Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 342148 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: allmektig Gud
« #690 : 14. januar 2009, 02:26 »
Nevn en god grunn for å være ateist...hva er rosinen i pølsa?

Hva i all verden er ikke rosinen i pølsa for en ateist? Vi kan jo gjøre hva faen vi vil!
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
Sv: allmektig Gud
« #691 : 14. januar 2009, 02:28 »
Hva i all verden er ikke rosinen i pølsa for en ateist? Vi kan jo gjøre hva faen vi vil!

Oj, så tøff du er da- honnør.
Finn fem feil.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: allmektig Gud
« #692 : 14. januar 2009, 02:34 »
Vi er i hvert fall så tøffe at vi ikke trenger en innbilt himmel oss selv og alle vi er glad i kommer til etter døden.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
Sv: allmektig Gud
« #693 : 14. januar 2009, 02:36 »
Vi er i hvert fall så tøffe at vi ikke trenger en innbilt himmel oss selv og alle vi er glad i kommer til etter døden.

Ok, jeg gir meg. Dere er kjempe tøffe.
Finn fem feil.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: allmektig Gud
« #694 : 14. januar 2009, 03:13 »
Ser vel egentlig ikke på meg selv som en hardbarka ateist, er vel mer i rettninga agnostiker, da jeg håper og tror at det er mer mellom himmel og jord enn vi vet og ser. Ser mer på tro som noe personlig, noe å støtte seg til å trøste seg med, det er her min "misnøye" med sterkt religiøse som bombastisk og uten et snev av fornuftig tankegang (ofte) proklamerer at de har funnet veien som alle skal leve etter. Dette støtter de opp med en bok som er mer hullete enn ting med mange hull i, pluss diverse tilfeldige hendelser som er med å støtte opp om deres sak.
For all del at du ser mye positivt med din religion er bra, jeg synest også det er fint at nære venner og folk jeg kjenner finner trøst i kristendommen, men om de skulle begynt å tråkke på mine meninger med bombastiske uttalelser om ting de egentlig ikke vet bedre enn meg da ville jeg blitt forbannet. Det er dette jeg ser så altfor ofte som gjør at jeg misliker mye av dette med tro og religion. Det fører med seg så altfor mye dritt. Tenk hadde bare alle kunnet komme frem til sin måte å leve live, dersom det finnes en gud eller høyere vesen som skal dømme en når en dør håper jeg i hvertfall at det ikke går på hvem en har trodd på, men hvrodan en har levd. Tenk bare hvor mange bra mennesker som vil gå fortapt for alltid visst ikke, dette er i så fall en gud jeg vil verken tilbe eller tro eksisterer.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #695 : 14. januar 2009, 05:41 »
I følge bibelen vil ikke mine venner få delta i "det gode liv" etter døden, nemlig fordi de ikke klarer å se for seg at dette kan stemme, kanskje litt latterlig, men tross dette er de gode og vennlige mennesker. Om jeg hadde vert troende selv, skulle jeg liksom ha godtet meg med champis og guds selskap der jeg hadde sittet og sett ned på mine beste venner fra livet brenne i helvete samtidig som at jeg vet de er gode mennesker? Hvilken rettferdig og god gud ville gjøre noe sant undres.
Bibelen sier ikke at dine venner kommer til å gå fortapt. Hvem som går fortapt eller ikke er det ingen av oss mennesker som hverken kan eller skal si noe om, for dommen ligger hos Gud alene. Godt er også det, for det vi alltid kan hvile i er at Gud vil dømme rettferdig. Gud velger ikke bort mennesker, men mennesker velger i tilfelle bort Han.
Hvem som tilsynelatene gjør gode gjerninger her på jorden er også uten betydning i denne sammenhengen. For det første dømmer ikke Gud etter graden av gode gjerninger (her vil ingen gjøre seg fortjent), men etter vår ydmykhet ovenfor Han. Gud ser ikke etter de som har gjort en god jobb i egne øyne, men etter de som erkjenner sin skrøpelighet, og som søker tilgivelse og styrke hos Han.
For det andre ser Gud hele mennesket. Både det indre og det yrte. Mens mennesker bare ser ytre handlinger, ser Gud også vårt tankeliv - vårt håp og vår vilje. Derfor er det også kun Gud som har grunnlag for å dømme hver enkelt av oss.

Mens andre religioner vitner om frelse eller belønning ved gode gjerninger, snur Bibelen alt på hodet. Frelsen oppnås ikke, men er en gave. Selve gaven er Jesu død for vår skyld. Hvorfor tar vi ikke imot en gave som er gratis?

Det jeg også tror misforstås litt i debatten er hva dette med tro dreier seg om. Vi bruker ofte ordet "tro" knyttet til sannsynliggjøring av ting. Vi tror noe dersom det er sannsynlig nok etter egen dømmekraft, eller velger å ikke tro på noe dersom det ikke holder det vi forventer.
I Guds Ord er tro tenkt på en annen måte. "Men tro er full visshet om det en håper..."
Tro og håp henger tett sammen i Bibelen. Det vi tror er det vi vet vi håper på!
Håper vi at det som står i Bibelen er sant? Håper vi på den den gode og nådige Gud som inviterer alle mennesker til fest i himmelen? Dersom vi ønsker av hele vårt hjerte at Guds Ord er sant, så tror vi på det!
Vi skal slippe å tro fordi Bibelen er sannsynlig eller usannsynlig. Bevises kan den hverken til eller fra. Egentlig er den debatten uvesentlig. Spørsmålet er om vi håper den er sann, og om vi ønsker å gi Gud sjansen til å bli en del av livene våre.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #696 : 14. januar 2009, 07:20 »
Nevn en god grunn for å være ateist...hva er rosinen i pølsa?

Selvrespekt og egenverdi.


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: allmektig Gud
« #697 : 14. januar 2009, 07:28 »
Å tro er ikke et valg. Det blir vel bar slik for de som tror? Ikke?

Å IKKE tro er heller ikke et valg. Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro på noe på grunn av hva den troen står for. det kan jo ikke ha noe med saken å gjøre!?

Det kunne jo like gjerne vært en ond og teit Gud.... det ville ikke gjort noen forskjell hvis jeg trodde på ham, så er det lite jeg kunne gjort med det?

Det å være ateist er ikke et aktivt valg, det er passiv erkjennelse av at det ikke eksisterer et høyere guddommelig vesen.

Utlogget Tannfeen

Sv: allmektig Gud
« #698 : 14. januar 2009, 07:39 »
Bibelen nevner jo på ting som vil skje i fremtiden, og flere av disse tingene ser ut til å stemme.
Rart hvis en utdatert bok hinter til ting som vil skje så lenge etter den ble skrevet. Nei vent, den ble jo redigert med jevne mellomrom fram til i dag. eller ble den det?

Hva er det som bibelen har spådd, og som har gått i oppfyllelse? Opplys oss. Greit om det da er noe som kan heves over enhver rimelig tvil, ikke er selvoppfyllende, eller kan tolkes fritt.

Hva med de tingene som ikke har gått i oppfyllelse? Eller de tingene som bibelen hevder har skjedd, men som det ikke finnes fnugg av vitenskapelige bevis; Syndfloden, utvandringen, oppstandelsen, skapelsen osv? Skal man diskutere validiteten til bibielen kan man vel like gjerne ta med de 'bevisene' som også taler mot, er ikke det bare rettferdig?
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Tannfeen

Sv: allmektig Gud
« #699 : 14. januar 2009, 07:47 »
Nevn en god grunn for å være ateist...hva er rosinen i pølsa?

Må man ha en grunn for å ikke tro på noe som ikke er bevist å eksistere? For å si det flåsete: Har du en grunn til at du ikke tror på julenissen?

Hva er så rosinen i pølsa for de som tror på den kristne gud, i forhold til de som tror på andre guder?
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget aLesserChristian

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 601
  • Honnør: 97
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 601

Sv: allmektig Gud
« #700 : 14. januar 2009, 07:51 »
Å tro er ikke et valg. Det blir vel bar slik for de som tror? Ikke?

Å IKKE tro er heller ikke et valg. Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro på noe på grunn av hva den troen står for. det kan jo ikke ha noe med saken å gjøre!?

Det kunne jo like gjerne vært en ond og teit Gud.... det ville ikke gjort noen forskjell hvis jeg trodde på ham, så er det lite jeg kunne gjort med det?

Det å være ateist er ikke et aktivt valg, det er passiv erkjennelse av at det ikke eksisterer et høyere guddommelig vesen.

Er ikke helt enig.
Hvis det absolutt ikke hadde vært et valg så hadde det vel ikke vært fri vilje i det hele tatt; men det er vel en annen diskusjon (chaostheory etc).

Både religiøse og ateister blir jo stilt overfor valg, og må vurdere disse med hensyn på hva en kaller fakta. Det er jo en grunn til at personer BLIR ateister og BLIR religiøse. Selvsagt er endel født med visse forutsetninger, men det gjelder da alle valg.

Å bli 100% troende, dvs blind tro, å tro uten å tvile, så mener jeg det er en prosess opp til dette. Og på den veien er det valg.

Men teoretisk, så skal jo ikke religiøse/kristne kunne MISTE troen ettersom all tvil skal være borte.... teoretisk.

Det er da et valg for de i "luksusfellen" og, om de vil leve i "ignorant bliss" eller om de vil våkne opp og gå gjennom regningene Smiley



edit :

hvorfor den store fasinasjonen med rosiner Tongue

heller:

"I contend that we are both atheists. I just believe in one less god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods,
you will understand why I dismiss yours." -Stephen Roberts

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: allmektig Gud
« #701 : 14. januar 2009, 07:57 »
Å tro at ansvar, opprinnelse og makt ligger hos Gud er en enkel løsning.
Hvis man velger å tro på det, så er den troende den som ikke er i stand til å våkne opp og face virkeligheten. Wink

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #702 : 14. januar 2009, 10:21 »
Hvordan ble Bibelen til? Gud fortalte de menneskene som skrev Bibelen hva som skulle skrives og hva de skulle si. Det står i Bibelen, 2. Peter 1,21. ”For aldri er noen profeti båret fram fordi et menneske ville det; men drevet av Den Hellige Ånd talte mennesker ord fra Gud.”

Gud er opphavet til alt som står i Bibelen. Det står i Bibelen, 2. Timoteus 3,16. ”Alle skrifter som er inngitt av Gud, er også nyttige til å gi opplæring og tale til rette, hjelpe på rett vei og oppdra i rettferd.”

Bibelen viser oss hvem Jesus Kristus er. Det står i Bibelen, Hebreerne 1,1-2. ”Mange ganger og på mange måter har Gud i fordums tid talt til fedrene gjennom profetene. Men nå, da de siste tider er kommet, har han talt til oss gjennom Sønnen. Ham har Gud innsatt som arving over alle ting, for ved ham skapte han verden.”

Hvorfor ble Bibelen skrevet? Det står i Bibelen, Romerne 15,4. ”Og alt som før er skrevet, er skrevet for at vi skal lære av det: Vi skal ha håp gjennom det tålmod og den trøst som skriftene gir.”

Hva kan Skriften utrette for den som er villig til å tro på det den sier? Det står i Bibelen, 2. Timoteus 3,15, ”Helt fra barndommen har du kjent de hellige skrifter, de som kan gi deg visdom som leder til frelse ved troen på Kristus Jesus.”

Hva skal til for å få en forståelse av det guddommelige? Det står i Bibelen, Ordspråkene 2,1-6. ”Min sønn, ta imot mine ord, og ta vare på mine bud, så du lytter til visdommen og prøver å forstå med hele ditt sinn. Ja, bare kall på forstanden, og rop med høy røst etter innsikt. Let etter den som om det var sølv, grundig som når en graver etter skatter. Da skal du skjønne hva gudsfrykt er, og vinne kjennskap til Gud. For det er Herrren som gir visdom, kunnskap og innsikt går ut fra hans munn.”

Bibelen er som et kart som viser oss den beste måten å leve vårt liv. Det står i Bibelen, Salmene 119,19. ”Jeg er en gjest på jorden, skjul ikke dine bud for meg!"

Bibelen gir oss Guds bud, som ikke endres over tid, og som ingen får lov til å forandre på. Det står i Bibelen, Matteus 5,18. ”Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå - før alt er skjedd!!!!



Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: allmektig Gud
« #703 : 14. januar 2009, 11:27 »
Kjære hanzyman jeg synes det er svært ille at du er så hjernevasket at du virkelig tror på galskapen du har referert til over.
Å tro blindt på slikt gammeldags vissvass i dagens vitenskapelig opplyste sammfunn grenser mot sinnsykdom og jeg håper for din del at du snart får hjelp.....

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: allmektig Gud
« #704 : 14. januar 2009, 11:29 »
Selvrespekt og egenverdi.

Du glemte innsikt, åpenhet, frihet, talegaver (tydeligvis), orienteringssevne, fremskritt (hørt om The Dark Ages? Jada, kristendommen styrte med jernhånd i århundrer og teknologi og framksritt sto nærmest helt stille pga undertrykking av forskning o.l, eller kjetteri som det ble kalt...), sosial tilpasningsevne (er vanskelig å sosialisere om en ikke klarer å fatte at andre mennesker kan ha andre syn).
Lo også godt av hanzyman's sitater om mannen kledt i purpur, kristendommen er definitivt den religionen som elsker skatter og rikdommer mest, det er de rike og velstående's religion og kirken styrte i middelalderen over halvparten av Europa's gullreserver og hadde enorme skattekammer fyllt til randen som var fyllt opp med penger og gaver fra til dels fattige mennesker som fikk "kjøpe seg frelse" for en skjerv.
"Ydmyke" munker i kloster satt på skatter som bare kongelige kunne drømme om, hva skulle de med det om de jordlige gleder og rikdom betyr lite eller ingenting? Tullball.
Var slik før middelalderen også, vikingene forsto fort at når de skulle plyndre i England var det greiest å rane klosltre og kirker, nærmest ingen motstand og ufattelige rikdommer lett tilgjengelig.

De tallene som rønning man hiver ut er nok mest tull det også (og hanzyman's syn på saken er nærmest for propaganda å regne), jeg er registrert i statskirken og regnes dermed som kristen, til tross for at jeg aldri har trodd på hverken gud eller noe annet fra bibelen.
Slik er det for det store flertall, så selv om over 2 milliarder per logg og statistikk er kristne, er nok det reelle tallet på troende, personlig kristne mye, mye lavere. Alle mine venner unntatt en er medlem i statskirken men ingen av dem er troende kristne (på langt nær).
Dette er det vi kaller rød statistikk; tall og oversikter som blir ilagt signalement de ikke nødvendigvis representerer. 1.5 milliarder menneske liker å spise banan. Aha! Konklusjonen må da være at 1.5 milliarder mennesker har banan som livrett! Ikke sant?

Til sist må jeg også få presisere; en god del i bibelen er historisk korrekt, sånn er det de aller fleste religiøse prop... unnskyld, skrifter. De er basert på virkeligheten, det er heller omstendighetene irundt og i detaljverket feilene ligger... Denne diskusjonen er ikke å slå en død hest med kjepp, det er (for de kristne sin del) å være den døde hesten som blir slått, men det taler sikkert positivt foran gud å ha ofret seg slik!  Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!