Skrevet av Emne: Dopingforbud  (Lest 45080 ganger)

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Dopingforbud
« #225 : 20. januar 2009, 12:33 »
http://www.kunnskapssenteret.no/Publikasjoner/1170.cms

Ut fra denne arbeidet til denne arbeidsgruppen så sies det at: "det ikke kan påvises noen sammenhenger mellom, små og moderate doser med AAS, og vold".

Men det sies også: "Det er ikke gjort forsøk med bruk av flere ulike anabole steroider samtidig, og heller ikke med gjentatte, langvarige kurer. De dosene man har benyttet eksperimentelt, er heller ikke i nærheten av de høyeste som rapporteres benyttet i dopingsammenheng. Man har derfor ikke eksperimentelt basert kunnskap om hvilke effekter slike doser har.

Den samlede informasjon fra de kontrollerte kliniske forsøkene der det er benyttet de høyeste dosene, gir indikasjon om at bruk av anabole steroider i store doser hos noen, kanskje spesielt disponerte individer, kan utløse psykiske tilstander som er betegnet som mani/hypomani, dvs. tilstander som også kan innebære økt aggressivitet."

Jeg vil nok dermed si at det er en viss risiko for at bruk av AAS, kan føre til økt vold.

Så da kan man også påstå at i mindre og moderate doser er man så og si uten risiko for voldshandlinger og økt agressivitet?
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Dopingforbud
« #226 : 20. januar 2009, 12:39 »
http://www.kunnskapssenteret.no/Publikasjoner/1170.cms

Ut fra denne arbeidet til denne arbeidsgruppen så sies det at: "det ikke kan påvises noen sammenhenger mellom, små og moderate doser med AAS, og vold".

Men det sies også: "Det er ikke gjort forsøk med bruk av flere ulike anabole steroider samtidig, og heller ikke med gjentatte, langvarige kurer. De dosene man har benyttet eksperimentelt, er heller ikke i nærheten av de høyeste som rapporteres benyttet i dopingsammenheng. Man har derfor ikke eksperimentelt basert kunnskap om hvilke effekter slike doser har.

Den samlede informasjon fra de kontrollerte kliniske forsøkene der det er benyttet de høyeste dosene, gir indikasjon om at bruk av anabole steroider i store doser hos noen, kanskje spesielt disponerte individer, kan utløse psykiske tilstander som er betegnet som mani/hypomani, dvs. tilstander som også kan innebære økt aggressivitet."

Jeg vil nok dermed si at det er en viss risiko for at bruk av AAS, kan føre til økt vold.

Du kan ikke si at det er en viss risiko når du selv siterer : "gir indikasjon om at bruk av anabole steroider i store doser hos noen, kanskje spesielt disponerte individer".

Dette er ikke et rellt besluttnigsgrunnlag.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget omis_

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 234

Sv: Dopingforbud
« #227 : 20. januar 2009, 13:04 »
Nå kan det vel diskuteres hvor tøffe de egentlig er da.. Wink

Utlogget osito

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 76
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 76

Sv: Dopingforbud
« #228 : 20. januar 2009, 13:35 »
Kan ikke tenke meg at den vanlige mannen i gata, sier til seg selv at nå er det godt for langt. Staten vil ha forbud mot bruk av doping!!
Er vel ikke unaturlig at de som er imot et slikt forbud er personer som har noe å tape på en slik endring, dvs. bruker og selgere. (her på forumet er det muligens også noen kvervulanter)
Tror vi kan være enige om. At ikke narkomane, skal styre Norsk narkotikalovgivning. Tror dopbrukere må finne seg i at "samfunnet" definerer spillereglene..

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Dopingforbud
« #229 : 20. januar 2009, 13:46 »
Kan ikke tenke meg at den vanlige mannen i gata, sier til seg selv at nå er det godt for langt. Staten vil ha forbud mot bruk av doping!!
Er vel ikke unaturlig at de som er imot et slikt forbud er personer som har noe å tape på en slik endring, dvs. bruker og selgere. (her på forumet er det muligens også noen kvervulanter)
Tror vi kan være enige om. At ikke narkomane, skal styre Norsk narkotikalovgivning. Tror dopbrukere må finne seg i at "samfunnet" definerer spillereglene..

Så i ditt øyemed er man enten bruker, selger eller kvervulant (?), dersom man diskuterer saken prinsipielt, og ønsker mindre reguleringer på handlefrihet?

Si meg, jeg ønsker meg mulighet til å se på proffboksing i Norge - er jeg for vold?

Jeg ønsker meg også generelt lavere skatter på det meste i Norge - er jeg "kvervulant" \ bruker, selger av røyk, paracet, snus etc. og?
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Dopingforbud
« #230 : 20. januar 2009, 13:49 »
Kan ikke tenke meg at den vanlige mannen i gata, sier til seg selv at nå er det godt for langt. Staten vil ha forbud mot bruk av doping!!
Er vel ikke unaturlig at de som er imot et slikt forbud er personer som har noe å tape på en slik endring, dvs. bruker og selgere. (her på forumet er det muligens også noen kvervulanter)
Tror vi kan være enige om. At ikke narkomane, skal styre Norsk narkotikalovgivning. Tror dopbrukere må finne seg i at "samfunnet" definerer spillereglene..
Hvis "samfunnet" i ditt tilfelle vil si at politikere med null innsikt og kunnskap definere spillereglene så ser jeg absolutt ikke hvordan vi kan være enige. Dumme politikere har lagd nok av teite lover og regler som det er.

Dessuten handler dette om hele prinsippet i seg selv, ikke nødvendigvis bare retten til å bruke AAS, staten har egentlig ikke noe med AAS å gjøre iom det er et produkt for hobbysysssel, og ikke noe samfunnsfarlig.

Man blir da ikke voldelig av AAS heller, at noen utøver vold på AAS kan jo ha helt forskjellige sammenhenger. Fordi en person på AAS denger noen, trenger det ikke være fordi han er på AAS, det kan også være fordi denne personen er utilregnelig fra før av og han hadde denga folk uansett. Hvis man da sier at AAS burde bli ulovlig pga misbruk av voldelige personer, så kan man jo forby alt som finnes omtrent som de samme folka vil bruke som våpen.

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Dopingforbud
« #231 : 20. januar 2009, 13:53 »
Kan ikke tenke meg at den vanlige mannen i gata, sier til seg selv at nå er det godt for langt. Staten vil ha forbud mot bruk av doping!!
Er vel ikke unaturlig at de som er imot et slikt forbud er personer som har noe å tape på en slik endring, dvs. bruker og selgere. (her på forumet er det muligens også noen kvervulanter)
Tror vi kan være enige om. At ikke narkomane, skal styre Norsk narkotikalovgivning. Tror dopbrukere må finne seg i at "samfunnet" definerer spillereglene..

Ah, så flink du er til å sette folk i bås. For å være imot en slik lovendring så er man enten a) brukere b) selgere eller c) kverulanter. Kjekt med skylapper Wink Er jeg å anse som en kverulant fordi jeg er prinsipielt imot en lovendring hvis grunnlag er så tynt og synsende? Det finnes ingen studier som viser en sammenheng mellom bruk av AAS og aggresjon. Opplever man bivirkninger ved bruk (som f.eks. lever- og nyresykdommer, gynekomasti, kviser osv.) så går det utover en selv. Det samme kan man ikke si om f.eks. sigaretter, da passiv røyking er bevist å være skadelig. Så hvorfor skal man forby AAS og ikke nikotinsigaretter? Helsevesenet bruker _enorme_ ressurser på å behandle pasienter fordi de har sugd i seg nikotin. Politiet og rettsvesenet bruker enorme ressurser på å ordne opp når folk drikker seg overstadig beruset og finner på faenskap.

Grunnlaget for å gjøre det straffbart å bruke AAS er altfor tynt.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Dopingforbud
« #232 : 20. januar 2009, 14:02 »
Ah, så flink du er til å sette folk i bås. For å være imot en slik lovendring så er man enten a) brukere b) selgere eller c) kverulanter. Kjekt med skylapper Wink Er jeg å anse som en kverulant fordi jeg er prinsipielt imot en lovendring hvis grunnlag er så tynt og synsende? Det finnes ingen studier som viser en sammenheng mellom bruk av AAS og aggresjon. Opplever man bivirkninger ved bruk (som f.eks. lever- og nyresykdommer, gynekomasti, kviser osv.) så går det utover en selv. Det samme kan man ikke si om f.eks. sigaretter, da passiv røyking er bevist å være skadelig. Så hvorfor skal man forby AAS og ikke nikotinsigaretter? Helsevesenet bruker _enorme_ ressurser på å behandle pasienter fordi de har sugd i seg nikotin. Politiet og rettsvesenet bruker enorme ressurser på å ordne opp når folk drikker seg overstadig beruset og finner på faenskap.

Å gjøre det straffbart å bruke AAS er altfor tynt.
Honnør! Kloke ord!
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Dopingforbud
« #233 : 20. januar 2009, 17:31 »
Det hadde vært litt morsomt om AAS ble lovlig å omsette, for eksempel etter samme regler som alkohol. Du må være over 20 år, ha gyldig legitimasjon, og hvis du er synlig påvirket så får du ikke kjøpe.

"Øh, du ser litt stor ut i nakken i dag, eg tro'kje eg kan selge deg nåkke"

 rofl rofl rofl rofl
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Dopingforbud
« #234 : 20. januar 2009, 19:54 »
Heldigvis er det forskjell på politikerne som roper av full hals "forbud forbud forbud" så snart det dukker opp et par saker i media som setter doping i et negativt lys, og byråkratene i justisdepartementet og statsadvokatembetene som har utredet spørsmålet om kriminalisering av dopingmidler hele tre ganger på 15 år. Konklusjonen er enstemmig, et forbud mot bruk av dopingmidler er ikke ønskelig! Heldigvis er det sjelden de populistiske politikerne går i mot departementenes anbefalinger så noe forbud er det tvilsomt at dukker opp med det aller første...

De som ønsker å lese seg opp på argumentasjonen som ligger til grunn for spørsmålet kan følge linken som Raymond posta, se over.

Så til alle som ønsker å straffe alle tyrenakkene for at de ser ut som de gjør og påfører seg selv og ingen andre skade: ro ned straffebegjæret, ta en øl og slapp av...
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Dopingforbud
« #235 : 20. januar 2009, 20:39 »
Jeg tror politikerne ofte slenger seg på saker og tror de kan vinne tillitt hos en hel mengde folk med å rope for forbud på hva det enn skulle være som er populært tema for tiden. Men når de gikk for å kriminalisere så mange ganger, og svarene ble nei, da er det snakk om et ekspertpanel som utreder saken, ikke en politikers mening.

Det blir som nesten hvert år tar marijuana aktivister å foreslår legalisering, hver gang slår ekspert panelet fast at det burde bli legalisert, deretter tar politikerne å sier nei. Så makten helt til slutt ligger jo hos politikerne.

Men det kan jo være at når politikerne får det slengt i hodet at det ikke burde bli noe forbud iom det har null hensikt, så slapper de litt av og gir faen i å endre reglene siden det må gjennom noen instanser og er litt stress. Helt til neste spirrevipp kommer med akkurat samme ide sånn ca hver 5 år?

Utlogget Roy Holte

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 348
  • Honnør: 406
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 348

  • I`ll see you when Ragnarok begins.....
Sv: Dopingforbud
« #236 : 21. januar 2009, 00:24 »
Til VarThor:

Ja alkohol er en MEDVIRKENDE årsak til Vold men aldri årsaken. Det er mennesket som bruker rusmiddelet som er årsaken og det ansvaret skal man ikke ta fra enkeltindividet.

Regulering av alkohol virker preventivt og det er bevist. Man opplever også nedgang i bråk når skjenkesteder ikke får skjenke så sent. Dette viser bare at reguleringer nytter for mange.  Man kan jo selvfølgelig snakke om det er kultur forskjeller på engelskmenn, nordmenn og franskmenn men det er ikke poenget, når deg gjelder AAS, Vekst osv, det er en annen debatt.

Nå viser det seg at lovendringer å påbud er den mest effektive måten å få folk til å endre vaner. Godt eksempel er røyking.

Når deg gjelder fremmedgjøring så er det fint, man er lykkelig uvitende.....

Smuglig er ulovlig og dermed kriminelt derfor et ikke tema.

Hvis du mener det er empirisk bevist at forbud gjør at folk har tilegner seg et handlemønster hyppigere enn om det ikke er ulovlig, så må du lese om igjen og hente frem bedre forskning for det er FEIL.

Hele tråden er jo preget av en liten minoritet (les irrelevant sammensetning) av mennesker som mener dop er greit og faktisk riktig å bruke i nesten alle doser til alle grupper.

Til Strongman(?) Roy Holte

Vi kan godt doble eller tidoble politikorpset og kontrollmyndigheter så Norge ikke blir et fristed for lettjente narkopenger, ulovlig flyktninger, useriøse bedrifter, profesjonelle tiggere, proffe smuglerbander og ransbander osv. Jeg betaler gjerne mer skatt til slikt.




Til Strongman(?) Roy Holte

Vi kan godt doble eller tidoble politikorpset og kontrollmyndigheter så Norge ikke blir et fristed for lettjente narkopenger, ulovlig flyktninger, useriøse bedrifter, profesjonelle tiggere, proffe smuglerbander og ransbander osv. Jeg betaler gjerne mer skatt til slikt.

ELLER STEM FRP;)
Ad: strongman så er vel det ett ex-nå....hvis du hentyder til show"idretten" strongman....en sterkmann(strongman) er jeg vel ennå;)   flere betydninger av samme ord..

Når det gjelder AS så har jeg det synspunktet at det er skadelig for utøveren og for de irundt han/henne og også i noen tilfeller en større krets som blir berørt når dette MISBRUKES.
Så kan man diskuteres hva misbruk er, men det er vel en legedefinisjon vil jeg tro..

..men jeg tror det er fånyttes med mere forbud selv om ett bruk-forbud vil kunne få bort endel unge som er potensielle brukere....og selvskadene de vil pådra seg ved MISBRUK.
Det er forskjell på bruk og misbruk..på samme måte som med andre legemidler.
Min mening er at ett bruk-forbud er bra, men det hindrer ikke de som vil få tak det får tak i det og de som bruker idag, sannsynligvis ikke kommer til å endre dette før de ser mann med ljåen i døra om så da...Wink men som sagt kan hindre unge brukere ved å skremme de litt...Wink
Jeg er iallefall lite interissert i at mine barn starter med AS....eller starter å røyke for den del;)

Men jeg er også for at folk må få gjøre hva de vil på en annen side uten å måtte sjekkes i øst og vest av staten..vi har nok sovjetstat som det er....






3xNSM 2000-2001-2002
2xIPF World Champion Benchpress
IPF European Champion Benchpress
IPF Nordic Benchpress Overall Champion
5x Norweigian Benchpress Champion

EX-IPF World Benchpress record holder-125kg Powerlift with 326kg
EX-IPF World Bencpress record holder-125kg-singellift with 327kg

EX-Strongman
EX-Powerlifter
EX-Benchpresser

www.strongmanroyholte-webshop.no
www.strongmanroyholte.no


Give them nothing...but take from them everything!

I`ll be back........I`ll raise again!and again...and again...my spirit they never get!

May GOD have mercy upon my enemies
......because I won`t!

Utlogget Hellin08

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 90

Sv: Dopingforbud
« #237 : 21. januar 2009, 15:25 »
Dere gjentar stadig, eller påstår at AAS ikke har noen forbindelse med aggresjon, men er det gjort nok forskning i det hele tatt på det da? Kan ikke testosteron påvirke/medvirke til mer aggresjon? For tror folk flest forbinder testosteron med aggresjon
Power - squat  - rått

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Dopingforbud
« #238 : 21. januar 2009, 15:48 »
Dere gjentar stadig, eller påstår at AAS ikke har noen forbindelse med aggresjon, men er det gjort nok forskning i det hele tatt på det da? Kan ikke testosteron påvirke/medvirke til mer aggresjon? For tror folk flest forbinder testosteron med aggresjon

Yep. Og folk flest forbinder egg med skummelt kolestrol, frokost som superviktig, og mange måltider som forbrenningsøkende.

Man antar ikke en statistisk kovarians på antakelser.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Hellin08

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 90

Sv: Dopingforbud
« #239 : 21. januar 2009, 16:34 »
kan du henvise til noen kilder angående testosteron og aggresjon ?
Power - squat  - rått

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!