Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 344678 ganger)

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #510 : 09. januar 2009, 13:05 »
Hvorfor kan Gud gå inn å forandre enkelte menneskers skjebne, framtid osv, mens andre ting kan han absolutt ikke gjøre siden det vil rokke ved vår frie vilje?
Eksemplifiser?

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: allmektig Gud
« #511 : 09. januar 2009, 13:13 »
du er ikke den smarteste skjeia i klesskapet du rønning man.
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #512 : 09. januar 2009, 13:15 »
fantastisk at gud kan gripe inn i vanlige menneskers liv og tukle med fri vilje og sin egen plan (kanskje han ombestemte seg?) men han kunne ikke gripe inn i adolf hitlers liv og stoppe ham.

eksempel gitt. selv om du egentlig burde klare å tenke deg frem til det selv.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: allmektig Gud
« #513 : 09. januar 2009, 13:17 »
Eksemplifiser?

Fortellinga om Moses er et eksempel på at Gud griper inn. Vil si at denne handlinga har påvirket ganske mange folk. Dessuten kunne Gud som allmektig på forhånd se hvordan denne handlingen ville påvirke hver enkelt menneske langt frem i evigheten. Med andre ord påvirket han den frieviljen til mennesker. Det at han utførte denne handlingen vil gjøre at folk vil bli stilt overfor andre handlinger enn de muligens ville ellers. Hvar dette et slags kontrakt brudd mellom menneskene og Gud på den frie viljen?

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #514 : 09. januar 2009, 13:33 »
du er ikke en smarteste skjeiä i kleskapet du rønning man.
IQ-en er omtrent gjennomsnittlig ifølge NRK's test. (Men hvem bryr seg om mattstykker, mønstre og figurer...) Men man trenger ikke å være smart for å ha rett. woot
Fortellinga om Moses er et eksempel på at Gud griper inn. Vil si at denne handlinga har påvirket ganske mange folk. Dessuten kunne Gud som allmektig på forhånd se hvordan denne handlingen ville påvirke hver enkelt menneske langt frem i evigheten. Med andre ord påvirket han den frieviljen til mennesker. Det at han utførte denne handlingen vil gjøre at folk vil bli stilt overfor andre handlinger enn de muligens ville ellers. Hvar dette et slags kontrakt brudd mellom menneskene og Gud på den frie viljen?
Vel, Gud ga jo farao et valg. "Let my people go"... Farao kunne ha sagt ja og alt hadde vært greit... Men faraoen var av den stae typen... En ting er det frie valget, en annen ting er konsekvenser av valget. Poenget er vel valg..? Man kan velge ondskap eller godhet. Klart Gud griper inn. Hvis ikke Gud kunne gjøre det pøkk, kunne jo ikke Jesus ha gjort noe. Man har et fritt valg, men det er ikke dermed sagt at det ikke får konsekvenser.

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: allmektig Gud
« #515 : 09. januar 2009, 13:36 »
Omtrent gjennomsnittlig ja, men du lot være å¨nevne at IQen til religiøse er noen poeng lavere? Husker dette veldig godt fra da denne testen gikk på tv

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #516 : 09. januar 2009, 13:37 »
Vel, Gud ga jo farao et valg. "Let my people go"... Farao kunne ha sagt ja og alt hadde vært greit... Men faraoen var av den stae typen... En ting er det frie valget, en annen ting er konsekvenser av valget. Poenget er vel valg..? Man kan velge ondskap eller godhet. Klart Gud griper inn. Hvis ikke Gud kunne gjøre det pøkk, kunne jo ikke Jesus ha gjort noe. Man har et fritt valg, men det er ikke dermed sagt at det ikke får konsekvenser.

Men Gud kan motvirke ondskap, men han "kan" ikke fordi menensker gjør mye ondt å det er menneskene som har fri vilje til å gjøre hva de vil...Jeg kunne feks drept alle jeg møtte, men gud stopper det ikke fordi jeg gjør det med min frie vilje å Gud griper ikke inn der.


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #517 : 09. januar 2009, 13:42 »
Omtrent gjennomsnittlig ja, men du lot være å¨nevne at IQen til religiøse er noen poeng lavere? Husker dette veldig godt fra da denne testen gikk på tv
Men jeg er da ikke såååå religiøs...

Sitat fra: Rønning Man på I dag kl. 13:33 Klart Gud griper inn.
...som konsekvens på synd, (Edit: I alle fall i GT. I NT betalte jo Jesus konsekvensen for synd).


Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #518 : 09. januar 2009, 13:46 »
For det gjør ikke Jokkemannj i det innlegget jeg svarte på?

Enda et eksempel på den menneskefientlighet som gjennomsyrer kristendommen.
 
Forhåpentligvis stopper sunt fornuft deg fra å gjøre slike ting. Sunt fornuft har de aller fleste mennesker, uavhengig av ev. religiøs overbevisning.

KOMENTAR:

Sun fornuft hadde ikke vært vist vi ikke hadde vist hva som var rett og galt. Vi fikk vite hva som er rett og galt siden vi syndet og fikk dårlig samvittighet, så har lover gjennom tidene satt opp regler hva som er rett og galt etter erfaring.(vi ser eksempel her på adam å eva som tok bit av eplet, det var da menneskene fikk vite hva som var rett og galt: lignelsen der betyr at menneskene ville heller leve som sin egen herre over sitt eget liv, og menenskene så hva de fikk skyldfølelse av, dårlig samvittighet osv,,,så de visste hva som var galt+Gud sa jo også hva som var galt. feks 10 bud.

Nei takk. Jeg trives godt med meg selv og har verken behov eller lyst til å bli forandret.
 
KOMENTAR:
okei! da gjør du det du gjør den dag idag.

... så finnes det jo flere eksempel i bibelen hvor "gud" både lyver og bedrar.

KOMENTAR!

det finnes faktiskt ikke et eneste eksempel der Gud lyver eller bedrar. Fordi han gjør ikke det.



det med at jokkemann tok et vers uten videre var vers der det ikke var noen samenheng, mens du tok en setning å to fra et langt vers.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #519 : 09. januar 2009, 13:48 »
Sitat
Sitat fra: Beefcake på I dag kl. 13:37
Sitat fra: Rønning Man på I dag kl. 13:33 Klart Gud griper inn.
...som konsekvens på synd, (Edit: I alle fall i GT. I NT betalte jo Jesus konsekvensen for synd).
Og det er forskjell på å gripe inn mot noens vilje og i samsvar med noens vilje. Jesu helbredelser er da å "gripe inn"...på en måte?

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: allmektig Gud
« #520 : 09. januar 2009, 13:54 »
Men siden gud er allmektig,så vet han jo hva vært enkelt menneske vil gjøre gjennom hele sin livstid før det har blitt unnfanget.
Hvorfor trenger han da en dommedag?
Utfallet vet han jo allerde på fårhånd.

Virker som ett slag bissart naturfagekspriment hvor resultatet allerde er gitt  what

Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: allmektig Gud
« #521 : 09. januar 2009, 13:56 »
woot:Vel, Gud ga jo farao et valg. "Let my people go"... Farao kunne ha sagt ja og alt hadde vært greit... Men faraoen var av den stae typen... En ting er det frie valget, en annen ting er konsekvenser av valget. Poenget er vel valg..? Man kan velge ondskap eller godhet. Klart Gud griper inn. Hvis ikke Gud kunne gjøre det pøkk, kunne jo ikke Jesus ha gjort noe. Man har et fritt valg, men det er ikke dermed sagt at det ikke får konsekvenser.

Er klarover at Guds veier er uransakelige, men hvorfor valgte han ut dette med Moses som fanesak, og ikke for eksempel 2VK da det sikkert var flere som omkom under denne krigen enn folk som eksisterte på jorda under Moses tid? Hadde nok holdt om han hadde holdt toget tilbake noen minutter så foreldra til toppene under nazi tyskland ikke hadde møttes, hvordan dette kan være verre enn å drepe spedbarna til egyptere vet ikke jeg.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #522 : 09. januar 2009, 13:57 »
...som konsekvens på synd. Hvis ikke Gud grep inn i noe som helst, hadde det ikke vært noe "Dommens dag" som Bibelen sier skal komme... Men det er ikke dermed sagt at han forhindrer synd...

Har du noe eksempel fra de siste to årtusenene etter at bibelen ble skrevet at "han" har grepet inn som konsekvens på synd? Jeg synder ofte ifølge bibelen, hvorfor må jeg vente til jeg dør med konsekvensen på dette, mens f.eks. denne faraoen og egypterne fikk sitt der og da?

det med at jokkemann tok et vers uten videre var vers der det ikke var noen samenheng, mens du tok en setning å to fra et langt vers.

Ta og les hele verset du, og se om du får det til å bety noe helt annet.

Og det er forskjell på å gripe inn mot noens vilje og i samsvar med noens vilje.

Du mener at faraoen og egyptene ville at gud skulle ge ham konsekvensen der og da istedet for etter døden som alle andre? Kan jeg også bestille slik "priviligert" behandling et sted?


Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #523 : 09. januar 2009, 13:58 »
Men siden gud er allmektig,så vet han jo hva vært enkelt menneske vil gjøre gjennom hele sin livstid før det har blitt unnfanget.
Hvorfor trenger han da en dommedag?
Utfallet vet han jo allerde på fårhånd.

Virker som ett slag bissart naturfagekspriment hvor resultatet allerde er gitt  what



han ville at vi skulle få leve et eget liv....å gjøre hva vi selv ville på jorda

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: allmektig Gud
« #524 : 09. januar 2009, 13:59 »
han ville at vi skulle få leve et eget liv....å gjøre hva vi selv ville på jorda

Hva er poenget. Dersom himmel og helvete er evighet, blir det 80-100 åra her på jorda som et piss i havet å regne.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!