Skrevet av Emne: Tanker rundt ikke-vestlig imperialisme  (Lest 1159 ganger)

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Tanker rundt ikke-vestlig imperialisme
« : 18. januar 2009, 12:15 »
Jeg leste akkurat en tråd hvor en snakker om viktige momenter rundt talibans fremmarsj, og strategier hvor befolkningen holdes på middelaldernivå. Det blir referert til siden under:

http://www.dagbladet.no/2009/01/18/nyheter/taliban/utenriks/utdanning/sharia/4419197/

Umiddelbart når jeg leser dette så rister jeg selvsagt på hodet, lager obskure grimaser og tramper litt med føttene. Jeg syntes selvsagt ikke noe om dette. Allikevel klarer jeg ikke å vurdere saken fra begge sider, og da ressonerer jeg meg frem til at det Taliban driver med er ikke annet enn genialt. Ondt - men genialt. Hvis du hadde vært talibankriger, så hadde du selvsagt trodd mer på sharialovgivning enn noe annet. Det hadde vel vært det eneste som stod i hodet på deg. De viser handlekraftighet som er milevis foran vår sofafrustrasjon når vi ser mennesker bli hengt i Iran, fedre som tenner på døtre i pakistan, og 300 hamasraketter som daler ned over Israel juleaften og 1. juledag.

Disse menneskene er de ultimate heltene i sitt mijø. De ofrer liv, andres liv og alt de eier og har, for det de tror på. Disse menneskene besitter de samme kvalitetene som de vi fremstiller helter som. Problemet er bare at det ikke eksisterer konsensus med det de ønsker, som hva vi ønsker.

Så kommer spørsmålet. Kan den vestlige verden takle en massiv ikke-vestlig folkelig imperialistisk utvikling, da ikke-vestlig land ikke klarer å stå i mot terrorliknende organisasjoner fra før av? La oss ta Pakistan. Pakistanere deler nok selvfølgelig store biologiske likheter med Indere. Allikevel er det pakistanere som har et massivt problem verden over med intergrering. Indere har det ikke. Derfor avhenger dette av kultur. Visse kulturer motsetter seg forandring, rett og slett fordi avstanden er for stor i forhold til de landene som tar i mot disse menneskene.

Jeg føler at terrorliknende organisasjoner får lettere sympati og fotfeste i land, når man har store grupperinger med mennesker fra terrorlandenes opphav, som ikke makter å endre sin oppfattelse av levesett. Et eksempel er den massive Hamasstøtten som eksisterer i Norge, hvor pakistansk og somalsk ungdom løper rundt i gatene og roper allah hu-aackbur, samtidig som de går løs på privat eiendom. Hamas er en terrorgruppering, som den palestinske befolkning blir nødt til å leve under. Dette bringer meg inn på religion som en fellesnevner for grunn for støtte. De går løs på mennesker de oppfatter som jøder, og slik regner jeg med det er i store deler av verden. Jøder som folk har jo ikke gjort noe galt i denne sammenheng. De deler religion. Israel som land skjønner jeg misnøyen med, selv om det ikke gir rett til voldelige handlinger. Det ville vært det samme som om kristne verden over løp rundt og skrek gud er stor, og fordømmet alle muslimer.

Her tror jeg muslimer har en fordel, hvis man skal se på dette helt svart-hvitt - noe jeg ikke liker. Muslimene tror virkelig så mye mer på sin religion, og noen tyr derfor til ekstreme handlinger for det de tror på. Jeg er virkelig imponert over dette, og skjønner at dette må være samlende for nasjoner verden over. Jeg skulle ønske at mennesker som deler samme verdigrunnlag som oss i Norge var like handlekraftige, og viste like stor entusiasme mot handlinger verden over som ikke passet med vårt levesett. MEn det må stemme med vårt levesett selvsagt, så steining er ikke lov. Honnør til taliban.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Profeten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 389

Sv: Tanker rundt ikke-vestlig imperialisme
« #1 : 18. januar 2009, 14:27 »
Ut i fra sin egentankegang og sine egne interesser gjør de trolig det rette (ikke moralsk sett) for å oppnå sine mål. Men spesielt genialt er det da ikke. Å skremme andre til lydighet er snarere tvert i mot rimelig primitivt, og har vært brukt siden de første samfunn oppstod. Å skape et tydelig fiendebilde, der "vesten" med Usa og Israel er de verste, er imidlertid hakket mer gjennomtenkt. De spiller selvsagt på religiøse forskjeller, og bruker histroiske konflikter (korstogene) for å gi folk inntrykk av at dagens konflikter handler om kristne/jøder mot muslimer. (Derfor var det jo også så håpløst av Bush å bruke ordet crusade foran invasjonen av Irak)

Du har helt rett i at kulturelle forskjeller skaper stor forskjell i integreringen. Jo flere mennesker som har en tankegang forskjellig fra vår, jo vanskeligere blir det. Jeg ser for meg ytterligere polarisering i fremtiden. Bydeler og områder blir i de største byene i større grad innvandrerbydeler, som følge av økt innvandring og at nordmenn i større grad flytter fra områdene. Dette er et europeisk fenomen, ofte kalt white flight. Briter og nederlendere f.eks flytter ikke bare fra bydeler og områder, men også fra landene sine i økt grad. På lengre sikt skaper dette grobrunn for større motsetninger. Ser man historisk sett, så har blanding av folkeslag med store kulturelle forskjeller aldri fungert bra, som f.eks på Balkan.


Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Tanker rundt ikke-vestlig imperialisme
« #2 : 18. januar 2009, 18:19 »
Ut i fra sin egentankegang og sine egne interesser gjør de trolig det rette (ikke moralsk sett) for å oppnå sine mål. Men spesielt genialt er det da ikke. Å skremme andre til lydighet er snarere tvert i mot rimelig primitivt, og har vært brukt siden de første samfunn oppstod. Å skape et tydelig fiendebilde, der "vesten" med Usa og Israel er de verste, er imidlertid hakket mer gjennomtenkt. De spiller selvsagt på religiøse forskjeller, og bruker histroiske konflikter (korstogene) for å gi folk inntrykk av at dagens konflikter handler om kristne/jøder mot muslimer. (Derfor var det jo også så håpløst av Bush å bruke ordet crusade foran invasjonen av Irak)

Du har helt rett i at kulturelle forskjeller skaper stor forskjell i integreringen. Jo flere mennesker som har en tankegang forskjellig fra vår, jo vanskeligere blir det. Jeg ser for meg ytterligere polarisering i fremtiden. Bydeler og områder blir i de største byene i større grad innvandrerbydeler, som følge av økt innvandring og at nordmenn i større grad flytter fra områdene. Dette er et europeisk fenomen, ofte kalt white flight. Briter og nederlendere f.eks flytter ikke bare fra bydeler og områder, men også fra landene sine i økt grad. På lengre sikt skaper dette grobrunn for større motsetninger. Ser man historisk sett, så har blanding av folkeslag med store kulturelle forskjeller aldri fungert bra, som f.eks på Balkan.



Jeg er enig i det meste du skriver. I Stockholm (?) er jo dette et stort problem. Et kjempestort område preget av u-utdannede, ikke-vestlige innvandrere som blir en ghetto, hvor mennesker ikke ser særlig håp for egen utvikling. Her er det jo et tankekors at Sverige gjerne blir sett på som et land som ligger noen steg foran Norge. I de siste ukene er det første gang man virkelig blir forklart et problem som et resultat av innvandrerungdom som føler seg tilsidesatt av samfunnet. Jeg håper vi klarer å snu denne trenden.

Jeg er derimot uenig i at det Taliban gjør ikke er genialt. I disse miljøene, hvor bestialitet ikke blir sett på likt som i Norden, fungerer dette utmerket. Vi vet jo bare hvor stor påvirkning taliban spiller i hele verden, og dette er jo omsider deres største mål. En mildere tilnærming ville ikke ført fram til de resultater de har oppnådd til nå. Jeg forstår godt hvorfor fattige, yngre, religiøse menn blir påvirket (les lurt) av ekstreme, militante, muslimske grupperinger..
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Tannfeen

Sv: Tanker rundt ikke-vestlig imperialisme
« #3 : 18. januar 2009, 19:26 »
Mulig du sikter til Rosengård i Malmø, har ihvertfall vært en del om det i media.

Det er nok riktig at Islam ikke hadde vunnet like mye terreng, ihvertfall i de fattigste områdene i verden, hadde det ikke vært for den kyniske og brutale framgangsmåten. Jeg vil ikke beskrive det som genialt, av den grunn at det er så primitivt og umenneskelig, men det er uten tvil effektivt. Som alle vet så kommer man jo lenger med vennlige ord, et smil og en pistol enn bare med vennlige ord og smil.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Tanker rundt ikke-vestlig imperialisme
« #4 : 18. januar 2009, 19:31 »
Mulig du sikter til Rosengård i Malmø, har ihvertfall vært en del om det i media.

Det er nok riktig at Islam ikke hadde vunnet like mye terreng, ihvertfall i de fattigste områdene i verden, hadde det ikke vært for den kyniske og brutale framgangsmåten. Jeg vil ikke beskrive det som genialt, av den grunn at det er så primitivt og umenneskelig, men det er uten tvil effektivt. Som alle vet så kommer man jo lenger med vennlige ord, et smil og en pistol enn bare med vennlige ord og smil.

Effektivt i våres øyne, genialt i deres. Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Tanker rundt ikke-vestlig imperialisme
« #5 : 19. januar 2009, 06:58 »


“Wherever they burn books they will also, in the end, burn human beings.”

-Heinrich Heine
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!