Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 344598 ganger)

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: allmektig Gud
« #675 : 12. januar 2009, 20:40 »
vist dere ikke vil høre eller er i det minste er interesert gidder jeg ikke vær i diskusjonen her lengre,,så hvorfor er dere i denne diskusjonen dere som er så uintresert i dette å bare sier imot kristendommen? hvorfor gidde mer?

For min del må det vel klassifiseres under en slags morbid fasinasjon
Litt som når folk kjører langsomt forbi når det har skjedd en trafikkulykke.
Du vet det er feil, og totalt fruktløst, men klarer ikke la være.............
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #676 : 12. januar 2009, 20:41 »
Det var en rik mann som kledde seg i purpur og fineste lin og levde i fest og luksus dag etter dag. 20 Men utenfor porten hans lå det en fattig mann som het Lasarus, full av verkende sår. 21 Han ønsket bare å få mette seg med det som falt fra den rikes bord. Hundene kom til og med og slikket sårene hans.
    22 Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Den rike døde også og ble begravet. 23 Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 24 'Far Abraham,' ropte han, 'forbarm deg over meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.' 25 Men Abraham svarte: 'Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine. 26 Dessuten er det lagt en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss.' 27 Da sa den rike: 'Så ber jeg deg, far, at du sender ham 28 til mine fem brødre hjemme hos min far for å advare dem, så ikke de også skal komme til dette pinestedet.' 29 Men Abraham sa: 'De har Moses og profetene, de får høre på dem.' 30 Han svarte: 'Nei, far Abraham, men kommer det noen til dem fra de døde, vil de omvende seg.' 31 Abraham sa: 'Hører de ikke på Moses og profetene, lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde.'»

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #677 : 12. januar 2009, 21:19 »
Jeg tror ikke bare det er kristne som kan ha en slik tendens. Har ikke alle det? Er ikke alle litt opptatt av å komme med "hør her, jeg har fasitsvaret!"? De fleste av oss ønsker i alle fall å bli hørt. Da blir det ikke unaturlig å søke informasjon som støtter teorier man allerede har. Den kritiske sansen vil dog ligge der, selv om vi som enkeltindivider aldri blir helt objektive. Da hadde vi manglet personlighet, og vi hadde manglet skikkelig debatt.

Hvis det er noen som i høyeste grad "lider" av det du kaller "confirmation bias" så er det studenter. Det man lærer på skolen blir presentert som fasiten. Ferske studenter bøyer seg velvillig under den etablerte læren, og jo lengre de studerer jo mer mister de sin kritiske sans og åpenheten for at sannheten kan være annerledes. Man nekter å lytte til alternative røster, og tviholder på sitt gamle selv når bevisene presenteres. Man legger bare skylda på noe annet eller drar fram listen med bortforklaringer.
Er det noen som kan settes i en slik bås så er det legene. Og åpenbart en og annen psykolog. Alle i det offentlige helsevesenet forøvrig, i stor grad.

Confirmation Bias er nok mest utbredt i dine egne kretser, Burrhus. Men du virker i alle fall til å reflektere over dette, så jeg håper du ikke faller i samme fella som omtrent hele helse-Norge - og kanskje aller mest psykiatrien - har gjort. Det er du for god til Smiley

Selfølgelig er det ikke bare kristne som bruker confirmation bias. Problemet oppstår når man forsøker å hevde teorier og hypoteser som er basert på en slik feilaktig slutning, til å være like mye verdt som vitenskapelige teorier. Det er dette du ikke skjønner! Jeg får imidlertid ikke betalt for å lære opp folk i vitenskapsteori så jeg gidder ikke prøve å dytte dette ned i halsen på deg mer.

for andre interesserte: http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method
og  http://herebedragonsmovie.com/

At du skulle dra inn helsevesenet i dette skjønner jeg ikke. Jeg får bare gi deg lykke til den dagen det er du som trenger medisinsk hjelp. Håper bare du tar til vettet før tuberkolosen tar knekken på deg!


Burrhus

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: allmektig Gud
« #678 : 12. januar 2009, 23:09 »
Det var en rik mann som kledde seg i purpur og fineste lin og levde i fest og luksus dag etter dag. 20 Men utenfor porten hans lå det en fattig mann som het Lasarus, full av verkende sår. 21 Han ønsket bare å få mette seg med det som falt fra den rikes bord. Hundene kom til og med og slikket sårene hans.
    22 Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Den rike døde også og ble begravet. 23 Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 24 'Far Abraham,' ropte han, 'forbarm deg over meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.' 25 Men Abraham svarte: 'Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine. 26 Dessuten er det lagt en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss.' 27 Da sa den rike: 'Så ber jeg deg, far, at du sender ham 28 til mine fem brødre hjemme hos min far for å advare dem, så ikke de også skal komme til dette pinestedet.' 29 Men Abraham sa: 'De har Moses og profetene, de får høre på dem.' 30 Han svarte: 'Nei, far Abraham, men kommer det noen til dem fra de døde, vil de omvende seg.' 31 Abraham sa: 'Hører de ikke på Moses og profetene, lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde.'»
Så ut fra bnp er nordmenn føkked?
Svaret til ditt forrige innlegg om hvorfor vi gidder, denne tråden ble ikke lagd for folk som ville bli frelst sånn at du er klar over det. Dessuten nekter jeg ikke på at det kan finnes et eller flere vesen som er mektigere enn menneske, har bare så ufattelig vanskelig for å tro at den kristne Gud er den rette. Er liksom bare for lite som stemmer, foruten at mange hevder at han finnes uten ett fnugg av bevis da.

Utlogget kiko_Va

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 585
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 585

Sv: allmektig Gud
« #679 : 13. januar 2009, 13:32 »
Spennende tråd, jeg har da lest gjennom hele tråden og tror det meste som trengs bli sagt, har blitt sagt.. Jeg har også lest større deler av bibelen, vel jeg har egentlig lest ganske mye om emnet. Jeg har vert åpen for at det kan være en gud som er allmektig og stor, det er jeg fortsatt, så man kan vel kalle meg mer eller mindre for agnostiker. Det jeg vet, ja, det vet jeg. Bibelen motsir seg selv på flere punkter som får man til å lure på hvorvidt den er skrevet av den allmektige sin tjener eller en vanlig person som deg og meg, den forteller og om noe som ikke kan bevises (mao, jeg kan ikke vite). Man må rett og slett basere livet sitt på å tro. Men attpåtil hvordan vite hvilken bok/gud man skal tro på. Det finnes masse man kan velge å tro på, et velkjent fenomen er at man velger det første man blir introdusert for. Har man blitt innlært hele livet til å tro på noe er det svært vanskelig å innse at det man tror ikke kan stemme. Har man opplevd noe trist eller vondt er det lett å finne noe man kan trøste seg til. Hvor ofte hører man ikke f.eks " Gud, gi meg styrke til å komme videre"  eller lignende. Jeg vet ikke med 100% sikkerhet at det som står i bibelen ikke stemmer, men jeg kan dra en parallel her med at jeg ikke vet med 100% sikkerhet at bilen i garasja er magisk og kan styre seg selv når jeg ikke er der.

Og når jeg leser argumentene i denne tråden for kristne så kan man vel ikke helt si at de holder mål, argumentene baseres på tro mot viten.
Det er tøft når man tror man vet noe og ingen vil høre på en.

Noe slår meg, om den kristne gud er den rette og allmektige, så hvorfor gi oss noe så tynt som bibelen å tro på? Jeg velger ikke selv om jeg vil tro eller ikke.. Enten så tror jeg dette stemmer og er sant eller så gjør jeg det ikke. Etter å ha lest nesten hele bibelen så sitter jeg igjen med mange feil og mangler til det jeg har lest, noe som har stor innvirkning til at jeg ikke klarer å tro på dette, selv om jeg kanskje vil.
Jeg har mange venner som ikke er kristne folk, dog jeg har vert med jenter som er kristne noe som kanskje har fått meg til å undersøke bibelen og kristendommen nærmere (har man en jente man ikke vil leve foruten så vil man gjerne tro det hun tror, vertfall gi det en sjanse, noe jeg har gjort), men tilbake til mine venner. I følge bibelen vil ikke mine venner få delta i "det gode liv" etter døden, nemlig fordi de ikke klarer å se for seg at dette kan stemme, kanskje litt latterlig, men tross dette er de gode og vennlige mennesker. Om jeg hadde vert troende selv, skulle jeg liksom ha godtet meg med champis og guds selskap der jeg hadde sittet og sett ned på mine beste venner fra livet brenne i helvete samtidig som at jeg vet de er gode mennesker? Hvilken rettferdig og god gud ville gjøre noe sant undres.

Til slutt, så ser jeg ikke noe negativt med å tro så lenge det ikke går ut over andre, de 10 bud er forresten fine leveregler for å fungere i godt samfunn.
[Loggbok]




[Giske Atletklubb]

Saying what we think gives us a wider conversational range than saying what we know.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #680 : 13. januar 2009, 14:01 »
I følge bibelen vil ikke mine venner få delta i "det gode liv" etter døden, nemlig fordi de ikke klarer å se for seg at dette kan stemme, kanskje litt latterlig, men tross dette er de gode og vennlige mennesker. Om jeg hadde vert troende selv, skulle jeg liksom ha godtet meg med champis og guds selskap der jeg hadde sittet og sett ned på mine beste venner fra livet brenne i helvete samtidig som at jeg vet de er gode mennesker? Hvilken rettferdig og god gud ville gjøre noe sant undres.

Helt enig med dette. Jeg drar heller til helvete med vennene mine enn tilbringer en evighet sammen med et gjeng gladkristne. Grin


de 10 bud er forresten fine leveregler for å fungere i godt samfunn.

Husk at de noakidiske lovene, judenes bud, islams og hinduismens grundpilarer, buddhismens fire edle sannheter, hare-krishnas prinsipper, konfucianismens leveregler, osv, er minst like gode retningslinjer. Wink

For øvrig så er vel ikke de tre første budene særlig relevante eller brukbare i dagens samfunn ("du skal ikke ha andre guder enn meg", "du skal ikke misbruke herren din guds navn", "du skal holde hviledagen hellig").


Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #681 : 13. januar 2009, 22:07 »
hei hei hei....det er faktiskt ikke bare sånn at du tror på det første du blir introdusert for....Det er mange i kina, pakistan osv som har gått over fra sin tro til kristendom, ikke motsatt...de som er kristelige går ikke over til andre troer, men de som har en annen tro går over til kristendom(dette gjelder ikke alle, men det gjelder mange)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: allmektig Gud
« #682 : 13. januar 2009, 22:20 »
Tøv.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Krollo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 772
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 772

Sv: allmektig Gud
« #683 : 13. januar 2009, 22:55 »
Hanzyman for noe tull. Selvfølgelig går dette begge veier. Selv har jeg gått bort fra kristendommen og er for tiden ateist, men heller litt over på buddhismen. Konvertering til/fra religioner går garantert begge veier.
Stats:
19 år
178cm
85kg


Loggbok!


Bildeprofil

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: allmektig Gud
« #684 : 13. januar 2009, 23:04 »
hei hei hei....det er faktiskt ikke bare sånn at du tror på det første du blir introdusert for....Det er mange i kina, pakistan osv som har gått over fra sin tro til kristendom, ikke motsatt...de som er kristelige går ikke over til andre troer, men de som har en annen tro går over til kristendom(dette gjelder ikke alle, men det gjelder mange)
Haha, ja klart. Det er derfor human-etisk forbund har over 70 000 medlemmer, godt under 50% av Norges befolkning sier de tror på Gud (statistisk undersøkelse i dagsavisen) og flere nordmenn konverterer til buddhismen og andre alternative trosretninger. Seriøst, hvor tar du slikt fra? Og uansett, at noen folk i Pakistan blir kristne er da på ingen måte et bevis på at man ikke tar til seg den troen man blir introdusert for gjennom sosialisering. I så fall hadde vel hele verden vært kristen, siden det i følge dere er den eneste riktige tro? Indoktrineringen var enda sterkere før, da kristendommen sto sterkere i skolen og mange flere fornektet evolusjonslæren (noe som fortsatt skjer i enkelte amerikanske stater), men fortsatt får mange norske mennesker innplanta ideen om at kristendommen er den eneste riktige vei, allerede fra barndommen av. Heldigvis åpner flere øynene i dagens samfunn, og er åpen for andre muligheter, men dette henger også mye sammen med selvstendiggjøring i dagens samfunn.
Du tror virkelig at du ville vært kristen hvis du var født langt inne i en jungel i Amazonas der de tilber naturguder, eller hvis du hadde blitt oppfostret i et buddhistisk tempel? I så fall viser du virkelig mangel på forståelse av hvordan verden fungerer...

Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: allmektig Gud
« #685 : 14. januar 2009, 00:04 »
Oh Lord Have Murcy

Utlogget kris7

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

Sv: allmektig Gud
« #686 : 14. januar 2009, 01:47 »
Dessuten nekter jeg ikke på at det kan finnes et eller flere vesen som er mektigere enn menneske, har bare så ufattelig vanskelig for å tro at den kristne Gud er den rette. Er liksom bare for lite som stemmer, foruten at mange hevder at han finnes uten ett fnugg av bevis da.

Bibelen nevner jo på ting som vil skje i fremtiden, og flere av disse tingene ser ut til å stemme.
Rart hvis en utdatert bok hinter til ting som vil skje så lenge etter den ble skrevet. Nei vent, den ble jo redigert med jevne mellomrom fram til i dag. eller ble den det?

Det handler om å tro, dette handler ikke om bevis og vitenskap. Du har fått en fri vilje. Og hvis du ikke tror før du "vet det" er det opp til deg.



Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #687 : 14. januar 2009, 01:59 »
Det er flere offentlige statistikker som forteller om folks religiøse tilknytning, samt vekstrate. Men sånne ting er vanskelig å måle, og hvordan dokumentere hva folk tror i alle verdens krinker og kroker? Likevel, her er litt nattplunder omkring religionsstatistikker slik de foreligger ved raske google-søk:

Ifølge den første kilden (World Christian Encyclopedia) er kristendommen den religionen som flest konverterer til (av verdensreligionene). Islam vokser likevel raskere, men det er fordi de føder flere unger. Det er altså to måter en religion kan vokse på: Å føde og oppdra unger inn i det, og å konvertere, og summen av disse blir da den totale vekstrate. Islam har altså størst vekstrate, men kristendommen har større vekstrate når det gjelder konvertering alene, men de føder altså færre unger (eller færre unger som forblir kristne, eller hvordan de regner det...) og blir derfor forbigått av islam. Ifølge disse statistikkene er det få som konverterer til hinduisme og buddhisme, men de føder en del unger de og... Shia-muslimer alene har derimot en meget bra rate og konverterer flere enn kristendommen i forholdstall.

Videre har kristendommen tilhengere i 238 land, mens islam har i 204 land.

Selv om islam er størst (25%) i Asia, større enn kristendom (10%), vokser kristendommen mye raskere der. Asia er faktisk den verdensdelen der det konverteres flest kristne. Selv om muslimer føder flere barn der, konverteres 13 ganger så mange til kristendommen der som til islam. Men i Europa vokser islam raskere enn kristendommen i forholdstall, men dette skyldes i stor grad immigrasjon. Kristendom vokser likevel mest i totale tall i Europa.

Antall ikke-religiøse i verden er i kraftig mindretall (12,7%), og blant dem er det ca 150.000.000 ateister (2,5%), år 2000. Ifølge en annen oversikt er det 1,1 millioner sekulære/agnostikere/ateister/ikke-religiøse til sammen, mens resten da på en eller annen måte er religiøse. Dermed utgjør ikke-religiøse verdens tredje største "livssyn".

Hvis vi deler opp kristendommen, er islam større enn den største delen av kristendom, som er romersk katolisisme. Nærmere 20% er muslimer, men totalt er ca 33% av verden innenfor en eller annen kategori av kristendommen. I sum tilhører ca 3.4 milliarder mennesker de "Abrahamsike religioner" (jødedom, kristendom, islam, bahai). Indiske religioner (hinduisme, buddhisme, sikhisme, jainisme) har ca 1,4 milliarder tilhengere.

Men det er jo vanskelig å registrere alt som skjer, så det er sikkert mye mørketall ute og går... En del steder er jo visse religioner forbudt, slik at det ikke er mulig å få noen nøyaktig statistikk over hvor mange tilhengere den har, da de der ikke offentlig kan erklære hva man tror på. Så konkret hvordan de har fått tak i disse tallene som jeg skriver om her, vet jeg ikke... Vet f.eks. at undergrunnskirken i Kina vokser noe aldeles og teller kanskje hele 70-100 millioner, hvis ikke enda mer.

En annen ting som er vanskelig å måle er hvor mange av tilhørerne til en religion virkelig er "praktiserende" tilhørere. Som vi vet fra Norge, er det jo en del som kaller seg "kristne" og som står i statskirken, men som i praksis ikke er særlig troende eller religiøse.

Når det gjelder ateister/agnostikere/ikke-troende, så står det ikke uventet best til for dem i Europa, men Vietnam topper dog statistikken med over 80% ikke-religiøse. I en annen statistikk (gadling.com) kommer Sverige øverst med 85%, og her er Norge på 4. plass.

http://www.bible.ca/global-religion-statistics-world-christian-encyclopedia.htm
http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html
http://www.adherents.com/largecom/com_atheist.html
http://www.swivel.com/graphs/show/8244121
http://www.gadling.com/2007/08/23/least-religious-countries/
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/article3653800.ece
http://en.wikipedia.org/wiki/Major_religious_groups

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: allmektig Gud
« #688 : 14. januar 2009, 02:00 »
Bibelen nevner jo på ting som vil skje i fremtiden, og flere av disse tingene ser ut til å stemme.
Rart hvis en utdatert bok hinter til ting som vil skje så lenge etter den ble skrevet. Nei vent, den ble jo redigert med jevne mellomrom fram til i dag. eller ble den det?

Det handler om å tro, dette handler ikke om bevis og vitenskap. Du har fått en fri vilje. Og hvis du ikke tror før du "vet det" er det opp til deg.




Hvor mange ganger har ikke sekter og andre religiøse tolket for eksempel dommedag feil. Det meste er jo bare hint til hva som skal skje. Nevn noe konkret om hva som skal skje, som står i bibelen og har blitt oppfylt?

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
Sv: allmektig Gud
« #689 : 14. januar 2009, 02:15 »
Hvor mange ganger har ikke sekter og andre religiøse tolket for eksempel dommedag feil. Det meste er jo bare hint til hva som skal skje. Nevn noe konkret om hva som skal skje, som står i bibelen og har blitt oppfylt?

Nevn en god grunn for å være ateist...hva er rosinen i pølsa?
Finn fem feil.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!