Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 341804 ganger)

Utlogget Zuul

Sv: allmektig Gud
« #840 : 21. januar 2009, 11:04 »
Det har jeg ikke sagt, men jeg mener man må trå ekstra varsomt når det gjelder livssyn. (Klart, man skal jo bekjempe livssyn som tydelig går ut på å skade menneskegrupper, f.eks. nazismen, men ut over det bør man trå varsomt mener jeg).

Hva om Beefcake mener at kristendom er et skadelig livssyn da? Mener du han bør trå varsomt da også? Eller er det bare de livssyn du definerer som skadelig?

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #841 : 21. januar 2009, 11:05 »
Gud skapte menneskene, det var ingen religion før menneskene ble skapt. de første menneskene som ble skapt trodde på den sanne Gud. derfor er Gud den første religionen for å si det sånn.  

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #842 : 21. januar 2009, 11:08 »
Hva om Beefcake mener at kristendom er et skadelig livssyn da? Mener du han bør trå varsomt da også? Eller er det bare de livssyn du definerer som skadelig?
Tja... Da er det kanskje på sin plass å debattere hva som er skadelig omkring det? Uansett ville jeg ikke latterliggjort nazismen. Også her mener jeg at dette ikke er veien å gå. Det er andre måter å bekjempe det på ved f.eks. å informere folk om farene med det. Så hvis Beefcake synes kristendom er skadelig er han i sin fulle rett til å informere folk om hva skadeligheten består av, uten nødvendigvis å latterliggjøre det.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #843 : 21. januar 2009, 11:12 »
siste jeg vil si er at: i kristendommen trenger du bare å tro, ikke å gjøre forskjellige ritualer som i hinduismen, ikke spise svin osv eller skalldyr som du ikke må i jødedommen, eller hva for noe hokus pokus i de andre religioner,,må bare tro i kristendommen. GT er for kristelige også, men mest for historie, for kristelige er det hovedsaklig NT som gjelder..Når Jesus døde på korset for oss ble all mat rein og spise.. For han tok på seg all verdens synd og urenhet.

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: allmektig Gud
« #844 : 21. januar 2009, 11:17 »
Gud skapte menneskene, det var ingen religion før menneskene ble skapt. de første menneskene som ble skapt trodde på den sanne Gud. derfor er Gud den første religionen for å si det sånn.  
Når skapte gud menneskene? Er ikke det sånn 5-6000 år siden i følge bibelen? Har ikke kilder på dette men mener bestemt at tallet ligger rundt der, eller om det var 5-6000 år før kristus. (regnet utifra antall generasjoner og forventet levealder). "DNA-baserte beviser indikerer at moderne mennesker oppstod i Afrika omtrent 200 000 år siden" [http://no.wikipedia.org/wiki/Homo_sapiens] men det kan jo selvsagt være at de har bommet med ca 194 000 år...
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Zuul

Sv: allmektig Gud
« #845 : 21. januar 2009, 11:18 »
Tja... Da er det kanskje på sin plass å debattere hva som er skadelig omkring det? Uansett ville jeg ikke latterliggjort nazismen. Også her mener jeg at dette ikke er veien å gå. Det er andre måter å bekjempe det på ved f.eks. å informere folk om farene med det. Så hvis Beefcake synes kristendom er skadelig er han i sin fulle rett til å informere folk om hva skadeligheten består av, uten nødvendigvis å latterliggjøre det.

Om man mener noe er skadelig må man vel i ytringsfrihetens navn kunne bruke alle midler man ser nødvendig, så lenge de ikke strir mot norsk lov. Selv om de strider mot din egen etikk. Jeg har ingen problem med at noen gjør narr av en nynazist, eller at noen gjør narr av kreasjonisme for eksempel.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #846 : 21. januar 2009, 11:37 »
Når skapte gud menneskene? Er ikke det sånn 5-6000 år siden i følge bibelen? Har ikke kilder på dette men mener bestemt at tallet ligger rundt der, eller om det var 5-6000 år før kristus. (regnet utifra antall generasjoner og forventet levealder). "DNA-baserte beviser indikerer at moderne mennesker oppstod i Afrika omtrent 200 000 år siden" [http://no.wikipedia.org/wiki/Homo_sapiens] men det kan jo selvsagt være at de har bommet med ca 194 000 år...
De regner omtrent 6000 år siden, ja. I James Usshers berømte "Annals of the World" beregnet han skapelsen til å være 4004 f.kr. Han mente til og med at det var 23. oktober, etter juliansk kalender. (Det blir 21. september etter gregoriansk).

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #847 : 21. januar 2009, 11:41 »
Det har jeg ikke sagt, men jeg mener man må trå ekstra varsomt når det gjelder livssyn. (Klart, man skal jo bekjempe livssyn som tydelig går ut på å skade menneskegrupper, f.eks. nazismen, men ut over det bør man trå varsomt mener jeg).

.... men livssyn som diskriminerer 50% av befolkningen er helt ok? Kristendommens kvinneholdning er skadelig og ikke forenlig med norsk lov, og bør av den grunn bekjempes på lik linje med andre organisasjoner som fremmer diskriminering.


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #848 : 21. januar 2009, 11:45 »
quote author=Bjoennes link=topic=79893.msg1147449#msg1147449 date=1232527326]
Hinduismenes tekster er vel like eventyraktige som bibelen? Dessuten har vi funnet egyptiske pyramider med religøste motiver som vi kan datere til lenge før jordenble skapt i følge bibelen! Så hvis det er så mange religioner som kom før kristendom, hvorfor er liksom den riktig? Hva gjør den så mye bedre enn de andre, når det etiske grunnlaget er det samme( de 10 bud etc)?
[/quote

haha...før jorda ble skapt ble det funnet bilder i en piramyde. Ok flott.....Trekker meg ut jeg nå, dette var jo absolutt fantastisk

Fint at du har oppdaget at kristendommen er en latterlig spøk som virket logisk da mennesker hadde omtrent samme intelligens som en under gjennomsnittet smart taliban-mann.

Det er jo helt sykt at du "vet" når jorda ble skapt???

Du tror blindt på èn bok ( bibelen) som er skrevet for 2000 år siden. Da er det jo ganske så selvmotsigende at du ikke tror at f.eks pyramidene kan ha blitt til før jorda tilsynelatende i følge bibelen ble skapt.

Og hvordan forklarer du dinosarurer? Er det en konspirasjon? Eller levde det dinosaurer sammen med jesus? Man hører ikke om at jesus sitter på ryggen til en øgle i bibelen gjør man?

En ting er folk som tror på noe mer enn mennesket, en slags "gud", en annen ting er apehjerner som deg, som tror på det nøyaktige ord i bibelen. Jeg blir bare så fascinert over sånne som deg. Kan du ikke skrive et innlegg om hvorfor du tror som du gjør, fremfor å bare komme med usammenhengende svada som får deg til å minne om en psykotisk schizofren.
Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #849 : 21. januar 2009, 11:56 »
Ah..dinosuarene var med på Noahs ark de ja, eller druknet de?

Horus hadde 12 disipler, var født 25 desember av en jomfru, og det var 3 konger som gav respekt,  at han belærte noen når han var 12, startet sitt virke når han var 30, ble korsfestet og kalt Guds lam og var død 3 dager.

Krishna var jomfrufødt og hadde en oppstandelse

Dionysus var jomfrufødt på den 25 desember

Mithra var jomfrufødt 25 desember, hadde 12 disipler, var død 3 dager før han gjennoppstod

Jeg forstår at det er nytteløst å prøve å banke vett inn i hodet på en som hansi, som er så hjernevasket og dum, men det er jo arti!

Sa brura

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #850 : 21. januar 2009, 11:58 »
.... men livssyn som diskriminerer 50% av befolkningen er helt ok? Kristendommens kvinneholdning er ikke forenlig med norsk lov, og bør av den grunn bekjempes på lik linje med andre organisasjoner som fremmer diskriminering.
Hmm, se på denne loven:

Sitat
§ 4. Forbud mot diskriminering

       Direkte og indirekte diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn er forbudt.
(...)

§ 5. Forbud mot trakassering

       Trakassering på grunnlag som nevnt i § 4 første ledd er forbudt. Med trakassering menes handlinger, unnlatelser eller ytringer som virker eller har til formål å virke krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende eller ydmykende.
Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven).
http://www.lovdata.no/all/tl-20050603-033-0.html#5

Samme lov sier også i §3 under virkeområde:
Sitat
Forbudet mot diskriminering på grunn av religion og livssyn, jf. § 4 første ledd, gjelder ikke for handlinger og aktiviteter i regi av tros- og livssynssamfunn og virksomheter med et religiøst eller livssynsmessig formål, dersom handlingene eller aktivitetene er av betydning for gjennomføringen av samfunnets eller virksomhetens religiøse eller livssynsmessige formål. Unntaket i annet punktum gjelder ikke på arbeidslivets område.
Dette betyr vel i praksis at man kan nekte å innsette en homofil prest fordi det strider med livssynet. Så man ser at visse handlinger er "unntatt" som diskriminering. Antar at du sikter til kvinnediskriminering ut ifra at Bibelen sier at "mannen er overhodet i familien", men ville en sånn diskriminering bli rammet av loven i samme grad som trakassering? Hva i denne loven uloveliggjør Bibelens kvinnesyn? Men loven sier i alle fall svart på hvitt at trakassering er ulovlig.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #851 : 21. januar 2009, 12:16 »
Antar at du sikter til kvinnediskriminering ut ifra at Bibelen sier at "mannen er overhodet i familien",

Ja, og at kvinnen skall "skal underordne seg mannen", som det står i bibelen.
 
men ville en sånn diskriminering bli rammet av loven i samme grad som trakassering? Hva i denne loven uloveliggjør Bibelens kvinnesyn? Men loven sier i alle fall svart på hvitt at trakassering er ulovlig.

§ 8a. (Trakassering på grunn av kjønn og seksuell trakassering) Trakassering på grunn av kjønn og seksuell trakassering er ikke tillatt. Slik trakassering anses som forskjellsbehandling i strid med § 3.


Les også likestillingsloven:

Sitat
§ 3. (Generalklausul)

       Direkte eller indirekte forskjellsbehandling av kvinner og menn er ikke tillatt.


http://www.lovdata.no/all/tl-19780609-045-0.html


Hvis noen med automatikk må underordne seg pga kjønn, så er det forskjellsbehandling og ikke noe annet.


Utlogget darker

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

Sv: allmektig Gud
« #852 : 21. januar 2009, 12:18 »
en ting jeg aldri helt har skjønt: hvis adam og eva var de første menneskene på jorda så må jo de ha hatt seg med hverandre konstant.. og det samme med barna deres etc.. lite hyggelig tanke, men er kanskje derfor vi så ofte finner prester nedi buksene på på familiemedlemmer, korgutter o.l. Tydelig at man kan følge litt andre moraler sålenge man tror på Gud Cheesy

Om alle mennesker var i slekt, noe vi må være om adam og eva var først burde jo det kunne bevises enkelt ved dna, men.. det motsatte er vel allerede bevist.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #853 : 21. januar 2009, 12:24 »
en ting jeg aldri helt har skjønt: hvis adam og eva var de første menneskene på jorda så må jo de ha hatt seg med hverandre konstant.. og det samme med barna deres etc.. lite hyggelig tanke, men er kanskje derfor vi så ofte finner prester nedi buksene på på familiemedlemmer, korgutter o.l. Tydelig at man kan følge litt andre moraler sålenge man tror på Gud Cheesy

Om alle mennesker var i slekt, noe vi må være om adam og eva var først burde jo det kunne bevises enkelt ved dna, men.. det motsatte er vel allerede bevist.

Glem ikke at alle mennesker foruten Noah og hans familie ble drept i "flommen", så vi må altså alle stamme fra dem. Grin


Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: allmektig Gud
« #854 : 21. januar 2009, 12:30 »
Inget i den loven der uloveliggjør bibelens kvinnesyn, derimot gjør en litt mer relevant lov det, nemlig likestillingsloven:
Likestillingsloven sier også følgende:
Sitat
§ 2. (Lovens virkeområde.)

       Loven gjelder på alle områder, med unntak av indre forhold i trossamfunn.

       For så vidt gjelder familieliv og rent personlige forhold skal loven ikke håndheves av de organer som er nevnt i § 9 i loven her.
Her kan det tyde på at bestemt religiøs praksis, eller familieliv, ikke rammes av loven. Et annet poeng er dersom ordningen skjer frivillig, at de to som gifter seg har blitt enige om å gjøre det sånn at mannen er familiens "leder", er det vel ikke nødvendigvis noe juridisk galt i det? Man har da lov til å gjøre avtaler omkring familieordninger så lenge partene er enige og mishandling ikke forekommer?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!