Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 342296 ganger)

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #195 : 04. januar 2009, 18:37 »
De fleste kriger, massakrer og store nedslaktinger av mennesker er blitt gjort i navnet til en eller annen gud. Dette er en av grunnene til at jeg ser på RELIGION som et av de store ondene i verden.
Da bør man utvide begrepet til å si at "de fleste kriger, massakrer og store nedslaktinger av mennesker er blitt gjort i navnet til en eller annen FILOSOFI", f.eks. ved Hitlers teorier, skjønt kanskje også det ble for vagt når vi snakker om Stalin, Pol Pot, folkemordet i Rwanda osv.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #196 : 04. januar 2009, 18:40 »
Selvsagt riktig det første du sier her, men jeg tenkte nå mer i retning av ikke-religiøse som skylder på gud når fæle ting skjer, men til vanlig ikke har noen som helst interesse for noen som helst religion.

Greit å ha noen å skylde på vel? Blir "han" sint eller lei seg hvis man gjør det?

Videre er det jo også (tilsynelatende) den kristne guden som får "gjennomgå" når ikke-religiøse er sinna; er lengre mellom å høre "hvor var Vishnu", liksom. Eller "hvor var Allah".. Tongue

Du tror ikke det har noe å gjøre med at du bor i et "kristet" land, i en "kristen" del av verden, og at ordet for "gud" her er "Gud", og ikke f.eks. "Allah" slik som i muslimske land? Jeg tror det kan ha ittebittelitt med det å gjøre.


Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #197 : 04. januar 2009, 18:54 »
Enig at jeg kanskje har gått litt hardt ut mot Jokkemannj, men jeg synes han fortjener litt pepper etter sine til tider litt vel bombastiske utspill.

Hvis du nå føler deg svakere og mindre intelligent så er det opp til deg, men martyrholdningen din fører ingen steder.

hehe, tåler det Smiley Bare man holder seg til saken. Vi er mennesker og har temperement Smiley
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #198 : 04. januar 2009, 18:58 »
Grattis, du er herved på samme hylle som Jokkemannj hva argumentasjon angår.

Unnskyld meg, men av mine utallige innlegg, er det ikke rart om èn kommentar gikk over grensa.
Så mann som jeg er, tørr jeg å stå for mine feil; så sterk er jeg:
Beklager at jeg sa til Beefkake; den som ler sist ler best..

Smiley

Hva ellers har jeg sagt som skal være så usaklig?
Får jeg ikke mene at jeg tror på Bibelen og Gud?
Er det usaklig?
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget aLesserChristian

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 601
  • Honnør: 97
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 601

Sv: allmektig Gud
« #199 : 04. januar 2009, 18:58 »
Problemet med religion, som jeg har nevnt tidligere (og dette gjelder vel helst monotheistske religioner), er at hvis folk tror, så er de villige til å gjøre ALT som guden forteller dem...!!!!

Hvorfor? Hvis du tror guden, skaperen, "man with a plan", forteller deg f.eks: drep barnet ditt. Hvorfor skal du ikke gjøre det? han har jo en plan, det er jo til det beste, hva vet vel du mot ham etc etc. Og for de som virkelig tror, så bør det ikke være spørsmål om tvil engang... Hvis du tviler så finner du kanskje ut at moralen din er bedre enn guden dins.. Se på bibelen, hvor mange tilfeller av blind tro har vi ikke der.

Troen SKAL jo være urokkelig!

Indoktrinasjon av barn og voksne, kirke og stat, fordummende, apati og avvisning av vitenskaplige fremskritt, motarbeiding av vitenskap/fremgang (galileo etc etc etc), urealistiske håp, numment kjedlig apatisk liv som legges opp av andre. (hadde sikkert komt på mange flere, men men)

Dette har jeg imot religion! For selv om dere sier at det ikke påvirker meg, SÅ GJØR DET DET!
Hadde dere hatt noe å argumentere med, så hadde jeg respektert troen, men slik det er nå, så gjør jeg absolutt ikke det.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: allmektig Gud
« #200 : 04. januar 2009, 19:00 »
Greit å ha noen å skylde på vel? Blir "han" sint eller lei seg hvis man gjør det?

Du tror ikke det har noe å gjøre med at du bor i et "kristet" land, i en "kristen" del av verden, og at ordet for "gud" her er "Gud", og ikke f.eks. "Allah" slik som i muslimske land? Jeg tror det kan ha ittebittelitt med det å gjøre.
Hehe poenget her er vel bare at man skal kunne forvente bedre av dere glupe ikke-kristne(?). Ettersom dere er så mye bedre på alle områder, mener jeg, dere burde jo feks være så flinke til å argumentere at latterliggjørelse hadde vært unødvendig. Og jeg veit jo at du sjøl kan argumentere like godt som noen, men likevel velger du å lage vitser. Ikke ment som et angrep på deg personlig, men om det er så enkelt å argumentere mot kristendom, hvorfor ikke gjøre nettopp det og bare la religionesforkjemperne falle på egen urimelighet?
Dog et stort problem akkurat det siste her, om man diskuterer med religiøse som argumenterer på samme måte som Jokkemannj. Dette skader for øvrig også oss andre som argumenterer for samme sak.
Latterliggjørelsen av ham er vel heller ikke noe jeg bryr meg så veldig mye om i og for seg, men jeg sparker mest i retning av generell latterliggjørelse.

Selvsagt har det betydning, men igjen; folk er sinna på en gud de ikke tror på. Noe som i og for seg kan ses på som like lite logisk som å faktisk tro i utgangspunktet.

Indoktrinasjon av barn og voksne, kirke og stat, fordummende, apati og avvisning av vitenskaplige fremskritt, motarbeiding av vitenskap/fremgang (galileo etc etc etc), urealistiske håp, numment kjedlig apatisk liv som legges opp av andre. (hadde sikkert komt på mange flere, men men)
Alle er vel tilfeller, men langt fra en sannhet gjevnt over. Igjen argumentet om at ikke alle muslimer er terrorister.
Menneh.. Hvorfor bryr du deg om de har et kjedelig liv eller ei? Huh
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: allmektig Gud
« #201 : 04. januar 2009, 19:15 »
Da bør man utvide begrepet til å si at "de fleste kriger, massakrer og store nedslaktinger av mennesker er blitt gjort i navnet til en eller annen FILOSOFI", f.eks. ved Hitlers teorier, skjønt kanskje også det ble for vagt når vi snakker om Stalin, Pol Pot, folkemordet i Rwanda osv.

I så måte kan relgion og filosofi være verktøy for å inndoktrinere massene, men står så langt jeg kan se sjelden som hovedmotivator for diverse anngrep på andre.

Eks hadde det blitt dårlig med korstog på 1000 tallet om ikke det hadde vært penger å tjene på det.
Det er nok som oftest stor forskjell på hva man bruker som argument for massene, og hva som er den egentlige bakenforliggende årsaken.
I de fleste tilfeller kan man vel slå flere fluer i den samme smekken:
Relgiøse motiver, økonomiske motiver (ekspansjon), hevn etc..

Ellers er denne diskusjonen interessant å følge med på, men det meste som kan sies har jo blitt sagt før.

Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget aLesserChristian

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 601
  • Honnør: 97
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 601

Sv: allmektig Gud
« #202 : 04. januar 2009, 19:26 »
Sitat
Alle er vel tilfeller, men langt fra en sannhet gjevnt over. Igjen argumentet om at ikke alle muslimer er terrorister.
Menneh.. Hvorfor bryr du deg om de har et kjedelig liv eller ei? Huh

Nei, egentlig ikke. Det ligger ikke i definisjonen på en muslim at en skal være en terrorist.

Fordi jeg bryr meg om alle mennesker  Wink

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #203 : 04. januar 2009, 19:31 »
Er det noen her som har en konkret opplevelse, da? Et vitnesbyrd om at de har møtt Gud?

Edit: Kaller de ikke Olaf Dahl for Gud? Det var ikke han jeg mente, hvis noen var i tvil.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: allmektig Gud
« #204 : 04. januar 2009, 19:42 »
Er det noen her som har en konkret opplevelse, da? Et vitnesbyrd om at de har møtt Gud?

Edit: Kaller de ikke Olaf Dahl for Gud? Det var ikke han jeg mente, hvis noen var i tvil.
Haha det var det første jeg tenkte når jeg leste første innlegg.
Hvis Gud elsker og tar vare på alle, hva kommer det da av at det ennå finnes folk som bor i foreferdelige omstendigheter med krig, sult osv?
"Neimen stakkars Olaf kan da vel ikke holde styr på alt det der!"

Noen som har møtt Olaf her? biggrin

Kunne jo fortalt så mangt om så mange, men ingen kommer til å tro det likevel. Da blir det litt meningsløst.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #205 : 04. januar 2009, 19:49 »
Haha det var det første jeg tenkte når jeg leste første innlegg.
Det er fort gjort det der.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #206 : 04. januar 2009, 19:51 »
Hehe poenget her er vel bare at man skal kunne forvente bedre av dere glupe ikke-kristne(?).

Du liker å spille martyr ser jeg.

For øvrig: ja, jeg ateist så det holder, og tror ikke på noen form for "høyere makt". Jeg sier imidlertid ikke at det med automatikk gjør meg glupere enn noen som tror på Jehova, julenissen, Vamanavataram, eller hvilken fantasifigur man nå velger å tro på.

Ettersom dere er så mye bedre på alle områder, mener jeg, dere burde jo feks være så flinke til å argumentere at latterliggjørelse hadde vært unødvendig. Og jeg veit jo at du sjøl kan argumentere like godt som noen, men likevel velger du å lage vitser.

What can I say. I'm the funny man.

Ikke ment som et angrep på deg personlig, men om det er så enkelt å argumentere mot kristendom, hvorfor ikke gjøre nettopp det og bare la religionesforkjemperne falle på egen urimelighet?

Ja, mennesker med en religiøs overtygelse pleier jo som regel å lytte og ta til seg argument som motsier det de tror på...

Jeg argumenterer for øvrig ikke mot kristendom, jeg argumenterer mot alle religioner.

Dog et stort problem akkurat det siste her, om man diskuterer med religiøse som argumenterer på samme måte som Jokkemannj. Dette skader for øvrig også oss andre som argumenterer for samme sak.
Latterliggjørelsen av ham er vel heller ikke noe jeg bryr meg så veldig mye om i og for seg, men jeg sparker mest i retning av generell latterliggjørelse.

Vanskelig å unngå. Hvis det er til noen trøst så latterliggjør jeg gjerne voksne mennesker som tror på julenissen like mye som jeg gjerne latterliggjør de som tror på det som står i bibelen, koranen eller mahabharata.

Selvsagt har det betydning, men igjen; folk er sinna på en gud de ikke tror på. Noe som i og for seg kan ses på som like lite logisk som å faktisk tro i utgangspunktet.


Har du glemt at vi blir matet med kristendom og "gud" fra fødselen i dette landet? Tror du at noen som blir født i et land hvor man tror på noe annet skylder på den stakkars kristne "guden" hvis noe "går trasig"?


Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #207 : 04. januar 2009, 19:52 »
Er det noen her som har en konkret opplevelse, da? Et vitnesbyrd om at de har møtt Gud?

Edit: Kaller de ikke Olaf Dahl for Gud? Det var ikke han jeg mente, hvis noen var i tvil.

Sykt mange.. Her er en link til en festival de har blant annet i Trondheim:
http://www.impulsweb.no/ (til venstre der ser du "vitnesbyrd"..)

Er vell 20 - 25 000 ungdommer på disse fordelt på Stavanger, oslo og trondheim? eller flere..

Enda en festival som bruker å være i Oslo..
Se på testemonies:
http://catchthefire.com.au/blog/

Ellers en av mine favoritter:
Oase (Tenoase)
www.oase.no
www.tenoase.no

og ikke minst:
Skjærgårds!
www.sginfo.no
(her er det godt over 20 000 ungdommer hvert år.. helt rått)


Jeg fikk mitt møte med Gud da jeg ble blind etter et vindu som lå i press på skolen som knustes bare etpar cm fra ansiktet mitt, pga jeg var dum nok til å skulle se inn i det, men pga sola som blenda i glasset måtte jeg helt inntil og dekke  for med henderne på sidene..
lang historie kort:
Noen kom fra frikirken som mamma og pappa kjente som ville be for meg der jeg satt og så ingenting, mens legene plukket glasskår fra øynene mine..
Jeg tenkte: " det kan jo umulig bli værre..."
Så de ba og kjente en ekstremt kraft over meg og vipps så var jeg helt fin..
Legene skjønte ingenting.. de hadde jo ikke gjort noe.. og bra timing da..

Daniel på dette forumet er vitne til hendelsen.. (på skolen)
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #208 : 04. januar 2009, 19:54 »
vet ikke om noen har svart dette, men det første spørsmålet som står her om Gud fins eller virkelig er god siden det skjer så mye ondt her i verden, så har jeg et svar på det.

Gud er god og rettferdig. Menneskene har fått fri vilje og vi kan gjøre hva vi vil uten at Gud griper inn, hadde han grepet inn hadde vi ikke hatt fri vilje. Så alt de onde som skjer i verden er menneskenes feil, de som ikke gjør det rette. Alle regler som står i bibelen bør følges for å få et godt liv(du må ikke følge dem, men det er absolutt til å anbefales)
Kan ikke bevise at Gud fins eller ikke fins, men kan si at mye av det som har skjedd å som vi ser på nyhetene står i bibelen at det ska skje.
Vist noen har problemer med å forstå alt det med Gud å Jesus kan jeg forklare det på en forenklet måte:

Tenk dere at du er tatt i en forbrytelse og du er i retten. Forbrytelsen du har gjort fører til dødsstraff eller du kan betale 500000kr som du ikke har.
Dommeren er rettferdig å uansett om du er sønnen hans eller en god venn som han elsker kan han ikke si: du er fri fra forbrytelsen din, for da hadde dommeren vært en dårlig dommer eller korrupt, sant?
Så han må dømme deg til dødsstraff siden du ikke kan betale 500000kr.
Men så kommer det en fyr inn i rettsalen og sier: han skal ikke få dødsstraff, jeg har betalt alt han skylder!.

i Denne historien er Gud, dommeren. og Jesus er fyren som kommer inn og sier at han har betalt alt du skylder.
Siden du er så høyt elsket av Gud lot han sin sønn(Jesus) bli pint og døde på korset for alle dine synder (alt d gale du har gjort)
For Gud er god å vil ikke ha noen som er onde eller gjør galt, Gud tåler med andre ord ikke synd.
Det eneste du trenger og gjøre er å tro på Jesus at han er Guds sønn å hva han har gjort for deg så vil du bli frelst. Vist du sier ved din munn at Jesus er herre, og tror i ditt hjerte hva han gjorde for deg så er du reddet fra fortapelsen.

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #209 : 04. januar 2009, 19:54 »
"Sitat fra: sprøsomkjeks på I dag kl. 18:26
Grattis, du er herved på samme hylle som Jokkemannj hva argumentasjon angår."

Unnskyld meg, men av mine utallige innlegg, er det ikke rart om èn kommentar gikk over grensa.
Så mann som jeg er, tørr jeg å stå for mine feil; så sterk er jeg:
Beklager at jeg sa til Beefkake; den som ler sist ler best..

 

Hva ellers har jeg sagt som skal være så usaklig?
Får jeg ikke mene at jeg tror på Bibelen og Gud?
Er det usaklig?
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!