avstemning
Spørsmål: Hva bør Ivar Vike gjøre?
gi faen i styrkesport å satse på fitness/bygging?
ikke konkurrere, kun hobbytrene?
satse alt mot NSM 2010?
gå ned i vekt, å satse mot NM -105?
begynne med styrkeløft?

Skrevet av Emne: Ivar Vike's logg  (Lest 163550 ganger)

Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049

Sv: Ivar Vike, veien til NSM!
« #1155 : 19. mai 2010, 11:53 »
Jeg ville ikke slitt med 120-130 i apollons. så de som eventuellt ville lidd, var de letteste.

Har som sagt ikke problem med at vektene i kvalik økes, men tror faktisk det rammer de aller svakeste slik at de ikke får et eneste poeng, og derfor får et uforholdsmessig dårlig utgangspunkt for de resterende to øvelsene. men det vil bare et evt forsøk på tyngre vekter avgjøre. Smiley

Var ikke myntet på deg eller noen andre enkeltpersoner, bare generelt og prinsippiellt. Wink

Er ikke poenget å bli kvitt dei svakeste før finalen da?

Problemet var vel at det var for mange som fikk 0 poeng i finaleøvelsene i stedet for i kvallikken. Grin


Utlogget ivar.v

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 562
  • Honnør: 188
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 562

Sv: Ivar Vike, veien til NSM!
« #1156 : 19. mai 2010, 12:52 »

Er ikke poenget å bli kvitt dei svakeste før finalen da?

Problemet var vel at det var for mange som fikk 0 poeng i finaleøvelsene i stedet for i kvallikken. Grin



Enig! Smiley

Som Leif Ove sier er det kjipt når feltet i finalen blir SÅ forskjellig fra topp 6-7 til bunn. Er noe som er feil når enkelte utøvere kun klarer LITT av EN øvelse i finalen.
Og da vil jeg enkelt og greit skylde på kvalifiseringen.

Greit nok at de beste pleier å gå videre fra kvalikk, men vil foreslå et annet kvaliksystem til neste år. Slik at de sterkeste faktisk hadde gått videre. Det vil jevne ut feltet litt mer, gjøre det mer spennende og bedre underholdning. Pluss bedre løft selvfølgelig. Vil alltid være en og to som ikke klarer alt, men når det er nesten halvparten som ikke klarer 50% av øvelsene, er det noe rart.

En mulighet er at man kanskje legger et kvalikkstevne tidligere på året (fitnessmessa?) og har en fullverdig konkurranse der. Det vil jeg tro vil heve nivået i Norge og jevne ut feltet litt mer Smiley
Er jo ikke noe kult når topp 6 allerede er forhåndsbestemt..?

Hva tenker du om en sånn kvalik, Egil? Du som er blant arrangørerne og stå-på-personene i miljøet? Smiley

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Ivar Vike's logg
« #1157 : 19. mai 2010, 13:26 »
Junior kom på 13. plass under kvalikken i fjor. 0,5 poeng fra finaleplass. Han dro hjem og trente knallhardt, med ekstra fokus på kvallikøvelsen og kom tilbake i år og kvalifiserte seg greit...

Synes vi traff bra både på øvelser og vekter på øvelsene i år. Blir det lettere så vil de bli kondisøvelse for de beste. Med vektene vi hadde så får publikum virkelig sett hvor sterke de sterkeste er når til og med flere av de som er kommet til finalen sliter med vektene.. Synes det er helt greit at noen av de i finalen ikke klarer alle øvelsene..




Jeg synes det var synd du ikke kom til finalen Ivar. Du var en av de 8 som jeg var sikker på ville klare å kvalifisere seg.




1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget ivar.v

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 562
  • Honnør: 188
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 562

Sv: Ivar Vike's logg
« #1158 : 19. mai 2010, 13:31 »
Junior kom på 13. plass under kvalikken i fjor. 0,5 poeng fra finaleplass. Han dro hjem og trente knallhardt, med ekstra fokus på kvallikøvelsen og kom tilbake i år og kvalifiserte seg greit...

Synes vi traff bra både på øvelser og vekter på øvelsene i år. Blir det lettere så vil de bli kondisøvelse for de beste. Med vektene vi hadde så får publikum virkelig sett hvor sterke de sterkeste er når til og med flere av de som er kommet til finalen sliter med vektene.. Synes det er helt greit at noen av de i finalen ikke klarer alle øvelsene..




Jeg synes det var synd du ikke kom til finalen Ivar. Du var en av de 8 som jeg var sikker på ville klare å kvalifisere seg.



Var vel Sven Von der Lippe som kom på den sure 13. plassen i fjor? Wink

Men meningen min var ikke at kvalikkøvelsene skulle vært lettere, heller noe tyngre eller andre øvelser. Eller en egen konk 2-3 måneder før.
Men det er jo som du sier, er nok kun mer terping på øvelsene som må til for å kvalle Smiley
Men surt om det er sånn at folk kun trener kvalikøvelsene, og ingenting mot finalen - for eneste målet er å komme til finalen og ikke tenke på hva de presterer der.

Er min egen skyld jeg ikke kvalla, men veldig surt ja. Følte meg ganske sikker på at jeg ville komme til finalen, men var veldig nevøs for kvalikken. Ikke spesielt gode øvelser for min del, var mer sikker mot finalen hvis jeg hadde kommet dit
Smiley

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Ivar Vike's logg
« #1159 : 19. mai 2010, 13:34 »
Vi har prøvd to år med kvalikkonker, og det er IKKE riktig. Da kommer de videre de som var i form i februar osv..

Kvaliken må være rett før NSM, da slipper vi avmeldinger og styr som sist.

Jeg tror de sterkeste i de tre kvalikøvelsene var de som kom videre til finalen, men øvelsene i finalen var andre eøvelser enn kvaliken. og DER var det sikekrt enkeltpersoner bland de ukvalifiserte som kunne greid enkelte av finaleøvelsene bedre.

Men strongman handler om å forbrede seg på forskjellige øvelser og være jevnt god.
Hvis disse kvalikøvelsene var for lette, hvordan kan da svakere utøvere slå påstått sterkere??

Det var nok heller slik at utøvere som kanskje hadde sine beste øvelser i finalen ikke greide å gjøre det like bra i kvaliken.

Det var bare apollons som kunne være for lett i kvaliken. Dekket var tyngre enn i fjor og farmers var passe.
Med en tyngre apollons, så vil vi få færre reps og det vil være veldig bra, da de sterke slipper å reppe så mange repper, og vi vil få luket vekk de som er svake i press tidlig.

Jeg tror likevel ikke det ville greid å få ivar eller tveiterås til finalen, for de som ville tapt på tyngre apollons kom ikke til finalen i år heller.

Både jeg, nils, Ole, og sigbjørn ville greid tyngre apollons. Og Ivar slo meg i apollons.. han ville ikke tjent noe på det i kampen om poengene med meg.

det som gjorde utslaget i år var som jeg sa... at flere av de beste surfet trygt inn på farmers i steden for å gi alt og stjele poeng fra oss middelmådige.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Ivar Vike's logg
« #1160 : 19. mai 2010, 13:35 »
det er ikke feil at folk trener på øvelsene, Ivar. det er DU som må forbrede DEG. Du kan ikke styre hva andre gjør.

da ender det slik som nå, at du ikke kom til finalen. Synd, surt og leit. Men det er bare en som kan gjøre noe med det, og det er du! Smiley

Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049

Sv: Ivar Vike's logg
« #1161 : 19. mai 2010, 13:37 »
Junior kom på 13. plass under kvalikken i fjor. 0,5 poeng fra finaleplass. Han dro hjem og trente knallhardt, med ekstra fokus på kvallikøvelsen og kom tilbake i år og kvalifiserte seg greit...

Virket jo som en noen hovedsaklig hadde trent kvallikøvelser i år. Wink


Synes vi traff bra både på øvelser og vekter på øvelsene i år. Blir det lettere så vil de bli kondisøvelse for de beste. Med vektene vi hadde så får publikum virkelig sett hvor sterke de sterkeste er når til og med flere av de som er kommet til finalen sliter med vektene.. Synes det er helt greit at noen av de i finalen ikke klarer alle øvelsene..

Var ikke noe i veien med øvelser og vekter i finalen, bare det at kvallikken ikke egnet seg til å finne ut hvem som kunne klare disse vekten. Smiley

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Ivar Vike's logg
« #1162 : 19. mai 2010, 13:38 »
mulig det var sven, junior og så vegard, var hvertfall de tre som kom på 13-14-15 og det skilte minimalt. Var snakk om noen cm ekstra i farmers, en repp mere på apollons eller et flipp mere på dekk.




1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Ivar Vike's logg
« #1163 : 19. mai 2010, 13:40 »
Virket jo som en noen hovedsaklig hadde trent kvallikøvelser i år. Wink

ingen av disse kom til finalen vel?

Utlogget ivar.v

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 562
  • Honnør: 188
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 562

Sv: Ivar Vike's logg
« #1164 : 19. mai 2010, 13:40 »
det er ikke feil at folk trener på øvelsene, Ivar. det er DU som må forbrede DEG. Du kan ikke styre hva andre gjør.

da ender det slik som nå, at du ikke kom til finalen. Synd, surt og leit. Men det er bare en som kan gjøre noe med det, og det er du! Smiley
Ja, absolutt enig Smiley Altfor dårlig forbredt på kvalikkøvelser. 8-9 mnd siden forrige dekkøkt blant annet.

Er ikke meningen å klage eller virke sutrete. Håper ikke det virker som om det er derfor jeg diskuterer dette. Vil bare at finalen skal ha et jevnt høyt nivå Smiley

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Ivar Vike's logg
« #1165 : 19. mai 2010, 13:41 »
Virket jo som en noen hovedsaklig hadde trent kvallikøvelser i år. Wink


Var ikke noe i veien med øvelser og vekter i finalen, bare det at kvallikken ikke egnet seg til å finne ut hvem som kunne klare disse vekten. Smiley

hva ville vært de rette kvalikkøvelsene da? Kom med forslag nå, så blir sikkert de vurdert frem mot neste år.

 Var ingen som klagde i fjor, med de samme øvelsene.. For da var det andre folk som ikke kom videre som ikke skyldte på øvelsene Wink



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Ivar Vike's logg
« #1166 : 19. mai 2010, 13:42 »
da må du sørge for å trene dekkvelt tror jeg Wink

Eller de øvelsene som kommer i kvaliken neste år.

Neste år tror jeg det blir et nytt sted, og det er mulig det blir små endringer i kvalikøvelser.

hvis jeg får viljen min , så blir det to typer dekkvelt og sirkushantel for reps! Smiley

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Ivar Vike's logg
« #1167 : 19. mai 2010, 13:47 »
ingen av disse kom til finalen vel?

Jo, min unge treningspartner Kevin Larsen Wink Målet var finale. Målet ble nådd Smiley Og han fikk en kjempe opplevelse!!

Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049

Sv: Ivar Vike's logg
« #1168 : 19. mai 2010, 13:56 »
hva ville vært de rette kvalikkøvelsene da? Kom med forslag nå, så blir sikkert de vurdert frem mot neste år.

 Var ingen som klagde i fjor, med de samme øvelsene.. For da var det andre folk som ikke kom videre som ikke skyldte på øvelsene Wink


Først og fremst en (mye) tyngre pressøvelse.

Me diskuterte vektene på kvallikken før konken i fjor og før konken i år også.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94637.150

Er ikke for at vi er sur for at vi ikke kom videre.  Grin
Men synest dei sterkeste skal til finalen, ikke dei raskeste på 110 kg sppolons  Wink

Trur og nivået på dei nest beste var en del høyere i fjor, så det vart ikke så åpenbart stort sprik som i år.

Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
Sv: Ivar Vike's logg
« #1169 : 19. mai 2010, 16:53 »
At det er noen som IKKE kvalifiserte som kunne gjort det bedre i finalen er vel ikke så rart. Noen er veldig gode på noen øvelser og heller dårlig på andre øvelser. Hadde det vært andre øvelser i finalen kunne det vært noen helt andre igjen som ikke kvalifiserte som kunne gjort det bedre i finalen osv. Jeg er uenig i at apollons er for lett og ikke plukker ut de beste. Alle så at de 6 beste; Aune, BAS, Ole M, Lars og Ole Ø safet inn 8 reps (Skog 11 reps) og dermed var suverent best der også, -så jeg vil faktisk si at det var i den øvelsen man tydligst så hvem som mest fortjente finaleplass! For å hevde seg må man være jevnt god, og da hjelper det lite at man kunne slått noen i finalen i enkeltøvelser!
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!