Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 342290 ganger)

Utlogget aLesserChristian

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 601
  • Honnør: 97
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 601

Sv: allmektig Gud
« #1620 : 01. mars 2009, 08:01 »
Mange ting i Bibelen som er bevist...er jo funnet mange ting ifra krigene det står om i bibelen osv. Men vi skal bli frelste gjennom tro, ikke gjennom bevis:)

Bibelens kredibilitet blir tatt for seg i denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=ZFrkjEgUDZA#noexternalembed&feature=channel_page

Selvsagt bør en og være skeptisk til alt slike videoer sier/viser, men jeg sjekket endel av bibelreferansene vha 

http://www.biblegateway.com/passage/?search=chronicles;&version=31;

 og de jeg sjekket opp stemte (sjekket ikke kontekst). Ganske rask og nyttig link til å finne frem i bibelen.

En god del av de andre videoene til AronRa tar og for seg bibelen og er verd å se gjennom Smiley

Utlogget VonZu

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Sv: allmektig Gud
« #1621 : 01. mars 2009, 08:55 »
Sikkert noen som har sagt dette før meg i denne tråden, men allikevel...

Til ateistene:

Selvfølgelig diskuterer ikke kristne sin tro rasjonelt. Det lar seg ikke gjøre å diskutere tro rasjonelt i denne sammenheng, og det er da for svingende heller ikke poenget! Tro hverken skal eller trenger være rasjonelt ut fra et overordnet eller "objektivt" perspektiv.

Til de religiøse:

Ikke er jeg religiøs, og ikke missliker jeg religiøse. Men jeg missliker noe av det som foregår her inne. De her inne som er religiøse, burde etter mitt syn ha såpass respekt for sin egen religion at de ikke henfaller til bekreftende bevisførsel som det gjøres her. Det fungerer ikke å argumentere rundt religion, vitenskap osv. når utgangspunktet er bekreftende bevisvørsel. Det gjør det utrolig vanskelig å ta det som blir sagt seriøst, og setter hele religionen i et dårlig lys. Den eneste som er "tjent" med noe i denne sammenheng, er den religiøse personen, på bekostning av sin egen religion.
Måteholdent måtehold er best. Umåtelig måtehold skader bare måteholdsaken.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82635.msg1176704;topicseen#new

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: allmektig Gud
« #1622 : 01. mars 2009, 12:06 »
Sikkert noen som har sagt dette før meg i denne tråden, men allikevel...

Til ateistene:

Selvfølgelig diskuterer ikke kristne sin tro rasjonelt. Det lar seg ikke gjøre å diskutere tro rasjonelt i denne sammenheng, og det er da for svingende heller ikke poenget! Tro hverken skal eller trenger være rasjonelt ut fra et overordnet eller "objektivt" perspektiv.

Hvorfor skal religiøse tankekonstruksjoner innvilges dette spesielle fritaket?  Synes du at ikkereligiøse tankekonstruksjoner som f.eks. Marxisme og markedsliberalisme skal innvilges den samme typen fritak fra rasjonell kritikk?  Kvaliteten på alle debatter vil gå rett nedenom dersom denne typen fritak for rasjonalitet innvilges.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #1623 : 01. mars 2009, 12:16 »
Hvis Snåsamannen, en som i følge mange mennesker utfører mirakler, hadde skrevet en stor bok som forklarte hvordan verden eksisterte, på en mangelfull og tydlig hullete måte, hadde claimet at dette var det riktige, og mennesker hadde trodd på dette.. Skulle vi da ha tatt denne religionen seriøst? Det er jo akuratt slik Bibelen og kristendommen oppfører seg. Eller, faktisk verre, siden den er så gammel.

Hva er forskjellen på Kristendom og Scientologi? Scientologi er jo akuratt like sannsynlig/usannsynlig. Det er bøker, skrevet av en eller flere personer, basert på hva de tror og mener, totalt blottet for bevis.

Og kristne bruker hele tiden argumentet om at de ikke trenger bevis, ( bortsett fra Hanzymann da, som på en eller annen absurd måte presterer å mene at enkelte ting i fra Bibelen kan bevises, selvfølgelig uten og gi eksempler på dette og backe det opp). Spørsmålet mitt er da;

Kan dere kristne lese denne setningen nøye for en gangs skyld, fordi jeg tror dere ofte ikke gjør det. Her kommer den..

HVORDAN KAN DERE TRO PÅ EN BOK SOM ER SKREVET FOR MANGE TUSEN ÅR SIDEN, OG SOM INNEHOLDER SÅ MYE TULL OG FANTERI? TING SOM DERES HJERNE SKJØNNER ER HELT ULOGISK, MEN SOM DERE AV EN ELLER ANNEN BARNSLIG GRUNN ALIKEVELL TROR PÅ.

Dere innser at man like gjerne kan tro på at det er en diger flosshatt med en hvalross sittende oppå som styrer universet?

Dere MÅ erkjenne det, ikke sant? Kan dere kristne her erkjenne at det er like sannsynlig at GUD og Bibelen er sann,som at det er en diger flosshat med en hvalross oppå som styrer universet?

Sa brura

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #1624 : 01. mars 2009, 12:17 »
Mange ting i Bibelen som er bevist...er jo funnet mange ting ifra krigene det står om i bibelen osv. Men vi skal bli frelste gjennom tro, ikke gjennom bevis:)

Bilbelen er en usikker historiebok hvor litt er plukket her og der. Noe kan underbygges men det er svært lite.
Husk at bibelen og nytestamentet er satt sammen av prester og synsere som har ment sitt opp igjennom så biblen er svært tvilsom i ugangspunktet.

Aktiv styrkeløfter

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #1625 : 01. mars 2009, 12:19 »
http://richarddawkins.net/ Richard Dawkins er en mann som har kommet med mye fornuftig.  Wink

Aktiv styrkeløfter

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #1626 : 01. mars 2009, 12:20 »
Bilbelen er en usikker historiebok hvor litt er plukket her og der. Noe kan underbygges men det er svært lite.
Husk at bibelen og nytestamentet er satt sammen av prester og synsere som har ment sitt opp igjennom så biblen er svært tvilsom i ugangspunktet.

Bibelen er skrevet av mennesker for flere tusen år siden. Mennesker som ikke visste noe, i forhold til hva vi gjør i dag. Å høre på mennesker som kunne så lite, om verden, universet, mennesket, og naturen, og å faktisk sitte i år 2009 og tro på disse menneskene, er som å spørre en person fra 1200-tallet om hvordan man skal søke på Google. Dersom personen var gal, hadde han kanskje gitt deg ett eller annet søkt svar, men de aller fleste hadde spurt deg om hva det var du snakket om.
Sa brura

Utlogget VonZu

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Sv: allmektig Gud
« #1627 : 01. mars 2009, 13:38 »
Sitat
Hvorfor skal religiøse tankekonstruksjoner innvilges dette spesielle fritaket?  Synes du at ikkereligiøse tankekonstruksjoner som f.eks. Marxisme og markedsliberalisme skal innvilges den samme typen fritak fra rasjonell kritikk?  Kvaliteten på alle debatter vil gå rett nedenom dersom denne typen fritak for rasjonalitet innvilges.

Nei, jeg likestiller ikke religion med f.eks. marxisme osv. Likhetene er åpenbare, men ikke så relevante akkurat her. Jeg kunne nok utdypet min første kommentar litt mer, da kommentaren din passer til det jeg skrev, men ikke til det jeg tenkte. Poenget mitt er at det nytter lite å "rasjonelt" diskutere ting som f.eks. medisinsk behandling kontra intervensjon ovnefra. Hele greia er basert på tro, og sånn sett "uangripelig". Jeg mener derfor at diskusjonens kvalitet blir dårlig nesten uansett. Med tro i bunnen og bekreftende bevisførsel som redskap i kamp mot "rasjonalisme", blir en hver religionsdiskusjon etter mitt syn bare tull. Jevnfør med alle fruktløse diskusjoner om kreasjonisme og vitenskap osv.

Jeg forstår ikke hvorfor så mange religiøse hiver seg med slik iver inn i slike diskusjoner. Får av og til inntrykk av at det er snakk om en eller annen form for mindreverdighetskompleks i forhold til vitenskap. Hvorfor i det hele tatt forsøke å presse religion inn i vitenskapelige rammer? Etter mitt syn er dette fullstendig irrasjonelt.
Måteholdent måtehold er best. Umåtelig måtehold skader bare måteholdsaken.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82635.msg1176704;topicseen#new

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #1628 : 02. mars 2009, 05:07 »
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2952173.ece

Dette er bare toppen av det isfjellet med idioti som utføres i ulike relgioners navn, og det gjør meg sjokkert, oppgitt og skremt på en og samme gang.

Fikk en følelse av at du tok fram denne saken i kjølevannet av mine uttalelser om medikamenter som kristen. Jeg kan slå fast først som sist at dette tilfellet er like hårresiende etter mitt syn, som ditt.

En ting er å hevde at all medisin er fra satan, en annen ting er å tro at Gud leger eller helbreder, bare man ber hardt nok. Lag meg begynne med det første.

1. Det gjelder å se nyansene når det kommer til medisin mener jeg. Mye av dagens medisinbruk skaper elendighet, både fordi det fortrenger naturmedisin og fokuset på ernæringsterapi (altså det som virkelig leger), medikamenter har avhengighetsskapende egenskaper, alvorlige bivirkninger er en realitet samt generelt misbruk og feilmedisinering. Når man ser hvordan det moderne helsevesenet fungerer i dag, er jeg enig langt på veg at her har satan en finger med i spillet. Systemet graver seg stadig dypere ned i jorda etter den lille hestehoven som vokser på bakken.
Jeg respekterer i alle høyeste grad folk som boikotter det moderne helsevesenet og bruk av medikamenter der det ikke står om liv og død. Jeg ville gjort akkurat det samme selv. Men hvis annet er prøvd, og ting fortsatt ikke blir bedre, så er jeg ikke i tvil: ta i bruk alle mulige hjelpemidler som finnes. En ting jeg kom til å tenke på: om jenta hadde brukket et bein - ville foredrene da sendt henne til legen? Eller ville de latt beinet gro til alle kanter og la jentungen halte videre gjennom livet? Jeg stiller meg altså spørsmålet hvor prinsippielle disse foreldrene var - men en ting er uansett sikkert; de hadde ikke evnen til å se nyansene, og gjorde åpenbart ikke alt de kunne for å redde sin datter. Selv om de sikkert gjorde "alt de kunne" i sin snevre verden, kan det langt ifra rettferdiggjøres.

2. Helbredelse ved bønn må folk absolutt få lov til å tro på, men denne saken viser en alvorlig (men ganske vanlig) misforståelse av Bibelen. Man tror at sålenge man blir kristen og "lever med Gud", så vil Han gi folket sitt hva de ber om. Enkelte bibelvers kan tyde på nettopp det, f. eks. Matt. 7,7: "Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere." Vi får svar når vi ber, det er Bibelens løfte. Men svaret blir ikke nødvendigvis slik vi forventer. Hvis noen ber om å bli den nye Bill Gates, så får han kanskje til svar at penger er ikke alt her i livet. Det finnes viktigere ting. Har man samtidig lest Bibelen på forhånd, ser man at de pengekjære og gjerrige vanskelig finner nåde hos Gud.
Det er heller ikke slik at livet blir problemfritt som kristen, på ingen som helst måte. Gamle problemer og plager vedvarer, men Gud lover svar (sitt svar) ved bønn - samtidig som han lover, trøst, håp og fred. Å vente på at en syk datter bare helt uten videre skal bli frisk ved bønn er noe som saktens kan skje, men Gud kan også hjelpe gjennom andre mennesker enten det er en homeøpat, lege eller Snåsamannen. Hvis en slik grunnleggende visdom har forlatt den kristne, har det skjedd noe galt.
Et vers som bedre uttrykker hva som menes med bønn og bønnesvar er dette:
"Hvis dere blir i meg og mine ord blir i dere, da be om hva dere vil, og dere skal få det." Joh. 15,7. Sterke ord, men en viktig forutsetning: at vi bli i han, og hans ord i oss. Dette er nødvendig for å forstå at Gud gir oss ikke alt vi vil gjennom bønn, men han gir svar som ganger våre liv. I ettertid ser man ofte at det svaret man fikk var det beste man kunne fått. På samme måte som barn ikke forstår sitt eget beste alltid, gjør foreldrene det. Gud vet vårt beste, og gir verdifulle svar når vi ber.

Jeg synes også det er på sin plass å understreke etter en slik sak at det finnes veldig mye rart der ute som blir gjort og forfektet på bakgrunn av Bibelen. At dette med bønn blir misforstått er en klassisk felle å gå i.
En slik artikkel som ble henvist til her, gjør naturlig nok folk spektiske til kristne. Hadde man bare sett hva Bibelen faktisk sier - i stedet for å betrakte alle de sære misforståelser av den - kunne man kanskje fått seg noen overraskelser.
Det er heller ikke uvanlig at det er nettopp i de kristne kretser satan først og fremst utfolder seg. Han er nemlig slu, og kommer som ulv i fåreklær. Å vri evangeliet til noe helt annet enn hva det er, er han en mester på, og har lurt kristne opp gjennom hele historen. "Åndelig mottakelige", som de er, gjør de lettere å lure. Og dette vil bare øke mot de siste tider, sier Skriften. (Les f.eks. da Jesus ble fristet, Matt. 4,1-11)
I møte med kriste gjelder det hele tiden å etterprøve det som blir sagt og gjort med det som står i Bibelen, for det finnes mye vranglære der ute.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #1629 : 02. mars 2009, 07:56 »
Hadde man bare sett hva Bibelen faktisk sier - i stedet for å betrakte alle de sære misforståelser av den - kunne man kanskje fått seg noen overraskelser.

Her ligger vel kjernen i problemstillingen? Hvem bestemmer hva som er rett tolkning av hvilke deler av bibelen? Det er jo tydelig at din forståelse av boka er bedre enn mange andres, selv om du tilhører en minoritet av bibelbrukere verden. Er det slik at bønner fra vestre telemark fungerer, men de fra Agder ikke funker? Merkelig? Ja, ganske...

Dessuten er det gjennomført kontrollerte studier (ved Harvard university)på bønn. Det virker ikke. Faktisk ble de pasientene som visste at de ble bedt for sykere.

http://www.ahjonline.com/article/PIIS0002870305006496/abstract?browse_volume=151&issue_key=TOC%40%40JOURNALSNOSUPP%40YMHJ%400151%400004&issue_preview=no&select1=no&select1=no&vol=

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #1630 : 02. mars 2009, 08:20 »
1. Skolemedisin virker. Det må dokumenteres opp og i mente før det i hele tatt får komme ut på markedet, spesielt i Norge. Problemet er at det leger ikke. Insulin fjerner ikke diabetes, kortison reverserer ikke betennelsesreaksjoner i kroppen, psykofarmika fjerner ikke depresjon (dvs. årsaken til disse) Skolemedisin gjør ikke mennesker friske, det bare lindrer. Er dette godt nok? Nei. På toppen av det hele kommer ofte alvorlige bivirkninger.
Dette betyr ikke at skolemedisin aldri har noe for seg, men å bruke den i all form for kronisk sykdom, framfor å ta i bruk ernæringsterapi og naturmidler, blir helt galt. Den vestlige medisin har ikke lange tradisjoner, men det har den østlige. i Flere tusen år har mennesker brukt naturmedisin, verdifull kunnskap som nå blir satt til side på grunn av legemiddelindustriens vanvittige inntog.

Javel. Da må du gjerne komme med naturmidlene dine som helbereder sykdommer, og dokumentasjon på at de virker. Siden dette indikerer at du sitter med svaret på hvorfor en rekke sykdommer oppstår, kan du jo begynne med å sende inn grunnene til at schizofreni, depresjon, angst, kreft, MS, ALS etc oppstår til http://www.legeforeningen.no/ og www.psykologforeningen.no og tjene deg en nobelpris i medisin i samme slengen. Du kan jo også sende inn behandlingsformene som virker...

2. Kunnskap som kommer fram av uavhengige parter, først og fremst, og som det over tid er konsensus om. Det er i hvert fall ikke konsesus om evolusjonsteorien eller bruken av kunstige medikamenter.

Uavhengige og konsensus? Sikter du til alternativmessa her eller? Det ser ut til at det er en rimelig konsensus (over tid) om at krystallhealing virker. Jeg antar at legevitenskapen skulle kaste alt til side og forbarme seg over denne kunnskapen? De som kom opp med ser jo ut til å være enige om at den funker, tross alt. Kom igjen mann...

Det er konsensus om Evolusjonsteorien. Det du sier er bare kreasjonistpropagandapiss. Den er like vitenskapelig bevist som tyngdekraften. Det er ingen tvil m.a.o. Enda en utfording: Hvis meg navnet på seriøse forskere som er uenig i evolusjonsteorien!

3. Objektivitet er et nøytralt personlig ståsted i forhold til sakens kjerne. Dawkins er åpenbart ateist, og ikke særlig glad i det religiøse. Hans troverdighet hadde vært større om han ikke hadde snakket om Gud i sitt vitenskapsarbeide og heller vist seg som agnostiker.

Hva angår Dawkins, er han en mer seriøs vitenskapsmann enn du måtte fatte. Mannen er evolusjonsbiolog ved Oxford university og ansvarlig for "the public understanding of science" i England. Han betrakter hvorvidt Gud eksisterer som en vitenskapelig hypotese, og som andre hypoteser må man se på bevisene for å se hvor godt den holder stand. I The God Delusion tar han for seg dette, og finner at det mest sannsynlig ikke eksisterer noen Gud. Det være seg din eller de gamle grekernes. Bevisene taler rett og slett i mot det. For hva kunnskap er verdt er det derfor urimelig at kristendom skal læres bort som fakta...

Du kan jo se for deg hvis det hadde dukket opp en religiøs kult som hadde sagt at det ikke er konsensus om tyngdekraften. "Vi har en gammel bok som sier at det er vår gud som trekker tingene dit de hører hjemme". Tror du ikke en del fysikere hadde blitt opprømt da? Tror du ikke de ville ha sagt "Altså, ærlig talt, alle bevisene i hele verden tyder på at det er snakk om en naturlov, ikke en gudommelig inngripen"?

Burrhus

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: allmektig Gud
« #1631 : 02. mars 2009, 08:29 »
Javel. Da må du gjerne komme med naturmidlene dine som helbereder sykdommer, og dokumentasjon på at de virker. Siden dette indikerer at du sitter med svaret på hvorfor en rekke sykdommer oppstår, kan du jo begynne med å sende inn grunnene til at schizofreni, depresjon, angst, kreft, MS, ALS etc oppstår til http://www.legeforeningen.no/ og www.psykologforeningen.no og tjene deg en nobelpris i medisin i samme slengen. Du kan jo også sende inn behandlingsformene som virker...

Uavhengige og konsensus? Sikter du til alternativmessa her eller? Det ser ut til at det er en rimelig konsensus (over tid) om at krystallhealing virker. Jeg antar at legevitenskapen skulle kaste alt til side og forbarme seg over denne kunnskapen? De som kom opp med ser jo ut til å være enige om at den funker, tross alt. Kom igjen mann...

Det er konsensus om Evolusjonsteorien. Det du sier er bare kreasjonistpropagandapiss. Den er like vitenskapelig bevist som tyngdekraften. Det er ingen tvil m.a.o. Enda en utfording: Hvis meg navnet på seriøse forskere som er uenig i evolusjonsteorien!

Hva angår Dawkins, er han en mer seriøs vitenskapsmann enn du måtte fatte. Mannen er evolusjonsbiolog ved Oxford university og ansvarlig for "the public understanding of science" i England. Han betrakter hvorvidt Gud eksisterer som en vitenskapelig hypotese, og som andre hypoteser må man se på bevisene for å se hvor godt den holder stand. I The God Delusion tar han for seg dette, og finner at det mest sannsynlig ikke eksisterer noen Gud. Det være seg din eller de gamle grekernes. Bevisene taler rett og slett i mot det. For hva kunnskap er verdt er det derfor urimelig at kristendom skal læres bort som fakta...

Du kan jo se for deg hvis det hadde dukket opp en religiøs kult som hadde sagt at det ikke er konsensus om tyngdekraften. "Vi har en gammel bok som sier at det er vår gud som trekker tingene dit de hører hjemme". Tror du ikke en del fysikere hadde blitt opprømt da? Tror du ikke de ville ha sagt "Altså, ærlig talt, alle bevisene i hele verden tyder på at det er snakk om en naturlov, ikke en gudommelig inngripen"?

Burrhus
You nailed him Wink
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #1632 : 02. mars 2009, 08:32 »

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: allmektig Gud
« #1633 : 02. mars 2009, 09:46 »
1. Det gjelder å se nyansene når det kommer til medisin mener jeg. Mye av dagens medisinbruk skaper elendighet, både fordi det fortrenger naturmedisin og fokuset på ernæringsterapi (altså det som virkelig leger), medikamenter har avhengighetsskapende egenskaper, alvorlige bivirkninger er en realitet samt generelt misbruk og feilmedisinering. Når man ser hvordan det moderne helsevesenet fungerer i dag, er jeg enig langt på veg at her har satan en finger med i spillet. Systemet graver seg stadig dypere ned i jorda etter den lille hestehoven som vokser på bakken.

Det moderne helsevesenet kan helt klart kritseres for en rekke ting, men det virker som om du tror at naturmedesin, ernæringsterapi og andre former for alternativmedesin sitter med løsningen på mange av de probleme som den vestlige medesinen ikke kan kurere (bare dempe symptomene på).

Du nevner stadig kinesisk medesin som et eksempel på naturmedesin som gjennom sin 4000 år gamle tradisjon skal kunne løse mange problemer som den vestlige medesinen ikke kan.
Kinesisk tradisjonell medesin kan jeg se mange fordeler med, men samtidig er mye som kan kritiseres i den østlige tradisjonelle medesinen som f eks inntak av diverse tvilsomme naturmedesiner som f eks malte nesehorn, isbjørnpenis,slangeblod etc.

Jeg kjenner personlig en kinesiskutdannet lege med nærmere 10 års erfaring fra klinisk arbeid på sykehus i Beijing. Hun bor nå i sverige og har spesialisert seg på almennmedesin. Hennes interess for vestlig medesin springer utfra ønsket om å hjelpe pasienter. Om hun hadde følt att hennes kinesiske utdannelse hadde kunnet hjelpe tilstrekkelig så hadde hun nok ikke påbegynnt en nesten 10 årig utdannelse til almennspesialist..

Det er ingenting som er så fantastisk som den tradisjonelle kinesiske medesinen. Som mange andre former for naturmedesin så har den en del nyttige verktøy som urtemedesin og diverse former for akupunktur, men også direkte unyttige og uvirksomme metoder.

Tror du virkelig den vestlige medesinen er så lite løsningsorientert att de forfekter mulige løsninger på alvorlige sykdommer som f eks ALS, MS, Alzheimers, Aids/Hiv, Ulike kreftformer etc?

Man kan med rette kritisere den farmakologiske industrien for å være for profittorientert, men man må samtidig ta høyde for att alvorlige sykdommer koster samfunnet så mye att det er i alles interesse å forsøke å finne løsninger som kan dempe symptomer eller kurere sykdommen.

Hva bibelen og kristendommen anngår, så er det fra mitt ståsted tydelig att det er såpass stor uenighet ang tolkninger av skriften att det er håpløst å forstå seg på hva som er riktig.
Att alle man spør argumenterer like engasjert som deg gjør jo hele debatten enda mere komisk.

Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget VonZu

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Sv: allmektig Gud
« #1634 : 02. mars 2009, 11:19 »
Vel er jeg sterkt uenig i mye av det MB7 har sagt, men jeg syns etter hvert han får litt vel mye tyn.
Jeg får inntrykk av at det er prinsipielt, og at fyren for all del ikke må få rett. Lukter heksejakt  Shocked

Uten at jeg har til hensikt å velge sider i denne debatten, syns jeg innlegget hans 05:07 i dag hadde mye fornuftig i seg. Jeg spør meg hva som etter hvert har blitt motivet her. Er det å få fyren til å frasi seg sin kristne tro?
Måteholdent måtehold er best. Umåtelig måtehold skader bare måteholdsaken.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82635.msg1176704;topicseen#new

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!