Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 342272 ganger)

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #555 : 09. januar 2009, 16:07 »
hvorfor ville gud messe med fahroens frie vilje men ikke hitlers?

noe annet en god works in mysterious ways, takk

Utlogget aLesserChristian

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 601
  • Honnør: 97
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 601

Sv: allmektig Gud
« #556 : 09. januar 2009, 16:48 »
Ang. forspørsel om ubesvarte spørsmål:

Jeg vil gjerne vite (en del spurt/nevnt tidligere):

Rent hypotetisk; ville dere drept et barn/deres barn hvis (din) gud ba deg om det?

Hvis guds eksistens ikke kan bevises vitenskaplig; hvordan definerer dere da eksistens, og hvordan skiller dere noe som eksisterer fra noe som ikke eksisterer?

Hvis gud kan alltid ha eksistert, hvorfor kan da ikke heller universet alltid ha eksistert?

Hva er vitenskap?

Hvis dere var født i en annen verdensdel, evnt. en annen tidsperiode, tror dere at dere ville hatt samme religion evnt. samme "nærhet" til gud?

Hvorfor er bibelen ukorrekt; dvs. vi har mange hendelser og beskrivelser som ikke er mulig, ikke er historisk dokumentert? Til og med jesus er ikke verifisert av andre historiske kilder.

Og ja; Hvordan kan dere tro på noe så TYNT Smiley ?

det jeg kommer på på farten. Sad

Jokkemannj må gjerne remse opp spørsmål vi ikke har svart på Smiley

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #557 : 09. januar 2009, 17:21 »
.

Utlogget anabol

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 177
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 177

Sv: allmektig Gud
« #558 : 09. januar 2009, 18:15 »
Dette har jeg svart på før......han VET BARE HVILKE VALG VI TAR I LIVET, MEN HAN GJØR IKKE VALGET FOR OSS SELV OM HAN VET HVA VI KOMMER TIL Å VELGE!!!!!!  Det er ikke bestemt av Gud at du skal feks jobbe på shell, så slutte etter en time så jobbe på mx-sprot...du velger selv alt du vil,.,,,bare Gud vet hva du kommer til å velge av din egen frie vilje.....Gud ser liksom inn i framtiden for å si det sånn

Men hvorfor stopper han ikke da mennesker som f.eks. Adolf Hitler før de gjør de onde handlingene sine?

La meg se om jeg har forstått dette riktig: Gud kan altså ta livet av en person som en konsekvens av at han har tatt et galt valg. Men han kan ikke ta livet av en person før han gjør det gale valget og dermed redde livet til mange andre mennesker, selv om Gud allerede vet at personen kommer til å ta det gale valget?
"I do not feel obliged to believe that the same God who endowed us with sense, reason, and intellect, had intended for us to forgo their use."
-Galileo Galilei

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #559 : 09. januar 2009, 18:16 »

Budskapet mitt var dog at mennesket ER uendelig mye verdt, uavhengig av hvem vi er, hvor vi kommer fra og hvor "lønnsomme" vi måtte være reint økonomisk. Men jeg ser ikke denne verdien i mennesket hvis ikke hvert individ faktisk er villet og skapt av Gud. Det er DER verdien vår ligger, og ikke fordi vi nødvendigvis yter noe for våre omgivelser.

Jeg synes dette er et sykt menneskesyn! Du mener altså at den eneste grunnen til at mennesker har verdi, er fordi du tror vi er skapt av en fantasifigur som du tror finnes?

Hva med de som vet de er skapt av en annen gud enn din? Er de verdiløse?

Burrhus

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #560 : 09. januar 2009, 18:23 »
Men hvorfor stopper han ikke da mennesker som f.eks. Adolf Hitler før de gjør de onde handlingene sine, f.eks. å brutalt myrde og eksperimentere på 6 mill. jøder..

La meg se om jeg har forstått dette riktig: Gud kan altså ta livet av en person som en konsekvens av at han har tatt et galt valg. Men han kan ikke ta livet av en person før han gjør det gale valget og dermed redde livet til mange andre mennesker, selv om Gud allerede vet at personen kommer til å ta det gale valget?

Den kristne guden er tydeligvis alt for opptatt med å legge seg opp i menneskers sexliv og hvor mye de beveger seg på en søndag, fremfor å hjelpe der det virkelig trengs. Synd, synd, synd, synd. Det er det eneste han bryr seg om. Han helbereder jo selvsagt noen, men bare de som bor i den vestlige verden hvor helseapparatet er best.

De fleste mennesker går med på at valget mellom å drepe én person for å redde flere er greitt. Den kristne guden fungerer ikke på den måten, hans veier er uransaklige og uforståelige. Hvorfor? Fordi de er det!

Burrhus

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #561 : 09. januar 2009, 18:45 »
.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: allmektig Gud
« #562 : 09. januar 2009, 18:52 »
Vi er uendelig mye verdt uavhengig av hvem vi er, var det jeg sa. Da spiller det altså ingen rolle hvilken bakgrunn vi har, hva eller hvem vi tror på osv. Verdien ligger ikke hva eller hvordan vi er, men AT vi er! Som eksempel er kriminelle i vårt samfunn like mye verdt som vanlige "snille" borgere. Ikke fordi de har gjort seg fortjent til det gjennom sine handlinger (det har forøvrig ingen gjort), men fordi de er like mye mennesker som alle oss andre. Mennesker skapt av Gud. Alle er selvsagt skapt av Gud, ikke en av Jehova og en annen av Allah. Verdien på alle klodens mennesker er derfor lik, og alle bør følgelig behandles med samme respekt.

Jeg sier ting på måten jeg gjør for å utfordre dere som benekter Guds eksistens og noen større mening med vår tilværelse.
Bryr vi oss om en gammel og falleferdig låve? Gjør det noe at den brenner ned?
Vi skal alle mennesker dø engang. Gjør det noe at de av oss som fungerer dårlig kan sendes inn i døden litt raskere?
Det jeg er ute etter er HVORFOR mennesket er verdifulle hvis vi er tilfeldig plassert på denne jord for en kort tid - og videre er det ingen mening med det hele.
Hva vil du svare til det, Burrhus?

Så si at du en dag fikk vite at det ikke var noen Gud, hadde ikke dine nærmeste vert mer enn kjøtt å blod for deg? Kunne du bare drept vilkårlig fordi ingenting hadde mening? Du selv ville ikke hatt noen betydning? Me den så trist virkelighet å gå til hadde jeg også klamret meg til et håp om at Gud finnes.

Vil bare si at jeg ikke har noe direkte mot religion, men det er den bastante og arrogante holdningen religiøse ofte har på den basis at de TROR på noe som aldri vil kunne bli bevisst eller motbevist jeg misliker.

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: allmektig Gud
« #563 : 09. januar 2009, 18:54 »
Sånn som jeg ser det, så kan da egentlig ikke Gud (og ingen andre for den saks skyld) være allmektig. For det første, dersom Gud hadde vært allmektig, hadde han vært kapabel til å lage eller forme en oppgave som er helt uløselig. F. eks: Gud lager et så tungt objekt at det er helt umulig for noen vesener overhodet å flytte på det. Dersom Gud likevel klarer å flytte på dette objektet pga hans allmektighet, vil han fortsatt ikke være allmektig, for da har egenskapen Gud ga objektet, om å være så tungt at det er umulig å flytte opphørt. Dermed klarte han ikke å lage et objekt som er umulig å flytte på, noe som tilsvarer at han ikke er allmektig. Eksempelet kan også forandres ved at Gud lager en uløselig matematikkoppgave, et uleselig språk osv. Gud kan rett og slett ikke være allmektig ettersom det å være allmektig forutsetter at man er i stand til å overgå sin egen allmektighet. Med andre ord er betegnelsen allmektig i seg selv en stor selvmotsigelse. Hvis noen kristne har svaret på dette, håper jeg de deler det med meg.
Dersom han likevel mot alle odds, fortsatt skulle være allmektig; Hvorfor har han ikke fjernet Satan? Satan er jo Guds motsetning og roten til alt vondt. Det må da være en enkel sak for en allmektig Gud å fjerne dette forstyrrende elementet. Og ikke kom med fri vilje her, da dette ikke har noe å gjøre med menneskers valg, men med Guds valg fra begynnelsen av; han vet jo alt og ser alt, hvorfor unnlot han ikke bare Satan/den onde/Lucifer fra skaperverket. Ingen som fatter at Satan og helvete bare er en genial oppfinnelse fra kirken sin side for å få mennesker til å adlyde deres vilje i ren frykt for fortapelse?
Og som den filmen på forrige side beviser (ble forresten mistenkelig lite svar fra kristenleiren på denne) gjelder det samme Jesus. Som alle de andre hedenske gudene fra helt til over 5-6000 år tilbake, er denne figuren kun et gudesymbol på solen og dens givende og livsnødvendige kraft. Lettere sagt, ble Jesus "stjålet", og fikk sannsynligvis ingen guddomelige egenskaper før 300 år etterpå, da en smarting fant ut at det var penger og makt å tjene på dette. Noen som tror det er tilfeldig at alle disse mytologiske figurene hadde de samme egenskapene, ble født samme dag, gikk under de samme navnene også videre? De kristne tok det bare et steg videre...

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #564 : 09. januar 2009, 19:05 »
Vi er uendelig mye verdt uavhengig av hvem vi er, var det jeg sa. Da spiller det altså ingen rolle hvilken bakgrunn vi har, hva eller hvem vi tror på osv. Verdien ligger ikke hva eller hvordan vi er, men AT vi er! Som eksempel er kriminelle i vårt samfunn like mye verdt som vanlige "snille" borgere. Ikke fordi de har gjort seg fortjent til det gjennom sine handlinger (det har forøvrig ingen gjort), men fordi de er like mye mennesker som alle oss andre. Mennesker skapt av Gud. Alle er selvsagt skapt av Gud, ikke en av Jehova og en annen av Allah. Verdien på alle klodens mennesker er derfor lik, og alle bør følgelig behandles med samme respekt.

Jeg sier ting på måten jeg gjør for å utfordre dere som benekter Guds eksistens og noen større mening med vår tilværelse.
Bryr vi oss om en gammel og falleferdig låve? Gjør det noe at den brenner ned?
Vi skal alle mennesker dø engang. Gjør det noe at de av oss som fungerer dårlig kan sendes inn i døden litt raskere?
Det jeg er ute etter er HVORFOR mennesket er verdifulle hvis vi er tilfeldig plassert på denne jord for en kort tid - og videre er det ingen mening med det hele.
Hva vil du svare til det, Burrhus?

Fordi vi er mennesker og fordi vi lever. Det gir ingenting nytt til regnestykket på postulere en skaper, uansett hva han måtte hete.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #565 : 09. januar 2009, 19:05 »
.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #566 : 09. januar 2009, 19:06 »
Verdien på alle klodens mennesker er derfor lik, og alle bør følgelig behandles med samme respekt.

Ikke ifølge bibelen. Ifølge nye testamentet er alle ukristne løgnere, homofile er vederstyggelser og slaveri er helt ok. Glem heller ikke at kvinner skal lyde menn.


Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: allmektig Gud
« #567 : 09. januar 2009, 19:14 »
Hva med etikken til buddhister, hinduister og andre religiøse som ikke er kristne, kun fordi de ikke er født inn i et kristent miljø? Har ikke de den samme etikken? Er de syndige/ikke-troende/kjettere osv fordi de har blitt født i "feil" land?
La oss si at du hadde blitt bortført da du var 1 dag gammel og blitt oppfostra i en stamme langt inne i Amazonas. Hadde du da trodd på Jesus og Gud? Bare dette er nok for meg til å forstå at religion kun er et menneskelig påfunn skapt for å tilfredsstille vårt behov for å forklare ting vi ikke forstår. Vi tror på det vi har lært, ikke det Gud eller en annen figur har fortalt oss.

Utlogget Gaffel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 400
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 400

  • kose?
Sv: allmektig Gud
« #568 : 09. januar 2009, 19:18 »
Det finnes mange gode argumenter for at gud ikke eksisterer. I denne tråden er det mange dårlige og lite begrunna argumenter
sterk,blid og ronkefri

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #569 : 09. januar 2009, 19:20 »
.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!