Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 344410 ganger)

Utlogget Rapture

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 208
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 208

Sv: allmektig Gud
« #90 : 03. januar 2009, 11:09 »
Religion var en fin måte å kontrollere et samfunn på før, for ca. 1000 år siden, men det er på tide å våkne opp og begynne å ta ansvar og kontroll selv og ikke skylde på at "det var en del av Guds plan" eller lignende.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: allmektig Gud
« #91 : 03. januar 2009, 11:54 »
Kan jeg spørre hvor mange du kjenner som velger å ikke ta ansvar og kontroll over seg selv og sin skjebne fordi de "skylder" på Guds plan?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #92 : 03. januar 2009, 12:52 »
ok så du ble "reddet". du tror ikke du føler det slik fordi det var kristne som "reddet" deg?
viss det var et muslimsk, jødisk, w/e annet miljø som hadde tatt deg inn til seg, hadde du ikke mest sannsynligvis da følgt deres tro? =)

Opplever muslimer møte med sin Gud?
Helbredelser osv?...
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #93 : 03. januar 2009, 13:01 »
Man kan si hva man vil om Islam og sharialov, men bibelen har sine gullkorn den også:

-Når en mann driver hor med en gift kvinne, skal de begge dø, både mannen og kvinnen som har brutt ekteskapet. (3. Mosebok 20:10)

Her menes det at de ikke skal arve Guds rike. Altså om man er UTRO, kan man ikke komme inn i guds rike og dør den annen død. døden bibelen prater om. (helvettet)

-Og den som spotter Herrens navn, skal dø; hele menigheten skal steine ham. Enten han er innflytter eller født i landet, skal han steines når han spotter Herrens navn. (3. Mosebok 24:16)

Ehm, du refererer veldig til Mosebøkene, og dette er (heldigvis) oppfylt igjennom Jesus Kristus.
Gud så dette ikke var levbart for menneskene og sendte sin sønn for å forfylle dem og lage "ny" lov. 10 bud gjelder og Jesu tale i bergprekenen++. (eks: ... "Dere har hørt det er sagt; Øye for øye, tann for tann, men jeg sier dere; Dere skal snu det andre kinn til..++++"

Resten å er vell mosebøker, så lite vits å forklare.. simpelt..
Jødene følger fremdeles gamle-testamentet, for de tror ikke på det nye, men Vi kristne følger det nye! Smiley Og forsåvidt det gamle Smiley Bare at Jesus kom med nåden osv osv, så det er det som gjelder Smiley

Men poenget er at Gud lærer nestekjærlighet, omsorg, respekt, ikke-dømmende, og ELSK alle som dere selv ++++ DET ER GUD, fordi DET ER JESUS! Smiley
Og slik jobber Gud idag..

Om han måtte være strengere og hardere for 100 000 år siden, er dette opp til Gud. Sikkert ei mening med det og han måtte vell det da. Gud er Gud, og ser litt lengre enn våre 70- 80 år på jorden.. HAN har BESTANDIG VÆRT og vil ALLTID være Cheesy Cheesy
Han ser evigheten Smiley
Han har en plan Cheesy Jeg stoler på Gud, så regner med han gjorde "syke" ting før i tiden av en grunn.. kanskje som ikke vi mennesker ser og aner, men det driter jeg i! Vi er så små og ubetydelige uansett.. Ei lita bilulykke så er vi døde.. vi er så små.. men tror vi er sååå store og kan alt!

-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget TURTLE~

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 433


Utlogget Tannfeen

Sv: allmektig Gud
« #95 : 03. januar 2009, 13:15 »
Her menes det at de ikke skal arve Guds rike. Altså om man er UTRO, kan man ikke komme inn i guds rike og dør den annen død. døden bibelen prater om. (helvettet)

Ehm, du refererer veldig til Mosebøkene, og dette er (heldigvis) oppfylt igjennom Jesus Kristus.
Gud så dette ikke var levbart for menneskene og sendte sin sønn for å forfylle dem og lage "ny" lov. 10 bud gjelder og Jesu tale i bergprekenen++. (eks: ... "Dere har hørt det er sagt; Øye for øye, tann for tann, men jeg sier dere; Dere skal snu det andre kinn til..++++"

Resten å er vell mosebøker, så lite vits å forklare.. simpelt..
Jødene følger fremdeles gamle-testamentet, for de tror ikke på det nye, men Vi kristne følger det nye! Smiley Og forsåvidt det gamle Smiley Bare at Jesus kom med nåden osv osv, så det er det som gjelder Smiley

Men poenget er at Gud lærer nestekjærlighet, omsorg, respekt, ikke-dømmende, og ELSK alle som dere selv ++++ DET ER GUD, fordi DET ER JESUS! Smiley
Og slik jobber Gud idag..

Om han måtte være strengere og hardere for 100 000 år siden, er dette opp til Gud. Sikkert ei mening med det og han måtte vell det da. Gud er Gud, og ser litt lengre enn våre 70- 80 år på jorden.. HAN har BESTANDIG VÆRT og vil ALLTID være Cheesy Cheesy
Han ser evigheten Smiley
Han har en plan Cheesy Jeg stoler på Gud, så regner med han gjorde "syke" ting før i tiden av en grunn.. kanskje som ikke vi mennesker ser og aner, men det driter jeg i! Vi er så små og ubetydelige uansett.. Ei lita bilulykke så er vi døde.. vi er så små.. men tror vi er sååå store og kan alt!



Ok, så det er NT som gjelder altså?

Men er det ikke litt hyklersk å plukke ut de versene som er moralske og samtidig ikke ta med de som ikke er det? (Steining osv regnes vel ikke som moralsk riktig).
Videre, hvilke partier av bibelen er det da som gjelder/ikke gjelder for kristne i den forstand? Er det noe som i det hele tatt skal tas bokstavelig, eller skal det være rom for å tolke alt akkurat dit man vil? Antallet trosretninger og praktiseringer er jo mildt sagt fascinerende.

There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: allmektig Gud
« #96 : 03. januar 2009, 13:21 »
Tips: Vær heller kort og konsis i innlegg og poenger, enn å skrive maratoninnlegg som få orker å lese.
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: allmektig Gud
« #97 : 03. januar 2009, 13:23 »
.... steining osv hører som kjent hjemme i GT. Kan jo påpeke forskjellene i det evinnelige, men det blir jo litt kjedelig i lengden..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #98 : 03. januar 2009, 13:23 »
Ok, så det er NT som gjelder altså?

Men er det ikke litt hyklersk å plukke ut de versene som er moralske og samtidig ikke ta med de som ikke er det? (Steining osv regnes vel ikke som moralsk riktig).
Videre, hvilke partier av bibelen er det da som gjelder/ikke gjelder for kristne i den forstand? Er det noe som i det hele tatt skal tas bokstavelig, eller skal det være rom for å tolke alt akkurat dit man vil? Antallet trosretninger og praktiseringer er jo mildt sagt fascinerende.



Kortfortalt:
Tror det er en grunn til alt alt står der... tror mye handler om det å ære og frykte Gud. For i ny-testamentet virker Gud som en supersnill onkel.
Det eneste som er "sykt" Jesus\Gud sier i det nye er at homofili er unaturlig, og ikke fører til videre utvikling av verden og er galt. Dette er vell ganske logisk også.

Men for oss kristne er det egentlig det NYE som gjelder ja. "skriftene" i det gamle er også viktig å vite av og lese, men "reglene" vil jeg påstå står for oss kristne i det nye testamentet.

Dette med steining var ikke bare jødene osv som brukte.. dette var en helt "vanlig" straffemåte på den tiden, desverre.. sykt sykt..
Men Gud sier jo at DRAP er synd, og drapsmenn skal ikke arve Guds rike.
Du skal IKKE slå ihjel, står det i gamle testamentet og det blir sagt igjen i det nye.

Gud oppfordrer bare til godhet, nestekjærlighet osv osv..

Kristendom er virkelig en fredens religion.. det at noen gale folk kom med kortstog var tragisk, men takk gode gud at de kom, for etterpå kom muslimene, og da hadde det vært andre boller i landet her..
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: allmektig Gud
« #99 : 03. januar 2009, 13:24 »
Enig med Mr Dolega.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: allmektig Gud
« #100 : 03. januar 2009, 13:46 »
Det er Troen som gjør en sterk,  hva som er sant/virkelig/fakta har ikke noe å si.  Derfor det heter  TRO   å ikke vite.

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: allmektig Gud
« #101 : 03. januar 2009, 13:55 »
Her menes det at de ikke skal arve Guds rike. Altså om man er UTRO, kan man ikke komme inn i guds rike og dør den annen død. døden bibelen prater om. (helvettet)

Ehm, du refererer veldig til Mosebøkene, og dette er (heldigvis) oppfylt igjennom Jesus Kristus.
Gud så dette ikke var levbart for menneskene og sendte sin sønn for å forfylle dem og lage "ny" lov. 10 bud gjelder og Jesu tale i bergprekenen++. (eks: ... "Dere har hørt det er sagt; Øye for øye, tann for tann, men jeg sier dere; Dere skal snu det andre kinn til..++++"

Resten å er vell mosebøker, så lite vits å forklare.. simpelt..
Jødene følger fremdeles gamle-testamentet, for de tror ikke på det nye, men Vi kristne følger det nye! Smiley Og forsåvidt det gamle Smiley Bare at Jesus kom med nåden osv osv, så det er det som gjelder Smiley

Men poenget er at Gud lærer nestekjærlighet, omsorg, respekt, ikke-dømmende, og ELSK alle som dere selv ++++ DET ER GUD, fordi DET ER JESUS! Smiley
Og slik jobber Gud idag..

Om han måtte være strengere og hardere for 100 000 år siden, er dette opp til Gud. Sikkert ei mening med det og han måtte vell det da. Gud er Gud, og ser litt lengre enn våre 70- 80 år på jorden.. HAN har BESTANDIG VÆRT og vil ALLTID være Cheesy Cheesy
Han ser evigheten Smiley
Han har en plan Cheesy Jeg stoler på Gud, så regner med han gjorde "syke" ting før i tiden av en grunn.. kanskje som ikke vi mennesker ser og aner, men det driter jeg i! Vi er så små og ubetydelige uansett.. Ei lita bilulykke så er vi døde.. vi er så små.. men tror vi er sååå store og kan alt!
Når jeg leser dette innlegget, så slår det meg hvor riktig og innsiktsfullt følgende sitat fra Karl Marx var:
Kampen mot religionen er altså indirekte kampen mot den verden hvis åndelige aroma er religionen. Den religiøse elendighet er både et uttrykk for den virkelige elendighet, og en protest mot denne virkelige elendighet. Religionen er den undertrykte skapnings sukk, en hjerteløs verdens ømhet, og de sjelløse tilstanders sjel. Den er folkets opium. (De tysk-franske årbøker, skrevet i 1843/1844).

Dette sitatet gjengis ofte med formuleringen 'opium for folket', men 'folkets opium' er en riktigere gjengivelse av det som Marx mente.  Religion er ikke et narkotikum som dyttes på folk av sleipe langere.  Det er folkets eget smertestillende middel.  Religion gjør verden til å holde ut.  Lidelse, urettferdighet, overgrep og katastrofer blir til å leve med.

Problemet med dette er at når dette blir til politikk, så vil den predestinasjonen som Jokkemannj taler for når det gjelder Guds plan, så lett overføres til predestinasjon og passiv aksept for hva høyst menneskelige makthavere her på jorda gjør.  Dette ser vi om og om igjen.  Muslimer aksepterer det små og store muslimske makthavere gjør, kristne og jødiske sionister aksepterer det som Israel gjør, og katolikker aksepterer det som kommer fra pavekirka.  Sharialov, buldosering av palestinske landsbyer og Ratzingers prat om at folk i Søramerika hadde en 'mystisk trang' til å bli katolikker da conquestadorene kom, er eksempler på denne types passiv aksept for 'den store planen', ledet av guder og mennesker som vet bedre enn oss.  Jeg synes heller at vi mennesker burde slutte å gå på åndelige smertestillende midler, og innse at det er vi som lager moralregler, det er vi som lager politikk, og det er vi som lager historie.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Quasar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 131
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 131

  • Dualle steidn, jordeple og tjokke hosse
Sv: allmektig Gud
« #102 : 03. januar 2009, 14:12 »
Det er Troen som gjør en sterk,  hva som er sant/virkelig/fakta har ikke noe å si.  Derfor det heter  TRO   å ikke vite.

Der kom det fram. Hva som faktisk er sant har ikke noe å si, så lenge du tror på Gud. Klarer du ikke å se hvor latterlig det høres ut?

Har et spørsmål til jokkemann. Hvor gammel tror DU jorden er?
- A day without sunshine is like, you know, night.

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: allmektig Gud
« #103 : 03. januar 2009, 14:27 »
Det er Troen som gjør en sterk,  hva som er sant/virkelig/fakta har ikke noe å si.  Derfor det heter  TRO   å ikke vite.

Religion er for de svake som trenger noe å trøste seg med når virkeligheten svikter.

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #104 : 03. januar 2009, 14:46 »
Der kom det fram. Hva som faktisk er sant har ikke noe å si, så lenge du tror på Gud. Klarer du ikke å se hvor latterlig det høres ut?

Har et spørsmål til jokkemann. Hvor gammel tror DU jorden er?

Dette tror jeg INGEN vet eksakt svar på. Til og med de "altvitende-super-professorene" som forsker rundt dette hver dag..
Jeg tror det bare er Gud som vet det eksakt svaret på dette.

Personlig tror jeg jorda og universet er gaaaanske gammelt.. (mill\millard?)
Men tror ikke menneskeheten er såå gammel.
Lest mange vitenskapelige blad der man viser mennesker og dinosaurer som går sammen, og dinosaurer som de karbondaterer til max 10 000 år gamle, men så sier de 65 millioner, så orker ikke å høre på dette. karbondatering er jo menneskelagd og ikke akkurat noe fasitsvar.
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!