Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 345214 ganger)

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2010 : 18. mars 2009, 11:04 »
Aha..  :Smiley

Gud må lese? Jeg trodde dere trodde at han visste alt?


Jeg har ikke sagt noe om det, hanzyman.

Ta og les litt om evolusjon du. F.eks. her: http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution

Nei, men hvordan mener du menneskene ble skapt å fikk dårlig samvittighets følelse, og alle de andre følelsene vi har uten å bli skapt av Gud?
Hvordan fikk vi sånn form og ble det smarteste vesenet på jorda? og bare øyet vårt som kan se så mange farger, og kroppens funksjoner? hvor tror du alt dette kommer ifra?

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: allmektig Gud
« #2011 : 18. mars 2009, 11:08 »
Til gladiator, Illuvatar er guden og skaperen av ringenesherre universet, han styrer ilag med valaene (Morgoth var en valla som skapte Sauron), les Sillmarillion. Grin


Dersom Gud virkelig er ALLMEKTIG, kan han bare ta bort ondskapen, dersom jeg hadde hatet noe så sterkt som Gud må hate ondskapen ifølge hanzyman, må han være bra dust som kan fjerne det så lett uten å gjøre det. Frivilje bla bla, enten hater han det og er allmektig og fjerner det, eller han laverer fordi han egentlig ikke synest det er så gale og har visst hele tiden om all synd som kommer til og skje og har skjedd.
Hvorfor strebe når Gud allerede vet hvem som kommer til himmelen og helvete allerede, dette allerede fremover i allminnelig tid, men siden han er allmektig kan han vel vite dette samtidig som han ikke vet det?

Ellers synest jeg hanzyman har veldig mange gode argumenter, om det er for å tro eller ikke tro får en avgjøre selv Grin

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2012 : 18. mars 2009, 11:15 »
Til gladiator, Illuvatar er guden og skaperen av ringenesherre universet, han styrer ilag med valaene (Morgoth var en valla som skapte Sauron), les Sillmarillion. Grin


Dersom Gud virkelig er ALLMEKTIG, kan han bare ta bort ondskapen, dersom jeg hadde hatet noe så sterkt som Gud må hate ondskapen ifølge hanzyman, må han være bra dust som kan fjerne det så lett uten å gjøre det. Frivilje bla bla, enten hater han det og er allmektig og fjerner det, eller han laverer fordi han egentlig ikke synest det er så gale og har visst hele tiden om all synd som kommer til og skje og har skjedd.
Hvorfor strebe når Gud allerede vet hvem som kommer til himmelen og helvete allerede, dette allerede fremover i allminnelig tid, men siden han er allmektig kan han vel vite dette samtidig som han ikke vet det?

Ellers synest jeg hanzyman har veldig mange gode argumenter, om det er for å tro eller ikke tro får en avgjøre selv Grin

Vist Gud utsletter djevelen nå, kommer vi til det stadiet kalt dommedag, da alle skal dømmes. Gud kan ikke bare ta alle til himmelen før de har bekjent med sin munn å tror i sitt hjerte at Jesus døde på korset og han er Guds sønn osv. Selv om Gud vet hvem som kommer til helvete kan han ikke ta dem med til himmelen enda før de begynner å tro i sitt hjerte. Men ellers kunne Gud ha komt akkuratt nå vist han ville, han er bare nådig å vil gi oss enda litt tid til å forkynne, så flere kan komme til tro og tro i sitt hjerte. For det har seg sånn at synden og fortapelsen kan bare unngås ved å tro i vårt hjerte på Jesus Kristus. Gud må derfor med andre ord vente på at alle de som skal til himmelen skal begynne å tro:)Smiley Om en velger å tro eller ikke får en avgjøre selv som er sagt ja:) men det er altså troen som må til for å få sine synder "vasket" bort.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2013 : 18. mars 2009, 11:22 »
Til gladiator, Illuvatar er guden og skaperen av ringenesherre universet, han styrer ilag med valaene (Morgoth var en valla som skapte Sauron), les Sillmarillion. Grin


Dersom Gud virkelig er ALLMEKTIG, kan han bare ta bort ondskapen, dersom jeg hadde hatet noe så sterkt som Gud må hate ondskapen ifølge hanzyman, må han være bra dust som kan fjerne det så lett uten å gjøre det. Frivilje bla bla, enten hater han det og er allmektig og fjerner det, eller han laverer fordi han egentlig ikke synest det er så gale og har visst hele tiden om all synd som kommer til og skje og har skjedd.
Hvorfor strebe når Gud allerede vet hvem som kommer til himmelen og helvete allerede, dette allerede fremover i allminnelig tid, men siden han er allmektig kan han vel vite dette samtidig som han ikke vet det?

Ellers synest jeg hanzyman har veldig mange gode argumenter, om det er for å tro eller ikke tro får en avgjøre selv Grin

Hvis Gud fjerner det du velger å kalle ondskap, hvor blir det av den frie vilje da? Ondskapen er et resultat av det som ikke tjener det gode, det som er godt. Hvis Gud fjerner "ondskapen" som er et resultat av den frie vilje, blir vi tvunget til å tjene det gode, noe som strider imot den pakten Gud gjorde med mennesket. Gud vil ikke tvinge mennesker til å elske Han, men Han ønsker mest av alt at vi skal elske Gud av egen fri vilje. Tjene det gode av egen fri vilje.

Og, selv om Gud ser hvordan alt kommer til å ende betyr ikke det det samme som at VI vet hvordan alt kommer til å ende. Så, derfor må vi daglig "strebe" etter å gå den veien Gud har lagt klar for oss, og "strebe" etter å gjøre det som er godt i Guds øyne. På en annen side. Vi som kristne skal ikke "strebe" etter å gjøre oss fortjent den gave Gud har gitt oss. Vi skal heller la all vår takk og ære gå til Gud.

Tid eksisterer ikke i Guds vesen. Gud ser det vi vil kalle begynnelse, og Han ser det vi vil kalle slutten på en gang.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2014 : 18. mars 2009, 11:23 »
Nei, men hvordan mener du menneskene ble skapt å fikk dårlig samvittighets følelse, og alle de andre følelsene vi har uten å bli skapt av Gud?
Hvordan fikk vi sånn form og ble det smarteste vesenet på jorda? og bare øyet vårt som kan se så mange farger, og kroppens funksjoner? hvor tror du alt dette kommer ifra?

Nå har det seg slik at du (eller, kanskje ikke du da, da ditt mangel på intellekt sikkert er begrensende for deg) kan lese i haugevis av bøker hvorda det har seg at vårt øye kan se farger. Det er ikke noe hokus pokus.

For øvrig artig å lese hvor totalt ignorant du er. Du fornekter Norrøn mytologi fordi det er menneskeskapt for lenge siden, men samtidig så tror du, og baserer livet ditt på en ANNEN bok som OGSÅ er menneskeskapt for lenge siden. Forskjellen er bare at du PÅSTÅR at den er skrevet ned basert på hva Gud har sagt.
Hvis du ikke ser den massive selvmotsigelsen der, så begynner jeg virkelig å tvile på evolusjonsteorien, og begynner å tro på den litt mer kontroversielle mongoteorien.
Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2015 : 18. mars 2009, 11:24 »
Hvis Gud fjerner det du velger å kalle ondskap, hvor blir det av den frie vilje da? Ondskapen er et resultat av det som ikke tjener det gode, det som er godt. Hvis Gud fjerner "ondskapen" som er et resultat av den frie vilje, blir vi tvunget til å tjene det gode, noe som strider imot den pakten Gud gjorde med mennesket. Gud vil ikke tvinge mennesker til å elske Han, men Han ønsker mest av alt at vi skal elske Gud av egen fri vilje. Tjene det gode av egen fri vilje.

Og, selv om Gud ser hvordan alt kommer til å ende betyr ikke det det samme som at VI vet hvordan alt kommer til å ende. Så, derfor må vi daglig "strebe" etter å gå den veien Gud har lagt klar for oss, og "strebe" etter å gjøre det som er godt i Guds øyne.

Tid eksisterer ikke i Guds vesen. Gud ser det vi vil kalle begynnelse, og Han ser det vi vil kalle slutten på en gang.

Tid, slik vi bruker i praksis eksisterer ikke for oss mennesker heller. Den er menneskeskapt av rent praktiske årsaker, akuratt som Gud.
Sa brura

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2016 : 18. mars 2009, 11:34 »
Tid, slik vi bruker i praksis eksisterer ikke for oss mennesker heller. Den er menneskeskapt av rent praktiske årsaker, akuratt som Gud.

Gud er unik. Det finnes ingen andre "guder" som gir det samme "tilbudet" som Gud. Det ligger ikke i menneskets natur å skape en slik Gud. Så, nei. Gud er ikke menneskeskapt.

Nå har ikke jeg tenkt å filosofere over ordet tid, hvis du lurte på det.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Tannfeen

Sv: allmektig Gud
« #2017 : 18. mars 2009, 11:48 »
Gud er allmektig å det eneste jeg vet om allmektig er at han klarer alt, ellers vet jeg ikke hva dette innebærer å være allmektig, men vist ifølge evolusjonsteorien at vann og gass og kjemikalier har alltid funnes, da kan iallefall en allmektig Gud ha vært for evig.

Med all respekt, men jeg tror du med fordel kunne forsøkt å lese noe om evolusjonsteorien.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Sv: allmektig Gud
« #2018 : 18. mars 2009, 11:56 »
Gud er unik. Det finnes ingen andre "guder" som gir det samme "tilbudet" som Gud. Det ligger ikke i menneskets natur å skape en slik Gud. Så, nei. Gud er ikke menneskeskapt.

Nå har ikke jeg tenkt å filosofere over ordet tid, hvis du lurte på det.

For et fantastisk resonnement! Kan du vennligst utdype hvorfor det ikke ligger i menneskets natur å skape en slik gud, samt hvordan dette liksom skal bevise at guden ikke er menneskeskapt?

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2019 : 18. mars 2009, 11:58 »
Gud er unik. Det finnes ingen andre "guder" som gir det samme "tilbudet" som Gud. Det ligger ikke i menneskets natur å skape en slik Gud. Så, nei. Gud er ikke menneskeskapt.

Nå har ikke jeg tenkt å filosofere over ordet tid, hvis du lurte på det.

Hvorfor har mennesket skapt andre guder som er mer eller mindre helt identiske da? Hvis mennesker har det i sin "natur" å skape så fantastiske ting som romaner, historier,teknologi osv, hvorfor skulle de da ikke ha klart å skape en så enkel, selvmotsigende og teit historie som Bibelen? Jeg ser ingenting unikt med den.
Sa brura

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2020 : 18. mars 2009, 12:08 »
Skal ikke skryte på meg at det var det beste ressonementet nei. Men, jeg kan prøve å forklare.

Det ligger ikke i menneskets natur å skape en Gud som er så "ulogisk" på omtrent alt.

I resten av verdens religioner går det en rød tråd. Man må gjøre seg fortjent for å oppnå det største, det ultimate. Guden er så hellig at mennesket så si aldri kan klare å gjøre seg fortjent til å i det heletatt være i hans tilstedeværelse, når den tid kommer. Mennesket må alltid søke Gud først.

Min Gud er tvert motsatt. Jeg kan ikke gjøre meg fortjent til å oppnå det største, det ultimate, og det er heller ikke påkrevd at jeg i det heletatt skal prøve å gjøre meg fortjent til å motta det største og det ultimate. Gud er hellig ja, men gaven som Gud har gitt innebærer at jeg en dag skal få sitte under fire øyne og prate med Han. Og, jeg søkte ikke Gud først. Det var Gud som søkte meg. Mennesket søker ikke Gud. Gud var/er ikke velkommen i den verden han har skapt, og den verden han skulle/skal redde.

Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Sv: allmektig Gud
« #2021 : 18. mars 2009, 12:34 »
Så forskjellen på den kristne guden og f. eks den jødiske eller muslimske, er at den kristne guden selv henvender seg til mennesker -- og ikke omvendt?

Konstruksjonen av og institusjonaliseringen av et allmektig gudsvesen er dessverre høyst forenlig med menneskets natur. Sosiologen Durkheim ser på religioner som en sosial institusjon, som ivaretar våre behov for sosial tetthet og samlende holdepunkter. Filosofen Nietzsche ser på gudstro som et symptom på menneskets motvilje mot å fullbyrde sitt potensial. Først ved å frigjøre seg fra religionenes fordummende lenker kan man nå det overmenneskelige stadium, slik Nietzsche beskrev det. Som blivende sosiolog har jeg ingen problemer med å se religioners maktinstrumentelle, sosiale og kulturelle funksjoner. Dette ser jeg imidlertid i sammenheng med menneskets iboende behov for kollektiv og sosial tilhørighet, og derfor synes jeg det er naturlig at man danner seg forestillinger av et allmektig vesen som er større enn summen av menneskelig forstand. Dette belyser også at menneskeartens rasjonalitet er sterkt overvurdert.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2022 : 18. mars 2009, 12:52 »
Så, sosiologer skal være den avgjørende faktoren i bevisbyrden på om Gud finnes eller ikke?
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Sv: allmektig Gud
« #2023 : 18. mars 2009, 12:54 »
Så, sosiologer skal være den avgjørende faktoren i bevisbyrden på om Gud finnes eller ikke?

Nei, har noen påstått noe slikt? Jeg angrep først og fremst din ubegrunnede påstand om at det ikke ligger i menneskets natur å skape en slik gud som din. Sosiologien tar ikke for seg spørsmålet om hvorvidt noen gud eksisterer. At religioner, selv i 2009, utgjør svært viktige sosiale fenomener, er (beklageligvis) et ubestridelig sosiologisk faktum ....

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2024 : 18. mars 2009, 13:01 »
Ok.

Vi er enige i at forskjellen på vår kristnes Gud og andre guder er at, vi som mennesker ikke søker Gud av oss selv, men ved hjelp av DHÅ.

I mitt hode høres det ganske fornuftig ut å gjøre seg fortjent til å få noe, noe som går igjen i de aller fleste religioner, noe som ikke er tilfelle i kristendommen. Å lage seg en Gud som strider imot all vett og forstand blir i mine øyne litt ulogisk?
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!