Skrevet av Emne: Dopingforbud  (Lest 45096 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Dopingforbud
« #75 : 17. januar 2009, 06:22 »
Jeg skjønner ikke helt greia med steroider. På den ene siden har vi juks. Det har jeg full respekt for, uten dopingkontroll i en bestemt idrett vil jo den idretten med en gang handle mye om å ha gener til å tåle store doser. Dette spørs jo selvfølgelig hvor viktig størrelse/styrke er i den idretten da..

F,x kroppsbygging. I den idretten (på profesjonelt og høyt nivå) handler det jo om å ha kunnskap om steroider og å tåle steroider. Men masse er jo heldigvis ikke alt da.

Konklusjon på dette punktet:
Uansett så VET folk at der er slik og det er heller INGEN REGLER mot det. Da blir det totalt feil å kalle det juks, og doping i kropsbygging blir da heller ikke umoralsk i forhold til dette.


På den andre siden har vi det skade seg selv. Jeg er ikke enig i at man burde forby det av den grunn. I dag har vi mye kunskap om hva som skjer, alle kan finne ut de potensiele konsekvensene av det dopet de har tenkt til å bruke. Selv om det ikke finnes særlig mye statistikk og slikt, det er dumt.

Alt i alt er jo steroider uansett skadelig over tid. Men dette holdes ikke akkurat skjult.

Konklusjon på dette punktet: Det er selvfølgelig ikke mer umoralsk å ta steroider enn å spise burgere og drikke cola 7 dager i uken. Heller motsatt.

Kan hende jeg har misforstått noe, så kommenter gjerne.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget sportacus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 117

  • Temet Nosce
Sv: Dopingforbud
« #76 : 17. januar 2009, 07:14 »
1. Vektøkning, no shit.. Med trening, bra kosthold, og steroider.. Tuller du? Går du virkelig opp i vekt? :O haha ^^
2. Kreft, det kan du vel få av det meste nå om dagen......
3. Leversvulster, har det noen sinne faktisk blitt bevist at dette kan være en bivirkning av steroider? Isåfall hvilkene steroider? Orale har eg vel hørt noe snakk om, men du kan jo unngå å bruke oraler..
4. Høytblodtrykk: bra Kosthold, røyk og alkoholfri, og ellers frisk person, da skal vel det kunne unngåes til en vis grad?
5. hjerteinfarkt: Henvis spesifikt til tilfeller der dette har kommet i samband med steroider? Og ikke vits å nevne ståle Wadsworth engang da han proppa seg full med feks effedrin i tillegg....
6. Kviser: Ikke noe stress, ikke alle som får det heller, og det finnes måter å forhindre det til en vis grad ihvertfall.
7. Stans i lengdevekst, ikke vits å ta opp fra min side en gang, da eg mener at folk som skal bruke steroider burde i det minste være voksene.
8. Økt kjønnsdrift, negativt?? Tongue
9. Permanent håravfall. Gener? Mange som er relativt tynne i håret allerede i 18 års aldern... Og uansett ikke en "farlig" bivirkning.
10. krympede testikler (midlertidig) (sier seg selv i parantesen)
11. infertilitet, får få noen unger til verden før du begynner å kure da om det er så viktigt. Vist ikke er det nok mange foreldreløse unger som trenger adopsjon.
12.  utvikling av kvinnelige bryster, kan opereres vekk. Evnt forebygges også.

13. Psykiske biv. i form av depresjon, hmm.. Vet om folk som ikke har brukt steroider som har møtt veggen. Eller er deprimerte pga feks kjærester som slår opp etc. Så dette kan jo skje folk som ikke røyker, ikke drikker, og ikke bruker steroider Wink . Angående det med voldelig atferd så hører du om folk som trøkker russere i ukene, og er på vodka flaska i helgene. Og sikkert var agressive før de brukte noe som helst Wink .

Dersom du skal argumentere mot det som er forsket på og konkludert med etter lang tid er det en fordel å kanskje henvise til noe selv også. Når du i tillegg etterspør nærmere henvisning uten å redegjøre for annnet enn dine egne meninger blir det for dumt for meg. I likhet med innholdet i argumentene.

Når det er greit å utvikle kvinnebryster da man bare kan operere de bort begynnner gangsynet muligens å bli noe forstyrret.

EDIT: Takk wannabe-arnold for litt seriøsitet i dennne debatten

Utlogget sportacus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 117

  • Temet Nosce
Sv: Dopingforbud
« #77 : 17. januar 2009, 07:28 »
Det er vel litt det som blir greia. Bivirkninger vil kunne forekomme ved uvettig bruk uansett hva det gjelder.
Blir det ikke litt dumt å forby noe på grunnlag av at noen bruker det feil?

Synes ikke det jeg da... Steroider til medisinsk bruk er ikke noe problem for meg, da dette er for å behandle lidelser. På samme måte som jeg ikke har noe i mot bruk av morfin som smertestillende, selv om jeg mener det er et stort problem med heroin (virker på samme måte).

MEN... Når det å bli større og sterkere blir en så viktig ting i livet til enkelte at de velger å bruke midler for å komme dit raskere kommer den etiske biten i dette også... Samt det jeg tidligere har snakket om med  fokusen... Det er innenfor behandlingsapparatet en søken etter å finne en diagnose som gjør at man kan hjelpe mennesker med slikt forvridd bilde av seg selv. Det har hittils blitt kalt MEGAREXI, da det finnes svært mange likhetstrekk med ANOREXI. Altså en sterk vridning av det man ser i speilet. Ser en liten pingle til tross for at man er rippa på 110 kilo. Og selv om denne ikke ennå er godkjent kommer det flere og flere som har behov for hjelp til å endre sin måte å forholde seg til verden og seg selv på.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Dopingforbud
« #78 : 17. januar 2009, 07:49 »
Hvis steroidbruk også blir ulovlig TROR jeg terskelen blir litt høyere for førstegangsbrukere.
Men jeg kjenner at den til tider særnorske tankegangen om å forby alt vi ikke liker provoserer meg litt-som gammel liberalist.

Det er som om vi med et pennestrøk skal gjøre verden til et godt sted i her norge, bare vi får en lov i mot det!
Troen på at loven i seg selv skal gjøre noe med problemet deler jeg ikke, det er mer sammensatt en som så...Personlig hadde jeg ikke brydd meg om å bli lovbryter hvis jeg absolutt ville sette meg et skudd med deca. De moralske implikasjonene er i alle fall ikke noe mindre.

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Dopingforbud
« #79 : 17. januar 2009, 09:47 »
Jeg skjønner egentlig ikke helt problemet. Hva blir den praktiske forskjellen for folk ved forbud/ikke forbud? Hvor mange mennesker vil i realiteten faktisk få en forskjell i hverdagen pga et evt forbud?
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Dopingforbud
« #80 : 17. januar 2009, 09:52 »
Litt fakta også siden noen tydelig ikke er informert:
Bruken av anabole steroider kan gi alvorlige, irreversible helsemessige konsekvenser. Vektøkning, kreft, leversvulster, høyt blodtrykk, hjerteinfarkt, kviser, stans i lengdevekst, økt kjønnsdrift og permanent håravfall er eksempler på bivirkninger som kan ramme brukere av anabole steroider. For kvinner kommer bivirkninger som økt mengde kroppshår, forstørret klitoris, mørkere stemme og menstruasjonsforstyrrelser. Bivirkninger som er spesifikke for menn, inkluderer krympede testikler (midlertidig), infertilitet, utvikling av kvinnelige bryster og økt risiko for prostatakreft. Anabole steroider kan også gi opphav til psykisk ustabilitet (depresjoner samt psykose), og kan være utløsende for voldelig atferd.

Ref:
1. Grishkovskaya I, Avvakumov GV, Sklenar G, Dales D, Hammond GL, Muller YA (2000). «Crystal structure of human sex hormone-binding globulin: steroid transport by a laminin G-like domain». EMBO J. 19 (4): 504-12. DOI:10.1093/emboj/19.4.504.
2. Antidoping Norge


Mulige bivirkninger av Ibux (som kjøper i butikk):

Irritasjon av maveslimhinnen
halsbrann
kvalme
oppkast
diaré
forstoppelse
hodepine
trøtthet
utslett
mavesår
mave- tarm blødninger
forverring av tarmbetennelse
Crohns sykdom
elveblest
nesetetthet
astmaanfall
synsforstyrrelser
søvnløshet
lett uro
hørselsskader
forandringer i blodet med forlenget blødningstid
nedsatt antall hvite blodlegemer eller blodplater
allergiske reaksjoner
alvorlige hudreaksjoner
mavesår med hull i mavesekken
leverbetennelse (hepatitt)
nyreskader
vannansamling i kroppen (ødem)
depresjon
økning i risiko for hjerteinfarkt
økning i risiko for hjerneslag
alvorlige hudreaksjoner med hudavskalling (Stevens Johnson syndrom)
toksisk epidermal nekrolyse

Kilde: Felleskatalogen.

Merk deg at jeg ikke sammenlikner AS med Ibux for å vise til skadeomfang ved bruk. Jeg refererer til bivirkninger rimelig enkelt - slik du gjorde, for å kopiere ditt billige poeng. Husk at det er bivirkninger med "alt".

Hvorfor klarer ikke motstanderene å holde diskusjonen ryddig, valid og troverdig? (Dette gjelder for øvrig de som argumenterer for. Latterlig å trekke inn vold....) Snakk om det som faktisk betyr noe i den stor sammenheng.. Ikke poeng hentet ut fra en nyutdannet Antidoping Norge-ansatt sin notatblokk...


The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dopingforbud
« #81 : 17. januar 2009, 09:58 »
Det er ganske artig at en av bivirkningene av en del av legemidler som ofte brukes mot hodepine er nettopp det. Hodepine. 
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Dopingforbud
« #82 : 17. januar 2009, 10:05 »
Jeg skjønner egentlig ikke helt problemet. Hva blir den praktiske forskjellen for folk ved forbud/ikke forbud? Hvor mange mennesker vil i realiteten faktisk få en forskjell i hverdagen pga et evt forbud?

I realiteten tror jeg ikke det vil oppstå store endringer. Det vil kanskje oppstå større barrierer for ytterst få - mulig yngre førstegangsbrukere..?

Høyere statsinntekter, og høyere sysselsetting. Cred til Storberget i mange miljøer. Smiley

Edit: Når jeg tenker på det så vil jo faktisk inntektene inn til staten minske. Kostnaden blir større enn bøtene ilagt. Derfor høyere inntekter til privat sektor - nærmere bestemt BAHR, Wiersholm, Mellbye & Bech, etc.. Grin
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget sportacus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 117

  • Temet Nosce
Sv: Dopingforbud
« #83 : 17. januar 2009, 10:38 »
I realiteten tror jeg ikke det vil oppstå store endringer. Det vil kanskje oppstå større barrierer for ytterst få - mulig yngre førstegangsbrukere..?


 Og dette er negativt???

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Dopingforbud
« #84 : 17. januar 2009, 10:42 »

 Og dette er negativt???

Spm er vel heller om det er noe vits i å lage en lov som kanskje vil forandre hverdagen til noen ytterst få...
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Dopingforbud
« #85 : 17. januar 2009, 10:47 »

 Og dette er negativt???

Nei. Dette er ikke negativt.

Spm er vel heller om det er noe vits i å lage en lov som kanskje vil forandre hverdagen til noen ytterst få...

Ditto.

Som de fleste her ønsker jeg lovtiltak som vil gjøre en forskjell for folk flest i positiv retning. Jeg vil heller bruke ressurser på å forby røyk, snus og andre emner, som ikke bidrar til annet positivt enn økte avgifter til staten.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget sportacus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 117

  • Temet Nosce
Sv: Dopingforbud
« #86 : 17. januar 2009, 10:56 »
Skjønner at jeg er noe i mindretall her, men men... Det jeg synes er synd er at det som tidligere var innenfor idretten som doping nå har kommet til menigmann... De fleste unge gutter som starter å trene idag begynner med å kjøpe seg proteinpulver, kreatin og annet som skal fremme prestasjon før de i det hele tatt har satt bena innenfor et treningsrom. Da de får vite at dette er viktig for å prestere. Spm blir jo hva er det som skal presteres her. Være den av gutta i gjengen som løfter mest i benk, er størst eller hva?

Derspm du ikke har annet mål enn å se bra ut er det kanskje på feil grunnlag en trener. Isteden for å fremme sin helse bruker man stoffer som kan virke motsatt på kroppen din...

Av denne grunn er jeg med på lovforslaget som har kommet. Det er store utfordringer for hvordan man skal håndheve noe slikt, men tenker at den prevantive effekten kan være stor. Kanskje ikke på den nåværende generasjonen men på kommende.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Dopingforbud
« #87 : 17. januar 2009, 11:04 »
Derspm du ikke har annet mål enn å se bra ut er det kanskje på feil grunnlag en trener. Isteden for å fremme sin helse bruker man stoffer som kan virke motsatt på kroppen din...

så og si alle bortsett fra idrettsutøvere trener for å se bedre ut. og hvis du mener det er feil, synd for deg da. det er din mening.. vet ikke hvorfor du trener, men jeg trener hvertfall for å bli større, og jeg syns det får meg til å se bedre ut. hva er galt med det?

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Dopingforbud
« #88 : 17. januar 2009, 11:06 »
Skjønner at jeg er noe i mindretall her, men men... Det jeg synes er synd er at det som tidligere var innenfor idretten som doping nå har kommet til menigmann... De fleste unge gutter som starter å trene idag begynner med å kjøpe seg proteinpulver, kreatin og annet som skal fremme prestasjon før de i det hele tatt har satt bena innenfor et treningsrom. Da de får vite at dette er viktig for å prestere. Spm blir jo hva er det som skal presteres her. Være den av gutta i gjengen som løfter mest i benk, er størst eller hva?

Derspm du ikke har annet mål enn å se bra ut er det kanskje på feil grunnlag en trener. Isteden for å fremme sin helse bruker man stoffer som kan virke motsatt på kroppen din...

Av denne grunn er jeg med på lovforslaget som har kommet. Det er store utfordringer for hvordan man skal håndheve noe slikt, men tenker at den prevantive effekten kan være stor. Kanskje ikke på den nåværende generasjonen men på kommende.

Ser den. Allikevel skjønner jeg ikke ønsket om å tvangsregulere handlingsfriheten, når det ikke engang går an å selge\ kjøpe en flaske øl kl 1900 på en lørdag. Det er vel dette som gjør grupperingene her så splittet. Noen tror på handlefrihet og oppheving av reguleringer - andre tror på en form for statlig kontrollering og regulering av alt som "muligens" kan skade mennesker.

Samtidig vil jeg påpeke at jeg ser på proteinpulver som en berikelse av et menneskets kosthold, og som meget positivt samfunnsmessig. Jeg tror ikke en manns ønske om å være sterk, sunn og tiltrekkende, er noe annet nå enn for 40 år siden. Hjelpemidlene er bare bedre, og mulighetene flere.

Forandring av levevaner er ikke nødvendig et onde, og murphys lov er ikke alltid tilfelle.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Dopingforbud
« #89 : 17. januar 2009, 11:14 »
Derspm du ikke har annet mål enn å se bra ut er det kanskje på feil grunnlag en trener. Isteden for å fremme sin helse bruker man stoffer som kan virke motsatt på kroppen din...

Jeg tror nok dessverre at blant tenåringer så er det ytterst få som overhodet tenker på helsa si.
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!