulle ønske det kunne blitt en diskusjon og et større fokus på dette rundt omkring. Tipper det ikke er bare venninna mi som har opplevd dette siden hun(treneren) har flere klienter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!