Skrevet av Emne: Dopingforbud  (Lest 46852 ganger)

Utlogget Tannfeen

Sv: Dopingforbud
« #210 : 20. januar 2009, 08:18 »
Mennesker med AAS uttøver vold.
Mennesker uten AAS uttøver vold.

Logisk sett så burde man fjerne fellesnevneren.


Mange trekker inn de negative sidene med alkohol, og det er kanskje fullstendig berettiget. Her hjemme i Norge tror faktisk at jeg har til gode å se eller erfare uprovosert vold hvor alkohol eller rusmidler ikke har vært inne i bildet. Altså finnes det gode argumenter mot alkohol. Denne debatten derimot handler om AAS, og uansett hvor skadefremmende alkohol, tobakk eller narkotika er så gjør ikke det doping noe mindre skadelig. Two wrongs don't make a right. Et moment derimot er at AAS også har positive effekter, noe man ikke kan si om eksempelvis tobakk og narkotika. Selv holder jeg meg unna alle substansene, bortsett fra alkohol (makes ugly people get laid). Hvorfor handler ofte slike debatter om hvor skadelig andre stoffer er, istedet for å diskutere temaet og trekke konklusjoner på grunnlag av forskning og resultater?
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Dopingforbud
« #211 : 20. januar 2009, 08:40 »
AAS, Vekst, Insulin osv er legemidler og skal derfor IKKE bruk uten påvist sykdom der dette trengs. Videre nør det administreres av lege. Dop er fullstendig unødvendig på lik linje med tobakk, alkohol (som det er meget strenge reguleringer og avgifter på) samt annet medisin.

Til de som er for bruk av dop: Hvorfor skal det være lovlig å bruke i et ikke medisinsk øyemed


Jeg har mange etisk innvendiger også men det lar jeg ligge.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Dopingforbud
« #212 : 20. januar 2009, 09:17 »
Mennesker med AAS uttøver vold.
Mennesker uten AAS uttøver vold.

Logisk sett så burde man fjerne fellesnevneren.


Så mennesket skal ut?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Dopingforbud
« #213 : 20. januar 2009, 10:37 »
AAS, Vekst, Insulin osv er legemidler og skal derfor IKKE bruk uten påvist sykdom der dette trengs. Videre nør det administreres av lege. Dop er fullstendig unødvendig på lik linje med tobakk, alkohol (som det er meget strenge reguleringer og avgifter på) samt annet medisin.

Til de som er for bruk av dop: Hvorfor skal det være lovlig å bruke i et ikke medisinsk øyemed


Jeg har mange etisk innvendiger også men det lar jeg ligge.



Diskusjonen om nytten av AAS, får man ta i en annen tråd.

Her diskuterer vi om hvorvidt det bør bli ulovlig å bruke AAS. Det er det per dags dato ikke - og om folk mener AAS er dritt, supert, fjærnt, flaut, eller latterlig er relativt lite diskuterbart. Ved nærmere ettersyn er det mulig det er dette du forøker å formidle med din siste setning, så da lar jeg dette ligge selv.

Videre tror jeg at jeg kan motsi ditt argument om sterke reguleringene av alkohol. I teori ja, men i praksis nei. Alkohollovgivningen her til lands er en vits, og som nevnt mange ganger før, dette avler vold og problemer i Norge. Allikvel mener jeg vi ikke bør regulere alkoholen strengere, da jeg tror dette fører til enda verre tendenser og forbrytelser. Dette argumentet er i så måte blitt brukt i diskusjonen her som omhandler AAS, og det er dette man bør kritisere.

Sitat
Hvorfor skal det være lovlig å bruke i et ikke medisinsk øyemed

For å svare; fordi ulovliggjøring ikke nødvendigvis fører til at mennesker ikke bruker, noe som er blitt påpekt mange ganger i denne tråden. Her kan jeg kort nevne smugling, fremmedliggjøring, for få problemer assosiert med AAS, ressursbruk, mørkelegging av industri, motvilighet til å la myndigheter bestemme hva som er bra for oss, empirisk bevis for hvorfor forbud ikke fungerer mot uønskede elementer, mitt forrige poeng med alkohol, bla bla bla. Les hele tråden, så finner du svar. Det enkle her ville vært å si; AAS har positive virkninger i tillegg til alle uheldige bivirkninger - selv for de som ikke er syke. Koffein gjør en person opplagt f.eks. Dette ønsker jeg ikke å diskutere, da jeg ikke ønsker å proklamere fordeler ved AAS. Dog, dette tror jeg du vet, så da regner jeg med du har noen tanker rundt dette.



Smiley

Jeg vil også legge til et av mine tidligere spørsmål som jeg ikke har fått svar på: På hvilke substanser skal det straffes ved bruk? Alt som står på dopinglisten?
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Tannfeen

Sv: Dopingforbud
« #214 : 20. januar 2009, 10:53 »
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Dopingforbud
« #215 : 20. januar 2009, 10:57 »
Til VarThor:

Ja alkohol er en MEDVIRKENDE årsak til Vold men aldri årsaken. Det er mennesket som bruker rusmiddelet som er årsaken og det ansvaret skal man ikke ta fra enkeltindividet.

Regulering av alkohol virker preventivt og det er bevist. Man opplever også nedgang i bråk når skjenkesteder ikke får skjenke så sent. Dette viser bare at reguleringer nytter for mange.  Man kan jo selvfølgelig snakke om det er kultur forskjeller på engelskmenn, nordmenn og franskmenn men det er ikke poenget, når deg gjelder AAS, Vekst osv, det er en annen debatt.

Nå viser det seg at lovendringer å påbud er den mest effektive måten å få folk til å endre vaner. Godt eksempel er røyking.

Når deg gjelder fremmedgjøring så er det fint, man er lykkelig uvitende.....

Smuglig er ulovlig og dermed kriminelt derfor et ikke tema.

Hvis du mener det er empirisk bevist at forbud gjør at folk har tilegner seg et handlemønster hyppigere enn om det ikke er ulovlig, så må du lese om igjen og hente frem bedre forskning for det er FEIL.

Hele tråden er jo preget av en liten minoritet (les irrelevant sammensetning) av mennesker som mener dop er greit og faktisk riktig å bruke i nesten alle doser til alle grupper.

Til Strongman(?) Roy Holte

Vi kan godt doble eller tidoble politikorpset og kontrollmyndigheter så Norge ikke blir et fristed for lettjente narkopenger, ulovlig flyktninger, useriøse bedrifter, profesjonelle tiggere, proffe smuglerbander og ransbander osv. Jeg betaler gjerne mer skatt til slikt.



Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Dopingforbud
« #216 : 20. januar 2009, 11:09 »
Ulovlig sjenking.. ikke vits å diskutere.

Ikke her i byen. Innskrenking av skjenketiden førte til at alle hamstret drikke før stengetid samt at alle da ble kastet på gata samtidig. Når alle byens utesteder tømmes samtidig er det dømt til å bli bråk, men det skjønte ikke politikerne.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Dopingforbud
« #217 : 20. januar 2009, 11:10 »
Sarkasme.

Ikke nødvendigvis.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget stigvj

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 962
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 962

  • Some play hard to get, I play hard to want........
Sv: Dopingforbud
« #218 : 20. januar 2009, 11:12 »
Mennesker med AAS uttøver vold.
Mennesker uten AAS uttøver vold.


Jeg vil vel tro at terskelen for å utøve vold reduseres betraktelig ved bruk av AAS, slik at det blir fortere trøbbel og styggere episoder med AAS enn uten.

Dette er vel det som politiet på vestlandet oppga som grunn for at de ville følge nøyere med på miljøene i Florø? og dermed kunne rulle opp stoff og dopingligaen der?
Some people wear Superman pajamas. Superman wears Chuck Norris pajamas.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Dopingforbud
« #219 : 20. januar 2009, 11:14 »
Jeg vil vel tro at terskelen for å utøve vold reduseres betraktelig ved bruk av AAS, slik at det blir fortere trøbbel og styggere episoder med AAS enn uten.


Poenget her er at det ikke hjelper å tro, synse eller anta. Fakta er fint, og det som finnes så langt viser at du med overveiende sannsynlighet tar feil.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Dopingforbud
« #220 : 20. januar 2009, 11:24 »
Folk vet jo hva de ser og opplever... man behøver ikke en forsknings studie for det. Man skal vel heller ikke latteligjøre enkeltindividets observasjoner og tanker omkring det.

Poenget her er at det ikke hjelper å tro, synse eller anta. Fakta er fint, og det som finnes så langt viser at du med overveiende sannsynlighet tar feil.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Dopingforbud
« #221 : 20. januar 2009, 11:25 »
Det er ikke lov av en sjenkebedrift å selge så mye om gangen.

Jeg har heller ikke nevnt ulovlig skjenking.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Dopingforbud
« #222 : 20. januar 2009, 11:31 »
Folk vet jo hva de ser og opplever... man behøver ikke en forsknings studie for det. Man skal vel heller ikke latteligjøre enkeltindividets observasjoner og tanker omkring det.


Mener du dette seriøst? Du kan se om en person som havner i slosskamp til stadighet er "påvirket" av at noe merkelig forhold til apotek?

Dette er ingen latterliggjøring av individets tanker, men snarere en liten påminnelse om at å skue hunden på hårene ikke nødvendigvis er det smarteste man alltid kan gjøre. Hva man tror og mener behøver ikke ha noe hold i en reell sannhet, særlig ikke når vitnene som regel ikke er ved sine fulle fem heller. Det som finnes av forsking avviser sammenhengen, og det er i grunn der saken ligger inntil ny forskning kommer frem til noe annet.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget stigvj

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 962
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 962

  • Some play hard to get, I play hard to want........
Sv: Dopingforbud
« #223 : 20. januar 2009, 12:26 »
Poenget her er at det ikke hjelper å tro, synse eller anta. Fakta er fint, og det som finnes så langt viser at du med overveiende sannsynlighet tar feil.

http://www.kunnskapssenteret.no/Publikasjoner/1170.cms

Ut fra denne arbeidet til denne arbeidsgruppen så sies det at: "det ikke kan påvises noen sammenhenger mellom, små og moderate doser med AAS, og vold".

Men det sies også: "Det er ikke gjort forsøk med bruk av flere ulike anabole steroider samtidig, og heller ikke med gjentatte, langvarige kurer. De dosene man har benyttet eksperimentelt, er heller ikke i nærheten av de høyeste som rapporteres benyttet i dopingsammenheng. Man har derfor ikke eksperimentelt basert kunnskap om hvilke effekter slike doser har.

Den samlede informasjon fra de kontrollerte kliniske forsøkene der det er benyttet de høyeste dosene, gir indikasjon om at bruk av anabole steroider i store doser hos noen, kanskje spesielt disponerte individer, kan utløse psykiske tilstander som er betegnet som mani/hypomani, dvs. tilstander som også kan innebære økt aggressivitet."

Jeg vil nok dermed si at det er en viss risiko for at bruk av AAS, kan føre til økt vold.
Some people wear Superman pajamas. Superman wears Chuck Norris pajamas.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Dopingforbud
« #224 : 20. januar 2009, 12:29 »
Til VarThor:

Ja alkohol er en MEDVIRKENDE årsak til Vold men aldri årsaken. Det er mennesket som bruker rusmiddelet som er årsaken og det ansvaret skal man ikke ta fra enkeltindividet.

Her er jeg enig. En årsakssammenheng mellom alkohol og vold. Min hypotese er derfor om de samme menneskene generelt sett hadde begått de samme voldshandlingene uten alkohol. Jeg tror ikke det. Dog kan jeg tro at de menneskene som benytter seg av AAS, og samtidig er voldelige, hadde vært det uten AAS som stimuli. MEn i basis enig - mennesket er ansvarlig for egen handling.

Sitat
Regulering av alkohol virker preventivt og det er bevist. Man opplever også nedgang i bråk når skjenkesteder ikke får skjenke så sent. Dette viser bare at reguleringer nytter for mange.  Man kan jo selvfølgelig snakke om det er kultur forskjeller på engelskmenn, nordmenn og franskmenn men det er ikke poenget, når deg gjelder AAS, Vekst osv, det er en annen debatt.

Jeg mener at den reguleringen som foregår ved tidlig skjenkestopp og høye avgifter, forer kun til tidligere vorspiel, hvor ungdom prøver å bli så beruset som overhodet mulig, slak at de ikke "taper" pengene på byen. Dette er dog min personlig mening og blir irrelevant i denne sammenheng - slik dine mange påstander i siste post.


Sitat
Nå viser det seg at lovendringer å påbud er den mest effektive måten å få folk til å endre vaner. Godt eksempel er røyking.


Røyk er ikke ulovlig. Det er derimot gjort en hel del holdningskampanjer som virker prevantivt. Det har jeg mye mer tro på enn straff ved bruk.

Sitat
Når deg gjelder fremmedgjøring så er det fint, man er lykkelig uvitende.....

Det kommer an på øye som ser. Noen vil vite mer, andre ønsker å leve lykkelig utvitende. Jeg syntes ikke man skal hindre mennesker mulighetene til å velge dette selv.

Sitat
Smuglig er ulovlig og dermed kriminelt derfor et ikke tema.

Økt smugling blir et resultat av mindre tilbud. Kilde: Svenskegrensa.

Sitat
Hvis du mener det er empirisk bevist at forbud gjør at folk har tilegner seg et handlemønster hyppigere enn om det ikke er ulovlig, så må du lese om igjen og hente frem bedre forskning for det er FEIL.

Vel det kan ihvertfall diskuteres. Gang på gang kommer dette sprøsmålet opp, og gang på gang blir dette avslått da folk som har mer greie på dette enn deg og meg, konkluderer med min påstand. Sist nevnt;  kripos i denne tråden.

Sitat
Hele tråden er jo preget av en liten minoritet (les irrelevant sammensetning) av mennesker som mener dop er greit og faktisk riktig å bruke i nesten alle doser til alle grupper.

Her bunner du ut i samme svada som matcher Storberget på en ellers tåpelig dag. Det eksisterer ikke konsensus mellom det vi som snakker mot ulovliggjøring av bruk av AAS har nevnt, og din lettere enkle påstand. Vi som er for lengre skjenketid på byen, er selvsagt for alkohol i store mengder. Vi som er mot ulovliggjøring av legemidler, diskuterer dette selvsagt ikke prinsipielt, vi ønsker mest mulig vekst i samfunnet. Du makter ikke å diskutere saken prinsipielt, da du opplever saken som personlig. Det er saker som dette at mennesker med meninger ikke ønsker å stå frem, ettersom dine enkle tanker om at forsvar av mindre regulering, selvsagt er synonymt med at vi vil at hvermansen skal velge å bruke så mye vekst som overhodet mulig. Lavmål. Smiley



Jeg er enig i mange av dine argumenter, og du bringer opp mange tankekors. Synd at du tyr til enkle ressoneringer som i din siste påstand. Kan vi klare å holde debatten uten dette?


The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!