Skrevet av Emne: rettigheter ved huskjøp?  (Lest 1213 ganger)

Utlogget jaadaa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 520
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 520

rettigheter ved huskjøp?
« : 04. januar 2009, 17:46 »
kjøpte leilighet for snart 2 år siden, den forige huseieren hadde lagt panel invendig i hele leiligheten og slurva med det elektriske. for å fikse dette igjen må jeg rive en god del vegger.

forige eier har heller ikke infomert om at alt vannet renner ut av dusjen:P(feil helling)

er dette noe jeg kan klage på?

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: rettigheter ved huskjøp?
« #1 : 04. januar 2009, 18:54 »
Nå er det en stund siden jeg var i boligmarkedet, men det er vel flere ting man må se på her:

-Hadde forrige eier fylt ut et egenerklæringsskjema, og stod noe av dette der? At det elektriske er fikset på mener jeg skal informeres om her, også om det er utført av fagfolk etc. Dette er feil som du som kjøper ikke har mulighet til å finne på en visning dersom de er skjulte.

-Det samme gjelder forsåvidt med dusjen, dette er en feil som er ganske så åpenbar at man må informere om. Her er det likevel et par ting som dessverre ikke taler til din fordel. Det første er at dette burde du klaget på med en gang du fant det ut (første dusj?), og ikke etter 2 år. Når det gjelder muligheten din til å finne dette ut på visning, er vel det litt delte meninger her. Personlig tok jeg "bøttetesten" på alle aktuelle boliger (helle vann på gulvet å se om alt er som det skal. Om selger nekter deg dette, er det uansett noe muffens...). Om man derimot SER at gulvet heller rett vei, er denne testen selvsagt unødvendig. Men det spørs om man kan kreve at du som potensiell kjøper skal helle vann på gulvene til folk, det vet jeg ikke.

-Hvor gammel er boligen? Husk at det er 5 års garanti på nye boliger, i så fall må du rette et evt. krav mot utbygger (på dusjen).

-Hadde selger eierskifteforsikring? I så fall må et evt. krav rettes mot forsikringsselskapet.

Er ingen jurist, så jeg vil anbefale deg å sjekke litt rundt på nettet. Situasjonen din er det MANGE som er/har vært borti. Forsikringsselskapet ditt kan sikkert også hjelpe deg litt i gang.

Lykke til i alle fall!  Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: rettigheter ved huskjøp?
« #2 : 04. januar 2009, 20:14 »
Må nok konkludere med noe av det samme som Kennyo her ja.

Vannet på badet ditt vil du slite med. Å komme 2 år etter å si i fra noe du MÅ ha visst i 2 år, da har du en dårlig sak, ikke minst fordi det vil være plent umulig å si om eventuelle vannskader er din skyld som ikke har gjort noe med dette fra dag 1 eller om det var noe skade der fra før av. Så den er jeg rimelig sikker på at du må ta på egen kappe.

Når det gjelder panelen tror jeg dette koker ned til hva du visste ved overtagelse, eller burde vite. Står det noe i egenmeldingsskjemaet til selger som omhandler dette har du dessverre en dårlig sak der også, gjør det derimot ikke det så vil jeg si at du kan kanskje ha et ess i ermet. Uansett, du vil som kjøper ha en LANG OG TUNG vei å gå, dessverre, for å få til noe her, ikke minst dersom selger hadde forsikring på salget sitt - da får du nemlig et forsikringsselskap å sloss mot, og ikke selgeren selv.

Lykke til!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: rettigheter ved huskjøp?
« #3 : 04. januar 2009, 20:22 »
Vet du hva, jeg tror ikke jeg har giddet å kranglet om dette. Jeg har også funnet flere feil og mangler, men det har jeg fikset selv. Å sloss med ett forsikringsselskap er ikke noe jeg gidder eller har råd å bruke penger på.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!