Til VarThor:
Ja alkohol er en MEDVIRKENDE årsak til Vold men aldri årsaken. Det er mennesket som bruker rusmiddelet som er årsaken og det ansvaret skal man ikke ta fra enkeltindividet.
Regulering av alkohol virker preventivt og det er bevist. Man opplever også nedgang i bråk når skjenkesteder ikke får skjenke så sent. Dette viser bare at reguleringer nytter for mange. Man kan jo selvfølgelig snakke om det er kultur forskjeller på engelskmenn, nordmenn og franskmenn men det er ikke poenget, når deg gjelder AAS, Vekst osv, det er en annen debatt.
Nå viser det seg at lovendringer å påbud er den mest effektive måten å få folk til å endre vaner. Godt eksempel er røyking.
Når deg gjelder fremmedgjøring så er det fint, man er lykkelig uvitende.....
Smuglig er ulovlig og dermed kriminelt derfor et ikke tema.
Hvis du mener det er empirisk bevist at forbud gjør at folk har tilegner seg et handlemønster hyppigere enn om det ikke er ulovlig, så må du lese om igjen og hente frem bedre forskning for det er FEIL.
Hele tråden er jo preget av en liten minoritet (les irrelevant sammensetning) av mennesker som mener dop er greit og faktisk riktig å bruke i nesten alle doser til alle grupper.
Til Strongman(?) Roy Holte
Vi kan godt doble eller tidoble politikorpset og kontrollmyndigheter så Norge ikke blir et fristed for lettjente narkopenger, ulovlig flyktninger, useriøse bedrifter, profesjonelle tiggere, proffe smuglerbander og ransbander osv. Jeg betaler gjerne mer skatt til slikt.
Til Strongman(?) Roy Holte
Vi kan godt doble eller tidoble politikorpset og kontrollmyndigheter så Norge ikke blir et fristed for lettjente narkopenger, ulovlig flyktninger, useriøse bedrifter, profesjonelle tiggere, proffe smuglerbander og ransbander osv. Jeg betaler gjerne mer skatt til slikt.
ELLER STEM FRP;)
Ad: strongman så er vel det ett ex-nå....hvis du hentyder til show"idretten" strongman....en sterkmann(strongman) er jeg vel ennå;) flere betydninger av samme ord..
Når det gjelder AS så har jeg det synspunktet at det er skadelig for utøveren og for de irundt han/henne og også i noen tilfeller en større krets som blir berørt når dette MISBRUKES.
Så kan man diskuteres hva misbruk er, men det er vel en legedefinisjon vil jeg tro..
..men jeg tror det er fånyttes med mere forbud selv om ett bruk-forbud vil kunne få bort endel unge som er potensielle brukere....og selvskadene de vil pådra seg ved MISBRUK.
Det er forskjell på bruk og misbruk..på samme måte som med andre legemidler.
Min mening er at ett bruk-forbud er bra, men det hindrer ikke de som vil få tak det får tak i det og de som bruker idag, sannsynligvis ikke kommer til å endre dette før de ser mann med ljåen i døra om så da...

men som sagt kan hindre unge brukere ved å skremme de litt...

Jeg er iallefall lite interissert i at mine barn starter med AS....eller starter å røyke for den del;)
Men jeg er også for at folk må få gjøre hva de vil på en annen side uten å måtte sjekkes i øst og vest av staten..vi har nok sovjetstat som det er....