Skrevet av Emne: Hjelp til utforming av treningsprogram ønskes  (Lest 1896 ganger)

Utlogget Apekatt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Hjelp til utforming av treningsprogram ønskes
« : 26. februar 2004, 00:30 »
Hei

Jeg har lest litt her på forumet her en liten stund, og har allerede plukket opp mange gode tips. Alle virker hyggelige, og alle nybegynnere som har tenkt på å begynne trene, ser ut til å ha fått tilfredsstillende svar av mer erfarne folk. Av den grunn har jeg selv noen spørsmål.

Jeg er en gutt på 17 år som endelig har bestemt seg for å begynne å trene. Jeg har spilt fotball i 7 år, og har drevet på med boksing i rundt et halvt år. Jeg er ikke i særlig god form, grunnet en del skader og rett og slett giddeløshet. Jeg er 1.72 høy og veier rundt 65 kg. Jeg har trent veldig lite styrke, kun push-ups, heving i bom og lignende i begrenset grad.

Målet mitt er å forbedre kondisjonen min, få sterkere/mer synlige magemuskler og selvfølgelig få større muskler/kunne foreta tyngre løft. Jeg ønsker ikke bli "oppblåst" som jeg liker å kalle det, i bunn og grunn vil jeg begynne å trene fordi fysikken min nå er altfor dårlig, og jeg har hatt en del ryggsmerter som jeg ikke ønsker skal komme tilbake. Eneste utstyret jeg har til å bruke, er to manualer på fra 4 til 10 kg på hver. Jeg har ikke anledning/lyst til å begynne på helsestudio, og jeg har heller ingen planer om å begynne med kosttilskudd eller lignende.

Når jeg nå endelig har satt meg inn for å begynne å trene, ønsker jeg å ha best mulig utgangspunkt, med tanke på kosthold og treningsprogram. Jeg har aldri utarbeidet et treningsprogram, og selv ikke når jeg drev med fotball og boksing har jeg noen gang tenkt på kostholdet mitt. Jeg spiser ganske, rundt 16 brødskiver med ost og skinke til daglig, og altfor mye brus og søtsaker (som jeg nå har funnet ut at jeg skal kutte helt ut).

Hvordan bør jeg spise? Hvordan bør treningsprogrammet mitt se, og hvilke resultater bør jeg kunne forvente i nærmeste fremtid? Som sagt har jeg svært begrenset utstyr å drive på med, så hvilke øvelser bør jeg benytte meg av med manualer?

På forhånd vil jeg bare takke så veldig mye. Dette forumet har hjulpet meg mye på vei, og jeg takker dere for det.
Train hard, fight easy. Train easy, you die.

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re:Hjelp til utforming av treningsprogram ønskes
« #1 : 26. februar 2004, 10:08 »
Hei.

I og med at du har begrenset utstyr er det minimalt du kan gjøre - men det er bedre enn ingenting igjen. Smiley I og med at du har spilt fotball i 7 år går jeg ut i fra at du har solide ben og det blir også vanskelig å trene bena med det utstyret du har til rådighet. Med manualer kan du få trent bryst, rygg, armer og skuldre, hvillket vil si hele overkroppen. Nedenfor har du et greit start program:

Dag1:
Roing med manualer (Dumbbell rows)
Chins (f.eks. trappa i heimen)
Biceps curls m/manualer (Dumbbell curl)
Benkpress m/ hantler (Dumbbell benchpress - må ha en smal benk!)

Dag2:
Skulderpress med hantler (Shoulderpress with dumbbell)
Sidehev (Dumbbell laterals raise)
Dumbbell Triceps Extension
Crunch
Twisted crunch

Kjør 2 sett per øvelse og ligg på 12-15 repetisjoner.:vekt:

Du kan selv velge om du skal kjøre dag1 på mandag og dag2 på tirsdag, hvile onsdag og så kjøre dag1 på torsdag og dag2 på fredag, hvile i helga eller om du skal kjøre dag1 på tirsdag og dag2 på torsdag og hvile resten av dagene. Kjør dette prorgrammet i en 2-3 måneder før du bytter program. Start lett, med lette vekter og øk progresivt. Når det gjelder kosthold så er det et kapitell for seg selv. Anbefaler at du legger ut et innlegg på Kostholds delen da får du nok et bra svar. Wink
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Apekatt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Re:Hjelp til utforming av treningsprogram ønskes
« #2 : 26. februar 2004, 11:54 »
Takk så mye for hjelpen. Det programmet skal jeg prøve ut. Dag 1 på mandag, dag 2 på tirsdag, hvile på onsdag og dag 1 + 2 på torsdag og fredag passer meg best, da jeg syns det kan være godt å slappe av i helgene.

Hvordan skal disse øvelsene utføres, fins det noen plass hvor de viser hva disse øvelsene går ut på, og hvordan jeg utfører dem på korrekt måte? Hvor mye bør vektene veie nå i begynnelsen, og hvor ofte og med hvor mye bør jeg øke tyngden?
Train hard, fight easy. Train easy, you die.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Hjelp til utforming av treningsprogram ønskes
« #3 : 26. februar 2004, 12:41 »
16 skiver brød per dag???!! Det er altfor mye brød og for lite variasjon i kosten din!
Men les litt rundt på forumet så plukker du nok opp mye tips ang kosthold.
 Lurte litt på hva slags ryggplager du har hatt? Som fotballspiller burde vel kondisen være bra? Men tipper at hofteleddsbøyerne dine spesiellt er veldig stramme - disse bør du prøve å tøye ( kan også  være noe av årsaken til ryggproblemene dine)

Vil du ha bedre kondis er jeg nok redd for at det er kardio trening som må til - boksing er vel også bra? det blir jo vel endel hopping frem og tilbake der tenker jeg Wink

hmmm med 12- 15 reps trener du først og fremst utholdenheten i muskulaturen...hvis du vil bli sterkere bør du minke ned på antall reps og ha større belastning. men til å begynne med iallefall er jo det der et greit antall reps.
jeg ville  kanskje tatt et ekstra sett på hver øvelse, men men det er meg.

Når det gjelder benøvelser kan du jo trene dette selv om du ikke har utstyr- knebøy feks - hvis du har 10kg på hver manual og holder disse oppå skuldrene når du tar knebøy vil du jo få litt belastning, men selv uten ekstra vekter vil det jo ikke være bortkastet. det samme  kan du gjøre i forhold til  lunches ( utfall) og tåhev ( trener leggene) - og det fine er - alt dette kan du gjøre hjemme!

noen ryggøvelser burde du jo absolutt også lagt inn  - "rygghev" feks. De øvelsen du har fått fra number 1 tar nemlig mest på øvre rygg/ skulderparti og armer / bryst. Bør også trene noe som tar på nedre del av rygg + de lange ryggstrekkerne. Dette kan du feks gjøre ved å ligge på magen, legger hendene bak hodet og løfter overkroppen litt opp fra bakken ( pass på at du ikke går for langt opp så du får knekk i korsryggen og at du ikke bøyer nakken bakover) Du kan også stå på "alle fire" og løfte motsatt arm og for annen hver gang....bare for å nevne  noen eksempler.

men med det minimale utstyret du har kan det være vanskelig å få gjennomført et " fullbody" treningsprogram. Det er viktig å få trent hele kroppen " jevnt" slik at det ikke oppstår belastnings/ slitasje skader.
Så hvis jeg var deg ville jeg iallefall etterhvert satset på å finne meg et studio å trene på.

ellers får du ha lykke til!

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re:Hjelp til utforming av treningsprogram ønskes
« #4 : 26. februar 2004, 13:07 »
Her er det en liste over alle øvelser: http://www.treningsforum.no/index.php?board=1;action=display;threadid=1196 (Kan ta litt tid pga. alle bildene som ikke ligger på vår server)

Når det gjelder 12-15 reps så er dette gjeldende. Det er viktig at du starter lett og etterhvert så kan du senke repsene og øke vektlbelastningen. Jeg tror nok også du må kjøpe litt mer vekter for 10 kg er veldig lite for en gutt for f.eks. bryst og rygg.

Ellers fikk du også et godt svar fra Mystique. Smiley
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Apekatt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Re:Hjelp til utforming av treningsprogram ønskes
« #5 : 26. februar 2004, 20:39 »
Ut fra den listen klarer jeg ikke se forskjellen på twisted crunch og vanlige crunches. Hva er egentlig forskjellen?

Jeg burde kanskje kjøpe noe utstyr jeg kan bruke hjemme. Hvor bør jeg da henvende meg for å skikkelige kvalitetsprodukter?
Train hard, fight easy. Train easy, you die.

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re:Hjelp til utforming av treningsprogram ønskes
« #6 : 27. februar 2004, 10:28 »
Twisted crunch vrir du overkroppen til siden for å trene de skrå magemusklene.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en benkpress m/ lårcurl samt en vektstang. Du får et slikt utstyr til rundt 1500 kr. Du kan jo også kikke rundt på forskjellige webshoper ang. utstyr. I så fall er Europris butikkene ganske rimelige, men om er det noe ordentlig kvalitet er nok en annen sak, men helt OK til ditt bruk vil jeg tro. Smiley
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!