Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 341721 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #180 : 04. januar 2009, 17:40 »
hahaha, very funny!!
DU KAN LESE ALLE DE 100 BØKENE DU DA OM DU GIDDER DET!!

nyhet til deg: vitenskap du leser om er i bøker og filmer\programmer også..

Er "vitenskap jeg leser om" i bøker og filmer\programmer også? Fett.


Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
Sv: allmektig Gud
« #181 : 04. januar 2009, 17:43 »
hahaha, very funny!!
DU KAN LESE ALLE DE 100 BØKENE DU DA OM DU GIDDER DET!!

nyhet til deg: vitenskap du leser om er i bøker og filmer\programmer også..

btw: den som ler sist ler best........................

Den siste kommentaren kan du spare deg for Jokkemannj. Hvis noen tråkker på det du står for, skal du bare heve deg over en slik nedlatende tone og i all ydmykhet presentere hva du tror på og står for. Matt 5.44
Mvh
Finn fem feil.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #182 : 04. januar 2009, 17:44 »
Gode spm.
1: Koranen er en billig og dårlig kopi på Bibelen.. (Nå har så mange gjort my narr av meg, så håper ingen bomber meg for å si det..)
Den ble skrevet 800 år (ca?) etter Jesu tid.

2: Hvem som skapte Big bang? Jeg tror Gud sto bak big bang.. noe må ha planlagt det å for at det skulle ende opp så perfekt som idag Smiley amen!

Gud er ikke skapt.. "han som var, er og kommer".. Han er til evig tid.
Han er ikke et menneske, en person som dør eller blir født!
Han er en Gud! Evig kjærlig far! Smiley

Men vi har ikke nok intelligens med vår lille baby-hjerne til å forstå dette, fordi når vi snakker om en som har skapt milliarder av arter, blir dette for avangsert for oss som har skapt tv og telefoner, som går i stykker og må repareres stadig..

Btw: arti og interessant og diskutere med dere alle, men føler ikke vi kommer noen vei og vil kanskje trekke meg rolig tilbake snart Tongue orker ikke å sitte på treningsforum KUN for å diskutere med noen som det tydeligvis ikke er noe vits i diskutere med..

Jeg kan godt diskutere med deg, hvis du kommer med argumenter. Å si at "verden er så perfekt at den må ha blitt skapt" er bare å skyte seg selv i foten. Hvis du mener at noe som er komplekst må skapes av noe enda mer komplekst, hvem har da skapt gud, og hvem har skapt den som skapte gud osv?

Burrhus

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: allmektig Gud
« #183 : 04. januar 2009, 17:46 »
Men skjønner du poenget i den kristne narrativen fra skapelse til korsfestelse Egil?
Det vet du jeg gjør, David.
Du vet også at jeg har både lest Bibelen og vært troende i mine yngre dager.
Jeg har absolutt ingen problemer med at mennesker tror på en allmektig og god Gud.
Jeg har derimot problemer med at man blindt og naivt skal akseptere at alle valg som kirken tidligere har gjort er riktige.

det ar blitt gjort endringer og tilpasninger i tekstene slik at vanlige folk ikke skulle bli forvirret. Helt fra 1000 tallet og frem til dagens oversettelse av bibelen har det blitt gjort endringer av den teksten som allerede da den ble ført i pennen ble tolket av en menneskelig forfatter.

Dette gjør at det er rom for enorme tolkninger. Sneversynt teksttolkning og bastante leveregler ut ifra noe så vagt som bibelen EGENTLIG er, fører bare til menneskelig lidelse og overgrep.

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
Sv: allmektig Gud
« #184 : 04. januar 2009, 17:51 »
Det vet du jeg gjør, David.
Du vet også at jeg har både lest Bibelen og vært troende i mine yngre dager.
Jeg har absolutt ingen problemer med at mennesker tror på en allmektig og god Gud.
Jeg har derimot problemer med at man blindt og naivt skal akseptere at alle valg som kirken tidligere har gjort er riktige.

det ar blitt gjort endringer og tilpasninger i tekstene slik at vanlige folk ikke skulle bli forvirret. Helt fra 1000 tallet og frem til dagens oversettelse av bibelen har det blitt gjort endringer av den teksten som allerede da den ble ført i pennen ble tolket av en menneskelig forfatter.

Dette gjør at det er rom for enorme tolkninger. Sneversynt teksttolkning og bastante leveregler ut ifra noe så vagt som bibelen EGENTLIG er, fører bare til menneskelig lidelse og overgrep.

Ja..det var et retorisk spørsmål..Poenget mitt var bare det at hvis man skjønner poenget i boka så er den god nok for meg Smiley
Jeg liker alltid å lese innleggene dine Egil, det oser respekt for andre mennesker og refleksjon Smiley
Finn fem feil.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #185 : 04. januar 2009, 17:52 »
Dette er FEIL!
Bibelen ble skrevet for mange tusen år siden. (gamle testamentet)
Det nye kom ut ganske rett etter disiplene og resten av gjengen hadde skrevet det nye!

OG INGENTING er blitt fjernet!! Kanskje ord er "modernisert". Dette med dødsynder er katolikkenes sitt opplegg samtidig som de fant opp skjærskilden og atler osv..
Dødsynder og skjærskilde har ALDRI stått i Bibelen.. for bibelen snakker IMOT dette!
Se filmen Martin Luther!!
Han kom seg ut av den katolske kirke på 14-1500 tallet fordi han så de IKKE fulgte Bibelen!
De mente man f.eks sparte 500år i skjærskilden om man betalte skatt til paven så han kunne bygge peterkirken osv.. folk trodde de fikk evig liv når de BETALTE fordi katolikkene lærte ikke bare bort guds ord.. de lærte bort ALT annet de gale menneskene SELV hadde funnet på! (for da å tjene penger)
Katolske kirke har tjent sykt mye penger på folk som betaler dyre dommer til store prester for å sette seg fri fra synder og sette slekt og forfedre fri fra skjærskilden!
Dette er HELT sjukt spørr du meg, og er ikke ihenhold til GUD eller BIBELEN!

SÅ det du kommer med der er 100% BULLSHITT!
Propoganda..

1. Tror du på det gamle testamentet?
2. Vet du når evangelistene levde og når evangeliene ble skrevet? Disiplene (hvis du tenker på de originale) hadde ingen ting med saken å gjøre, med mindre du tror at folk kan bli 4-500 år gamle da.
3. Har du hørt om kirkemøtet i nikea?


Burrhus

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #186 : 04. januar 2009, 17:54 »

Jeg har absolutt ingen problemer med at mennesker tror på en allmektig og god Gud.


Hvorfor ikke?

Burrhus

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: allmektig Gud
« #187 : 04. januar 2009, 18:00 »
Kven i huleste gjer  det? Folk på amerikanske filmar?
Du fikk altså ikke med deg "hvor var Gud når tsunamien kom"..? Tongue Og andre saker som ligner, eller kanskje ikke ligner i det heletatt?
-Ungen min døde. Hvor var Gud?
-Tror du på Gud du da?
-Nei, i grunnen ikke.

Jeg har litt vanskeligheter med å koble hvorfor religiøse mennesker stort sett alltid tilskriver "mirakler" som f.eks. at noens immunforsvar slår tilbake en sykdom til sin "gud", slik som f.eks. Jokkemannj gir eksempel på her i tråden når han sier at "gud" ordner så at "dette skjer med alle hans venner og han selv":
Klabbert, det har jeg og. Jeg tror nå på begge deler, men tror ikke at alt er mirakler. Som allerede nevnt, folk som ikke er kristne blir jo friske de og.

Når det går mennesket bra, så kreditterer mennesket "Gud" for dette. Når det går mennesket ille, så legger en skyld på fantasiobjektet "Satan". Det er kanskje på høy tid at mennesket begynner å ta ansvar for sine handlinger snart?
Så du mener det er like vanlig å kreditere Gud for flotte greier som det er å rope "hvor var Gud"? Sorry, kan ikke si meg tilnærmet enig en gang. Å kreditere Gud får deg enten til å se ut som en kristenfundamentalist eller en hykler. Ingen vil jo det, bortsett fra kanskje amerikanske popstjerner. Å skylde på Gud er derimot litt mer "stuerent", so to speak, fordi det er konsensus at Gud ikke eksisterer, og at det heller benyttes som nok et argument mot religion (les: kristendom), hvor malplassert det enn kan synes når det brukes i sammenheng med feks naturkatastrofer.

Er "vitenskap jeg leser om" i bøker og filmer\programmer også? Fett.
....ooooog vi er nå over i latterliggjørelse. Fett. Smiley Jokkemannj gjør seg jo helt åpen for hogg i mye av det han skriver, men siden vi kristne er både mindre intelligente og mer hjelpeløse enn dere ikke-kristne, bør du jo klare å hoste opp noe bedre enn det der? Med tanke på at ikke-kristne både er sterkere og smartere, mener jeg? Kiss

3. Har du hørt om kirkemøtet i nikea?
Haha tenkte først det stod "kirkemøtet i ikea". "Merkelig", tenkte jeg, "har de kirkemøter der?"..

Littegranne trøtt i dag ja.

Hvorfor ikke?

Burrhus
Kranglemodus i dag, Burrhus? Tongue
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #188 : 04. januar 2009, 18:02 »

btw: den som ler sist ler best........................

se hvor saklige alle er her utenom deg (og meg). hvorfor klarer du ikke holde deg på samme nivå?

når folk må ty til "trusler/hersketeknikker/personangrep" for å vinne en diskusjon bør det ringe en bjelle hos samtlige. da er det noe som skurrer.

er forsåvidt ikke en veldig kristen tanke det der, er det vell?

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #189 : 04. januar 2009, 18:04 »
Du fikk altså ikke med deg "hvor var Gud når tsunamien kom"..? Tongue Og andre saker som ligner, eller kanskje ikke ligner i det heletatt?
-Ungen min døde. Hvor var Gud?
-Tror du på Gud du da?
-Nei, i grunnen ikke.


ok. så folk i amerikanske filmer, og retards sier det.
so what.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #190 : 04. januar 2009, 18:06 »
Du fikk altså ikke med deg "hvor var Gud når tsunamien kom"..? Tongue Og andre saker som ligner, eller kanskje ikke ligner i det heletatt?
-Ungen min døde. Hvor var Gud?
-Tror du på Gud du da?
-Nei, i grunnen ikke.
Klabbert, det har jeg og. Jeg tror nå på begge deler, men tror ikke at alt er mirakler. Som allerede nevnt, folk som ikke er kristne blir jo friske de og.
Så du mener det er like vanlig å kreditere Gud for flotte greier som det er å rope "hvor var Gud"? Sorry, kan ikke si meg tilnærmet enig en gang. Å kreditere Gud får deg enten til å se ut som en kristenfundamentalist eller en hykler. Ingen vil jo det, bortsett fra kanskje amerikanske popstjerner. Å skylde på Gud er derimot litt mer "stuerent", so to speak, fordi det er konsensus at Gud ikke eksisterer, og at det heller benyttes som nok et argument mot religion (les: kristendom), hvor malplassert det enn kan synes når det brukes i sammenheng med feks naturkatastrofer.
....ooooog vi er nå over i latterliggjørelse. Fett. Smiley Jokkemannj gjør seg jo helt åpen for hogg i mye av det han skriver, men siden vi kristne er både mindre intelligente og mer hjelpeløse enn dere ikke-kristne, bør du jo klare å hoste opp noe bedre enn det der? Med tanke på at ikke-kristne både er sterkere og smartere, mener jeg? Kiss
Haha tenkte først det stod "kirkemøtet i ikea". "Merkelig", tenkte jeg, "har de kirkemøter der?"..

Littegranne trøtt i dag ja.
Kranglemodus i dag, Burrhus? Tongue

Ja, det skulle vel ha stått Nikea (eller Nicea). Hva angår kranglemodus, så er jeg alltid interessert i diskusjon:) Jeg synes det er like fair å stille spørsmålstegn ved aksept av en allmektig gud (med alt det medfører) som å stille spørsmålstegn ved politiske meninger, overtro, etikk osv....

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: allmektig Gud
« #191 : 04. januar 2009, 18:18 »
Hvorfor ikke?

Burrhus
Fordi jeg syns det er greit at folk får tro på det de vil. Og troen på en god Gud er ikke nødvendigvis utelukkende knyttet til bibelen eller kristendommen.

De fleste kriger, massakrer og store nedslaktinger av mennesker er blitt gjort i navnet til en eller annen gud. Dette er en av grunnene til at jeg ser på RELIGION som et av de store ondene i verden.

Men et enkeltmenneskes tro trenger ikke være negativt, nedlatende eller ondt.

Derfor er det greit for meg at folk tror på en allmektig og god gud.

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: allmektig Gud
« #192 : 04. januar 2009, 18:21 »
Så du mener det er like vanlig å kreditere Gud for flotte greier som det er å rope "hvor var Gud"? Sorry, kan ikke si meg tilnærmet enig en gang. Å kreditere Gud får deg enten til å se ut som en kristenfundamentalist eller en hykler. Ingen vil jo det, bortsett fra kanskje amerikanske popstjerner. Å skylde på Gud er derimot litt mer "stuerent", so to speak, fordi det er konsensus at Gud ikke eksisterer, og at det heller benyttes som nok et argument mot religion (les: kristendom), hvor malplassert det enn kan synes når det brukes i sammenheng med feks naturkatastrofer.

Med utgangspunkt i at brorparten av jordens befolkning har en eller annen religiøs tilknytning, med utgangspunkt i at mange mennesker fester lit til at deres gudstro og bønner skal hjelpe dem i dagliglivet, så finner jeg det ikke unaturlig at de samme menneskene enten direkte eller indirekte kreditterer dette gudevesenet når de opplever positive ting i livet sitt. En vekting mellom kredittering/diskredittering har jeg ikke gitt. Du har sett/hørt/lest om mennesker som takker sin "Gud" for positive ting i livet deres? Det er mange av disse menneskene. Veldig mange.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #193 : 04. januar 2009, 18:22 »
....ooooog vi er nå over i latterliggjørelse. Fett. Smiley Jokkemannj gjør seg jo helt åpen for hogg i mye av det han skriver, men siden vi kristne er både mindre intelligente og mer hjelpeløse enn dere ikke-kristne, bør du jo klare å hoste opp noe bedre enn det der? Med tanke på at ikke-kristne både er sterkere og smartere, mener jeg? Kiss

Enig at jeg kanskje har gått litt hardt ut mot Jokkemannj, men jeg synes han fortjener litt pepper etter sine til tider litt vel bombastiske utspill.

Hvis du nå føler deg svakere og mindre intelligent så er det opp til deg, men martyrholdningen din fører ingen steder.


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: allmektig Gud
« #194 : 04. januar 2009, 18:26 »
ok. så folk i amerikanske filmer, og retards sier det.
so what.
Grattis, du er herved på samme hylle som Jokkemannj hva argumentasjon angår.

Ja, det skulle vel ha stått Nikea (eller Nicea). Hva angår kranglemodus, så er jeg alltid interessert i diskusjon:) Jeg synes det er like fair å stille spørsmålstegn ved aksept av en allmektig gud (med alt det medfører) som å stille spørsmålstegn ved politiske meninger, overtro, etikk osv....
Det skal du selfølgelig få lov til. Smiley Sunt med diskusjon.

Med utgangspunkt i at brorparten av jordens befolkning har en eller annen religiøs tilknytning, med utgangspunkt i at mange mennesker fester lit til at deres gudstro og bønner skal hjelpe dem i dagliglivet, så finner jeg det ikke unaturlig at de samme menneskene enten direkte eller indirekte kreditterer dette gudevesenet når de opplever positive ting i livet sitt. En vekting mellom kredittering/diskredittering har jeg ikke gitt. Du har sett/hørt/lest om mennesker som takker sin "Gud" for positive ting i livet deres? Det er mange av disse menneskene. Veldig mange.
Selvsagt riktig det første du sier her, men jeg tenkte nå mer i retning av ikke-religiøse som skylder på gud når fæle ting skjer, men til vanlig ikke har noen som helst interesse for noen som helst religion. Videre er det jo også (tilsynelatende) den kristne guden som får "gjennomgå" når ikke-religiøse er sinna; er lengre mellom å høre "hvor var Vishnu", liksom. Eller "hvor var Allah".. Tongue

Enig at jeg kanskje har gått litt hardt ut mot Jokkemannj, men jeg synes han fortjener litt pepper etter sine til tider litt vel bombastiske utspill.

Hvis du nå føler deg svakere og mindre intelligent så er det opp til deg, men martyrholdningen din fører ingen steder.
Så da er det liksom greit å latterliggjøre? Om det er så latterlig er det jo bare å la ham fortsette, utdritingsjobben klarer han jo fint sjøl? Tongue Men skjønner jo at du kan tjene noen billige honnører på å skrive sånt da..

Jeg føler meg verken svakere eller mindre intelligent, men om du absolutt skal spille dum, kan jeg jo legge inn et par sitat som understreker hva jeg vil frem til, nemlig at ikke-religiøse ser på religiøse som svake og gjerne også litt dumme;
Religion er for de svake som trenger noe å trøste seg med når virkeligheten svikter.
Religion var en fin måte å kontrollere et samfunn på før, for ca. 1000 år siden, men det er på tide å våkne opp og begynne å ta ansvar og kontroll selv og ikke skylde på at "det var en del av Guds plan" eller lignende.
dere kristne har ikke forstått noen ting. dere trenger ikke diskutere.
Jeg synes Are Sende Osen sa det ganske bra. "Religion er en krykke for folk som ikke klarer å gå gjennom livet på egne bein"
Men jeg tror mange er religiøse, og følger en tro fordi det "støtter" seg til det. De føler seg ikke alene, alltid "noe" som er der for dem i triste situasjoner osv osv.

Dette var bare "best of" fra denne tråden. Er et utall andre tråder jeg kunne sitert og, der nøyaktig det samme skrives, ofte i enda "hardere" ordelag.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!