Skrevet av Emne: Jente 17, ned i fett%?  (Lest 4617 ganger)

Utlogget bitteliten

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Jente 17, ned i fett%?
« : 10. januar 2009, 03:28 »
Heihei!
Er ny i forumet, så er bare å slette tråden hvis dere mener jeg kan finne info et annet sted på forumet altså!
Trenger litt hjelp til å gå ned i fett%, og vil helst få bort det som er tilovers før april, for da skal jeg nemlig på ferie.

Jeg er en jente 17 år, veier ca 52kg og er 1.60 høy. Selve vekta mi har jeg ingen problemer med, men skulle så gjerne fått bort det fettet som ligger rundt magen og rundt omkring andre steder på kroppen min. Vet at det ikke går ann å "punktslanke", men jeg bare lurer på hvor lang tid dette vil ta? Hvor ofte må jeg trene, og hvor mye kardio? Jeg skjønner at det må en del kondisjons-trening til. 

Jeg begynnte såvidt denne uka, men jeg er ikke sikker på om jeg gjør ting riktig. Fram til nå, har denne uka sett sånn her ut:

Mandag:
Kalorier inn:                   953
Kalorier ut (ved trening):   511

Tirsdag   
Kalorier inn:                   992
Kalorier ut (ved trening):   966

Onsdag   
Kalorier inn:              1025
Kalorier ut (ved trening):   0


Torsdag   
Kalorier inn:               1565(!)
Kalorier ut (gå tur):        200

Fredag
Kalorier inn          1600(!!)
Kalorier ut (ved trening)   0

Det jeg tenkte var at hvis jeg skulle gå ned i fett%, måtte jeg forbrenne fler kalorier enn jeg spiste. Derfor fikk jeg i meg lite kalorier (iforhold til det jeg pleier) de tre første dagene. Men så klarte jeg ikke mer, og fikk i meg mange fler kalorier en det jeg egentlig burde de to neste dagene : (

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg burde gjøre det her? Hvor mange kalorier jeg bør spise pr. dag og hvor ofte og mye jeg bør trene? Jeg vil så veldig gjerne ha flat mage til jeg reiser på ferie!
Jeg vet at jeg burde ha i meg sånn ca. 1200 kalorier pr. dag. men da er jeg redd for at jeg ikke klarer å gå ned i fett% fordi jeg ikke beveger meg så mye pr dag at jeg forbrenner mer enn det. Jeg vil at det skal gå så fort som mulig. Om noen kunne hjelpe meg med en slags trenings/kostholds-plan så hadde jeg blitt kjempe glad!

Forresten; målet mitt er ikke å gå ned i vekt for den som måtte tro det, jeg vil bare ned i fett%.

Utlogget Joda_jau

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 988
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 988

  • Mer som det ja sa dem!
Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #1 : 10. januar 2009, 03:44 »
hard to say, nårn faan itj sjer kors det sjer ut:D

Utlogget Anger is a Gift

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 36

Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #2 : 10. januar 2009, 03:59 »
Hei!

Det ser ut som at du ligger for lavt på kaloriene. Husk at kroppen ikke bare bruker kalorier når du trener, men hele døgnet. Sett at basalforbrenningen din (det du forbrenner hver dag utenom treninga) ligger på 2000. I tillegg forbrenner du ca 500 kalorier 3 dager i uka(?) med kardiovaskulær trening.

På disse dagene, hvor du spiser bare 1000 kalorier, ligger du i et underskudd på 1500 kalorier. Det er nok alt for mye, du risikerer å miste minst like mye muskler som fett. I tillegg vil kroppen i høyere grad adaptere seg til det store energiunderskuddet, og slå på "nødbryteren"  som slår av alle hormonelle funksjoner i kroppen som er positivt for fettforbrenning (leptin, GH, IGF-1, insulin og thyroid-hormoner).

Hvis du på onsdag og i helgene ikke trener, unngår du denne shutdown'en, men det kom ikke frem av innlegget om du gjorde det?

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Vil anbefale deg å øke kaloriinntaket. Du kan starte med å legge til 800 kalorier hver dag. Vei deg på mandagsmårran, så vil du neste mandag få en pekepinn på om du bør redusere ytterligere. Prøv å legge deg lavere på karbohydrater, kanskje 100-150 gram hver dag. Ellers kan du spise mye mer proteiner enn det du gjør idag, bare å kjøre på i form av kjøtt, fisk, kylling, melkeprodukter, egg, ost, proteinpulver etc. Sunne fettsyrer er helt nødvendig for bra fremgang i reduksjon av fettprosent. Dette kan inntas i form av MCT-oljer som du får kjøpt på nett, sel- eller fiskeolje, nøtter, fet fisk, etc. Dette kan du med fordel også få i deg mer av.

Jeg tror du fint kan kan legge deg litt høyere på kaloriinntaket, spesielt på dagene du trener. Ganske trøtt nå, bare spør hvis noe var uklart Smiley

Utlogget Joda_jau

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 988
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 988

  • Mer som det ja sa dem!
Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #3 : 10. januar 2009, 04:08 »
Tviler på at ei jente på noen og 50kilo forbrenner 2000 kalorier hver dag uten trening.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #4 : 10. januar 2009, 04:16 »
Trur ikke jeg heller, men er jo en ganske vanlig feil å ikke ta basalforbrenningen med i beregninga.. Trur nå likevel at matinntaket (hvis vi sier at hun feks har et snitt på 1200kcal til dagen) begynner å nærme seg det en så liten kropp forbrenner daglig utenom trening. Og om hun trener i tillegg er det jo et _alvorlig_ kaloriunderskudd. For ikke å snakke om at kroppen heller vil kvitte seg med muskler enn fett om man spiser for lite.. For å si det litt enkelt (men ikke nødvendigvis 100% korrekt): hun kan gå ned i vekt men likevel ha tilsynelatende samme fettprosent fordi hun mister muskler. Da må det jo være et mål å spise nok til å faktisk fore musklene slik at fettet forsvinner.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Anger is a Gift

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 36

Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #5 : 10. januar 2009, 04:25 »
Oj, trodde hun var 60, men det må jo ha vært høyda på 1.60 jeg leste. På en sånn kcal-kalkulator ble da 2000 vedlikeholdsnivå. Men man kan ikke stole på de kalkulatorene med mindre man skulle sette en programmert robott på diett. Kaloriforbruket kan jo variere med 500~ kcal bare ved at man går litt lengre enn vanlig en dag og samtidig spiser et magert måltid.

Hvis hun legger seg på 1600 kalorier daglig, 2,5-3 gram protein pr. kg, 20% bra fettsyrer og resten karbohydrater fra bedre kilder tror hun kan regne med en bra nedgang i fettprosent uten å bli for katabol. 3-4 økter kardio og litt tålmodighet.

Utlogget Anger is a Gift

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 36

Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #6 : 10. januar 2009, 04:28 »
Og 1300 kalorier på treningsfri dager.

Utlogget ArvidH

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 183

Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #7 : 10. januar 2009, 08:24 »
Du får i deg altfor lite næring, kroppen vil behalde det vesle fettet den har og i staden bryte ned musklene. Forslaget om å ete 2,5-3 gr protein pr kilo synst eg er altfor mykje. Du bør ikkje vere redd for å auke feittinntaket for å få kroppen til å sleppe det feittet den har.  Eg har ikkje sett bilder av deg men eg vil tru at viss du trenar ein del kan du neppe ha mykje feitt på kroppen med den vekta, så du bør vere veldig forsiktig med å tenke på slanking!

Utlogget bitteliten

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #8 : 10. januar 2009, 13:08 »
åh, okei. Var visst mye jeg ikke visste. Tusen takk for svar! Det hjelper masse Smiley Men hvis jeg trener 3-4 ganger i uka, hvor jeg forbrenner ca. 500kcal per gang, og har proteinrik kost uten for mye karb, vil jeg klare å nå målet mitt før april da?

Utlogget Anger is a Gift

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 36

Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #9 : 10. januar 2009, 15:08 »
Vanskelig å si uten å vite hvilken utfordring du står ovenfor.. Men det er lenge til april, jeg er sikker på at du klarer det hvis viljestyrken er der Smiley

Skaff deg ei vekt, eller fettklype hvis du har det. Ta sikte på 0,5kg nedgang pr. uke for å unngå at du mister for mye muskelmasse. Går du ned for sakte, kutter du ytterligere på kaloriene. Går du ned for mye, øker du, evt kutter litt på cardioen.

Dette klarer du lett, lykke til! Smiley

Utlogget ArvidH

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 183

Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #10 : 10. januar 2009, 15:35 »
Det er ganske hårreisende å be ei jente på 17 år som veg 52kg å gå ned ein halv kg i veka utan å ha peiling i heile tatt!

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #11 : 10. januar 2009, 15:50 »
Det er ganske hårreisende å be ei jente på 17 år som veg 52kg å gå ned ein halv kg i veka utan å ha peiling i heile tatt!


Enig.
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #12 : 10. januar 2009, 16:01 »
Dette innlegget ditt er nesten identisk et annet jeg svarte på her om dagen. Tenkte jeg kunne kopiere inn det jeg svarte henne til deg også;

"Oi oi, kjære deg. Her har du problemer. Først og fremst er det en SULTEkur du har satt opp her. Stakkars kroppen din. Det vil ikke ta lang tid før du vil miste all energi, bli svimmel og undernært. Nå er jeg fullstendig ærlig, men jeg tror det er nødvendig. Jeg sier det rett ut fordi det kanskje kan redde deg fra store problemer. Du har ikke peiling. Hvis du ønsker å komme noe sted med et kostopplegg må du få hjelp. Sett opp en time hod ernæringsfysolog før du må oppsøke legen og ender opp med en diagnose.

Ok, dette var kanskje hardt. Men jeg kjenner meg igjen i deg. Jeg har vært der du er. Og jeg trodde jeg visste hva jeg drev med. Jeg skulle bare bli litt tynnere, få litt mer selvkontroll. Det endte opp i et anoreksiahelvete som du kommer opp i fortere enn du aner. Det er fader så hardt og livsfarlig. Og den syke vet aldri at den er alvorlig syk. Skjønner du?

Du har satt opp en meget mager diett og får ikke halvparten av de vitaminene, mineralene, antioksidantene, proteinene og fettet du trenger. Så lite som du har satt opp er mindre enn det jeg spiste da jeg slet med anoreksia. Tankevekker?

Nå har jeg trent styrke, kondisjon og spist bra og mye lenge. Vekta sier jeg veier mer. Men jeg ser flottere ut enn noen gang. Bra med mat og treningen er nøkkelen til en sunn og flott kropp. Sier ikke at jeg er perfekt på noen måte, men kanskje du kunne ta en kikk innom loggen min, så kan du se hvor mye du faktisk kan spise men likevel være slank. Selvsagt vet jeg at alder, gener, forbrenning osv spiller inn. Men jeg tror uansett det kunne være en tankevekker for deg.

Jeg bestemte meg for å skrive til deg nettopp fordi du er i faresonen for å velge en ekstremt farlig vei. Håper du greier å fatte alvor. Få litt hjelp på kostopplegget ditt, så blir dette veldig bra. Ønsker deg masse lykke til!"



Som jeg skriver.. Du er helt ute å kjøre. Dette er farlig. Spør legen om råd. Du burde minst ligge på 1500 kcal. Det er minst. Du kan ligge på 1800 kcal og trene kardio tre ganger i uka og få kjemperesultater. Ikke gå i sultefella. Du vil bli utslitt, både fysisk og psykisk. Lite mat på lang sikt gjør noe med hvordan hjernen fungerer. Ta vare på deg selv.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #13 : 10. januar 2009, 18:07 »
uansett.

booty = win.

ALDRI









































ALDRI GLEM DET!

Utlogget thokasen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 55
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 55

Sv: Jente 17, ned i fett%?
« #14 : 10. januar 2009, 19:13 »
Tynne jenter er uattraktive imo.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!