Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 341806 ganger)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2100 : 22. mars 2009, 21:59 »
De to kristne i denne tråden (hvis man antar at Hanzimann er seriøs da, noe jeg mistenker at han ikke er) er ikke spesielt gode ambassadører for kristendommen akuratt. Hadde jeg vært en tviler, hadde jeg nok blitt ateist etter å ha lest her.
Sa brura

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #2101 : 23. mars 2009, 07:24 »
MB7:
Hva synes du om tatoveringer på kristne? Har vært en del debatt pga (husker ikke norsk henv) "Ye shall not make any cuttings in your flesh for the dead, nor print any marks upon you: I am the LORD." - Leviticus 19:28.

Men på den annen side har man jo den tøffe uttalelsen:

"On his robe and on his thigh he has a name inscribed, King of kings and Lord of lords." -Revelation 19:16

Det kan tyde på at Jesus hadde en tatovering på låret Smiley Vanskelig å bortforklare dette selv om enkelte kristne hevder at tatovering er tabu og en hedningeskikk. Hvordan ellers skal man få noe innskrevet på låret enn med en tatovering? Jesus tok jo et oppgjør med en del av de forbudene som var nedfelt i det gamle testamentet, er tatoveringsforbudet dermed avskaffet?

Spørsmålet gjelder i samme grad for scarifications, selv om Jesus ikke hadde dette, se over.
Jeg har ikke reflektert noe særlig over dette med tatoveringer i forhold til Bibelen, men ser at det gis et forbud mot dette i GT (3 Mos. 19,28). Jeg tolker imidlertid dette forbudet som noe som ble gitt jødene som det hellige folk, slik du sikter til. (Skal ikke uttale meg bombesikkert her)
Jesus tok riktignok ikke noe "oppgjør" med lovene i GT slik jeg ser det, men kom som en erstatning til dem. De gamle ofringene er og blir overflødige ved troen på Jesu død og oppstandelse for vår skyld. Likevel må andre "generelle" lover og regler fra GT fortsatt kunne tolkes som gyldige etter min oppfatning, f. eks de ti bud. NT er tross alt bygget på GT, slik at disse utfyller hverandre.
Uansett gir Bibelen tydelig uttrykk for at et liv for en omvendt hedning ikke skal gjøres "vanskelig" i forhold til lover regler (Apg. 15,28-29)
Om tatovering ansees som riktig eller galt, så tror jeg uansett ikke henvisningen du kom med fra åpenbaringsboken er å tolke som en tillatelse. At Jesus vil ha et innskrift på sin hofte ved sin gjenkomst føler jeg er en "eksrtaordinær" sak, og ikke noe som nødvendigvis er til eksempel for oss mennesker. Han er tross alt Guds sønn, og at han kommer med innskriften "Kongers konge og herres herre" blir som et uttrykk for hans storhet. Om Jesus hadde hatt en slik innskrift på kroppen (hofta) mens han gikk som menneske på jorda, hadde saken vært annerledes. Men det hadde han etter alt å dømme ikke, ettersom han ble født inn i den tiden da overnevnte forbud fortsatt var gyldig.

Rent personlig er jeg ikke den store tilhengeren av tatoveringer, selv om jeg forstår folk som ønsker å vise sin dedikasjon til en sak eller et syn ved å risse/brenne noe inn i kroppen.
Men så kan et menneske forandre seg. Et tidligere tatovering kan fort bli litt kjip å bære hvis man endrer syn på ting. Mon tro om det ikke var på dette grunnlaget at loven også ble gitt i GT, nemlig for å skåne oss. Hva om en risset inn Buddah på ryggen, for så å bære dette som kristen på et senere tidspunkt? Man ville sannsynligvis angret en del. Jeg synes også det er et poeng i seg selv å ikke "skikke seg lik hedningene" på alle områder, selv om man på den annen side må kunne leve på "samme planet". Her føler jeg man må gjøre litt sjønnsmessige vurderinger.
Jeg ser i alle fall ikke ned på folk ved å betrakte ytre ting som tatoveringer. Det er det indre som teller, også for Gud.

Ble litt interessant tema dette, når du først brakte det på banen, selv om det kanskje ikke er verdens viktigste greie Smiley

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: allmektig Gud
« #2102 : 23. mars 2009, 07:27 »
Det kan i alle fall ikke benektes at aids-epidemien skyldes nettopp slik seksuell omgang som Bibelen forbyr. Homoseksuell omgang og sex med flere enn én sprer HIV-viruset effektivt.
Det kan se ut som naturen "straffer" slik atferd, ved å påføre de involverte ikke bare HIV, men også andre kjønnssykdommer. Det handler på ingen måte om å gjøre sex til styggedom - det er det ikke - men formaning om å la det finne sted i rette former; nemlig det monogame og livslange ekteskapet mellom mann og kvinne. Her er jeg ikke uenig med paven.
(Jeg er ikke feilfri på dette området selv, men har ikke endret mening av den grunn)

Gud sidestiller ikke all synd likt, slik vi heller ikke gjør i vårt moderne samfunn. Gamle testamentet viser ved ulike straffereaksjoner for ulike synder at noen synder er mer alvorlige enn andre. F. eks. ble sex utenfor ekteskapet straffet med døden. Bibelordet "øye for øye, tann for tann" understreker at en straff skal være rimelig (rettferdig) i forhold til forbrytelsen som har blitt begått. Det betyr at noe så "uskyldig" som at to mennesker ligger sammen utenfor ekteskapet - selv om de er glade i hverandre - ikke er uproblematisk fra bibelsk hold. (*Det ble ikke gitt dødsstraff for sex utenfor ekteskapet dersom begge var ugift, men om kvinnen fra før var gift, dvs. utroskap. 3Mos 20,10)
Gud likestiller altså ikke all synd, men selv den minste synd gjør oss til lovbrytere og avhengig av frelse. På den måten spiller det ingen rolle hvor mye eller hvilken synd man har begått i Guds øyne. Alle trenger frelse likevel. Det Fritzl har gjort er selvfølgelig mer alvorlig enn sex utenfor ekteskapet. Han har tross alt begått flere alvorlige lovbrudd parallellt (voldtekt, frihetsberøvelse, uaktsomt drap osv.)
Men Bibelen lærer tross alt at ingen synd er for stor til å tilgis, tvert imot: "Men der synden ble stor, ble nåden enda større." Rom. 5,20.
Dette kommer jo klart til uttrykk også gjennom Guds utvelgelse av Paulus som apostel. Paulus drev tidligere med forfølgelse og drap av kristne, og en som han valgte altså Vårherre som en av de viktigste forfatterne av det nye testamentet. Tilfeldig?

*endret på innlegget
SYK SYK SYK mann...
Trodde det var gud som straffet mennesker jeg og ikke "naturen" slik du sier i begynnelsen av kvasiinnlegget ditt , stakkars deg som har et slik perverst syn på verden og dine medmennesker, gud er nok stolt av deg og dine innlegg her på forumet.....

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #2103 : 23. mars 2009, 07:41 »
men hva faen er galt med kondomer?

kondomer er det eneste som kan stoppe spredningen av slike sykdommer. du får ikke folk til å slutte med sex. håper dere kristne er klar over at dere muligens ødelegger millioner av liv med slike uttalelser.
Kondomer i seg selv er det nødvendigvis ikke noe galt med.
Som jeg uttrykte så er det ikke seksuell omgang som må kuttes ut, men slik seksuell atferd som sprer sykdom. Sålenge én mann og én kvinne holder seg til hverandre, er det faktisk kun dette som hjelper.
Å tre en gummihette på kjønnsorganet er neppe alle like glade i, og å få alle til å gjøre det er vel omtrent like naivt som å tro at alle begynner å følge kristen seksualmoral.
Kondomen kan kanskje i teorien redusere omfanget av HIV-viruset, men hva med all annen elendighet som skapes i kjølevannet av seksuell løssluppenhet? I dagens verden skader det sannelig ikke med litt kristen seksualmoral - ikke bare med hensyn til kjønnssykdommer, men også med tanke på mange skilsmisser og de belastningene det medfører.

SYK SYK SYK mann...
Trodde det var gud som straffet mennesker jeg og ikke "naturen" slik du sier i begynnelsen av kvasiinnlegget ditt , stakkars deg som har et slik perverst syn på verden og dine medmennesker, gud er nok stolt av deg og dine innlegg her på forumet.....
Ja, men Gud kan vel også virke gjennom naturen? Jeg ser ikke nødvendigvis noe motsetningsforhold mellom "det naturlige" og Guds vilje. Han har tross alt skapt alt sammen. Jeg er uansett enig med deg at det er Gud som straffer, og ikke naturen i første rekke. Men jeg synes absolutt det er et tankekors at kjønnslig omgang som går på tvers av det Bibelen lærer faktisk sprer sykdom.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: allmektig Gud
« #2104 : 23. mars 2009, 08:53 »
Det handler på ingen måte om å gjøre sex til styggedom - det er det ikke - men formaning om å la det finne sted i rette former; nemlig det monogame og livslange ekteskapet mellom mann og kvinne.

"Det rette" her defineres selvsagt ut i fra den marginale delen av den kristne verden som du tilfeldigvis tilhører. Hva med mormonerne? De er også kristne, men jeg kan tenke meg at MB7 mener at de "tar feil". Monogami er bare èn av flere paringstrategier som eksisterer i naturen, og en av de mest sjeldene. Den mest brukte er polygami. Mormonerne er (sist jeg sjekket) tilhengere av sistnevnte. Hva som er rett er tidsavhengig. Det avhenger bl.a. av variasjonen i populasjonen, tilgangen på maker, tilgangen på mat for å nevne noe.

Vi er jo tross alt afrikanske aper folkens!

Burrhus

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: allmektig Gud
« #2105 : 23. mars 2009, 09:07 »

Ja, men Gud kan vel også virke gjennom naturen? Jeg ser ikke nødvendigvis noe motsetningsforhold mellom "det naturlige" og Guds vilje. Han har tross alt skapt alt sammen. Jeg er uansett enig med deg at det er Gud som straffer, og ikke naturen i første rekke. Men jeg synes absolutt det er et tankekors at kjønnslig omgang som går på tvers av det Bibelen lærer faktisk sprer sykdom.
Hvordan vet du at gud virker gjennom naturen har du tlfnr hans ? Skapelsesberetningen i bibelen er jo et simpelt naivt eventyr i BESTE fall.
All kjønnslig omgang kan spre sykdom også innenfor ekteskapet , visste du ikke det? En god ide for dere kristne som er så opptatt av andres sexliv med tanke på sykdomspredning er jo at dere går i front for at også homser får gifte seg?

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: allmektig Gud
« #2106 : 23. mars 2009, 09:14 »
MB7: Honnør for bra svar om tatovering!
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: allmektig Gud
« #2107 : 23. mars 2009, 09:29 »
Men jeg synes absolutt det er et tankekors at kjønnslig omgang som går på tvers av det Bibelen lærer faktisk sprer sykdom.

Men alt det andre som går på tvers av dette igjen, det er ikke betenkelig altså? Du finner en tilfeldig sammenheng som med en god porsjon velvilje kan tolkes dit du vil ha det, men det er jo en hel masse her du velger å se bort i fra?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #2108 : 23. mars 2009, 09:58 »
Alt annet som kommer av seksual løssluppenhet som du whiner om har ingenting med saken å gjøre. her sier paven at han fraråder bruk av kondom.

du sier nødvendigvis ikke noe galt? du mener at det kansje/muligens er noe galt med dem altså?

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2109 : 23. mars 2009, 12:41 »
Hvordan vet du at gud virker gjennom naturen har du tlfnr hans ? Skapelsesberetningen i bibelen er jo et simpelt naivt eventyr i BESTE fall.
All kjønnslig omgang kan spre sykdom også innenfor ekteskapet , visste du ikke det? En god ide for dere kristne som er så opptatt av andres sexliv med tanke på sykdomspredning er jo at dere går i front for at også homser får gifte seg?


Kirka var jo imot at homofile skulle gifte seg. Det var staten som bestemte dette som var imot kirka

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2110 : 23. mars 2009, 12:44 »
Alt annet som kommer av seksual løssluppenhet som du whiner om har ingenting med saken å gjøre. her sier paven at han fraråder bruk av kondom.

du sier nødvendigvis ikke noe galt? du mener at det kansje/muligens er noe galt med dem altså?

paven fraråder mennneskene å bruke kondom siden da vil færre ha sex, siden med kondon kommer ikke sæden der den skal å kvinnen blir ikke gravid. Uten kondom hadde det vært flere kvinner som hadde vært gravide uten noen "pappaer".
Kondom ellers er bra for å unngå sykdomsspredning når man er i ekteskapet vist man ser bort ifra å ha sex før man er gift.

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: allmektig Gud
« #2111 : 23. mars 2009, 13:30 »
paven fraråder mennneskene å bruke kondom siden da vil færre ha sex, siden med kondon kommer ikke sæden der den skal å kvinnen blir ikke gravid. Uten kondom hadde det vært flere kvinner som hadde vært gravide uten noen "pappaer".
Kondom ellers er bra for å unngå sykdomsspredning når man er i ekteskapet vist man ser bort ifra å ha sex før man er gift.
Ifølge bibelen er det også en grov synd å "forspille sin sæd på marken" så jeg regner med at du ikke bruker høyrehånda til det de fleste gutter bruker den til Huh Altså runke om du ikke forsto.....
Ifølge bibelen er det også nesten umulig for rike folk og komme igjennom perleporten og i og med at vatikanet er en av verdens rikeste institusjoner/land så vet vi vel hvor den sjarmerende og opplyste pave benedikt havner >Cheesy

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #2112 : 23. mars 2009, 15:05 »
"Det rette" her defineres selvsagt ut i fra den marginale delen av den kristne verden som du tilfeldigvis tilhører. Hva med mormonerne? De er også kristne, men jeg kan tenke meg at MB7 mener at de "tar feil". Monogami er bare èn av flere paringstrategier som eksisterer i naturen, og en av de mest sjeldene. Den mest brukte er polygami. Mormonerne er (sist jeg sjekket) tilhengere av sistnevnte. Hva som er rett er tidsavhengig. Det avhenger bl.a. av variasjonen i populasjonen, tilgangen på maker, tilgangen på mat for å nevne noe.

Vi er jo tross alt afrikanske aper folkens!

Burrhus
Jeg har ikke gått i dybden på mormonernes lære i alle ting, men ja, jeg er skeptisk enkelte ting der. Leste uansett en litt mer nyansert artikkel om flerkoneri enn at det er konsekvent riktig eller konsekvent feil fra mormonernes side:
http://www.sistedagershellige.no/index.pl?artID=hist11&grID=2&grNiv=1
Blant dyrene er monogami sjeldent ja, men er det riktig å sammenlikne oss med dem?
Monogami har jo blant mennesker vært det rådende gjennom alle tider, tross alt, selv om flerkoneri har forekommet (også med tillatelse fra Gud, selv om det etter alt å dømme ikke var hans egentlige intensjon).

Hvordan vet du at gud virker gjennom naturen har du tlfnr hans ? Skapelsesberetningen i bibelen er jo et simpelt naivt eventyr i BESTE fall.
Jeg vet ikke, det er bare noe jeg tror.
Sitat
All kjønnslig omgang kan spre sykdom også innenfor ekteskapet , visste du ikke det? En god ide for dere kristne som er så opptatt av andres sexliv med tanke på sykdomspredning er jo at dere går i front for at også homser får gifte seg?
Sålenge den gifte mann og kvinne ikke har hatt seksuell omgang med andre tidligere - åssen mener du da at de skal kunne spre viruset? Det smitter riktignok gjennom blod, men dette skal visstnok inntreffe sjeldent. Enda sjeldenere skjer smitte gjennom spytt, urin, tårevæske eller avføring (Wikipedia)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #2113 : 23. mars 2009, 15:34 »
Men alt det andre som går på tvers av dette igjen, det er ikke betenkelig altså? Du finner en tilfeldig sammenheng som med en god porsjon velvilje kan tolkes dit du vil ha det, men det er jo en hel masse her du velger å se bort i fra?
Vel, det var bare en tankevekker, som jeg sa. Det står ikke i Bibelen. Jeg synes uansett å se sammenhenger mellom natur og Guds vilje. Kostholdet er et annet eksempel. Bibelen sier ikke mye om det (med unntak av jødiske forskrifter), men dyreføde er å anse som en gave fra Gud, noe som ikke faller i god jord hos de fleste.

Kjødet (kroppen vår) er riktignok syndig av natur, så på den måten henger det ikke sammen å leve etter alle "livets lyster" og samtidig følge Guds bud. Samtidig tror jeg det å følge Guds vilje er sunt både fysisk og mentalt. F. eks. sier jo Skriften at vi skal svette for å få mat på bordet. (1Mos 3, 17-19).  Dette kan illustrere at vi faktisk bør slite og bruke kroppene våre litt, for å ha god helse. Det passer jo forøvrig godt inn i manges stillesittende hverdag. Det kan være deilig å daffe ja, men det er ikke det beste når alt kommer til alt. Da velger jeg å tro at "naturen" straffer oss hvis vi lar være, noe som samsvarer med Guds Ord.
Hva mener du jeg velger å se bort ifra?

du sier nødvendigvis ikke noe galt? du mener at det kansje/muligens er noe galt med dem altså?
Et ektepar som ikke ønsker barn sammen kan selvsagt velge å bruke kondom. Men da er man uansett gift og forpliktet på hverandre.
Det er noe annet når kondomen fremheves for å nærmest legalisere løssluppen omgang.
F. eks lærer ingen i skolen i dag om seksualmoral. Man lærer bare at kondom er viktig for å unngå evt. sykdom. Det skolen ikke tar høyde for er at sex involverer en hel masse dype følelser og kan legge grunnlag for mye sår og dritt. Det er ganske utrolig at dette undergraves så mye som det gjør. Parterapeuter kan fortelle om mange som sliter med tidligere forhold hos sin nye kjæreste, mens de som ventet med sin seksuelle debut var glade for det i ettertid. Den kristne samlivsmoralen trengs sårt i et samfunn der familierelasjoner er i total oppløsning.

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: allmektig Gud
« #2114 : 23. mars 2009, 15:44 »
Det handler på ingen måte om å gjøre sex til styggedom - det er det ikke - men formaning om å la det finne sted i rette former; nemlig det monogame og livslange ekteskapet mellom mann og kvinne. Her er jeg ikke uenig med paven.
(Jeg er ikke feilfri på dette området selv, men har ikke endret mening av den grunn)


ikke skryt på deg,ingen her tror at du har draget på damer.... Grin Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!