Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 342286 ganger)

Utlogget anabol

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 177
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 177

Sv: allmektig Gud
« #570 : 09. januar 2009, 19:20 »
Og vår etikk/medfødte samvittighet er ikke noe vi selv har funnet på, men noe Gud har utstyrt oss med.
Mennesker har en så høy intelligens at vi har blitt klar over vår egen eksistens og er i stand til å reflektere over den. Syns du virkelig at det er umulig at mennesker selv har utviklet moral og etikk selv gjennom å se på hva som er best for individet selv i et fellesskap og samfunn gjennom titusenvis av år?

Jeg mener at etikk og moral i stor grad er tillærte evner. Ta for eksempel barn som blir fanget og brukt som barnesoldater: de får hjernevasket bort det lille de har rukket å lære om etikk, moral og menneskesyn, noe som resulterer i hjerteløse drapsmaskiner.
"I do not feel obliged to believe that the same God who endowed us with sense, reason, and intellect, had intended for us to forgo their use."
-Galileo Galilei

Utlogget Dan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 391
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 391

Sv: allmektig Gud
« #571 : 09. januar 2009, 19:22 »
Det finnes mange gode argumenter for at gud ikke eksisterer. I denne tråden er det mange dårlige og lite begrunna argumenter

Sleng opp de gode da Smiley

Utlogget anabol

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 177
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 177

Sv: allmektig Gud
« #572 : 09. januar 2009, 19:24 »
Hva spiller egentlig noen rolle ever for en som er ateist? Hva er viktig, hva betyr noe, hva er målet?

Jeg vil si det er å føre genene sine videre, oppfostre barn, samtidig som man elsker og tar vare på de som står deg nær. Og ikke minst gjøre det man kan for å gjøre verden til et bedre sted å leve for kommende generasjoner.

Etter min mening er dette mer enn nok grunner for faktisk og leve..
"I do not feel obliged to believe that the same God who endowed us with sense, reason, and intellect, had intended for us to forgo their use."
-Galileo Galilei

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #573 : 09. januar 2009, 19:32 »
.

Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: allmektig Gud
« #574 : 09. januar 2009, 19:34 »
Glem heller ikke at kvinner skal lyde menn.


Er du tøffel eller ? Cheesy

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #575 : 09. januar 2009, 19:49 »
.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #576 : 09. januar 2009, 20:03 »
Det er nettopp Bibelen som uttrykker at alle mennesker er av lik verdi. Å komme fram til noe annet er å vri og vende noe voldsomt på skriften.
Har du i det hele tatt lest boken du snakker om?

Verdi og likestilling er ikke det samme. Mann og kvinne er ikke like av natur - hverken kroppslig eller mentalt - derfor er det også helt urimelig at de skal likestilles. Noe annet er at de har sine spesifikke evner som gjør at mann og kvinne utfyller hverandre. Hva er galt med at kvinner skal lyde menn sålenge de får kjærlighet tilbake? Da finnes det ikke rom for undertrykkelse eller manssjåvinisme.

Er du tøffel eller ? Cheesy

Da var vi igang igjen.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=62280.0

Dere er faen ikke til å tro. Hvordan i helvete kan Norge som et av de mest likestilte landene i verden ha den syke og diskriminerende religionen deres som statsreligion... Deres holdning hører ikke hjemme i et moderne samfunn.


Utlogget anabol

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 177
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 177

Sv: allmektig Gud
« #577 : 09. januar 2009, 20:10 »
Hvis mennesker er så intelligente som du refererer til, så henger det ikke på greip at det fortsatt eksisterer fattigdom eller krig i verden. Eller hva? Hvorfor har liksom ikke mennesket lært av sine tidligere feil her?
Intelligens kan både være positivt og negativt. Og fattigdom skyldes i stor grad at noen intelligente og grådige mennesker har tilegnet seg for mye på bekostning av andre. Disse menneskene har antakeligvis ikke tilstrekkelig moral og etikk til å skjønne at det de gjør er galt.

Jeg kan forsåvidt snu problemstillingen: hvis det finnes en allmektig gud, hvorfor finnes det da fremdeles fattigdom og krig? Og ikke kom med fri vilje her. Den første posten min på forrige side knekker den unnskyldningen.
Hvis etikk og moral bare er tillærte evner - hvordan forklarer vi da at mennesker med en god oppvekst og oppdragelse blir kriminelle, voldelige etc?
Og hvordan kan det være mulig at folk som forteller om en forferdelig oppvekst i dag er gode mot andre?
Det kan forklares ved at noen mennesker ikke er i stand til å sette lærdom ut i praksis. Hvordan kan du forklare at mennesker med god oppdragelse og oppvekst  blir kriminelle og voldelige hvis moral og etikk er medfødt ved hjelp av Gud?

Det kan forklares ved at de har opplevd hva som er feil moral og etikk, og dermed prøver å gjøre det riktige mot andre mennesker.
Hva er egentlig den rette moral oppe i det hele? Hvis det opp til ethvert menneske å tillære seg den rette moral gjennom erfaring, så kan vi risikere å få én moral for hvert enkelt individ. Hvordan oppnår vi da et godt samfunn?
Hvis du mener at et hvert menneske har medfødt etikk og moral ved hjelp av Gud, hvorfor har vi da et så relativt dårlig samfunn som vi har?
"I do not feel obliged to believe that the same God who endowed us with sense, reason, and intellect, had intended for us to forgo their use."
-Galileo Galilei

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #578 : 09. januar 2009, 20:26 »
.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #579 : 09. januar 2009, 20:28 »
Norge streber etter å ha et likestilt samfunn, men det ser ikke ut til å løse særlig mange problemer. Det har for eksempel ikke blitt stabile familieforhold i kjølevannet av den såkalte kvinnefrigjøringen. Problemet var ikke at kvinnen ikke var likestilt mannen, men at mannen ikke elsket kvinnen slik han skulle. Å likestille er ikke svaret på problemer, men det at folk ser ned på andre. Da skal det nevnes at noen som måtte mene at homfili er synd ikke ser ned på de homofile av den grunn. Det må likevel være lov å anse homofil praksis som synd, fordi dette er naturstridig og mot kristen etikk. Jeg kan som eksempel nevne at min ene bror er homofil. Han vet godt hva jeg mener om homofili, men klarer utmerket godt å forstå at jeg ikke ser ned på han som person av den grunn. Vi er gode venner. Problemet oppstår hvis jeg dømmer han for den han er. Det er uakseptabelt fra min side, og ikke min oppgave. Jeg behandler han på lik linje med alle andre, og om vi er uenige om noe på generell basis så trenger det ikke bli krig av den grunn.
Man kan forresten spørre seg i hvilken grad den norske stat er basert på kristendommen i dag. Den var vel det i større grad tidligere, men disse verdiene viskes ut. Å innføre rett til å la den ene i et homofilt par befruktes, for så å inbille seg at dette kan bli en klassisk kjernefamilie, er grusomt etter min mening. Barn blir utnyttet for å tilfredsstille de voksnes behov. Man tar ikke høyde for at alle barn har en rett til å kjenne sin biologiske far og mor så langt det er mulig.
Det er ikke kristendommen som er syk, Beefcake, men lover som dette.
En kristen stat er vel heller ikke demokratisk i rette forstand, men teokratisk. I demokratiet er det flertallet som bestemmer, et "kristent land" er det Bibelen som bestemmer.

Kristendommen er syk, og du MB7 har en holdning som ikke hører hjemme i et demokrati.


Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: allmektig Gud
« #580 : 09. januar 2009, 20:39 »
Kristendommen er syk, og du MB7 har en holdning som ikke hører hjemme i et demokrati.

Kilder?

Utlogget Mysteez

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: allmektig Gud
« #581 : 09. januar 2009, 20:44 »
Halleluja brødrer og søstre, eg føle gud i meg kvar dag....bullshit

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #582 : 09. januar 2009, 20:47 »
.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #583 : 09. januar 2009, 20:49 »
Kilder?

Nei men så søtt, kommer du og blander deg inn også nå? Har du noe å tilføre i debatten eller prøver du bare å være morsom?


Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #584 : 09. januar 2009, 21:00 »
Hvis mennesker er så intelligente som du refererer til, så henger det ikke på greip at det fortsatt eksisterer fattigdom eller krig i verden. Eller hva? Hvorfor har liksom ikke mennesket lært av sine tidligere feil her?

Hvis etikk og moral bare er tillærte evner - hvordan forklarer vi da at mennesker med en god oppvekst og oppdragelse blir kriminelle, voldelige etc?
Og hvordan kan det være mulig at folk som forteller om en forferdelig oppvekst i dag er gode mot andre?

Hva er egentlig den rette moral oppe i det hele? Hvis det opp til ethvert menneske å tillære seg den rette moral gjennom erfaring, så kan vi risikere å få én moral for hvert enkelt individ. Hvordan oppnår vi da et godt samfunn?

Mye av det du nevner her er spørsmål som jeg mener Psykologien og Evolusjonsbiologi har/vil svare på. Begge disse retningene er som du vet basert på vitenskap og fakta i motsetning til religion.

Men på spørsmålet ditt om "hvis ingen gud, så hvorfor moral" vil jeg bare si at religion har i praksis forferdelig lite med folks moral i dagliglivet å gjøre. Bl.a. viser en studie av Gregory S. Paul (2005) i Journal of Religion and Society at "higer rates of belief in and worship of a creator correlate with higher rates of homocide, juvenile and early mortality, STD infection rates, teen pregnancy and abortion in the prosperous democracies". Moral og etikk viser seg derimot å være krysskulturelle fellestrekk uavhengig av religion eller ikke. Richard Dawkins (m.fl.)har viet hele bøker/kapittel til evolusjonsmessige grunnlag for utvikling av moral og ting tyder på at et slik grunnlag eksisterer.

For å stille et spørsmål tilbake: ville du ha blitt en ond person hvis ikke Gud hadde fulgt med deg, som et slags hellig videokamera?

Burrhus

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!