Skrevet av Emne: Gjør 5x5. Hvordan er knebøyformen?  (Lest 4507 ganger)

Utlogget Mathi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

  • Steinløfting i fjæra
Sv: Gjør 5x5. Hvordan er knebøyformen?
« #15 : 10. januar 2009, 02:56 »
Tyngdepunktet skal være på ankelen, ikke midt på foten. Og igjen, føles det naturlig å se nedover?

Utlogget thokasen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Gjør 5x5. Hvordan er knebøyformen?
« #16 : 10. januar 2009, 11:59 »
Kvifor spørje etter tips til forbetring på knebøyteknikken, når du tydelegvis allereie har bestemt deg for at den er perfekt? Huh

Jeg er bare en nybegnner. Jeg har lest en del om knebøy, men jeg føler fortsatt at jeg sliter med den. Men ting som hodeplassering er noe jeg følte meg relativ sikker på. Var bekymret over hvordan jeg kontrollerte vekten nedover og hoftebevegelsen.

De fleste vil nok føle at det er mest naturlig å se oppover, og det gjorde jeg også automatisk i begynnelsen, men jeg opplever ingen problemer med å se nedover. Men hva er poenget? Hvis man skulle gjort alle øvelsene slik de føles naturlig å gjøre, vil nok teknikken til de fleste være ganske så feil.

Utlogget KristianO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 135
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 135

Sv: Gjør 5x5. Hvordan er knebøyformen?
« #17 : 10. januar 2009, 12:07 »
Fortsett å se i gulvet du! Kansje du ser noe spennede der. Søk etter Squat Rx på youtube, er det noen som kan knebøy så er det HAN!

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

Sv: Gjør 5x5. Hvordan er knebøyformen?
« #18 : 10. januar 2009, 12:32 »
Forskjellen på løfteteknikk 1 og 2 i filmen din kan uttrykkes som forskjellen mellom "europeisk stil" og "amerikansk stil. Den siste teknikken din er således veldig amerikansk med relativt rette legger, mye bruk av rygg og bakside osv. Det er selvsagt mange som har bøyd mye med den teknikken og feks Gillingham gjør det fremdeles, men de fleste "moderne" styrkeløftere vil si at den teknikken er noe avlegs.

TT


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget thokasen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Gjør 5x5. Hvordan er knebøyformen?
« #19 : 10. januar 2009, 13:37 »
Fin info! Men hva er det som gjør at min metode er avlegs og blitt erstattet med den "europeiske stilen"?

Utlogget thokasen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Gjør 5x5. Hvordan er knebøyformen?
« #20 : 10. januar 2009, 13:44 »
Fortsett å se i gulvet du! Kansje du ser noe spennede der. Søk etter Squat Rx på youtube, er det noen som kan knebøy så er det HAN!

Kjenner til de videoene. Burde kanskje se alle, har bare sett et fåtall.

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

Sv: Gjør 5x5. Hvordan er knebøyformen?
« #21 : 10. januar 2009, 14:27 »
Fin info! Men hva er det som gjør at min metode er avlegs og blitt erstattet med den "europeiske stilen"?

Tja, de fleste har vel erfart at de løfter mer på den måten ... Dette gjelder vel å merke for styrkeløft med utstyr. Uten utstyr kan resultatet bli et annet. Grunnen til det er bla at med utstyr blir vektene betydelig større og den økte belastningen man får på ryggen med den "amerikanske stilen" kan dermed legge begrensninger på maksløftet. Av interesse i så måte er å vite at den nevnte Gillinham som løfter med denne stilen har bortimot 400 kg i mark.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Hellin08

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 90

Sv: Gjør 5x5. Hvordan er knebøyformen?
« #22 : 13. januar 2009, 22:42 »
Ikke se i gulvet nei, men når du gjør øvelsen.. virker som du tar knebøyene altfor kjapt, det blir belastende på knær.. ville tatt det litt roligere på vei ned og heller kjapt opp
Power - squat  - rått

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!