Skrevet av Emne: BodyB's Trening - Vurderer nytt opplegg  (Lest 36457 ganger)

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
BodyB's Trening - Vurderer nytt opplegg
« : 18. januar 2009, 20:01 »
Kjørt dette programmet i 2 uker og sliter mye mindre med utmattelse, failure på sett og HÅPER det skal gi bra fremgang. Har som håp å få ENDA større armer, større brystkasse, rent generelt bli større samtidig som jeg ønsker å gå ned i fettprosent (ikke mye). Tilstand nå er BULK. Men ganske mye mer markert enn vanlig bulk.

Tidligere trent 6 månder 5 dager i uken, alle basismuskelgrupper i hele kroppen, med nye øvelser hver uke. Mislykket - Utviklet seg til utmattelsestrening.

Før det 1 år med 3 dager i uken på varierte muskelgrupper + kardio.



Treningsprogrammet per idag er som følger etter 2 uker med hard oppfølgning og tilpassning - Denne gangen er det 100% seriøst da kosthold følges 100% og ingen treninger skippes til fordel for annet.

Mandag + Torsdag

Triceps
Oppvarming av triceps til benk + skuldertrening; Skulderpress
Triceps Pushdown med bøyd stang for større treningsområde (?)
Benkpress; Bryst + Triceps
Bryst
Benkpress; Tar også triceps
Peck deck flyes: Maskin
Skulder
Skulderpress; Tar også triceps
MER?
Lår/legg
Lårpress
Sykkling som 15 minutt oppvarming.


Tirsdag + Fredag

Biceps:
Romaskin; Oppvarming biceps + karb
Scottcurl med skråbenk: Direkte stimulans Biceps
Nedtrekk med handtak mot bryst biceps+øvre del av rygg
Rygg
Nedtrekk med handtak Litt stimulans øvre del av rygg
Omvendt Peck Deck flyes med bøyler mot triceps; Øvre del av rygg
Rygghev: nedre del av rygg (korsrygg)
Mage
Sit-ups

Når bør jeg begynne og variere øvelser? Føler det ligger stor variasjon i programmet siden det er dedikerte muskelgrupper til hver treningsdag, men hvor viktig er variasjon i ett slikt program? Og hvor ofte burde jeg bytte ut øvelser?


20 min Karb på sykkel/oppoverbakke kjapp gang på tredemølle Tirsdag, Onsdag og Fredag. (Fettforbrenning)

Kostholdet består av følgende;
Frokost, 1 del av lunsj.
Lunsj (Hjemmelaget, grovt, egg / Pålegg)
Mat etter jobb (Egg)
Middag før trening (Kyllingfilet, Biff, Kyllinglår, kjøtt, fiskekaker - Variasjon) 1 stort stykke hvis kjøtt / kylling. 2 lår ved kyllinglår. For å bli mett, masse ris, 1 boil in bag pose, ved behov for variasjon, litt ketchup eller peppersaus på risen.
Rett etter treningøkt: 1 banan.
Etter trening, 1 biff, kyllingfilet utifra hva jeg har laget til middag før trening, (Rester) med ris.
Kveldsmat: Frukt, epple.


Hva synes dere? Tips til flere øvelser? Tips til annet kosthold, eventuelt oppbygging av kosthold? Drikker annenhver helg cirka, 2-3 øl og unngår å spise annet enn lette produkter på byen. Brus hver Lørdag og Søndag når jeg ikke drikker for kos.

Håper på feedback, og tips til endringer i treningsprogram samt varasjon!

Takk!

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

istedenfor 15min sykkling på mølla før beintreninga, ville jeg heller gjort det sånn: en eller annen form for egenmasasje for å løsne opp muskelknuter feks, deretter tøye litt forsiktig i 30sek hold så muskelfibrene blir strukket ut så de presterer bedre,,derretter tatt 2-3 løps drag på 20-30 m....så tar du 5-7reps  30-40% av arbeidsvekt, 3-5rep av 50-60% av arbeidsvekt, så 1 rep av 90% av arbeidsvekt, så begynner du å trene beina som du skal...så vil kroppen elske deg!

15 min oppvarming på sykkel gjør deg vel trøtt i bena etterpå? akkuratt som å kjøre 15-20 repitisjoner før du skal trene en muskel gjør jo at du kjører ut glykogenet i musklene før du begynner nesten.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

rett etter treningsøkta ville jeg tatt mer enn en banan, heller: en gainer, 1-2banan+3-5dl juice, riskaker,,,like mye karbohydrat som du veier i gram etter trening....veier du 80kg, tar du 80g karbo ca. protein halvparten,,men proteinsyntesen er mest opptagelig etter 20-30 min etter trening. karbo først, 20-30 proteinshake,,,1time etterpå: mat.

Til kvelds er det kanskje lurt med noe protein istedenfor bare karbo?

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
istedenfor 15min sykkling på mølla før beintreninga, ville jeg heller gjort det sånn: en eller annen form for egenmasasje for å løsne opp muskelknuter feks, deretter tøye litt forsiktig i 30sek hold så muskelfibrene blir strukket ut så de presterer bedre,,derretter tatt 2-3 løps drag på 20-30 m....så tar du 5-7reps  30-40% av arbeidsvekt, 3-5rep av 50-60% av arbeidsvekt, så 1 rep av 90% av arbeidsvekt, så begynner du å trene beina som du skal...så vil kroppen elske deg!

15 min oppvarming på sykkel gjør deg vel trøtt i bena etterpå? akkuratt som å kjøre 15-20 repitisjoner før du skal trene en muskel gjør jo at du kjører ut glykogenet i musklene før du begynner nesten.

Vanvittig avansert oppvarming av ben! Men høres genialt ut! Skal absolutt prøve dette! Takk for forslag og tips angående kosthold også! Har lenge vurdert shake men grunnet ønsket nedgang i fettprosent samtidig som fremgang i muskelvekst skal jeg prøve å innta proteinene ved inntak av kjøtt, kylling, egg osv. Vill dette være umulig?



Angående oppvarming, kjører jeg før hver øvelse litt lett 8 repp på relativt lette vekter, før jeg kjører igang ett økende sett med 2 oppkjøringssett, og 3 hovedsett på det jeg tar til vanlig 10 repp, f.eks 30 kilo bicepscurl med Z stang i scottcurl, 2 sett med 20 kilo først, så 3 sett med 30 kilo. Noe kritikk til denne metoden?

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

du for gjøre det som fungerer best for deg, men jeg ville tatt det sånn:  5-8rep på 10kg, 3-5rep på 20kg, 1 rep på 25kg,  så 30kg*10*3sett i scottcurl. 

Å selvfølgelig er det fullt mulig å oppnå proteinntaket på kylling, egg, biff osv....er faktiskt mye bedre å spise vanlig mat enn proteinpulver:) så det bør du gjøre ja;)

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

ja vil også si at den oppvarmingen jeg skrev er det lurt å ta på alle muskelgrupper(at du tar egenmassasje på alle musklene du skal trene, så tøye dem litt i ca 30sekunders hold)
Jeg har fått vite dette av Eirik sandvik, så jeg skal ikke ha æren for dette egentlig. du kan lese om dette vist du søker på oppvarming på iform.no

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Takk igjen for fine svar Hanzyman!

Denne oppvarmingsteknikken hørtes genial og i det hele veldig logisk! Det er kanskje lurt å starte oppvarmingen med lite belastning? Akkurat slik når du varmer opp i benk med bare stanga?

Takk for fine innspill! Noen kommentarer til alkoholen i helgene? Er det for store mengder? Man vill jo ikke vie hele livet sitt til treningen heller Smiley

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Takk igjen for fine svar Hanzyman!

Denne oppvarmingsteknikken hørtes genial og i det hele veldig logisk! Det er kanskje lurt å starte oppvarmingen med lite belastning? Akkurat slik når du varmer opp i benk med bare stanga?

Takk for fine innspill! Noen kommentarer til alkoholen i helgene? Er det for store mengder? Man vill jo ikke vie hele livet sitt til treningen heller Smiley

Hvorfor drikke? Er d noe du liksom mangler i livet eller har en lengsel etter noe som ikke tar slutt?
Da ville jeg viet livet mitt til Jesus.(ikke for å være sånn superkristelig som mange sier;)

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Haha Hanzy! Er overhodet ikke slik, er bare at jeg liker å ta ett par øl, da det er godt en lørdagskveld før man drar ut og flexer på byen Smiley 3-4 halvlitere burde da ikke være så veldig skadelig?

Forøvrig, mangler jeg noe på noen muskelgrupper i programmet mitt? Burde det vært mere på skulder f.eks?

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Haha Hanzy! Er overhodet ikke slik, er bare at jeg liker å ta ett par øl, da det er godt en lørdagskveld før man drar ut og flexer på byen Smiley 3-4 halvlitere burde da ikke være så veldig skadelig?

Forøvrig, mangler jeg noe på noen muskelgrupper i programmet mitt? Burde det vært mere på skulder f.eks?


Neida, gå å flex du.(uansett bra å ta imot Jesus;) 
Jeg ville ikke tatt noe mer på skulder hadde jeg vært deg siden benk tar også en del på framside-skulder, og nedtrekken tar på bakside av skulder. å Når du har en skulderøvelse utenom så skal det være mer enn nok tenker jeg.
Når du har baseøvelser som nedtrekk/chins å benkpress trenger du egentlig ikke en egen øvelse for triceps og biceps siden de tar mye på armene de øvelsene.
Etter en forskning så økte musklene ikke mer selv om en hadde noen isolasjonsøvelser, enn å ha en baseøvelse.
Feks. Du øker like mye i biceps ved å ta feks chins/eller nedtrekk, som og ta chins/eller nedtrekk+scottcurl.
Men vist du synes scottcurl å triceps pushdown er bra i tillegg til benk å nedtrekk for din kropp kan du bare ta det i tillegg også.  Men er du nybegynner anbefaler jeg ikke det, da ville jeg heller tatt bare baseøvelser som. Benk, Dips, Chins; nedtrekk, arnoldpress, knebøy, beinpress, markløft.

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri

Neida, gå å flex du.(uansett bra å ta imot Jesus;) 
Jeg ville ikke tatt noe mer på skulder hadde jeg vært deg siden benk tar også en del på framside-skulder, og nedtrekken tar på bakside av skulder. å Når du har en skulderøvelse utenom så skal det være mer enn nok tenker jeg.
Når du har baseøvelser som nedtrekk/chins å benkpress trenger du egentlig ikke en egen øvelse for triceps og biceps siden de tar mye på armene de øvelsene.
Etter en forskning så økte musklene ikke mer selv om en hadde noen isolasjonsøvelser, enn å ha en baseøvelse.
Feks. Du øker like mye i biceps ved å ta feks chins/eller nedtrekk, som og ta chins/eller nedtrekk+scottcurl.
Men vist du synes scottcurl å triceps pushdown er bra i tillegg til benk å nedtrekk for din kropp kan du bare ta det i tillegg også.  Men er du nybegynner anbefaler jeg ikke det, da ville jeg heller tatt bare baseøvelser som. Benk, Dips, Chins; nedtrekk, arnoldpress, knebøy, beinpress, markløft.

Høres logisk ut, takk nok en gang for ett utfyllende og informativt svar Smiley

I begynnelsen kjørte jeg kun slike baseøvelser, men følte at det overhodet ikke var nok etterhvert, nå føler jeg det triceps pushdown som varmer varmer opp til benk, og som tar siste biten av triceps etter benk (For å bli sliten nok).

Det samme føler jeg med biceps! Selvom jeg tar nedtrekk med V handtak, så føler jeg virkelig at bicepscurl er hovedøvelsen for biceps da den tar så vanvittig hardt på den ENE muskelen!

Takk igjen, viste ikke at benk tok på fremside av skulder også. Føler at skulderpress er en øvelse som er veldig tungt for ledd som du sier tidligere, bare 10 kilo på hver hand kan bli tungt over 10 repp 3-4 sett. Ser at noen justerer benken så den ikke er så veldig i 90 grader lenger, gjør dette øvelsen lettere? Vill ikke det gjøre at en bruker mere bryst i øvelsen?

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Høres logisk ut, takk nok en gang for ett utfyllende og informativt svar Smiley

I begynnelsen kjørte jeg kun slike baseøvelser, men følte at det overhodet ikke var nok etterhvert, nå føler jeg det triceps pushdown som varmer varmer opp til benk, og som tar siste biten av triceps etter benk (For å bli sliten nok).

Det samme føler jeg med biceps! Selvom jeg tar nedtrekk med V handtak, så føler jeg virkelig at bicepscurl er hovedøvelsen for biceps da den tar så vanvittig hardt på den ENE muskelen!

Takk igjen, viste ikke at benk tok på fremside av skulder også. Føler at skulderpress er en øvelse som er veldig tungt for ledd som du sier tidligere, bare 10 kilo på hver hand kan bli tungt over 10 repp 3-4 sett. Ser at noen justerer benken så den ikke er så veldig i 90 grader lenger, gjør dette øvelsen lettere? Vill ikke det gjøre at en bruker mere bryst i øvelsen?

Er den mindre enn 90 grader, ca 40-60 tar det for det meste på framside skulder og øvre del av bryst ja:)
Enig i at det sliter mye på skuldrene, jeg trente benk 3-4 sett 10 rep før, så 3 sett 10 rep med 25kg manualer på skulderpress å det ødela jeg meg litt på tror jeg. Skuldera er en ganske liten muskel egentlig, så jeg ville ikke trent isolasjonsøvelser for skulder eller noe.

Lurer bare på om du syns det er så lurt å varme opp med pushdown for triceps før benk?
Triceps blir fortere utslitt en brystmusklene ser du, så når du ikke klarer en rep til er det kansje triceps som gir seg lenge før brystet ditt er utmattet. Ville heller hatt triceps pushdown etter benken isåfall.

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Testet det du sier med triceps pushdown igår! Etter benk! Fungerte kjempebra! Fra nå av blir det slik!

Hadde en kjempebra økt i dag på biceps, rygg osv.. Men hvordan er det med kardio etter trening? går det greit å kjøre litt fettforbrenning når jeg er ferdig med alt av styrkeøvelser?

Og når og hvordan burde jeg variere treningen? Med hvor mye mellomrom? Ligger mye variasjon i programmet, så er kanskje bare noen få baseøvelser jeg bør forandre?

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Testet det du sier med triceps pushdown igår! Etter benk! Fungerte kjempebra! Fra nå av blir det slik!

Hadde en kjempebra økt i dag på biceps, rygg osv.. Men hvordan er det med kardio etter trening? går det greit å kjøre litt fettforbrenning når jeg er ferdig med alt av styrkeøvelser?

Og når og hvordan burde jeg variere treningen? Med hvor mye mellomrom? Ligger mye variasjon i programmet, så er kanskje bare noen få baseøvelser jeg bør forandre?

Så bra!  bra det funket;) Går bra med kardio etter styrke ja. Trenger ikke mer enn å varierereps.. feks på mandag tar du 12 rep, på tirsdag 12 rep, onsdag å torsdag 8 rep.
Hadde ikke byttet øvelser før etter 6-10 uker vist det blir et musst at du må bytte øvelser.
Etter 6-10 uker med trening vil jeg anbefale en ukes nedtrapping på vektene eller en hel uke treningsfri med alternativ trening som svømming eller noe. Men du vet sikkert en del også, å kan alltids søke på ting her i forumet eller spørre så skal jeg prøve å svare, selv om jeg ikke er den mest erfarne her akkuratt.

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Så bra!  bra det funket;) Går bra med kardio etter styrke ja. Trenger ikke mer enn å varierereps.. feks på mandag tar du 12 rep, på tirsdag 12 rep, onsdag å torsdag 8 rep.
Hadde ikke byttet øvelser før etter 6-10 uker vist det blir et musst at du må bytte øvelser.
Etter 6-10 uker med trening vil jeg anbefale en ukes nedtrapping på vektene eller en hel uke treningsfri med alternativ trening som svømming eller noe. Men du vet sikkert en del også, å kan alltids søke på ting her i forumet eller spørre så skal jeg prøve å svare, selv om jeg ikke er den mest erfarne her akkuratt.

Tusen Takk Hanzy! (Honnør) Du aner ikke hvor stor hjelp du har vært, skal notere i kalenderen med en gang, 1 uke med annen aktivitet; Uke 10 Smiley Blir squash for fiksert på armene eller vill det fungere?

Fantastisk at jeg ikke trenger å variere øvelsene noe mer enn repps, dette er drømmeoppsettet!
Kanskje direktestimulerende øvelser som bicepscurl i scottcurlbenk burde byttes ut med kabel hver 5 uke eller noe slikt? Altså, 1 uke med kabelcurl istedenfor scottcurl? Vill en slik uke fungere som bra variasjon?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!