Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 341809 ganger)

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #2295 : 05. mai 2009, 18:03 »
I og med at denne tråden har over 150 sider og med nesten 2300 svar så blir det litt for krevende å filtrere ut de poster som på mer eller mindre direkte og indirekte henvender seg til "din gud sier ditt og datt, men gjør ditt og datt" "din gud kaller seg selv god, men se på verden" osv... Jeg er ganske sikker på at du har fått det med deg, men du vil jo ikke kalle dette for annet enn retoriske svar og spørsmål, så da er vi jo like langt.

så oppsummert:

du kom med en påstand. da det ble spurt om du kunne dokumentere denne påstanden på noe som helst vis trekker du deg.

strong played.

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2296 : 05. mai 2009, 18:10 »
nå er jeg helt satt ut.

gjør du deg dum med vilje slik at du slipper å ta den reelle debatten, og faktisk svare på de vanskelige spørsmålene?

at du, som jeg tror er et voksent menneske, har klart å lese 150 sider med poster, og så komme til DENNE, helt sinnsyke slutningen synes jeg er utrolig fascinerende.

du gjør det vanskelig å fortsette en skikkelig debatt når du fordummer den så kraftig. jeg er rett å slett ikke sikker på om jeg skal ta deg serriøst, men jeg kan ikke la slike dumheter så usvart.

la meg forklare deg hva som egentlig er det mange ateister mener når de, som du sier skylder all urett i verden på gud. de skylder det ikke på gud. de skylder det på TROEN av en gud.

EN ENORM FORSKJELL. det at dere blindt tror på noe som det ikke finnes noe som helst beviser på at skulle finnes (derav ordene tro og blindt) er problemet. at dere baserer livene deres på middelaldersk overtro og bøker som er skrevet for tusenvis av år siden. det er problemet.

Jeg hadde ingen som helst intensjon om å virke overbevisende. Jeg skrev det kun slik som det er.

Edit: Du må gjerne forklare meg hvordan jeg baserer livet mitt på en "middelaldersk overtro og bøker som er skrevet for tusenvis av år siden"

Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2297 : 05. mai 2009, 18:11 »
så oppsummert:

du kom med en påstand. da det ble spurt om du kunne dokumentere denne påstanden på noe som helst vis trekker du deg.

strong played.

Gi meg en uke tid! Tongue
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #2298 : 05. mai 2009, 18:35 »
nå er jeg helt satt ut.
Sitat
at du, som jeg tror er et voksent menneske, har klart å lese 150 sider med poster, og så komme til DENNE, helt sinnsyke slutningen synes jeg er utrolig fascinerende.
Sinnsykt? Svimer du av snart? Finn et glass vann.
Det "Il Gladiatore" skrev var langt fra sinnsykt, men en oppfatning han satt inne med. Nemlig at mange ikke-kristne bryr seg fint lite om Gud, men når katastrofene kommer blir Han fort et tema.
Mange er nok av samme oppfatning selv om nødvendigvis ikke du er det. Ingen av oss er likevel sinnsyke.

Sitat
du gjør det vanskelig å fortsette en skikkelig debatt når du fordummer den så kraftig. jeg er rett å slett ikke sikker på om jeg skal ta deg serriøst, men jeg kan ikke la slike dumheter så usvart.
Han fordummet på ingen måte debatten, men brakte den inn på rett spor igjen. De eneste som fordummer denne debatten er de som kaller andre dumme fordi de har en annen forståelse av ting enn dem selv. Hvis folk ikke er interessert i hvilke tanker andre har om Gud, religion osv. - men bare ønsker å kalle sine motstandere "dumme", så har de ingen ting på et forum å gjøre. At folk som er uenige kan møtes og lufte sine taker i et forum er nettopp hva forumet er til for.
Sitat
la meg forklare deg hva som egentlig er det mange ateister mener når de, som du sier skylder all urett i verden på gud. de skylder det ikke på gud. de skylder det på TROEN av en gud.
Her er din oppfatning av saken, noe som er fullstenig fair. Men det er ikke nødvendigvis en regel uten unntak.
Sitat
det at dere blindt tror på noe som det ikke finnes noe som helst beviser på at skulle finnes (derav ordene tro og blindt) er problemet. at dere baserer livene deres på middelaldersk overtro og bøker som er skrevet for tusenvis av år siden. det er problemet.
Det er et problem hvis folk hevder bastant at usannsynlige ting er en sannhet. Men Bibelen/kristendommen prøver ikke å gjøre sitt budskap sannsynlig eller bevise noe. "Salig er den som tror, men likevel ikke ser", står det i Bibelen. Hvis Guds poeng var at han skulle gjøre seg og sitt budskap så sannsynlig som mulig, så hadde han sikkert stilt seg framfor enhver av oss på sengekanten om kvelden og fortalt alt. Hvis Gud er Gud så ville det vært helt tåpelig om han aldri viste seg, eller hva? Men så er det ikke slik. Gud er ikke ute etter å bevise seg selv (slik at vi kan sanse han), men å finne lengsel etter det gode og rettferdige i menneskers hjerter. Denne formen for tro er noe annet enn "sannsynlighetsberegning", noe jeg føler ikke-kristne ofte baserer sin "kritikk" av kristendommen på.
Gjennom Bibelen forkynnes det at Gud er vår skaper og han er god. Ikke bare god, men nådig. Så er spørsmålet om man håper at dette er sant eller ikke. Skikkelige beviser for eller imot finnes ikke, slik at man ganske enkelt må danne seg en mening om hva man ønsker å tro eller ikke.
Jeg håper - ønsker - har forventninger om - at Bibelens budskap er sant, derfor er jeg kristen. Hvor sannsynlig eller usannsynlig alt sammen er blir en annen sak og er i bunn og grunn irrelevant.

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: allmektig Gud
« #2299 : 05. mai 2009, 18:37 »
Det er ingen ateister eller "vantro" (hva faen?) her inne som "skylder på gud" da vi/de, som du påpeker, ikke tror på gud. Det er nok heller de kristne som fraskriver sin tro og sin gud alt ansvar og skylder på menneskene for de dårlige kår i verden.
Fattige i Afrika fortjener sikkert sitt liv i nød og folk drept under terrorregimer (vanligvis med en leder som svarer til en eller annen gud) må tåle såpass hvis de er oppsetsige mot den magiske, usynlige mann som nekter å vise seg for menneskeheten (innskrenket makt når kun 8-10% av verdens befolkning oppriktig tror på deg, forresten).

Det som provoserer mange er jo denne fastlåste argumenteringen der en ting er alfa og omega i en vending for deretter å bety ingenting som helst i neste sekund (gud vet hva du velger men du har fri vilje, dette er basiske motsetninger som ikke går sammen både teknisk og filosofisk, gud har kanskje hoppet av sin ex.phil for tidlig).
Det må jo være vår feil at gud skapte oss også da? Hvorfor vil ikke en skaper ta ansvar for hva hans skapelser foretar seg?
"Straffene" hans er jo tydelig ganske ineffektive da flere snur ryggen til enn for 100 år siden, kanskje han kan plukke opp noen tips fra kriminalomsorgen?

Det påpekes også at mennesket er perfekt og naturen likeså selv om det biologisk ligger naturlig for organismer og nedkjempe hverandre. Ja, verden er en svær slagmark, til tross for dette vil bibelen fortelle oss at krig og vold og sånt ikke er bra, med mindre det blir utøvd i guds navn må vite. Pattedyr er morderiske og dreper for å overleve, noe som gjelder også oss mennesker (om noen prøver å skyte meg skyter jeg først om jeg kan, for å overleve).
Disse instinktene som trigges er like naturlig som den moralske fiberen i mennesker så jeg finner det latterlig at dere kristne ilegger herren all ære for å ha tildelt oss moral men samtidig mener at de primale insteinkter vi har er resultat av djevelens verk (gud vekker jo også selv disse instinktene når han ber noen drepe noen eller krige for seg, han deltar sågar i slag til tider om vi skal tolke bibelen rett).
Hvem bestemmer denne distinksjonen rundt hvorvidt instinkter og tanker og følelser er fra gud eller satan? Kanskje din/deres fromme og naive lykke er satans verk og ikke guds?
Hvem vet? Dere forstår jo ikke guds natur men kan inngående identifisere faenskap og salighet uten problemer ved syn, berøring eller til og utifra artikler som blir lest?

Og følge en leder hvis natur og metode er ukjent er helt komplett umulig og hele konseptet faller på sin egen urimelighet. "Man trenger ikke forstå for å lyde." er det noe som heter, slik som når mor og far bare sier "Fordi det er sånn."
Er dette solid retorikk å bortlære til våre barn?
Jeg vet ikke hva som er mest tragikomisk, deres evne til å ikke innse enorme filosofiske, moralske, etiske og ikke minst logiske avvik eller deres hang til å gruppere ikke kristne som "evolusjonister" eller "Darwinister" eller "vantro" som om vi var en gjetet, homogen (ikke ble redd, det har intet med homoer å gjøre) gruppe som automatisk mener det samme og tenker det samme.
Utenfor flokken ligger mangfoldet men mennesker er svake som individer, derfor oppstår kongregering av folk som har tilnærmet lik filosofi (eller mangel derav) og livssyn.
Trygghet søkes i fellesskap, men la meg si dette; jeg er ikke trygg, ikke så lenge folk som styres som en dukke av Den Magiske Mann har kontroll over folks sinn, atomvåpen og all verdens rikdom.

Frelsen er nok mer korrekt enn mange antar hvis det innebærer at alle blodreligiøse blir tatt inn i himmelen, da slipper vi nemlig og dele bolig og kanskje verden blir et bedre og mindre svart/hvitt og intellektuelt fiendtlig sted.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #2300 : 05. mai 2009, 19:11 »
Sinnsykt? Svimer du av snart? Finn et glass vann.
Det "Il Gladiatore" skrev var langt fra sinnsykt, men en oppfatning han satt inne med. Nemlig at mange ikke-kristne bryr seg fint lite om Gud, men når katastrofene kommer blir Han fort et tema.
Mange er nok av samme oppfatning selv om nødvendigvis ikke du er det. Ingen av oss er likevel sinnsyke.
Han fordummet på ingen måte debatten, men brakte den inn på rett spor igjen. De eneste som fordummer denne debatten er de som kaller andre dumme fordi de har en annen forståelse av ting enn dem selv. Hvis folk ikke er interessert i hvilke tanker andre har om Gud, religion osv. - men bare ønsker å kalle sine motstandere "dumme", så har de ingen ting på et forum å gjøre. At folk som er uenige kan møtes og lufte sine taker i et forum er nettopp hva forumet er til for.Her er din oppfatning av saken, noe som er fullstenig fair. Men det er ikke nødvendigvis en regel uten unntak.Det er et problem hvis folk hevder bastant at usannsynlige ting er en sannhet. Men Bibelen/kristendommen prøver ikke å gjøre sitt budskap sannsynlig eller bevise noe. "Salig er den som tror, men likevel ikke ser", står det i Bibelen. Hvis Guds poeng var at han skulle gjøre seg og sitt budskap så sannsynlig som mulig, så hadde han sikkert stilt seg framfor enhver av oss på sengekanten om kvelden og fortalt alt. Hvis Gud er Gud så ville det vært helt tåpelig om han aldri viste seg, eller hva? Men så er det ikke slik. Gud er ikke ute etter å bevise seg selv (slik at vi kan sanse han), men å finne lengsel etter det gode og rettferdige i menneskers hjerter. Denne formen for tro er noe annet enn "sannsynlighetsberegning", noe jeg føler ikke-kristne ofte baserer sin "kritikk" av kristendommen på.
Gjennom Bibelen forkynnes det at Gud er vår skaper og han er god. Ikke bare god, men nådig. Så er spørsmålet om man håper at dette er sant eller ikke. Skikkelige beviser for eller imot finnes ikke, slik at man ganske enkelt må danne seg en mening om hva man ønsker å tro eller ikke.
Jeg håper - ønsker - har forventninger om - at Bibelens budskap er sant, derfor er jeg kristen. Hvor sannsynlig eller usannsynlig alt sammen er blir en annen sak og er i bunn og grunn irrelevant.

bla bla bla hey jeg er politisk korrekt bla bla bla.

Det var ikke mitt syn på saken at ateister ikke skylder på gud. det var tydeligvis fakta.

Han kom jo aldri med noen eksempler på at det hadde skjedd, derav kan jeg konkludere med at det var oppi hodet hans det hele skjedde. 

det hele er jo en enorm logisk brist.

hvordan kan en ateist (som ikke tror på gud) skylde på gud.
da er han enten a. ikke ateist , eller b. religiøs.

at en voksen person ikke klarer å se denne logiske bristen i sitt eget argument er mildt sakt skremmende, og ja borderline sinnsykt.

det virker som dere har en slags pervers trang til å vise oss at jo, vi tror faktisk vi og, bare på feil måte eller noe slikt. det er et vanlig trekk blant kreasjonister. de vil få det til å fremstå som om Darwin var religiøs. til og med har jeg sett folk prøve å påstå at Dawkins er religiøs. akkurat som om det har noe med saken å gjøre? våre ideer er ikke bygd på personer, men tanker.

selvfølgelig går det ikke ann å motbevise gud, men bibelen blir motbevist over og over igjen.
hørt om dinosaurer? fossiler? evolusjon? hvor gammel jorden er?
ingen verdens ting tyder på at noe av det bibelen/kirken forteller oss er sant. desverre.

nei det er ikke snakk om å håpe at gud er sann. håper du bare? jeg trodde dere var mer overbevist enn som så. vi andre er uansett inntresert i å vite. sannhet og fakta. å basere livet sitt på håp er ikke nok for meg. jeg vil ha peiling på hva det er jeg driver med og ikke satse alt på noe etter alt å dømme er menneskehetens største skam.
 
news flash! alle håper at gud finnes. ideen om evig liv osv er kjempeflott den, men det gjør den ikke mer sann av den grunn.



Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: allmektig Gud
« #2301 : 05. mai 2009, 20:05 »
det hele er jo en enorm logisk brist.

hvordan kan en ateist (som ikke tror på gud) skylde på gud.
da er han enten a. ikke ateist , eller b. religiøs.

at en voksen person ikke klarer å se denne logiske bristen i sitt eget argument er mildt sakt skremmende, og ja borderline sinnsykt.
Alle skjønner at en ateist ikke beskylder Gud for hverken det gode eller onde, så lenge man definerer en ateist som en med oppfatning om at Gud ikke finnes.
Jeg tolket poenget til Il Gladiatore dithen at folk som ikke tror på Gud bruker kristendommen mot kristne eller andre religiøse når det oppstår katastrofer. Bakgrunnen for dette er at de ikke ser logikken hos kristne i at Gud er allmektig og god, samtidig som det skjer fæle ting i verden. Det synes jeg tross alt er forståelig, men da utelukker man muligheten for at Gud ønsker å prøve menneskene i livet på jorda. I såfall er både gode og vonde ting inkludert.
Sitat
det virker som dere har en slags pervers trang til å vise oss at jo, vi tror faktisk vi og, bare på feil måte eller noe slikt.
Om man tror på Gud eller ikke tror på Gud så tror man vel i begge tilfeller, eller hva?

Sitat
selvfølgelig går det ikke ann å motbevise gud, men bibelen blir motbevist over og over igjen.
hørt om dinosaurer? fossiler? evolusjon? hvor gammel jorden er?
Bibelen er "motbevist" for den som velger å tro på vitenskap som peker i den retning. Hvis Bibelen ville vært så opplagt motbevist som du skal ha det til, så er det pussig at det i hele tatt finnes mennesker som fortsatt tror på denne boken. Beviser for deg er ikke nødvendigvis beviser for en annen. Jeg tipper du hverken har sett dinosaurer selv, sett evolusjon i praksis eller levd så lenge at du vet hvor gammel jorden er. Det kan uansett diskuteres hvorvidt overnevnte ting er direkte motstridende med Bibelen. Dermed velger du selv å TRO på de forskerne som står bak disse tingene, og deres vitenskapelige metoder. Andre velger å tro på en 2000 år gammel bok. Hvorfor er det ene noe bedre enn det andre sålenge begge deler er nedskrevet av mennesker?
Sitat
ingen verdens ting tyder på at noe av det bibelen/kirken forteller oss er sant. desverre.
Dette blir dine ord. Mange er av helt motsatt oppfatning, nemlig at vår virkelighet passer forbausende godt med det Bibelen sier.
Sitat
nei det er ikke snakk om å håpe at gud er sann. håper du bare? jeg trodde dere var mer overbevist enn som så. vi andre er uansett inntresert i å vite. sannhet og fakta. å basere livet sitt på håp er ikke nok for meg. jeg vil ha peiling på hva det er jeg driver med og ikke satse alt på noe etter alt å dømme er menneskehetens største skam.
Sålenge det eksisterer noe man ikke har svaret på, så blir man alltid nød til å tro hva som er gjeldende. Man kan ha vanskelig for å finne f.eks. Jesu oppstandelse sannsynlig, men man tror det likevel når håpet er det som bærer troen.
Jeg er heller ikke interessert i å tufte livet på antakelser eller løse ting som sådan, men der det ikke eksisterer beviser tar troslivet og håpet over.
Sitat
ideen om evig liv osv er kjempeflott den, men det gjør den ikke mer sann av den grunn.
Da er vi enige om i hvert fall én ting Smiley  Mye eller lite sant er ikke begreper vi kan bruke her. Enten er himmelen sann, eller så er den ikke.
Hvis en håper på evig liv i bibelsk lys det er dette etter mitt syn alt som skal til for at man kan kalle deg en kristen. Hva mer skulle det vært?

Utlogget Mr. Bison

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

  • I have to return some videotapes
Sv: allmektig Gud
« #2302 : 05. mai 2009, 20:43 »
Jeg tipper du hverken har sett dinosaurer selv, sett evolusjon i praksis eller levd så lenge at du vet hvor gammel jorden er. Det kan uansett diskuteres hvorvidt overnevnte ting er direkte motstridende med Bibelen. Dermed velger du selv å TRO på de forskerne som står bak disse tingene, og deres vitenskapelige metoder. Andre velger å tro på en 2000 år gammel bok. Hvorfor er det ene noe bedre enn det andre sålenge begge deler er nedskrevet av mennesker?

LOL

Kjører du bil? Har du mikro? Snakker du i mobiltelefon? Er det GPS på mobilen? Har du en PC? Er du vaksinert? Har du noensinne tatt en paracet? Har du spist multivitaminer eller mat med konserveringsmiddel?  Nei, du stoler ikke på forskerene og deres metoder.

"Det ene" (science) er faktisk bedre en "det andre" selv om begge er "skrevet" av mennesker.
Nå stikker jeg og tar meg en pepsi max (med kunstig søtningsmiddel).

ROFLOLMAO


Utlogget Tannfeen

Sv: allmektig Gud
« #2303 : 05. mai 2009, 21:05 »
Jeg er 100% overbevist om at dere ateister og vantro og for den slags skyld ikke har et snev av peiling på hva det vil si å være en kristen. Ut ifra det jeg har lest meg igjennom i denne tråden så scorer dere spesielt dårlig, for å si det på en mild måte.

Hvorfor tror vi på Gud. Jo, nettop fordi Han har skapt nye mennesker i oss, og det gjør Han stadig, flere ganger. Vi kaller det å bli "født på ny" eller å "se nåden på ny" osv. Hvordan blir man født på ny? Jo, nettop fordi vi i vår ydmykelse ser våres skrøpelighet i forhold til det ultimate, nemlig Gud, og av bare nåde får ta imot Hans frelse, bli en del av Hans frelsesverk. Gud fyller våre hjerter med Den Hellige Ånd som gir oss en visshet om at alt kun kan være til ved Gud, og at vi ikke skal få den dødsstraffen vi i utgangspunktet fortjener, men leve i samfunn med Gud og mennesker vi ellers er glade i.

Dette er en indre glede og visshet som overgår absolutt alt det denne verden kan by på. Hvis dere tror at dere med deres virkelighet og vitenskap kan få meg til å svikte min Gud, så må jeg nok skuffe dere. Dere må gjerne kjefte og kalle meg hjernedød og ellers andre velpassende ord, men akkurat det driter jeg i.

Det er ikke noe logikk som fører mennesker til Gud. Det er DHÅ ved Ordet (dvs. bibelen) som fører mennesket til Gud, punktum. Dere kan si at det er så ulogisk og idiotisk så mye dere vil, da dette i vårt indre kun taler til vår fordel. Skriften taler nettop om dette. Om falske profeter som skal fare folket vill, vekk ifra troen osv. Glupske ulver som skal trenge seg inn i flokken og spre lammene.

Denne diskusjonen som vi har pågående kommer vi ingen vei med. Det er flere røde tråder i denne tråden. Den ene av dem og som går igjen oftest er trakkasering, latterliggjøring og personangrep på kristne. Men, det er jo slik dere vil ha det. Verden hadde jo blitt så ufattelig mye bedre hvis det ikke fantes religiøse mennesker som setter noe annet høyere enn seg selv. Hadde dog vært interessant og sett.

Det jeg ennå ikke skjønner meg helt på er hvorfor dere faktisk skylder all verdens nød og katastrofe på en Gud som dere i realiteten ikke tror på. Dere sier at hvis vi forestiller oss at Han finnes, SÅ... Går ikke ann å si sånn vettu. Enten tror man eller så tror man ikke. Går ikke ann å forestille seg noe som man egentlig ikke tror på, sånn i tilfellet det finnes. Blir jo helt rart.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å poste dette. Føler bare det er på sin plass å ihvertfall prøve å rette på noen av missforståelsene rundt omkring. Blir litt spesielt å lese deres definisjon av Gud og kristendommen, da den ikke stemmer overhodet.

Jeg synes du gir et godt svar, og det fremstår reflektert og gjennomtenkt. Bare for å nevne det så kan jeg fortelle at jeg ikke deltar i denne debatten fordi jeg bærer noe hat mot religiøse mennesker eller gudene (kanskje litt selvmotsigende). Dette er et argument som ofte kommer opp i slike debatter, og fremstår i mine øyne som intet mindre enn et forsøk på å kneble motparten. Jeg deltar primært av to grunner, først og fremst fordi jeg mener dette ikke har noe med virkeligheten å gjøre og er vranglære. Den andre grunnen er fordi jeg ønsker å lære mer om dette, og prøver å møte argumenter med et mest mulig åpent sinn. Går man inn i en debatt med den antagelsen at man kan ta feil, men med potensiale til å lære noe, så taper man heller ingenting. Når det er sagt så er det mye ignoranse som utvises, etter min mening mest fra de som argumenterer for religion, hvor det ofte er vrangtolkninger av vitenskapelige begrep osv. Nettopp denne åpenheten for at man kan ta feil er noe som jeg synes ofte mangler hos religiøse personer. Til slutt så går ihvertfall jeg lei av å forsøke å forklare evolusjon eller historiske feil.

Jeg hadde egentlig sett for meg et langt og utfyllende svar her, og hadde mange gode poeng som jeg klekket ut mens jeg sto og kokte mat, men nå når jeg har spist så er jeg for trøtt til å huske dem.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Tannfeen

Sv: allmektig Gud
« #2304 : 05. mai 2009, 21:37 »
Jeg tolket poenget til Il Gladiatore dithen at folk som ikke tror på Gud bruker kristendommen mot kristne eller andre religiøse når det oppstår katastrofer. Bakgrunnen for dette er at de ikke ser logikken hos kristne i at Gud er allmektig og god, samtidig som det skjer fæle ting i verden. Det synes jeg tross alt er forståelig, men da utelukker man muligheten for at Gud ønsker å prøve menneskene i livet på jorda. I såfall er både gode og vonde ting inkludert.Om man tror på Gud eller ikke tror på Gud så tror man vel i begge tilfeller, eller hva?
Jeg har vanskelig for å se hvordan naturkatastrofer kan tolkes som en guddommelig test, det er i såfall en lite kreativ test. F.eks så har vi vitenskapelige forklaringer på de naturkatastrofene som inntreffer, og vi vet også hvor de med en viss sannsynlighet kommer til å inntreffe i framtida.

Sitat
Bibelen er "motbevist" for den som velger å tro på vitenskap som peker i den retning. Hvis Bibelen ville vært så opplagt motbevist som du skal ha det til, så er det pussig at det i hele tatt finnes mennesker som fortsatt tror på denne boken. Beviser for deg er ikke nødvendigvis beviser for en annen.
Det finnes mennesker som tror på de merkeligste ting, og Bibelen er ikke den eneste hellige boken som betraktes som sann.

Sitat
Jeg tipper du hverken har sett dinosaurer selv, sett evolusjon i praksis eller levd så lenge at du vet hvor gammel jorden er. Det kan uansett diskuteres hvorvidt overnevnte ting er direkte motstridende med Bibelen. Dermed velger du selv å TRO på de forskerne som står bak disse tingene, og deres vitenskapelige metoder. Andre velger å tro på en 2000 år gammel bok.
Jeg har faktisk sett dinosaurer, det vil si levningene av dinosaurer. Det er ingen tvil om at dinosaurer har eksistert. Evolusjon i praksis kan man også observere relativt ofte. Omtrent hvert år risikerer man å bli smittet av influensavirus, ettersom den immuniteten man bygger opp er utdatert til neste år når viruset har evolvert til et som kroppen ikke er resistent mot. Bakterer evolverer også hurtig, noe som er hovedgrunnen til at man ikke bør innta antibiotika i tide og utide ettersom dette kan gjøre bakterier immune.

Sitat
Hvorfor er det ene noe bedre enn det andre sålenge begge deler er nedskrevet av mennesker?
Det er her vitenskapelig metode kommer inn.

Sitat
Dette blir dine ord. Mange er av helt motsatt oppfatning, nemlig at vår virkelighet passer forbausende godt med det Bibelen sier.Sålenge det eksisterer noe man ikke har svaret på, så blir man alltid nød til å tro hva som er gjeldende. Man kan ha vanskelig for å finne f.eks. Jesu oppstandelse sannsynlig, men man tror det likevel når håpet er det som bærer troen.
Jeg er heller ikke interessert i å tufte livet på antakelser eller løse ting som sådan, men der det ikke eksisterer beviser tar troslivet og håpet over.Da er vi enige om i hvert fall én ting Smiley  Mye eller lite sant er ikke begreper vi kan bruke her. Enten er himmelen sann, eller så er den ikke.
Hvis en håper på evig liv i bibelsk lys det er dette etter mitt syn alt som skal til for at man kan kalle deg en kristen. Hva mer skulle det vært?

Det tar meg 7 sekunder å finne forrige ukes lottotall gjemt i bibelen, på samme måte kan man også finne historiske hendelser i bibelen bare man plukker omhyggelig nok. Omtrent all litteratur har referanser til virkeligheten.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2305 : 05. mai 2009, 22:32 »
Det er ingen ateister eller "vantro" (hva faen?) her inne som "skylder på gud" da vi/de, som du påpeker, ikke tror på gud. Det er nok heller de kristne som fraskriver sin tro og sin gud alt ansvar og skylder på menneskene for de dårlige kår i verden.
Fattige i Afrika fortjener sikkert sitt liv i nød og folk drept under terrorregimer (vanligvis med en leder som svarer til en eller annen gud) må tåle såpass hvis de er oppsetsige mot den magiske, usynlige mann som nekter å vise seg for menneskeheten (innskrenket makt når kun 8-10% av verdens befolkning oppriktig tror på deg, forresten).

Hvis vi forestiller oss at Gud ikke finnes. Hva står vi igjen med da? Jo, mennesket. Hvem er skyld i all nød og elendighet? Jo, mennesket. Selv om Gud finnes eller ikke så er det mennesket som er skyld i verdens nød og elendighet, kun fordi de som har mye vil ha mer osv. Egoisme! Dette er årsaken til at verden er slik som den er.

Jeg syns det er veldig rart når horvevis av mennesker kommer til tro på Jesus, hvis det i utgangspunktet kun er bullshit, og ikke har noen kraft. Lurer på hva som får en fundamentalist innen Islam til å vende om til Jesus, hvis ikke kraft i Ordet.

Sitat
Det som provoserer mange er jo denne fastlåste argumenteringen der en ting er alfa og omega i en vending for deretter å bety ingenting som helst i neste sekund (gud vet hva du velger men du har fri vilje, dette er basiske motsetninger som ikke går sammen både teknisk og filosofisk, gud har kanskje hoppet av sin ex.phil for tidlig).
Det må jo være vår feil at gud skapte oss også da? Hvorfor vil ikke en skaper ta ansvar for hva hans skapelser foretar seg?
"Straffene" hans er jo tydelig ganske ineffektive da flere snur ryggen til enn for 100 år siden, kanskje han kan plukke opp noen tips fra kriminalomsorgen?

Selvfølgelig er ikke dette teknisk mulig, men vi snakker jo om en allmektig Gud, hvor ingen menneskelige grenser finnes. Dette er kanskje litt vanskelig å sette seg inn i? Du mener at vi må skylde på vår Gud, og la Han ta ansvaret for mennesket ugjerninger iom. at vi har fått den frie vilje ifra Gud, istede for å ta skylden inn over oss selv som utførte gjerningene? Dette er intet annet enn urimlelig i mine øyne.

Sitat
Det påpekes også at mennesket er perfekt og naturen likeså selv om det biologisk ligger naturlig for organismer og nedkjempe hverandre. Ja, verden er en svær slagmark, til tross for dette vil bibelen fortelle oss at krig og vold og sånt ikke er bra, med mindre det blir utøvd i guds navn må vite. Pattedyr er morderiske og dreper for å overleve, noe som gjelder også oss mennesker (om noen prøver å skyte meg skyter jeg først om jeg kan, for å overleve).
Disse instinktene som trigges er like naturlig som den moralske fiberen i mennesker så jeg finner det latterlig at dere kristne ilegger herren all ære for å ha tildelt oss moral men samtidig mener at de primale insteinkter vi har er resultat av djevelens verk (gud vekker jo også selv disse instinktene når han ber noen drepe noen eller krige for seg, han deltar sågar i slag til tider om vi skal tolke bibelen rett).
Hvem bestemmer denne distinksjonen rundt hvorvidt instinkter og tanker og følelser er fra gud eller satan? Kanskje din/deres fromme og naive lykke er satans verk og ikke guds?
Hvem vet? Dere forstår jo ikke guds natur men kan inngående identifisere faenskap og salighet uten problemer ved syn, berøring eller til og utifra artikler som blir lest?

Si meg. Hvor fortteller bibelen at krig og vold er bra, såfremt den blir utført i Guds navn? Er ikke akkurat bibelsk å ikke vende det andre kinnet til, altså å hevne seg. Jeg ser ikke helt hvor du vil med dette. Alt som ikke tjener til Guds vilje er jo enten a) noe som tjener til eget beste b) noe som sårer andre, som i og for seg ender opp med å tjene til eget beste. Dette er ikke Guds vilje. I bibelen er det nedskrevet en rekke slag der Gud lot sin vrede ramme det ugudelige, og de som var en trussel imot Guds utvalgte folk, da disse også var ugudelige. Ja, Gud er både ondskap og evig godhet på en gang. Gud kan oppfattes som en streng dommer som kun er ute etter å dømme og straffe mennesker, og Gud kan oppfattes som en kjærlig Far, hyrde som sine lam for de som tar sin tilflukt til Han.

Sitat
Og følge en leder hvis natur og metode er ukjent er helt komplett umulig og hele konseptet faller på sin egen urimelighet. "Man trenger ikke forstå for å lyde." er det noe som heter, slik som når mor og far bare sier "Fordi det er sånn."
Er dette solid retorikk å bortlære til våre barn?
Jeg vet ikke hva som er mest tragikomisk, deres evne til å ikke innse enorme filosofiske, moralske, etiske og ikke minst logiske avvik eller deres hang til å gruppere ikke kristne som "evolusjonister" eller "Darwinister" eller "vantro" som om vi var en gjetet, homogen (ikke ble redd, det har intet med homoer å gjøre) gruppe som automatisk mener det samme og tenker det samme.
Utenfor flokken ligger mangfoldet men mennesker er svake som individer, derfor oppstår kongregering av folk som har tilnærmet lik filosofi (eller mangel derav) og livssyn.
Trygghet søkes i fellesskap, men la meg si dette; jeg er ikke trygg, ikke så lenge folk som styres som en dukke av Den Magiske Mann har kontroll over folks sinn, atomvåpen og all verdens rikdom.

Igjen. Man må selv stå til ansvar for sine gjerninger. Her sniker "retorikken" seg fram igjen.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: allmektig Gud
« #2306 : 06. mai 2009, 08:43 »
Hvis vi forestiller oss at Gud ikke finnes. Hva står vi igjen med da? Jo, mennesket. Hvem er skyld i all nød og elendighet? Jo, mennesket. Selv om Gud finnes eller ikke så er det mennesket som er skyld i verdens nød og elendighet, kun fordi de som har mye vil ha mer osv. Egoisme! Dette er årsaken til at verden er slik som den er.

... og? Er verden virkelig så ille i det store hele da? Syns du verden kun er "nød og elendighet"?

Forresten, du som kristen mener vel at mennesket er skyld til alt som er negativt her i verden, mens "gud" står for det gode, stemmer det? Eier dere virkelig ikke tro på mennesket? Det må være slitsomt å ha så lave tanker om seg selv og sine medmennesker?

Solen skinner mann. Nyt livet. Klart noen ting alltids kan være bedre her i verden, men uten litt motgang vil du neppe sette stor pris på fremgangen.


Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Sv: allmektig Gud
« #2307 : 06. mai 2009, 15:42 »
... og? Er verden virkelig så ille i det store hele da? Syns du verden kun er "nød og elendighet"?

Forresten, du som kristen mener vel at mennesket er skyld til alt som er negativt her i verden, mens "gud" står for det gode, stemmer det? Eier dere virkelig ikke tro på mennesket? Det må være slitsomt å ha så lave tanker om seg selv og sine medmennesker?

Solen skinner mann. Nyt livet. Klart noen ting alltids kan være bedre her i verden, men uten litt motgang vil du neppe sette stor pris på fremgangen.

Jeg mener absolutt ikke at verden kun er nød og elendighet, men jeg vet at det finnes, og det er veldig dumt. Dumt med tanke på at jeg ikke kan gjøre noe som helst for å forandre på situasjonen.

Solen skinner såvisst, med litt regn da. Livet er fantastisk!

Hvorvidt Gud bruker sin ondskap/godhet til å gjøre ingrepener her i verden, skal ikke jeg legge meg opp i da jeg utvilsom vet for lite om dette. Det skal sies at jeg overhodet ikke mener at mennesket kun er ondt, og at Gud godhet, for begge deler stammer ifra Gud. Det finnes åpenlyst mange gode mennesker i verden som stort sett kun gjør gode gjerninger som tjener til andres beste. Det som er dumt er at disse ikke stikker seg så mye fram, dvs. de er lite synlige blant andre mennesker. De som dog er synlige blant andre mennesker er de som sjokkerer og som gjør stikk i strid mot andres forventninger, det er jo dette som selger. Egoisme, egoisme og egoisme er vel strengt tatt det som er kilden til all ondskap her i verden. Egoisme, grådighet, maktsykhet, markeringsbehov, osv.. En ting er jeg dønn sikker på og det er at hvis alle kristne hadde hatt samme form for moral og like godt sinnelag som Jesus, så ville alle vært kristne. Men, så kommer alle disse behovene snikende inn over oss, også skaper vi forakt istede for respekt.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #2308 : 06. mai 2009, 19:22 »
... og? Er verden virkelig så ille i det store hele da? Syns du verden kun er "nød og elendighet"?

Forresten, du som kristen mener vel at mennesket er skyld til alt som er negativt her i verden, mens "gud" står for det gode, stemmer det? Eier dere virkelig ikke tro på mennesket? Det må være slitsomt å ha så lave tanker om seg selv og sine medmennesker?

Solen skinner mann. Nyt livet. Klart noen ting alltids kan være bedre her i verden, men uten litt motgang vil du neppe sette stor pris på fremgangen.


tror du missforsto han litt her. Smiley
Vi kristne har no iallefall all grunn i verden til å smile, le og danse!
"Hvor Gud er, er det dans, latter og glede" Smiley

Jeg ELSKER livet og mennesker kan være gode, men også onde Smiley
SÅnn er virkeligheten!
Er ikke GUD som starter krigene, det er mennesker..
En tunge kan gjøre alt... (altså med munnen og ord kan man lage kriger og mye sykt..)

Men livet er heeeerlig Cheesy
Nettopp trent knebøy og persa, så jeg smiiiiiiiiiiler Cheesy
Ja, kall meg en gladkristen, men jeg nyter livet Cheesy
-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Utlogget Jokkemannj

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: allmektig Gud
« #2309 : 06. mai 2009, 19:23 »
Kjapt moralsk ord for dagen Tongue

"Skygger i livet beviser bare at det er solskinn" Cheesy

-Kaliber GYM
-Bilgal
-Høyspent-Montør\Energi-Montør
-Paintball

Min Bildeprofil:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56175.0

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!