Skrevet av Emne: Health & Fitness Concept - Kosthold  (Lest 14476 ganger)

Utlogget oleduck

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #45 : 19. februar 2009, 21:10 »
ja og proteiner å olje, det er nok for å bygge kropp what

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #46 : 19. februar 2009, 21:12 »
ja + karbohydrater i fra frukt/grønt. En banan inneholder noe sånt som 25-30 gram karbs. Hva er du uenig i?

EDIT: Hvor mye frukt tror du at du må spise for å dekke karbohydrat behovet ditt, og hvor stort er egentlig det?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget oleduck

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #47 : 19. februar 2009, 21:15 »
Ok Smiley Da er vel bare og prøve da biggrin

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #48 : 19. februar 2009, 21:17 »
Kanskje jeg har forstått det helt feil nå, men vært måltid skal inneholde protein, fett og karb...Protein henter du ifra pulver, fisk, kylling osv...Fett ifra olje, nøtter...Karb ifra frukt...Istede for å få karben fra sukker, brød osv så skal man få det ifra frukt...

For å oppnå den ønskende kcal mengden vær dag er det bare å øke dosene på alt evt..Spesielt på olje, nøtter..Dær det ligger mest kcal...

Som sakt igjen: det kan hende jeg har missforstått what

Utlogget oleduck

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #49 : 19. februar 2009, 21:29 »
jeg lurer også på det med kcal?HEHE what

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #50 : 19. februar 2009, 21:34 »
 Et gram proteine inneholder offisielt sett 4 kcal per gram (jeg regner det som 3 btw). Karbohydrater 4 og fett 9. Dette er middelverdier altså.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Matthew

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #51 : 19. februar 2009, 21:54 »
Noe av poenget er vel å drite i kcal, spise når man er sulten og komponere måltidene slik som beskrevet, så tar kroppen seg av resten.

Utlogget Tessa

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 325

  • ' Wannabe..
Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #52 : 19. februar 2009, 22:25 »
(må innrømmet at jeg bare har lest første og siste side i denne tråden, så muligens repeterer jeg noe som andre har sagt før meg  what )

Tenkte bare bidra med mine egne tanker rundt påstander og kommentarer i denne artikkelen;

Spis mye frukt og dropp korn, brødvarer og alt av hvete
Med økt/overdreven fruktinntak vil du raskt kunne få problemer med mage-tarm funksjon, ettersom dette for mange virker meget godt som avførende middel. De foreslåtte frukter, og ikke minst juice, er dessuten rik på vann og har relativt høy Gi. Resultatet er lav metthetsfølelse og raske svingninger i blodsukkeret. Med andre ord; stor mulighet for at du spiser mer mat innen kort tid (og dermed gjør vektregulering vanskelig!).
Kornvarer, som feks havre, er rik på jern og andre mineraler, har en høy andel kostfiber (mer enn frukt!!), har mye flerumettet fett og er en sentral kilde til fiberrike karbohydratene (som faktisk har bedre metthetsstimulerende effekt enn fett!). Havre er kjent som naturens eget blodtrykksreduserende og kolesteroldempende ”middel”, det stimulerer unektelig tarmfunksjonen, og oppblåsthet kan dempes ved å bløtlegge kornet før det inntas. Unngår man lyst brød og halvgrove brød, samt industrielt fremstilte frokostblandinger, vil man med andre ord få mye karbohydrater med stor næringstetthet (altså mye vitaminer og mineraler) og mye fiber.
Hysteriet mot hvete den siste tiden, er noe overdreven, og de fleste av oss tåler hvete og gluten meget godt uten negative helseeffekter. Det nevnes at kornvarer virker betennelsesprovoserende, og jeg antar det hentydes til omega-6 sin effekt som eikosanoid (sterkt signalstoff i kroppen). Det er heller ingen ukjent sak at vi i Norge inntar for mye omega-6 i forhold til omega-3. Samtidig vet vi at vi inntar alt for lite fisk (målt i forhold til både det at vi er en fiskerinasjon, og i forhold til kjøttkonsum), og med økt inntak av bla (fet-) fisk, en del nøtter, oljer og tilskudd, kan omega-3 inntaket økes betraktelig. Dermed bedres denne ”betennelses-balansen”.

Spelt baserte lomper trekkes fram som et bedre alternativ til karbohydratkilde, men vil ikke gi bedre næringstetthet i kosten dersom produktet ikke er basert på sammalt spelt (hvilket jeg antar potetlomper ikke er...og da står man igjen med et fiber- og næringsfattig produkt!).

Peanøttsmør trekkes stadig fram som et godt fettalternativ, men det bør da også være på sin plass å nevne at disse bør skaffes på helsekost, for å unngå dagligvarebransjens sukkerfylte og vegetabilsk olje-tilsatte produkter...

Poenget med å innta karbohydrater under trening, er å tilføre energi til å holde ut treningsøkten. Det tar ca 15-20 min for rene karbohydrattilskudd å nå ut til musklaturen etter inntak. Når man da vet at fett reduserer opptakshastigheten fra mage til tarm og videre til blodbane, virker det for meg noe merkelig at fett anbefales som energisubstrat under trening. Men det refereres til studier, så jeg skal ”aldri-si-aldri”... Det strider dog i mot hovedmengden av forskning som er grunnlaget for dagens råd innen idrettsernæring.

Dette ser jo ut til å være nok en variant av lav-karbohydrat dietter, som riktignok gir rask vektreduksjon i starten, men hvor hastigheten deretter avtar. Første vekttap er som regel stort tap av væske fra kroppen etterhvert som glykogenlagrene tappes (lagre av karbohydrater!). Videre er jo rådene egentlig veldig gode; som feks å være seg bevisst hva slags sult/sug man føler, hvor ofte man bør spise og hva slags matvarer som skal være hovedbasen i et kosthold. Jeg stusser bare på at man velger å bruke de minst mettende karbohydratene som også består hvoedsakelig av enkle sukkerarter (frukt altså!) i den lille andelen karbohydrater man faktisk skal tillate seg i løpet av en dag!

Hmmmm... regner jo selvfølgelig med at dette innlegget skaper stor harme og debatt da...


Konkurrerende utøver i Athletic Fitness.

Firmasider: Thema Nutrition og personlige sider: Thereses Net

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #53 : 20. februar 2009, 00:47 »
True story, Matthew ! Folk som er latterlig store (HAI ESPEN) må praktisere litt større mengder i måltidene enn folk som er litt mindre (HI SELF ;|)

Tessa; Du promoterer heilt standard byggerdietter med innlegget ditt, så og si. Ser ikkje poenget i å dra det fram i denne diskusjonen i det heile tatt.
Mange av utøverene til Børge, meg sjølv inkludert, har kjemperesultater med bruk av desse rettningslinjene, ikkje bare rett etter diettstart pga lavere karboinntak, men på sikt.
Det er heller ikkje ein spesielt lavkarbodiett, da eg blandt anna ligger på omlag 30-40g karbo i kvert måltid.

Vurdert å prøve ?

Og naturligvis er det snakk om peanøttsmør uten sukker og transfett. Kverna peanøtter med salt, det er tingen !

Tarmfunksjonen vil tilpasse seg det økte inntaket av frukt ganske kjapt ved å skru opp enzym-mengden. Litt spennende første dagene, men det er på ingen måte eit problem på sikt.



http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget Renox

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #54 : 03. mai 2009, 20:30 »
Okey, har lest igjennom opplegget til Børge. Det lover veldig bra synes jeg. Uansett, når man mer eller mindre kutter ut såkalte "byggekarbohydrater" og erstatter de med frukt, vil ikke byggeprosessen ta lang tid? Vil en ha gode muligheter til å "bygge" med frukt og for eksempel få muskelmasse?. Har veldig lite peiling om emnet, så hadde satt pris på svar.. Smiley

Personlig så har jeg litt ekstra fett på kroppen så et slikt opplegg låter ikke så verst for meg...


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!