Skrevet av Emne: Det beste fra to verdener.... mulig??  (Lest 3112 ganger)

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #15 : 25. februar 2004, 16:43 »
Ser ikkje heilt problemet her. Det kan vel ikkje vere så vanskelig å skjønne at det er umulig å bli verdensmester i maraton og bygging samtidig. Men det går fint ann å trene begge deler men det vil heilt klart hindre framgangen i begge sporter. Men for fysisk helse så er det best å drive begge deler.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Romape

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #16 : 25. februar 2004, 17:09 »
Jeg har godtatt det nå. Wink

Som sagt hadde jeg planer om å søke på noe militært som krever endel utholdenhettrening. Men jeg syns det er så morro med styrketrening, så jeg har lyst til å drive med det også. Derfor er det kjipt å høre at det ene ødelegger for det andre.

Men men.....

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #17 : 25. februar 2004, 20:28 »
Ødelegger og ødelegger..... Du får bare ikke optimal fremgang i begge deler. Men som millitær vil du kunne bli tilstrekkelig bra i begge deler.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Romape

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #18 : 26. februar 2004, 18:44 »
Ja, for jeg skal jo ikke bli noen bodybuilder og heller ikke noen langdistanseløper.

Men jeg har lyst til å kunne løfte litt tungt + kunne bli ganske "seig" i utholdenheten (med eller uten sekk).

Problemet er bare at jeg er nødt til å finne ut mere om disse muskeltypene / fibrene.

Kjipt hvis: utholdenhet (-1) + styrketrening (+1) = 0

Ha en fin kveld!

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #19 : 26. februar 2004, 22:20 »
bare noen tanker... "kondis" er ikke det samme som løpsresultater... en stor overkropp vil senke tiden på 5000 meter... men ikke i samme grad på 5000 meter roing...

ingen som har sett f.eks tungvektsbrytere / judokas i OL? Svært høy styrke, muskelmasse og melkesyreterskel.

For mange vil økt muskelstyrke ( i de aktuelle musklene) øke utholdenheten i begynnelsen ( til man når det optimale nivået).

og vær så snill, ikke la "styrketrening", som er et generelt begrep, bli det samme som "se-bra-ut-trening".
question everything

Utlogget Romape

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #20 : 26. februar 2004, 23:15 »
Jens-mulla, neida, det er absolutt ikke snakk om "se-bra-ut-trening". Ihvertfall ikke i mitt tilfelle.

Brytere kan vel tenkes har både god kondis, utholdenhet, og eksplosiv styrke ja. Her må jeg finne ut mer!

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #21 : 26. februar 2004, 23:42 »
For en som bare ønsker å "være i form", er vil f.eks et program med tre fullkroppsøkter i uka som f.eks HST, sammen med f.eks to intervalløkter i uka som "gerilja kardio" være bra.

Det er hard "langkjøring" som knekker styrke og muskelmasse. Melkesyretrening og lett langkjøring går fint.
question everything

Utlogget Romape

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #22 : 26. februar 2004, 23:57 »
Hva mener du er langkjøring?

Jeg har kamerater som løper 3,5 mil i strekk flere ganger i uka, og jeg veit om langt mer ekstreme eksempler!

Hva bør man holde seg innenfor, syns du?

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #23 : 27. februar 2004, 12:12 »
Ja, her er det mange meninger.
Selv har jeg hovedsakelig raske muskelfibre, drev vekt-trening og konkurrerte i sprint og kulestøt som ungdom, som voksen mosjonist løp jeg 17 maraton og et ultramaraton (jeg var da i jegertjenesten i Forsvaret), før jeg de siste åra har vendt tilbake til tyngre styrketrening kombinert med litt kardiovaskulær trening. Så vidt jeg kan se av den litteraturen jeg har lest om muskelfibre er det begrenset hvor mye trening kan endre sammensettingen av muskelfibre, men alle kan selvfølgelig forbedre utholdenhet ved kondisjonstrening, og styrke ved styrketrening, til og med samtidig om man bruker vettet. Så er det uenighet om hvorvidt folk med ulike sammensettinger av raske/langsomme fibre bør trene styrke, men jeg tror mest på de som hevder at styrketrening (for størrelse) ikke er optimalt med mange repetisjoner.

Mine egne erfaringer (ta det for hva det er verdt, igjen jeg har hovedsakelig raske muskelfibre):
-svært lange løpeturer/sykling/skiløpring (middels eller høy intensitet) over en time flere ganger i uka reduserer evnen til å legge på seg muskler og utvikle maks styrke

-intervalltrening med meget høy intensitet kombinert med styrketrening må utøves med stor forsiktighet for ikke å ødelegge effekten av styrketrening for størrelse/maks styrke, og for å unngå overtrening. Særlig gjelder dette hvis jeg i tillegg til tung vekt-trening for beina forsøker å trene intervalltrening. Merk igjen at jeg hovedsakelig har raske muskelfibre.

-for romape som ønsker å bygge en fysikk for å komme inn på en militær utdanning; avhengig av hvilken type tjeneste du søker på, ser de treningsprogrammene vi bruker ved den militære skolen jeg jobber på å fungere greit;
tren kondisjonstrening med moderat intensitet ("snakketempo") 2 til 3 ganger i uka. Tren muskelaturen i overkroppen med meget høy intensitet en gang i uka. Tren intervalltrening (løping) med høy intensitet annenhver uke, og tung styrketrening for beina annenhver uke (avhengig av hva du vil prioritere). I tillegg kan du supplere med gange (lengre varighet hvis du vil bygge seighet) en gang i uka for fettforbrenning.

OBS!! Hovedproblemet vi ser med veldig mye aktiv ungdom som begynner ved militær utdanning er OVERTRENING! Altfor mange dreper all fremgang gjennom for mye og for hard trening. Særlig det å kombinere tung styrketrening med lange/harde kondisjonsøkter er EKSTREMT krevende for kroppen som helhet.

Utlogget Romape

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #24 : 27. februar 2004, 18:27 »
Veldig bra og interesant innlegg du hadde der 25årstrening!!!

"Så vidt jeg kan se av den litteraturen jeg har lest om muskelfibre er det begrenset hvor mye trening kan endre sammensettingen av muskelfibre.."  <- og dette er jo litt betryggende.

Jeg har nemlig forstått det slik at når man trener styrke, så dannes det ikke flere muskelfibre, men man bygger de muskelfibrene man har enda større. Det som da er poenget mitt, er at grunnen til at feks utholdenheten blir dårligere er fordi den type muskelfiber ikke blir holdt ved like hvis treningen blir for ensrettet mot få reps.

Det at da noen sier at man "forvirrer" 1 type muskelfiber, ville isåfall være feil.

Men dette er vel like mye en tanke som ett spørsmål.

Fikk du dårligere resultat også i muskler som feks biceps, når du trente utholdenhetstrening, eller var det kun i bein?

Nå blei det veldig mange forskjellige meninger, men det begynner å klarne opp litt. Dette synes jeg er interesant!

Ha en fin kveld!

Utlogget he-man

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 464
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 464

Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #25 : 03. mars 2004, 16:26 »
Bare tull at man ikke kan slå sammen de to..

 Jeg spiller fotball og driver styrkeløft...null problem... eineste man trenger er dobbelt så mye trening som man ellers har, hvis man driver med en idrett....

 Overtrent er det NESTEN ikke mulig å bli...hvis man er litt fornuftig...

 Jeg trener rundt 15-20 timer i uka.. spiller på en veldig høyt nivå innen fotball, og løfter 160 - 126 - 185 , og veier "bare" 85kg... Litt mye for en midtbanespiller som skal løpe livet av seg i 90 min, og lite for en bamse av en styrkeløfter... Løper 40meter på 4.75 og 100m på 11.2..

 hehe..og dette uten å røre kosttilskudd og slike bortkasta ting....... så for alle unge.... alt er mulig!! ..bare man gidder!!!!  Wink
 
Treningstalentet beseirer!

Utlogget Romape

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #26 : 07. mars 2004, 16:49 »
Det er veldig godt å høre det du sier. Jeg må innrømme at jeg tenker endel på dette.

Har du tatt noen løpetester? 5000 meter feks?

Jeg veit ikke helt hva det 160 - 126 - 185 betyr, men det hørtes jo endel ut. Ihvertfall hvis man ganger det sammen! Wink

Vi står ihvertfall igjen med endel teorier med hvorfor det er dårlig å kombinere:

1. Overtrening.
2. Forvirring av muskelfibre.
3. Kroppen produserer koli.....ett eller annet som dreper muskler.

Utlogget another_try

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #27 : 07. mars 2004, 18:03 »
Som en annen sa over her kan man gjøre det ganske bra både innen utholdenhet og styrke. Men du blir ikke verdensmester i begge grenene.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Re:Det beste fra to verdener.... mulig??
« #28 : 08. mars 2004, 09:52 »
Bare tull at man ikke kan slå sammen de to..

 Jeg spiller fotball og driver styrkeløft...null problem... eineste man trenger er dobbelt så mye trening som man ellers har, hvis man driver med en idrett....

 Overtrent er det NESTEN ikke mulig å bli...hvis man er litt fornuftig...

 Jeg trener rundt 15-20 timer i uka.. spiller på en veldig høyt nivå innen fotball, og løfter 160 - 126 - 185 , og veier "bare" 85kg... Litt mye for en midtbanespiller som skal løpe livet av seg i 90 min, og lite for en bamse av en styrkeløfter... Løper 40meter på 4.75 og 100m på 11.2..

 hehe..og dette uten å røre kosttilskudd og slike bortkasta ting....... så for alle unge.... alt er mulig!! ..bare man gidder!!!!  Wink
 


Du er åpenbart blant de heldige få som tåler veldig mye trening (forutsetninger), og som ved hjelp av fornuftig trening har greid å oppnå det nivået (progresjon).

Poenget er at intensiv styrketrening OG intensiv kardiovaskulær trening samtidig krever et meget godt treningsgrunnlag over lang tid. På de forskjellige treningsstudioene jeg har trent på er mitt hovedinntrykk at yngre menn som trener for økt muskelmasse trener altfor mye og hardt i forhold til sitt treningsgrunnlag, antakelig fordi man har en tendens til å kopiere opplegg fra ulike blader ol.
J.G. Oppheim hevder utfra liknende observasjoner at kanskje så mange som 80% i denne gruppa overtrener. Det er helt i tråd med mine observasjoner og erfaringer. I tillegg til treningsgrunnlag og genetiske forutsetninger spiller selvsagt alder, kosthold livsstil ol. en meget stor rolle for om man blir overtrent.

Men forøvrig er jeg helt enig; når forutsetningen er til stede kan man absolutt trene både utholdenhet og styrke og nå et brukbart nivå på begge parametre!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!