Skrevet av Emne: Lena Alexandra sitt kosthold=) (oppdatert)  (Lest 21755 ganger)

Utlogget lena-alex

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 255
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 255

Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #15 : 15. januar 2009, 10:47 »
Har folk i familien som er lakto-veganere pga religion, de spiser veldig mye linser, bønner osv.. Ville ha sjekket ut nord-indisk kosthold om du er ute etter tips om proteinrikt vegetar kost.

Spiser du soya produkter forresten?






ja, spiser masse soya Smiley
Don't wish for it, work for it!

Lena Alexandras mat- og treningslogg  Grin

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #16 : 15. januar 2009, 11:03 »
Jeg er jo selv veggis og har erfaring med lavt inntak av proteiner over flere år (50-70 gram pr dag på 80 kg kroppsvekt. Nå når jeg trener med vekter igjen ligger jeg på mellom 100 og 150 gram pr dag og øker mye på det). Inntaket ditt av proteiner nå er nok ikke optimalt for det målet du har, men det er ikke nødvendig med store mengder heller. Selv hvis du skal bygge muskler så trenger du ikke mer enn rundt 1,5 gram pr kg kroppsvekt. Så vi snakker ikke mer enn 80-90 gram dag for deg. Du ligger en god del lavere enn dette, men hvis du spiser noe mere egg og litt mindre brunost/syltetøy så får du i deg noe mer. I tillegg så vil jeg anbefale litt mer proteiner før og etter trening. F.eks en smoothie med 20-30 gram proteinpulver. I tillegg så vil jeg anbefale litt mer oljer/fett, f.eks linfrøolje, olivenolje, kokosolje. Hvis du lager smoothie så blir det herlig med linfrøolje og kokosolje oppi.... Du kan også rett og slett ta noen glass med sjokolademelk eller melk før/etter trening, hvis du drikker melk og tåler melk. Det er gjort studier som viser at proteinene og karbohydratene i sjokolademelk har en like bra effekt som andre dyre protein/karb shaker. Imidlertid er proteininnholdet i melk ikke veldig konsentrert, så hvis du skal ha i det f.eks 20 gram før og etter så snakker vi litt over en halvliter før og etter...

Så litt mer protein, og litt mer gode fettkilder så er du der...

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #17 : 15. januar 2009, 11:04 »
Sjekk også quinoa, som har høyt proteininnhold.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #18 : 15. januar 2009, 11:08 »
Sorry Wink Leste ikke veggis delen nøye nok. Men det JanB sa gikk veldig forklarende til verks for hele opplegget ;p

Good luck!

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #19 : 15. januar 2009, 20:44 »
Du skrev et nesten likt innlegg på "helse, kropp og trim". Leste du det jeg skrev til deg der? Ser du har forandret litt på kosten og lagt til litt mat, men står fortsatt ved det jeg skrev til deg på det andre innlegget:

"Dette innlegget ditt er nesten identisk et annet jeg svarte på her om dagen. Tenkte jeg kunne kopiere inn det jeg svarte henne til deg også;

"Oi oi, kjære deg. Her har du problemer. Først og fremst er det en SULTEkur du har satt opp her. Stakkars kroppen din. Det vil ikke ta lang tid før du vil miste all energi, bli svimmel og undernært. Nå er jeg fullstendig ærlig, men jeg tror det er nødvendig. Jeg sier det rett ut fordi det kanskje kan redde deg fra store problemer. Du har ikke peiling. Hvis du ønsker å komme noe sted med et kostopplegg må du få hjelp. Sett opp en time hod ernæringsfysolog før du må oppsøke legen og ender opp med en diagnose.

Ok, dette var kanskje hardt. Men jeg kjenner meg igjen i deg. Jeg har vært der du er. Og jeg trodde jeg visste hva jeg drev med. Jeg skulle bare bli litt tynnere, få litt mer selvkontroll. Det endte opp i et anoreksiahelvete som du kommer opp i fortere enn du aner. Det er fader så hardt og livsfarlig. Og den syke vet aldri at den er alvorlig syk. Skjønner du?

Du har satt opp en meget mager diett og får ikke halvparten av de vitaminene, mineralene, antioksidantene, proteinene og fettet du trenger. Så lite som du har satt opp er mindre enn det jeg spiste da jeg slet med anoreksia. Tankevekker?

Nå har jeg trent styrke, kondisjon og spist bra og mye lenge. Vekta sier jeg veier mer. Men jeg ser flottere ut enn noen gang. Bra med mat og treningen er nøkkelen til en sunn og flott kropp. Sier ikke at jeg er perfekt på noen måte, men kanskje du kunne ta en kikk innom loggen min, så kan du se hvor mye du faktisk kan spise men likevel være slank. Selvsagt vet jeg at alder, gener, forbrenning osv spiller inn. Men jeg tror uansett det kunne være en tankevekker for deg.

Jeg bestemte meg for å skrive til deg nettopp fordi du er i faresonen for å velge en ekstremt farlig vei. Håper du greier å fatte alvor. Få litt hjelp på kostopplegget ditt, så blir dette veldig bra. Ønsker deg masse lykke til!"



Som jeg skriver.. Du er helt ute å kjøre. Dette er farlig. Jeg ble mildt sagt sjokkert når jeg leste innlegget ditt. Spør legen om råd. Du burde minst ligge på 1500 kcal når du er på diett. Det er minst. Du kan ligge på 1800 kcal og trene kardio tre ganger i uka og få kjemperesultater. Du ligger jo på under 1000 kcal. Aner du hvor skadelig det er? Ikke gå i sultefella. Du vil bli utslitt, både fysisk og psykisk. Lite mat på lang sikt gjør noe med hvordan hjernen fungerer. Hvordan greier du i det hele tatt å ha overskudd til å gjøre noe som helst? Jeg er selv en smal jente, men det du spiser på en dag kunne jeg lett spist til lunsj! Ta vare på deg selv."


Lykke til!

Utlogget lena-alex

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 255
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 255

Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #20 : 15. januar 2009, 21:12 »
Du skrev et nesten likt innlegg på "helse, kropp og trim". Leste du det jeg skrev til deg der? Ser du har forandret litt på kosten og lagt til litt mat, men står fortsatt ved det jeg skrev til deg på det andre innlegget:

"Dette innlegget ditt er nesten identisk et annet jeg svarte på her om dagen. Tenkte jeg kunne kopiere inn det jeg svarte henne til deg også;

"Oi oi, kjære deg. Her har du problemer. Først og fremst er det en SULTEkur du har satt opp her. Stakkars kroppen din. Det vil ikke ta lang tid før du vil miste all energi, bli svimmel og undernært. Nå er jeg fullstendig ærlig, men jeg tror det er nødvendig. Jeg sier det rett ut fordi det kanskje kan redde deg fra store problemer. Du har ikke peiling. Hvis du ønsker å komme noe sted med et kostopplegg må du få hjelp. Sett opp en time hod ernæringsfysolog før du må oppsøke legen og ender opp med en diagnose.

Ok, dette var kanskje hardt. Men jeg kjenner meg igjen i deg. Jeg har vært der du er. Og jeg trodde jeg visste hva jeg drev med. Jeg skulle bare bli litt tynnere, få litt mer selvkontroll. Det endte opp i et anoreksiahelvete som du kommer opp i fortere enn du aner. Det er fader så hardt og livsfarlig. Og den syke vet aldri at den er alvorlig syk. Skjønner du?

Du har satt opp en meget mager diett og får ikke halvparten av de vitaminene, mineralene, antioksidantene, proteinene og fettet du trenger. Så lite som du har satt opp er mindre enn det jeg spiste da jeg slet med anoreksia. Tankevekker?

Nå har jeg trent styrke, kondisjon og spist bra og mye lenge. Vekta sier jeg veier mer. Men jeg ser flottere ut enn noen gang. Bra med mat og treningen er nøkkelen til en sunn og flott kropp. Sier ikke at jeg er perfekt på noen måte, men kanskje du kunne ta en kikk innom loggen min, så kan du se hvor mye du faktisk kan spise men likevel være slank. Selvsagt vet jeg at alder, gener, forbrenning osv spiller inn. Men jeg tror uansett det kunne være en tankevekker for deg.

Jeg bestemte meg for å skrive til deg nettopp fordi du er i faresonen for å velge en ekstremt farlig vei. Håper du greier å fatte alvor. Få litt hjelp på kostopplegget ditt, så blir dette veldig bra. Ønsker deg masse lykke til!"



Som jeg skriver.. Du er helt ute å kjøre. Dette er farlig. Jeg ble mildt sagt sjokkert når jeg leste innlegget ditt. Spør legen om råd. Du burde minst ligge på 1500 kcal når du er på diett. Det er minst. Du kan ligge på 1800 kcal og trene kardio tre ganger i uka og få kjemperesultater. Du ligger jo på under 1000 kcal. Aner du hvor skadelig det er? Ikke gå i sultefella. Du vil bli utslitt, både fysisk og psykisk. Lite mat på lang sikt gjør noe med hvordan hjernen fungerer. Hvordan greier du i det hele tatt å ha overskudd til å gjøre noe som helst? Jeg er selv en smal jente, men det du spiser på en dag kunne jeg lett spist til lunsj! Ta vare på deg selv."


Lykke til!

haha, den "andre jenta" er meg det også Wink heter 'lena-alex'  Cheesy
ja jeg har forandret kosten.
den første "dietten" jag satte opp, var egenltig bare for ca 1-2 uker. (noe jeg ikke tror er skadelig) men kanskje lett fører til jojo-slanking - og det er jo ikke bra!

men nå har jeg et mye mer vanlig kosthold synes jeg. jeg går på en internatskole, og alle de andre spiser omtrent like mye som meg: brødskive til frokost, ev en til brødskive til lunsh, en vegetarisk middag, og brødskive til kvelds! det er ikke noen big deal!...?

det med att du spiser som en hest, kommer jo kanskje ann på at du trener som en også Smiley kanskje du har høy forbrenning?  --> det er forskjell på folk Wink

jaja, men takk for hjelpa.

Lena Alexandra
Don't wish for it, work for it!

Lena Alexandras mat- og treningslogg  Grin

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #21 : 15. januar 2009, 21:57 »
Er bare å legge seg på det kcal-nivået hun anbefaler, og se hva som har skjedd etter 1-2 uker. Tar hun feil og du ikke har mistet et gram fett justerer du kcal-inntaket. Bedre å prøve den "safe" metoden først før du gir deg ut på noe som de fleste ville sultet på (1000kcal er ett middels stort måltid for de fleste her  Tongue)

Utlogget lena-alex

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 255
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 255

Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #22 : 16. januar 2009, 09:19 »
Er bare å legge seg på det kcal-nivået hun anbefaler, og se hva som har skjedd etter 1-2 uker. Tar hun feil og du ikke har mistet et gram fett justerer du kcal-inntaket. Bedre å prøve den "safe" metoden først før du gir deg ut på noe som de fleste ville sultet på (1000kcal er ett middels stort måltid for de fleste her  Tongue)

ja men har ingen mulighet å telle noen kcal desverre.. bor på internatskole, og her får vi maten servert!

Jeg skjønner ikke problemet. Jeg sulter meg ikke på noen måte, er god om mett etter hvert måltid. Har spist ca. sånn her i 1 1/2 år nå, ingen problemer så langt..
Don't wish for it, work for it!

Lena Alexandras mat- og treningslogg  Grin

Utlogget Dj Bear

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 618
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 618

  • Æ gir mæ aldri! ALDRI!
Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #23 : 16. januar 2009, 09:28 »
må da være kjedelig med grøntfor? kunne aldri tenkt meg et slikt koshold, tren hardt, spis godt, og sov bra da blir det framgang Wink skal følge med hvordan det går med kaninen Wink (sorry for uttrykket, hadde bare lyst) Grin
Gammel: 21år
Tung: ca 112kg
Høyde: 1.83

1rm:              Mål:
BP: - 135kg         140kg               
ML: - 215kg         220kg        
KB: - 185kg         200kg       
MP: - 85kg            90kg         

Trent siden: 30. september 2007
2010-2011: Militæret = pause
Oppstart: 20. august 2011

Min Loggbok

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #24 : 16. januar 2009, 09:36 »
Hei!

Kvinne, du spiser alt for lite proteiner.

Angående kalorinivå er jeg egentlig enig med deg - det er forskjell på folk. Men husk, når du ligger så lavt på kalorier, skal det ikke mye trening til før kalorinivået ditt blir for lavt. Da sparer faktisk kroppen på det fettet den klarer, for å overleve.

Personlig ville jeg lagt meg litt høyere på kaloriene, og heller variert treningsnivået.
Legg inn et par proteinshaker i løpet av dagen, så er ikke dette så ille skal du se! Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #25 : 16. januar 2009, 09:55 »
ja men har ingen mulighet å telle noen kcal desverre.. bor på internatskole, og her får vi maten servert!

Jeg skjønner ikke problemet. Jeg sulter meg ikke på noen måte, er god om mett etter hvert måltid. Har spist ca. sånn her i 1 1/2 år nå, ingen problemer så langt..

Hvorfor skriver du innlegg her hvis du mener du vet best selv og ikke villig til å ta til deg råd?

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #26 : 16. januar 2009, 10:00 »
må da være kjedelig med grøntfor? kunne aldri tenkt meg et slikt koshold, tren hardt, spis godt, og sov bra da blir det framgang Wink skal følge med hvordan det går med kaninen Wink (sorry for uttrykket, hadde bare lyst) Grin

Skarru ha bank?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #27 : 16. januar 2009, 10:05 »
Hvorfor skriver du innlegg her hvis du mener du vet best selv og ikke villig til å ta til deg råd?

Hun vil ha bekreftelse på at hun gjør det riktige, for om det går lukt åt helvete har hun noe annet å skylde på enn sin egen uvitenhet og innsats.
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #28 : 16. januar 2009, 10:29 »
Hei!

Kvinne, du spiser alt for lite proteiner.

Angående kalorinivå er jeg egentlig enig med deg - det er forskjell på folk. Men husk, når du ligger så lavt på kalorier, skal det ikke mye trening til før kalorinivået ditt blir for lavt. Da sparer faktisk kroppen på det fettet den klarer, for å overleve.

Personlig ville jeg lagt meg litt høyere på kaloriene, og heller variert treningsnivået.
Legg inn et par proteinshaker i løpet av dagen, så er ikke dette så ille skal du se! Smiley



Henger meg på denne. Kcal inntaket er sikkert greit. Men ett par små protein shaker pr dag i tillegg vil gjøre godt for muskelbygge. Det totale kcal inntaket vil da selvsagt øke litt.
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget Dj Bear

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 618
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 618

  • Æ gir mæ aldri! ALDRI!
Sv: Lena Alexandra sitt kosthold=) kommentar?
« #29 : 16. januar 2009, 10:52 »
Gammel: 21år
Tung: ca 112kg
Høyde: 1.83

1rm:              Mål:
BP: - 135kg         140kg               
ML: - 215kg         220kg        
KB: - 185kg         200kg       
MP: - 85kg            90kg         

Trent siden: 30. september 2007
2010-2011: Militæret = pause
Oppstart: 20. august 2011

Min Loggbok

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!