Skrevet av Emne: allmektig Gud  (Lest 345116 ganger)

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: allmektig Gud
« #2355 : 19. mai 2009, 21:12 »
Har de endelig funnet ut at de kan bruke det til å bevise evulusjonsteorien etter 20 år?
Hvor lang tid tar det før de har funnet det ut? 40 år?
Forskere er treige.

Ja, fordi man i det miljøet må ha hold for det man sier.  Wink

Utlogget Koro

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

Sv: allmektig Gud
« #2356 : 19. mai 2009, 21:30 »
Stakkars folk :/ Må være et hardt miljø.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: allmektig Gud
« #2357 : 19. mai 2009, 22:47 »
Sitat fra: hanzyman på I dag kl. 13:00
tror noen på spøkelser? gjenferd? sett åndenes makt? kanskje noen tror på ekte magi?

Det skal du ikke si for sikkert, Leifbjørn.  Jeg ser på meg selv som ateist, og jeg er også uhyre skeptisk til spøkelser osv.  Men det går fint an å tro på paranormale påstander uten å tro på en eller flere guder.

Ok. Eg kan moderere meg til fornuftige ateistar.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #2358 : 19. mai 2009, 23:42 »
Det blir ikke helt det samme.  Jeg ser på påstanden om at den jødiske/kristne/muslimske guden eksisterer som en mer drastisk og vidtrekkende påstand enn at gjenferd eksisterer i en eller annen form.

Jeg finner det svært usannsynlig at gud skapte universet for deretter å interessere seg voldsomt for seksualiteten til en av artene på en av utallige planeter i universet.  Om vi skal godta gudshypotesen, så må vi også tro at gud hører bønnene våre og vurderer hver enkelt av oss etter at vi er døde.  Dette skjer mens gud ser på at vi blir ofre for både hverandres handlinger, naturkatastrofer og sykdommer.

Da finner jeg det mer sannsynlig at visse hendelser kan etterlate seg spor på visse geografiske plasser, spor som nærmest kan spilles av som en CD eller en gramofonplate seinere, og som kan sees eller høres som f.eks. gjenferd.  Dette er en mindre drastisk påstand som jeg vil kreve færre og svakere beviser for før jeg tror på.

Alt i alt framstår gjenferd som relativt usannsynlig for meg.  Men gud er for meg mye mer usannsynlig.

joda, den ene er en drøyere påstand enn den andre, men det som de er helt like på er at ingen av dem har noen beviser.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2359 : 20. mai 2009, 09:53 »
Problemet til Hanzymann, MB7 og andre fanatikere er at de misforstår begrepet "tro". Å tro er noe ydmykt, man erkjenner per definisjon at man ikke vet, men altså tror. Hvis man i en diskusjon sier at " jeg tror at klokken er tre" så erkjenner man at man ikke vet. Man stiller seg ydmyk til spørsmålet, men man tror at klokken kan være tre. Dersom noen andre kommer opp med beviser som f.eks en klokke som viser at den faktisk er kvart over tre, så erkjenner man at man tok feil. Ved å bruke begrepet "tro" så skal man også bekjenne seg at ting kan være annerledes. Hanzymann og andre fanatikere oppfører seg som om de VET, og da blir det fanatisk og sykt.

Vi som forholder oss til virkeligheten tror også på ting, men vi legger ikke så mye i det. Vi forholder oss til det vi VET, og tro lar vi forbli tro. Jeg tror ikke at Big Bang er starten på alt. Jeg tror at det kanskje er noe mer, ikke nødvendigvis noen bevisst skaperkraft, men noe som er utenfor vår fatteevne foreløpig. Dersom vi erkjenner at menneskets bevissthet per dags dato er begrenset, og forholder oss til forskning og viten, fremfor tro, så vil vi en dag finne den ekte sannheten, fremfor gammeldagse skrønerhistorier skrevet ned av en gjeng steine fyrer for tusenvis av år siden.

Dersom spøkelser finnes, så er jeg helt sikker på at det finnes en totalt rasjonell forklaring på det, men at vi i dag ikke er helt der at vi kan forstå det.

du skriver utenfor din fatteevne, og det stemmer jo også. det er jo akkurat som vi kristne ikke kan forklare alt som har med Gud å gjøre. Utenfor vår fatteevne.  og ja, vi er begrenset, ellers hadde vi vært allmektige og kunnet alt og da hadde alt gått skeis. Så leste jeg her på dette emnet om ateister som tror på spøkelser, gjenferd og ånder, men ikke på Gud? hvordan kan dette ha seg?

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2360 : 20. mai 2009, 10:00 »
Samme hva det betyr i filosofien, poenget er at det er hjernedødt å være overbevist om at Bibelen, eller andre skrifter for den saks skyld, er sann(e).

hva er så sant? de menneskeskrevne bøkene og forskjellige teorier? hvor fikk menneskene denne kunnskap fra? hvor fikk menneskene kunnskap om å kunne forske så dypt om hvordan jorda ble bygd osv? en ting er sikkert og det er at mennesket vil ALDRi finne ut hvordan jorda ble skapt,,,til nå tror mange det ble skapt av et bang av noe som alltid har vært, men så sier noen at det må ha vært noe før banget også...Dette fører jo til typiske menneskelige teorier på å prøve å forklare hvordan jorda ble skapt ut av egen erfaring. Jorda å stjernene, planetene, dyrene å menneskene og deres kunnskap er så komplisert at det er umulig for noen partikler, vann, gass, flamme eller hva folk mener det fantes i big bang eller før big bang å skape noe så komplisert.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2361 : 20. mai 2009, 10:14 »
Uffda, håper ikke gud leser denne tråden, da blir han sur nå altså;

http://www.dagbladet.no/2009/05/19/nyheter/utenriks/forskning/6307721/

Hva er dette for noe tull da? Test of faith sikkert...

Edit; håper han tar i dette også, virker som noen av hans folk er litt forvirret mtp hvordan de skal spre ordet;

http://www.dagbladet.no/2009/05/19/nyheter/utenriks/irland/overgrep/6288078/

apen kan godt ha blitt skapt for 47 millioner år siden(gud skapte jo jorda på 6 dager, så ble dyrene skapt etterpå, vist jorda har vært så lenge forskere mener, har vel også dyrene vært ca like lenge som når jorda var ferdig skapt) hvordan forskere finner ut at den apen er så gammel eller hvor gammel jorda er vet ikke jeg, om de måler cm tykt bein i skallen eller i bakken å sier hver cm  er 1 million år eller hva de gjør, spør ikke meg.
Men det med 500 katolske prester er tatt eller mistenkt for overgrep kan godt stemme. For det første er ikke katolske kristelige. Bare Herren din Gud skal du tilbe, katolske ber til jomfru maria og helgener. Dette kan bety at katolske egentlig ikke er kristelige, hvorfor be til jomfru maria å helegener når det ikke står at du ikke skal gjøre dette. De finnes også mange "prester" som blir utdannet uten at de tror(er kristne) og bruker prestedømmet sitt og utnytter det til sine egne fordeler som overgep, pedofili, voldtaing osv. De fleste tror jo at prester, presteskoler gjør barna trygge å lærer dem å leve et godt liv, og det vet jo selvfølgelig pedofile, voldtektsmenn osv og utnytter dette. Verden vil bedras. det jeg vil si er at ikke alle som kaller på Herren(Jesus Kristus) skal komme inn i himmelriket står det i bibelen. Dette kan du jo se, sånn som i den artikkelen om de prestene som voldtok som utnytter utdannelsen sin til å gjøre overgrep. Det er mange som kan forkynne og snakke om Jesus Kristus når en er med folk, men når en er alene med et barn, eller med seg selv, hvem vet hvor grusomme ting en kan gjør. Det er ikke munnen som gjør en frelst.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2362 : 20. mai 2009, 10:26 »
du skriver utenfor din fatteevne, og det stemmer jo også. det er jo akkurat som vi kristne ikke kan forklare alt som har med Gud å gjøre. Utenfor vår fatteevne.  og ja, vi er begrenset, ellers hadde vi vært allmektige og kunnet alt og da hadde alt gått skeis. Så leste jeg her på dette emnet om ateister som tror på spøkelser, gjenferd og ånder, men ikke på Gud? hvordan kan dette ha seg?

Hva er det du ikke forstår? De aller fleste tror/regner med, at det finnes mer enn vi vet. Hvis ikke ville vi jo visst alt nå, og det er ganske mye som tyder på at vi er i den spede begynnelse av å vite ting om jorden, verdensrommet, mennesket, hjernen etc. Hvorfor kan man ikke tro at spøkelser finnes? Spøkelser trenger ikke å være noe overnaturlig, det kan være elektrisitet som henger fast i tid og rom, eller hvem vet. Poenget er at det ikke finnes en bok som heter "Spøkelsesboken" som folk går rundt og mener er sann, og preker til andre om. " Spøkelsene er fantastiske, å jeg er så lykkelig, jeg vil at du skal bli like lykkelig som jeg er når jeg føler spøkelset og dets godhet!!"
Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2363 : 20. mai 2009, 10:35 »
hva er så sant? de menneskeskrevne bøkene og forskjellige teorier? hvor fikk menneskene denne kunnskap fra? hvor fikk menneskene kunnskap om å kunne forske så dypt om hvordan jorda ble bygd osv? en ting er sikkert og det er at mennesket vil ALDRi finne ut hvordan jorda ble skapt,,,til nå tror mange det ble skapt av et bang av noe som alltid har vært, men så sier noen at det må ha vært noe før banget også...Dette fører jo til typiske menneskelige teorier på å prøve å forklare hvordan jorda ble skapt ut av egen erfaring. Jorda å stjernene, planetene, dyrene å menneskene og deres kunnskap er så komplisert at det er umulig for noen partikler, vann, gass, flamme eller hva folk mener det fantes i big bang eller før big bang å skape noe så komplisert.

Du er helt på jordet mann. For 3-400 år siden så var det utenfor vår fatteevne at man kunne se på en boks der levende mennesker gjorde ting ( TV ). Det var utenfor vår fatteevne at vi en gang skulle frakte hundrevis av mennesker i et fly tvers over jorden, eller at vi skulle gå på Månen. For femti år siden var det scifi at vi nå kan teleportere ting, styre ting med tankekraft, eller kræsje partikler sammen i lysets hastighet. Nå gjør vi disse tingene, og utviklingen og forskningen aksellererer med et vanvittig tempo. Hverken du eller jeg kan forestille oss hva vi kan gjøre, og hva vi vet om 200 år, eller 1000 år. Dersom vi ikke ødelegger jorden, så vil vi til slutt utvikle oss til å vite det meste, kanskje alt. Feilen med dere fanatikere er at dere er så besatt av Bibelen og Gud, at dere glemmer det eneste viktige budskapet i Bibelen, nemlig at Gud er i oss alle. Vi er Gud. Det er menneskene som er Gud, ikke noen skapning/kraft utenfor oss. Og i hvert fall ingen latterlig tegneseriefigur som den som presenteres i Bibelen.
Sa brura

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2364 : 20. mai 2009, 10:36 »
the greatest single cause of atheism in the world today
Is christians who acknowledge jesus with their lips
Then walk out the door and deny him by their lifestyle.
That is what an unbelieving world simply finds unbelievable

akkuratt som de prestene som gjorde overgep

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2365 : 20. mai 2009, 10:44 »
Du er helt på jordet mann. For 3-400 år siden så var det utenfor vår fatteevne at man kunne se på en boks der levende mennesker gjorde ting ( TV ). Det var utenfor vår fatteevne at vi en gang skulle frakte hundrevis av mennesker i et fly tvers over jorden, eller at vi skulle gå på Månen. For femti år siden var det scifi at vi nå kan teleportere ting, styre ting med tankekraft, eller kræsje partikler sammen i lysets hastighet. Nå gjør vi disse tingene, og utviklingen og forskningen aksellererer med et vanvittig tempo. Hverken du eller jeg kan forestille oss hva vi kan gjøre, og hva vi vet om 200 år, eller 1000 år. Dersom vi ikke ødelegger jorden, så vil vi til slutt utvikle oss til å vite det meste, kanskje alt. Feilen med dere fanatikere er at dere er så besatt av Bibelen og Gud, at dere glemmer det eneste viktige budskapet i Bibelen, nemlig at Gud er i oss alle. Vi er Gud. Det er menneskene som er Gud, ikke noen skapning/kraft utenfor oss. Og i hvert fall ingen latterlig tegneseriefigur som den som presenteres i Bibelen.

Det står faktiskt i bibelen: dere er guder! Og etter at vi spiste av eplet i edens hage sa Gud: se nå er menneskene lik oss. Altså vi vet forskjell på rett å galt, Gud har skapt oss ganske vitende og ganske smarte, selv om vi bare vet 1% av det Gud vet. Det står i bibelen at vi skal utslette oss selv, det står kun i bibelen(altså, for 2000 pr siden visste de dette fordi de fikk info ifra Gud). Sola skal bli så varm at den skal brenne alt som lever og er på jorda, og hva skjer i denne tid? jo, ozonlaget blir tynnere å tynnere for hver dag. i endetiden skal det også være svært lite penger eller ingenting penger(husker ikke helt om det står ingen eller svært lite) uansett hva skjer nå? jo finanskrisen og mange får mindre og mindre penger.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: allmektig Gud
« #2366 : 20. mai 2009, 10:56 »
Vi kommer til å utslette oss selv. Gud lot oss leve vår egne liv som vi ville, og det er ikke bare min eller din feil, men egentlig alle menneskers feil. VI ville leve etter våre egne lover(som ikke var bra, vi ser jo når vi blir sinte å sure hvor mye vi kan gjøre.) så nå kan vi se at vist vi skal leve etter våre egne lover å lyster å ikke følge Gud som bare vil oss godt går alt i grus.
Selv om vi ikke ville følge Gud og gjøre det som var godt gidde han oss alikevel en ny sjanse, han lot sin sønn gå i døden for oss fordi han elsket oss så mye( så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den enbårne, for at hver den som tror ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.)
Djevelen prøver alt han har for å få menneskene til fortapelsen, fordi han selv vet at han skal bli utslettet. Han hater mennesker og han hater Gud. Djevelen var en ganske høy rangert engel i himmelen, men som mennesker klarer også engler å tenke. Djevelen ville bli større enn Gud fordi han heller ville gjøre ting som ikke var bra og han likte ikke at menneskene fikk så stor kjærlighet av Gud. Englene tjener ikke bare Gud, men de passer også på oss og på en måte tjener oss, og det likte ikke djevelen. Å Gud så det onde som rørte seg i ham så han kastet ham ut sammen med 1/3 del av andre engler(demoner) som ville følge ham og mente det samme.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: allmektig Gud
« #2367 : 20. mai 2009, 11:13 »
Nå babler du usammenhengende igjen..
Sa brura

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: allmektig Gud
« #2368 : 20. mai 2009, 11:51 »
Vi kommer til å utslette oss selv. Gud lot oss leve vår egne liv som vi ville, og det er ikke bare min eller din feil, men egentlig alle menneskers feil. VI ville leve etter våre egne lover(som ikke var bra, vi ser jo når vi blir sinte å sure hvor mye vi kan gjøre.) så nå kan vi se at vist vi skal leve etter våre egne lover å lyster å ikke følge Gud som bare vil oss godt går alt i grus.
Selv om vi ikke ville følge Gud og gjøre det som var godt gidde han oss alikevel en ny sjanse, han lot sin sønn gå i døden for oss fordi han elsket oss så mye( så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den enbårne, for at hver den som tror ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.)
Djevelen prøver alt han har for å få menneskene til fortapelsen, fordi han selv vet at han skal bli utslettet. Han hater mennesker og han hater Gud. Djevelen var en ganske høy rangert engel i himmelen, men som mennesker klarer også engler å tenke. Djevelen ville bli større enn Gud fordi han heller ville gjøre ting som ikke var bra og han likte ikke at menneskene fikk så stor kjærlighet av Gud. Englene tjener ikke bare Gud, men de passer også på oss og på en måte tjener oss, og det likte ikke djevelen. Å Gud så det onde som rørte seg i ham så han kastet ham ut sammen med 1/3 del av andre engler(demoner) som ville følge ham og mente det samme.


Er ikke sinnsyk er bare kristen sa gutten før han blei lagt i reimseng og lobotomert Grin

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: allmektig Gud
« #2369 : 20. mai 2009, 13:06 »
the greatest single cause of atheism in the world today
Is christians who acknowledge jesus with their lips
Then walk out the door and deny him by their lifestyle.
That is what an unbelieving world simply finds unbelievable


jeg tror fanatikere som deg er en mye større grunn til ateisme.



det jeg ikke forstår er hvordan du i det hele tatt kan la deg selv delta i en slik debatt. du har jo ikke peiling på big bang, evolusjon, hvordan man daterer gamle ting, eller har noen som helst bakgrunnskunnskaper innen biologi, kjemi eller fysikk.

det sier seg selv at du stiller på dårligere villkår enn ca alle andre i denne debattem så du er dømt til å se ut som en klovn.

Var jeg deg ville jeg fått litt kunnskaper om det du skal debatere om. noe annet er bare urettferdig ovenfor deg selv og oss andre.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!