Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 345034 ganger)

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: allmektig Gud
« #60 : 03. januar 2009, 00:12 »
Jokkemann skrev blandt annet:
Største problemer i Norge er at den vanlige nordmann aner ikke hva Gud er, eller gjør.. han vet bare om denne "eventyr" boken som heter Bibelen, som btw forskere har hentet mere og mere svar ifra, og vitenskap måtte ha bøyd seg i støvet på gang på gang..  (eks da de sa jorda var flat i tusen år.. Bibelen har hevdet i ekstremt mange tusen år at jorda er rund) +++
Dette er en myte som er vanlig i religiøse kretser.  De få menneskene i verden som kunne kalles forskere på den tiden da mesteparten av bibelen ble skrevet, visste utmerket godt at jorden var rund.  Det Ptolemeiske verdensbildet har en rund jord.  Det ble til og med gjort ganske gode eksperimenter for å bestemme jordens størrelse.  Man målte solhøyden midt på dagen ved forskjellige breddegrader og brukte trigonometri for å regne størrelsen ut.
Sitat
Forsvinner jeg bare? isåfall, kjiiipt liv da.. at jeg lever i 70-80 år for så og død og forsvinne?
men vent.. energi forsvinner aldri.. det kun omdannes til ny energi..
At energi ikke forsvinner, er en analogi tatt fra vitenskapen.  Den er neppe gyldig i dette tilfellet.  Bevisstheten vår avhenger av kompliserte strukturer i hjernen, strukturer som går til grunne når vi dør.
Sitat
hva skapte det big bang?
hva var før the big bang?
Dette er den gamle jakten på den første bevegeren.  En eller flere guder løser ikke dette problemet.  Når og hvordan oppsto i såfall gudene?
Sitat
hvordan ble tilfeldighet på tilfeldighet til alt dette?
Universet blir ikke mindre tilfeldig om det styres av innfallene til en allmektig diktator.  Det er menneskelig å lete etter årsaker og mønstere.  Religion er sannsynligvis en blindvei som ikke bygger på kunnskap.
Sitat
hva med mikro-evolusjon?
eller makro evolusjon?
Det er ingen prinsippiel forskjell på mikroevolusjon og makroevolusjon.  Det som vi kan studere som makroevolusjon via paleontologi, er mikroevolusjon på store populasjoner over store avstander over enorme tidsrom.
Sitat
Alt dette studerte jeg... og jeg fant ett svar: GUD!
Menneskene har funnet liknende svar til alle tider.  Om vi studerer alle tidligere og nåværende religioner, viser de akkurat den blandingen av likheter og forskjeller som vi skulle forvente dersom alle religioner er menneskeskapte.  Dette gjelder ikke bare religionene som samlinger av tekster, regler og ritualer, men også persongalleriet av guder.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: allmektig Gud
« #61 : 03. januar 2009, 00:16 »
Bibelen forklarer Gud som: (er du interessert kan jeg skrive ned alle bibelversene, så du kan sjekke selv)
-Skaperen
-Den Eneste Gud
- Den Trofaste
- Den kjærlige
- Far
- Hellig
- Evig
- Rettferdig
- Allmektig
- Synlig i Jesus
- Omsorgsfull
- Synderens venn
- Treenig (Gud, Jesus, den Hellige ånd)
- Full av nåde
- Fredens Gud
- Tilgivende
- Trøsteren
- Den stødige

Bibelen er den eneste boka som har forvandlet så mye menneskeliv Smiley
eks; se topicen: Team Xtrem Vikings.

Gud elsker alle og vil ALLE skal komme til han! Han vil leve i felleskap med oss! Derfor helbreder han, tilgir, hører, reparerer liv, og elsker Smiley
Om alt annet i verden skal hate deg, elsker Gud deg Smiley

Det står faktisk: "...Jesus står ved din hjertedør og banker, men bare du kan åpne opp..)
Gud ga seg selv èi bremse... Han ga menneskene fri vilje, fordi han elsker de så mye og vil de skal gjør det de vil..
Var gud spesielt nestekjærlig da han beordret folkemordet på Amalekittene?  Gud var sur på Saul etterpå fordi Saul lot noen av Amalekittene leve.  Det gamle testamentet er fullt av sånne historier.  Jeg synes heller ikke at soningsdøden til Jesus for andres synder vitner om en god og rettferdig gud.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget metalhead

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 99
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 99

Sv: allmektig Gud
« #62 : 03. januar 2009, 00:28 »
Jeg synes Are Sende Osen sa det ganske bra. "Religion er en krykke for folk som ikke klarer å gå gjennom livet på egne bein"

Utlogget Tannfeen

Sv: allmektig Gud
« #63 : 03. januar 2009, 00:30 »
Det handler om å tenke selv.. DRIT i forskere, og se forbi!
Finne sannheten ved å lese, tenke og lese..

Det gjorde jeg..

Hehe.
Når du sier å tenke så mener du vel ikke kritisk tenkning, og med lese så mener du vel i bibelen?

Poenget er vel at forskere tenker mye, i tillegg til at de konstant blir utsatt for kritisk blikk. Det er vel noe av forskjellen mellom religion og vitenskap, mens vitenskapen tilstreber å revidere og forkaste eksisterende teorier så forsøker religion å tviholde på det skrevne ord.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: allmektig Gud
« #64 : 03. januar 2009, 00:31 »
Herregud folkens, ikke bli useriøse. Her er informasjon for dere tvilende: http://herregud.com/
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #65 : 03. januar 2009, 00:48 »
Var gud spesielt nestekjærlig da han beordret folkemordet på Amalekittene?  Gud var sur på Saul etterpå fordi Saul lot noen av Amalekittene leve.  Det gamle testamentet er fullt av sånne historier.  Jeg synes heller ikke at soningsdøden til Jesus for andres synder vitner om en god og rettferdig gud.

Hoff... JA, men Guds plan er sååå mye strørre enn menneskes dumme, lille tankegang.
Gud sendte Jesus til jorden for å "oppfylle" loven, og mye av det blir f.eks nevnt i bergprekenen!
Kan alltids si "hvorfor gjorde Gud dette??!" Men tror mye av grunnen til at det står der er fordi vi skal huske på han som en Gud, ikke bare som en dumsnill pappa.. Vi skal ÆRE OG FRYKTE heter det. Vi snakker ikke om en smart professor som har kommet på noe bra, men en GUD.
Ellers sa du mye som var meget bra i forige innlegg, og jeg skulle gjerne svart deg på de, men orker ikke lengre diskusjon, kan ikke alle svarene, og er ikke utdanna Teolog og har heller ikke gått Bibelskole, så er ikke ekspert på dine utsagn..
At jeg ble helbredet er nok for meg.. AT JEG gikk fra et liv i ondskap og dritt, til et herlig liv med kristent felleskap, nåde og GUd, er det som teller for meg. Smiley
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #66 : 03. januar 2009, 00:49 »
Herregud folkens, ikke bli useriøse. Her er informasjon for dere tvilende: http://herregud.com/
supersaklig
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget aLesserChristian

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 601
  • Honnør: 97
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 601

Sv: allmektig Gud
« #67 : 03. januar 2009, 00:52 »
"ReligionIsACrutch" kanalen på youtube.com har faktisk mange bra videoer Smiley

Problemet er at kristne referer ofte til bibelen som et bevis/beskrivelse av gud, men bibelen er da blitt omskrevet, omformulert, modernisert og oversatt på alle tenklige måter. Mye av dens innhold er lånt og historiene er ofte fortalt oralt gjennom tidene før de ble skrevet ned (noen andre som lekte "telefon" da de var små?)

 Kristendommen, og andre religioner, tilpasser seg tidene og trender for å overleve/ekspandere; ta for eksempel kvinner og homofile..

Så hvis bibelen ikke er en kilde/referanse for troen, hva er da kristendommen? Troen på en god og elskende gud? Hvor i all verden er beviset på det? Og hvis det ikke finnes bevis, hvordan kan han da være det? Kanskje det bare fungerer som en trøst/håp?

Men HVEM skapte da universet? Problemet med det spørsmålet er at det antar at noen gjorde det, og at det ble SKAPT. Hvis svaret på "hvem skapte da gud" er "at han er evig og utenfor tid og rom" hvorfor kan da ikke univærset være det, så kan vi barre droppe denne guden.

Begynner å bli en svært liten glipe hvor gud kan gjemme seg nå....

Hvis folk VET at gud eksisterer, men påstår at han ikke kan bevises vitenskaplig..... Hvordan i all verden DEFINERER de da EKSISTENS, og hvordan kan de skille ting som ikke eksisterer fra ting som eksisterer?   Huh

Poenget er at en kan godt ta å erstatte gud med hva som helst, og det er like vanskelig å bevise/motbevise det, f.eks flyingspagettimonster.. Gud er mulig, men så sinnsykt usannsynlig! Derfor sammenlignes religiøs tro med desillusjon, for det er å tro på ting som bare er totalt usannsynlige.

Jorda er rund, evolusjonsteorien er fakta, vår moral er et produkt av flokkmentalitet og evolusjon, vi er ikke i sentrum av universet. Trodde vi burde ha droppet den bagasjen all uvitenheten dro med seg gjennom tidene.

Hvis det ikke er noe vi vet, innrøm at vi ikke vet det, men prøv å finn det ut, ikke si det er magi!

My 2 cents....

Utlogget Tannfeen

Sv: allmektig Gud
« #68 : 03. januar 2009, 00:58 »
Noen som har sett filmen 'Religulous' forresten?
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #69 : 03. januar 2009, 01:06 »
"ReligionIsACrutch" kanalen på youtube.com har faktisk mange bra videoer Smiley

såg det nettopp.. flira hardt, men my bra å.
Så såg æ "epic fail for ReligionIsACrutch"
så såg æ: "ultimate fail for ReligionIsACrutch"

My rart begge plassa.. mennesker er mennesker.. hehe Smiley
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget P@L

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 954
  • Honnør: 303
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 954

  • A winner never quit, a quitter never win!!!

Norges Sterkeste Mann (-105 kg) 2009

Norges 3. Sterkeste Mann (-105 kg) 2008
Norgesmester i Vektløfting som Ungdom og Junior

Medlem av Kristiansand Strongteam - og - TK Vektløfterklubb

Utlogget P@L

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 954
  • Honnør: 303
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 954

  • A winner never quit, a quitter never win!!!
Sv: allmektig Gud
« #71 : 03. januar 2009, 01:18 »
og når dere er ferdig med den, så kan dere ta denne:

http://www.youtube.com/watch?v=rCz0-HY1TLU

Norges Sterkeste Mann (-105 kg) 2009

Norges 3. Sterkeste Mann (-105 kg) 2008
Norgesmester i Vektløfting som Ungdom og Junior

Medlem av Kristiansand Strongteam - og - TK Vektløfterklubb

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: allmektig Gud
« #72 : 03. januar 2009, 01:24 »
Personlig ble jeg kristen i en alder av 21 år. Jeg henga meg til Jesus og innså at Gud er god.

Om jeg ble frelst fra det onde eller ikke vet jeg ikke, jeg var på ingen måte ute å kjøre da den rette vei åpenbarte seg for meg. Jeg trenger ikke kristendommen i livet mitt som en erstatning for annen rus eller som et alternativ til en ødeleggende livsstil.

Dessverre er det alt for mange av oss kristne som ikke tør å stå frem offentlig og yttrykke sin tro. I flere kretser, blant annet på min egen jobb og til dels blant mine venner, er det mange som mener det er "ukult" å være kristen. Det er flere i dag som assosierer kristne med bønnemøter i kristiansand og stavanger der man frelses live og putter penger på sparebøssa til menigheten. For meg er kirken et stille sted man kan trekke seg tilbake fra hverdagens kjas og mas og slappe av.  

Når det gjelder TX-Vikings er det positivt at de har kommet seg vekk fra all elendigheten de hevder de sleit med tidligere. Takket være dem er det mange flere som vil komme på andre tanker og følge deres eksempel. Showene deres er underholdende og jeg håper de når ut til mange med sitt budskap Smiley
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #73 : 03. januar 2009, 01:34 »
Personlig ble jeg kristen i en alder av 21 år. Jeg henga meg til Jesus og innså at Gud er god.

Om jeg ble frelst fra det onde eller ikke vet jeg ikke, jeg var på ingen måte ute å kjøre da den rette vei åpenbarte seg for meg. Jeg trenger ikke kristendommen i livet mitt som en erstatning for annen rus eller som et alternativ til en ødeleggende livsstil.

Dessverre er det alt for mange av oss kristne som ikke tør å stå frem offentlig og yttrykke sin tro. I flere kretser, blant annet på min egen jobb og til dels blant mine venner, er det mange som mener det er "ukult" å være kristen. Det er flere i dag som assosierer kristne med bønnemøter i kristiansand og stavanger der man frelses live og putter penger på sparebøssa til menigheten. For meg er kirken et stille sted man kan trekke seg tilbake fra hverdagens kjas og mas og slappe av.  

Når det gjelder TX-Vikings er det positivt at de har kommet seg vekk fra all elendigheten de hevder de sleit med tidligere. Takket være dem er det mange flere som vil komme på andre tanker og følge deres eksempel. Showene deres er underholdende og jeg håper de når ut til mange med sitt budskap Smiley

AMEN BRODER Cheesy enig Smiley flott vitnesbyrd Smiley
Men viktig at man har en levende menighet å gå til for å utvikle seg som kristen Smiley
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget [TK]

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 392
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 392

  • There can be only one!
Sv: allmektig Gud
« #74 : 03. januar 2009, 01:39 »
Jeg har problemer med å forstå betydningen av disse frasene... "henga meg til Jesus og innså at Gud er god"? Hva ligger i det?

For meg virker det bare som sprøtt vissvas
Facts:
- 77\' modell,
- Trent siden mars 2003
- Morgenvekt: 104.5kg
- Høyde 180cm
- Bøy - Benk - Mark: 200 - 170 - 225 (belte + surringer)

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=4800.new#new

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!