Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 342273 ganger)

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: allmektig Gud
« #2055 : 18. mars 2009, 17:46 »
Dette står skrevet med svart tekst i en bok vi kaller for den hellige skrift, også kalt bibelen.

Tenker du på hans vegne eller på de hans tanker på de andres vegne, de som ikke overlevde?
HÆÆÆÆ

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2056 : 18. mars 2009, 18:08 »
Uuups.

Det jeg mente å si var.

Ang. denne overlevende fra konsentrasjonsleirene.
Mener du at han følte seg forlatt av Gud på tross av at han faktisk overlevde, eller tror du han mente at Gud hadde forlatt de andre som ikke overlevde konsetrasjonsleirene?
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #2057 : 18. mars 2009, 18:23 »
Så den ene ender i helvete til evig tid og den andre i paradis fordi han smisket seg til nåden. Er dette moralen?
Smisking er ikke ekte, men et spill. Gud ser igjennom slikt.
Moralen er ganske enkelt (men samtidig vanskelig) å legge livet sitt i Guds hender.
Selve Guds vesen er rettferdighet, og hvem som dømmes til hva kan vi trygt legge i hans hender. De han dømmer til døden er visselig ikke noe å gråte over - det er helt nødvendig at han skiller det gode og det onde én gang for alle.

jeg spør igjen. og?
du trenger ikke forkynne til oss vettu;)

alle vet hvordan religionen din fungerer. alle her har vært i kirker, lært om det på skolen, kjenner en kristen osv. desverre imotstening til dere når det gjelder evolusjon og vitenskap.
Hehe, forkynne og forkynne. Jeg prøver i alle fall å svare på de spørsmålene som blir stilt. Det er vanskelig å ikke skape en forkynnende sus over disse tingene når jeg har et såpass sterkt forhold til det.
Jeg sitter også med et inntrykk av at kristendommen er misforstått av mange som betrakter den "utenfra", og da frister det å komme med noen innspill.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: allmektig Gud
« #2058 : 18. mars 2009, 18:29 »
De han dømmer til døden er visselig ikke noe å gråte over - det er helt nødvendig at han skiller det gode og det onde én gang for alle.
Enten er dette dårlig formulert, eller så kan dette tolkest som at alle de som ikke tror på Gud skal en ikke bry seg om.

edit: dette var også dårlig formulert  Grin

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2059 : 18. mars 2009, 18:54 »
For å si det på en human måte. De som ikke erkjenner seg selv som et syndig mennekske i forhold til Guds hellighet, og tar imot frelse for sine synder, blir ikke inkludert i det vi kan kalle paradis.

Det som er utenfor paradis er ondt. Hvem har makt over det onde, jo Satan. Hyggelig.

Selv en jævel (for å bruke det ordet) kan komme inn i himmelen dersom han bevisst erkjenner seg selv som et syndig menneske, og tar imot nåde for sine synder, selv om dette skjer i hans siste levende minutt. Urettferdig, ja. Men, sånn er Gud. Rettferdig for de som tror, og urettferdig for de som ikke vil tro. Men, hvis man ikke tror spiller det jo ingen rolle uansett om Gud er rettferdig eller urettferdig da han ikke eksisterer...

Lol. Så en Josef Fritzl kan i praksis bli kristen, tro på Gud ( hvem vet, kanskje han gjør det allerede) og så komme inn i paradis, til tross for at han har holdt sin datter innesperret i 24 år og voldtatt henne regelmessig slik at hun har fått 6? barn, hvorav ett døde. Denne mannen skal inn i himmelen? Da tror jeg det er best at jeg stikker til helvete, for engel til tross, jeg hadde nok banke livsskiten ut av han der oppe.
Alle ateister som har levd gode liv, snille, rettferdige, men ikke trodd på Gud, skal altså til helvete. Syke pedofile, mordere, voldtekstmenn kan slippe inn i himmelen ved å angre i siste leveminutt og tro på Gud.

For en syk logikk dere kristne har. Jeg blir kvalm.
Sa brura

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #2060 : 18. mars 2009, 19:01 »
Enten er dette dårlig formulert, eller så kan dette tolkest som at alle de som ikke tror på Gud skal en ikke bry seg om.

edit: dette var også dårlig formulert  Grin
Hehe, det kan være en utfordring å formulere seg korrekt til tider ja Wink

Vi kan vri og vende på mye, og snu betydningen totalt på hodet, hvis vi bare vil.
Bibelens budskap er klart: Gud er god, og han er rettferdig. Så er det opp til oss om vi velger å tro oss til dette eller ikke.

Bibelen er tydelig på at vi ikke skal dømme, bry oss om alle - ja tilogmed elske vår fiende.
Dommen er Guds bord og bare Hans. Poenget er at hvis en rettferdig dommer dømmer noen til døden, så er det rettferdig. Det at Gud på denne måten tar et oppgjør med synden, og bærerne av den, er nettopp det som gjør han til den han er. Nemlig Han som utrydder ondskapen. DET er godhet.

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: allmektig Gud
« #2061 : 18. mars 2009, 19:03 »
Uuups.

Det jeg mente å si var.

Ang. denne overlevende fra konsentrasjonsleirene.
Mener du at han følte seg forlatt av Gud på tross av at han faktisk overlevde, eller tror du han mente at Gud hadde forlatt de andre som ikke overlevde konsetrasjonsleirene?
Ser du ikke det sinnsyke i at en god gud med viten og vilje skaper en verden der slike bestialske lidelser vil finne sted?
Hvis gud  vet alt slik som dere påstår så visste han vel om de barna som kom til å bli kastet levende inn i kremasjonsovnene i det han satt og skapte denne råtne planeten? Og hvis han da bare ser på dette som  fri vilje i det syke spillet han har skapt for å komme til himmelen så er gud intet annet enn en despot på linje med hitler,pol pot og andre...faktisk så slår han dem alle langt ned i støvlene...
Og denne gud sitter du  altså ber til?Han vet jo på forhånd hvem som vil tro riktig ifølge kriteriene hans i.o.m at han er allmektig mener jeg så hva faan er egentlig poenget til gud med "prosjekt menneske på jorda"??
La meg gjette svaret ditt: "guds veier er uransakelige"? ikke sant?

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2062 : 18. mars 2009, 19:33 »
Lol. Så en Josef Fritzl kan i praksis bli kristen, tro på Gud ( hvem vet, kanskje han gjør det allerede) og så komme inn i paradis, til tross for at han har holdt sin datter innesperret i 24 år og voldtatt henne regelmessig slik at hun har fått 6? barn, hvorav ett døde. Denne mannen skal inn i himmelen? Da tror jeg det er best at jeg stikker til helvete, for engel til tross, jeg hadde nok banke livsskiten ut av han der oppe.
Alle ateister som har levd gode liv, snille, rettferdige, men ikke trodd på Gud, skal altså til helvete. Syke pedofile, mordere, voldtekstmenn kan slippe inn i himmelen ved å angre i siste leveminutt og tro på Gud.

For en syk logikk dere kristne har. Jeg blir kvalm.

Det er riktig som du sier. Mordere, pedofile ja selv Josef Fritzl kan komme inn i paradis dersom han tar imot frelse for sine synder. Vet du hva det vil si å tilgi Unknown? Har du noen gang tilgitt noen? Har du en øvre grense der tilgivelse ikke er mulig?

Det virker som at det er noe vesentlig som ikke går inn. Gud er Hellig! Gud kan ikke være en del av denne verden som han har skapt på samme måte som han kunne ha vært dersom vi mennesker hadde vært syndfrie. Vi kan gjerne skylde på Adam og Eva som brakte synden ut i lyset da de selv gikk 5 på og ble fristet til å gjøre mot Guds vilje. Håper det er greit at jeg kommer med noen få ord som muligens kan være litt vanskelig å forstå. Hvis du ikke vet hva de betyr så kan du jo sende meg en PM, eller noe i den duren, så skal jeg prøve å forklare det på best mulig måte.

Menneskeheten lider under noe vi kaller arvesynd. Et barn som er født har en syndig sjel, selv om barnet ikke har rukket å tenke en tanke ennå. Slik er det. For å leve ett syndfritt liv må man holde de 10 bud og mere til. Bryter man ett av de 10 budene en eller annen gang i livet, det være seg i f.eks. å bli sjalu på naboen som har den fine kåken og den fine bilen. Eller, ljuge seg til 100 kr ekstra i ukepenger, som lønn for å ha vasket rommet. Ja, over til saken. Bryter man ett av de 10 budene en eller annen gang i livet er man skyldig i dem alle. Så alvorlig er det. Gud har ikke brutt ett av dem, aldri.

Gud visste hvordan ting kom til å skje, så han var derfor ikke sein med å planlegge en plan 2, nemlig Jesu frelsesverk. Gud som er uendelig mye større og mektigere enn vi mennesker noengang kan forestille oss, nedverdiget seg selv til å entre(i mangel på et bedre ord) jorden med fiender og syndere på alle kanter. Dette skjedde ved at han lot seg føde som et menneske. Han kunne f.eks. valgt å bli født i en mektig kongefamilie, som hadde høy status og alt det der, men istede nedverdiget han seg selv til å bli født av en helt vanlig jente i en møkkete stall. Jesus var hans navn.

Gud som i utgangspunktet ikke visste av synd ble nå prøvet i all synd, og Han seiret over fristelser og levde et perfekt liv, totalt uten en enenste synd. Dette måtte til for at frelsesverket skulle fungere. Jesus ble korsfestet og tok på seg all verdens synd og skam for at du og jeg skal bli spart fra Guds vrede og dom. Gud har sagt det selv at det eneste kravet han stiller er at vi faktisk erkjenner at vi er syndige mennesker som har begått feil og at vi har levd stikk i strid med Guds vilje, og at vi ydmykt søker tilgivelse. Når et menneske med hjelp ifra DHÅ søker Guds tilgivelse, er det det største som kan skje for Gud.

Kan jo sitere det MB7 siterte tidligere:

"En av forbryterne som hang der, spottet ham også og sa: «Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!» Men den andre irettesatte ham og sa: «Frykter du ikke Gud, enda du har samme dom over deg? For oss er dommen rettferdig, vi får bare igjen for det vi har gjort. Men han har ikke gjort noe galt.» Så sa han: «Jesus, husk på meg når du kommer i ditt rike!» Jesus svarte: «Sannelig, jeg sier deg: I dag skal du være med meg i paradis.»"

Luk. 23, 39-43.

Skal også sies at Gud veier ikke synder opp mot hverandre. Å være sjalu på noen er like alvorlig som å drepe noen i Guds øyne. Så, disse forbryterne som hang ved siden av Jesus kan godt sammenlignes med Josef Fritzl, selv om bare en av dem kan være han da. I Guds øyne stiller disse på lik linje med Josef Fritzl, det gjør også du og jeg. I våre øyne er dette ikke mulig å likestille, fordi vi er så trangsynte og har en hevnlyst som kommer i veien for nåden.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2063 : 18. mars 2009, 19:41 »
Jeg har ingen problemer med å forstå ordene du sier. Jeg forstår ikke hvordan det går an å tenke sånn som du gjør. Jeg blir bare mer og mer overbevist om at bibelryttere som dere har psykisk sykdom. Beklager, men det er totalt meningsløst å diskutere med dere, da dere fortsetter å referere til boken som vi ser på som en nissefortelling. Dere må klare å diskutere dette ut i fra et filsofofisk nøytralt perspektiv, og ikke referere til noe så diffust som en bok.

Hvis at du helt alvorlig tror på hvert ord skrevet i en bok, AV HVEM!? for tusenvis av år siden! så har du problemer. Beklager, men det har du. Hvordan kan du vite at Gud har skrevet den, og at det er hans eksakte ord, når du vet at det er i menneskets natur å være svikefulle og synde. Kanskje de som skulle oversette boka fra Jesus, Gud? skrev den feil med vilje for sin egen del?
Dette kan ikke du vite. Og dersom du mener at du bare TROR at boken er skrevet ned som guds eksakte ord, hvordan kan du argumentere så BASTANT for dens troverdighet? Dette er fullstendig logisk brist, og null poeng å diskutere med dere.

Kan du lese dette tre-fire ganger, slik at du får det inn?
Sa brura

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2064 : 18. mars 2009, 19:55 »
Jeg har ingen problemer med å forstå ordene du sier. Jeg forstår ikke hvordan det går an å tenke sånn som du gjør. Jeg blir bare mer og mer overbevist om at bibelryttere som dere har psykisk sykdom. Beklager, men det er totalt meningsløst å diskutere med dere, da dere fortsetter å referere til boken som vi ser på som en nissefortelling. Dere må klare å diskutere dette ut i fra et filsofofisk nøytralt perspektiv, og ikke referere til noe så diffust som en bok.

Hvis at du helt alvorlig tror på hvert ord skrevet i en bok, AV HVEM!? for tusenvis av år siden! så har du problemer. Beklager, men det har du. Hvordan kan du vite at Gud har skrevet den, og at det er hans eksakte ord, når du vet at det er i menneskets natur å være svikefulle og synde. Kanskje de som skulle oversette boka fra Jesus, Gud? skrev den feil med vilje for sin egen del?
Dette kan ikke du vite. Og dersom du mener at du bare TROR at boken er skrevet ned som guds eksakte ord, hvordan kan du argumentere så BASTANT for dens troverdighet? Dette er fullstendig logisk brist, og null poeng å diskutere med dere.

Kan du lese dette tre-fire ganger, slik at du får det inn?

Så så, rolig nå. Nå må du ikke grine. Hvis du oppriktig er interessert i å få en ihvertfall liten oppklaring i dine ubesvarte spørsmål, kan jeg poste en liten tekst/studie en venn av meg laget ang. bibelens troverdighet? Er ikke snakk om mye.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #2065 : 18. mars 2009, 19:57 »
Så så, rolig nå. Nå må du ikke grine. Hvis du oppriktig er interessert i å få en ihvertfall liten oppklaring i dine ubesvarte spørsmål, kan jeg poste en liten tekst/studie en venn av meg laget ang. bibelens troverdighet? Er ikke snakk om mye.


så så, rolig nå. nå må du ikke grine lillevenn =) (see what i did there?)

kjør på.

men lover du å se bort ifra den som kredibel når vi plukker den ifra hverandre på 10min? =)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2066 : 18. mars 2009, 19:59 »
Så så, rolig nå. Nå må du ikke grine. Hvis du oppriktig er interessert i å få en ihvertfall liten oppklaring i dine ubesvarte spørsmål, kan jeg poste en liten tekst/studie en venn av meg laget ang. bibelens troverdighet? Er ikke snakk om mye.

Sarkasme..dette må du be Gud om tilgivelse for. Du er ikke et godt menneske, og kommer til helvete, det skal jeg love deg!!!11!
Post hva du vil du jenta mi, så får vi oss en god latter i det minste. Wink
Sa brura

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2067 : 18. mars 2009, 20:00 »
Kors på halsen. Ti kniver i hjertet! Tongue

Grunnen til at forskere stadig kommer med at det som står i bibelen ikke kan ses på som troverdige vitnesbyrd kommer også av at de aviser det på forhånd ”fordi mirakler ikke kan skje”. Vi trenger ikke å akseptere alt som påstås, men vi må lytte til det for å kunne ta ett standpunkt. Når det er snakk om Det Nye Testamentet er det snakk om ett historisk verk, som vi må ta på alvor på lik linje med Caesar, Tacitus og andre historiske verker. La meg igjen prøve Evangeliene på de samme testene som alle andre gamle dokumenter blir prøvet på.

Evangelienes holdbarhet

Når man skal finne ut om en skrift er historisk holdbar må den bli stående gjennom noen kriterier populært kalt ”indre og ytre kriterier”. Indre kriterier dreier seg om undersøkelsen av selve dokumentet, mens ytre kriterier undersøker forholdene utenfor. Disse kriteriene er i bunn og grunn noen spørsmål historikerne spør dokumentet for å finne ut hvor pålitelige de er. Disse kriteriene er brukt på alle gamle skrifter for å måle graden av pålitelighet. Jeg ramser opp noen av kriteriene her:

Indre Kriterier

Indre Kriterium nr. 1:
”Hvis dokumentet ikke gjør krav på å være beretninger fra et øyevitne eller basert på et øyevitne og heller ikke er gjenfortalt fra et annet øyevitnes perspektiv, er verdien trolig mindre enn om den gjorde krav på det – men det å gjøre krav på å være øyevitne er selvsagt ikke tilstrekkelig bevis for at det er sant. Det er selvsagt ikke sikkert at en som hevder å ha vært et øyevitne var det.”

En titt på Evangeliene: Johannes forteller rett ut at han er ett øyevitne til det han skriver om. Matteus og Markus er begge skrevet i ett øyevitnes synspunkt (men sier ikke direkte at de er det). Lukas er ikke noe øyevitne, men han forteller at han benytter seg av øyevitner som kilder. Hvem som skrev evangeliene blir bekreftet av kilder fra tidlig i det 2. århundre (se ytre kriterium nr. 2)

Indre Kriterium nr. 2
”Førstehånds kilder har gjerne mange detaljer som ikke har noen særlig betydning for hovedsaken i beretningen. Oppdiktede fortellinger er ofte mye mer generelle.”

En titt på Evangeliene: Leser du gjennom evangeliene finner du haugevis av små irrelevante detaljer som er typiske for øyevitne fortellinger. Les f.eks. Joh. 20:1-8. Der kryr det av små uvesentlige detaljer som ikke har noe som helst med budskapet i beretningen å gjøre, nemlig at Jesus sto opp fra det døde. Forfatteren bringer opp slike uvesentlige detaljer etter hvert som de dukker opp i minnet til den som var med på opplevelsen. Evangeliene er fulle av slike detaljer.

Indre Kriterium nr. 3
”Hvis er dokument inneholder opplysninger som kan sette forfatteren eller ”heltene” i i beretningen i et dårlig lys, eller så tvil om sannheten i den, vil dette være et godt tegn på at forfatteren først og fremst har hatt sannheten for øye da han skrev.”  

En titt på Evangeliene: Det er også mange ”selvødeleggende” detaljer i evangeliene, for eksempel blir disiplene flere ganger fremstilt i ett dårlig lys. Selv når Jesus blir beskrevet er det tatt med elementer som ganske sannsynlig ville vert utelatt hvis historien kun var konstruert for å overbevise datidens mennesker at Jesus var Messias. Ett eksempel på dette er utsagnet Jesus har på korset ”Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?”. En annen ting som er verd å legge merke til er at det var en kvinne som først oppdaget den tomme graven. I den jødiske kulturen ble kvinner sett på som upålitelige ryktespredere og fikk ikke engang vitne i en rettssak. Dermed er det at det var kvinner som først traff Jesus, noe som en som er ute etter å lage ett overbevisende falskt vitnesbyrd ville ha utelatt. Paulus f. eks. dropper å skrive om kvinnene i sine brev (han ønsket å overbevise, mens disiplene først og fremst var ute etter sannheten).

Indre Kriterium nr. 4
”Fiskehistorier har en sterk tendens til overdrivelser, og størrelsen på fisken øker proporsjonalt med tiden som går. Hvis dokumentet inneholder trekk som ikke stemmer med virkeligheten, kan det tyde på at dokumentet er skrevet en del senere enn hendelsen det forteller om, og jo senere det er skrevet, desto mindre pålitelige er dokumentet”

Evangeliene forteller om overnaturlige hendelser, men fortellerteknikken har ingen av trekkene som finnes i gammel mytologi. C. S. Lewis skriver dette om saken: ”Som litteraturhistoriker er jeg fullstendig overbevist om at hva evangeliene enn måtte være, så er de ikke legender. Jeg har lest svært mange legender, og jeg kan slå fast at evangeliene ikke er av samme sjanger”

Ytre Kriterier

Ytre Kriterium nr. 1
”Hvis det kan påvises et motiv hos forfatteren for å fabrikkere en historie, blir dokumentets historiske verdi mindre, Hvis forfatteren på den andre side ikke hadde noe å vinne, kanskje heller noe å tape på å skrive ned beretningen, kan vi ha større tiltro til dokumentet”

Hvorfor skulle disiplene gidde å dikte opp historien om Jesus? De tjente ikke noe på det på noen måte, men måtte tvert om møte beinhard forfølgelse fordi de fulgte Jesus. Ingen mennesker setter i gang en så stor konspirasjon uten å enten ha noe å vinne på det eller å unngå å tape noe på det. De hadde ingen grunn til å lyve og det passer heller ikke med deres personlighet.

Ytre Kriterium nr. 2
”Hvis et dokuments beretning i en viss gras kan bekreftes av kilder utenfor det samme dokumentet, øker dette troverdigheten til det. Men de samme kriteriene må selvsagt benyttes for å slå fast troverdigheten til disse kildene: Jo mer innholdet i et dokument kan bekreftes av kilder utenfra, desto større tillit kan vi ha til at dokumentet forteller sannheten.”

Det finnes mange kilder fra det 2. århundre som bakker opp om evangeliene. Den gang hadde de ett langt større utgangspunkt for å kunne vite om disse tingene en vi har i dag 2000 år etter. Beskrivelser av Jesus og disiplene som passer godt sammen med evangeliene finnes for eksempel i Tacitus (55-120), Suetonius (midt i det 1. århundre), Pliny (tidlig det 2. århundre), Josephus (37-97) og andre gamle jødiske skrifter (Talmud).

Ytre Kriterium nr. 3
”Hvis arkeologiske funn kan understøtte innholdet i dokumentet, vil vi ha større grunn til at det beskriver sannheten. Men hvis på den annen side slike arkeologiske funn strider mot innholdet, vil troverdigheten minske drastisk.”

Det har enda ikke blitt gjort noe arkeologisk funn som motbeviser bibelens beretninger, men heller motsatt. Mange har prøvd, men de har alltid blitt fint nødt til å trekke påstandene tilbake. Igjen og igjen overrasker bibelen på dette område.

Ytre Kriterium nr. 4
”Hvis det fantes personer som kunne ha fremstilt dokumentet som ren diktning eller forfalskning, og som hadde motiver for å gjøre det, men likevel ikke gjorde det – så langt historien kan fortelle oss – vil dette øke tilliten til dokumentet.”

Den første kristne menigheten vokste opp i svært fiendtlige omgivelser. De kristne opplevde fordølgelse både fra jøder og romere. Så både jøder og romere kunne godt ha hatt motiver til å sette en stopper for kristendommen. Bare med å vise fram Jesu døde kropp ville alt falt sammen. Allikevel eksploderte menigheten og er fremdeles ikke utryddet men er tvert om verdens største religion. Antallet som var øyevitner til en oppstått Kristus var enormt. Paulus sier i ett av sine brev at det bare er å gå å snakke med ett av øyevitnene hvis de ikke skulle tro, noe som også ville ha vert problematisk hvis det var snakk om løgn. Det er meget vanskelig å dikte eller forfalske noe på en så kort tidsepoke mellom hendelse og nedskrivning, spesielt med så mange motstandere som faktisk var der selv.

Det er veldig lite trolig at evangeliene kan ha blitt forfalsket underveis, eller at legendestoff skal kunne ha blandet seg inn. De fleste antikke manuskripter vi har finnes det bare en håndfull sammenlignbare manuskripter, med en tidsavstand på mer enn 900-1400 år til originalen.. Situasjonen er radikalt annerledes når det gjelder NT. Det finnes f.eks. Over 5000 sammenlignbare manuskripter. Det aller eldste fragmentet (John Ryland) er fra Johannesevangeliet og har en tidsavstand på bare 30 år! Hoveddelen av NT har en tidsavstand på mindre enn 150 år (Chester Beatty), mens det fullstendige manuskriptet i sin helhet har en tidsavstand på mindre enn 300 år (Codex Sinaiticus). Det betyr at vi kan vite at det som står i våre avskrifter, med meget høy grad av sikkerhet er det som forfatterne en gang skrev i originalen

Vi har derfor ingen grunn til å tvile på NT selv på områdene som taler om overnaturlig hendelser. Hvis noen benekter dette stoffets pålitelighet ligger bevisbyrden på dem. Han/hun må fortelle hvorfor, men jeg tror det er ganske vanskelig å gjøre det. Bevismaterialet ”the evidence” for at oppstandelsen faktisk var en hendelse i historien er mer solid en alt annet som er skrevet om Jesus – og dette materialet igjen er mye mer solid en alt annet historisk stoff vi tar for gitt og ikke stiller spørsmålstegn ved.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2068 : 18. mars 2009, 20:04 »
Jeg må lage mat og spise, så jeg kommer ikke til å respondere på noen kommentarer de neste 45 min.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #2069 : 18. mars 2009, 20:05 »
Kors på halsen. Ti kniver i hjertet! Tongue

Grunnen til at forskere stadig kommer med at det som står i bibelen ikke kan ses på som troverdige vitnesbyrd kommer .... <snip>

Ah.. Apologetikk på sitt beste. Er dette resultatet, og standard-klipp-og-klistre svaret dere har jobbet med siden middelalderen for å prøve å fremstille bibelen som troverdig?


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!