Skrevet av Emne: Trene 4X4 uten bruk av pulsklokke, hvilken intensitet?  (Lest 4168 ganger)

Utlogget multi

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Jeg har fortått det som du skal ligge opp mot 95% av maks HF. Det er godt over syreterskelen til de aller aller fleste. Da trenger du de 3 minuttene.

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Så du mener at den eneste måten å trene 4*4 er med tre min pause, og at du må ligge på 95% av hjertefrekvensen?

Hvordan kan folk vite hva som er best for akkurat deg?

Utlogget multi

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Jepp det var det jeg sa... Prøv å les innlegget mitt en gang til du.

De folka som lagde protokollen sier du skal ligge OPP MOT (les mitt forrige innlegg) 95%. Da får du syre (eller 9 av 10). Alle studiene jeg har sett er gjennomført på den måten og de viser god fremgang. Ja kanskje noen vil føle at det fungere bedre med kortere pauser men det må de evt prøve seg fram til. Ikke anbefall noe du ikke aner om fungerer.

Og jeg driter i om veit hva som er best for meg. Det trenger de ikke vite heller.

Viss mener hvordan folk skal vite hva som er best for seg? Så er jo det grunnen til at det gjøres studier. For å se hva som funker best. Studiene viser at 3 minutter pause funker bra. Og du utfordrer det fordi..?

Utlogget Thea80

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 15

For å oppsummere litt:
- 4*4 vs 16: Du kan gjerne holde på i 16 i slengen - det har samme effekt - forutsatt at du klarer å holde intensiteten oppe. Det klarer de færreste, derfor pauser for å kvitte seg med melkesyre. Btw: 5*4 el. 4*5 osv kan seff også kjøres. 4*4 er bare en generell enkel regel som er lett og huske og lett å gjennomføre for alle.

- Varm godt opp, kom gradvis opp i puls og ta et eller to korte drag i intervall-tempo. Varm gjerne opp i 10-25 min, avhengig av hva du trenger og hvilken aktivitet (jeg trenger f.eks. lengre oppvarmning på sykkel enn på løping)

- Intensitetene skal ligge på 85-95%, og du skal jobbe deg opp i mot den i hvert drag. 85-95% er såpass at du ikke kan føre en samtale, du skal være sliten etter siste draget, men skal ikke ha behov for å legge deg ned. Hvis du løper på tredemølle, kan farten være den samme i alle dragene, da vil pulsen øke for hvert drag. Første drag vil du være inne i sona helt mot slutten, andre drag kanskje litt over et minutt på slutten, mens siste drag skal du være inne i sona i minst 3 min.

- 85-95% er over anaerob terskel, dvs. at du vil produsere syre, men det skal ikke være så mye at du ikke klarer å kvitte deg med den i pausa

- "Pausene" med 70% (snakketempo) er for å fjerne syre. 70% innsats fjerner syre raskere enn fullstendig hvile.

- Det er viktig å ikke kjøre for hardt. Klarer du ikke å opprettholde intensiteten på neste intervalløkt (eller neste drag!), har du kjørt for hardt.

- Kjør ned så lenge du føler du trenger, 5-25 min.

For mer info, sjekk eks: http://www.ntnu.no/eksternweb/multimedia/archive/00030/Helgerud_et_al_Aerob_30526a.pdf

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Jepp det var det jeg sa... Prøv å les innlegget mitt en gang til du.

De folka som lagde protokollen sier du skal ligge OPP MOT (les mitt forrige innlegg) 95%. Da får du syre (eller 9 av 10). Alle studiene jeg har sett er gjennomført på den måten og de viser god fremgang. Ja kanskje noen vil føle at det fungere bedre med kortere pauser men det må de evt prøve seg fram til. Ikke anbefall noe du ikke aner om fungerer.

Og jeg driter i om veit hva som er best for meg. Det trenger de ikke vite heller.

Viss mener hvordan folk skal vite hva som er best for seg? Så er jo det grunnen til at det gjøres studier. For å se hva som funker best. Studiene viser at 3 minutter pause funker bra. Og du utfordrer det fordi..?


Evneveikt

Utlogget Suzuki- babe

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 40

For å oppsummere litt:
- 4*4 vs 16: Du kan gjerne holde på i 16 i slengen - det har samme effekt - forutsatt at du klarer å holde intensiteten oppe. Det klarer de færreste, derfor pauser for å kvitte seg med melkesyre. Btw: 5*4 el. 4*5 osv kan seff også kjøres. 4*4 er bare en generell enkel regel som er lett og huske og lett å gjennomføre for alle.

- Varm godt opp, kom gradvis opp i puls og ta et eller to korte drag i intervall-tempo. Varm gjerne opp i 10-25 min, avhengig av hva du trenger og hvilken aktivitet (jeg trenger f.eks. lengre oppvarmning på sykkel enn på løping)

- Intensitetene skal ligge på 85-95%, og du skal jobbe deg opp i mot den i hvert drag. 85-95% er såpass at du ikke kan føre en samtale, du skal være sliten etter siste draget, men skal ikke ha behov for å legge deg ned. Hvis du løper på tredemølle, kan farten være den samme i alle dragene, da vil pulsen øke for hvert drag. Første drag vil du være inne i sona helt mot slutten, andre drag kanskje litt over et minutt på slutten, mens siste drag skal du være inne i sona i minst 3 min.

- 85-95% er over anaerob terskel, dvs. at du vil produsere syre, men det skal ikke være så mye at du ikke klarer å kvitte deg med den i pausa

- "Pausene" med 70% (snakketempo) er for å fjerne syre. 70% innsats fjerner syre raskere enn fullstendig hvile.

- Det er viktig å ikke kjøre for hardt. Klarer du ikke å opprettholde intensiteten på neste intervalløkt (eller neste drag!), har du kjørt for hardt.

- Kjør ned så lenge du føler du trenger, 5-25 min.

For mer info, sjekk eks: http://www.ntnu.no/eksternweb/multimedia/archive/00030/Helgerud_et_al_Aerob_30526a.pdf

Honnør til deg, lærte akkurat det samme da jeg hadde Hoff og Helgerud som forelesere her for et par år siden. Smiley

Hele poenget er at DU skal trene i DITT tempo og etter DINE forutsetninger Smiley Pleier selv å ha pauser på 4 minutter imellom hvert drag, poenget er ikke hva du gjør i pausene men hva du gjør i hvert drag Wink
-Hondababen, 26 år.

Kjører SUZUKI GSXR 750, K6 Smiley

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750


Hele poenget er at DU skal trene i DITT tempo og etter DINE forutsetninger Smiley Pleier selv å ha pauser på 4 minutter imellom hvert drag, poenget er ikke hva du gjør i pausene men hva du gjør i hvert drag Wink

Et overraskende fornuftig svar fra ei jente. Her har gutta litt å lære.
Første honnør fra meg til ei jente er herved et faktum

Utlogget Suzuki- babe

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 40

Et overraskende fornuftig svar fra ei jente. Her har gutta litt å lære.
Første honnør fra meg til ei jente er herved et faktum

Takker og bukker Wink
-Hondababen, 26 år.

Kjører SUZUKI GSXR 750, K6 Smiley

Utlogget multi

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Evneveikt

Flott å se du klarer å være seriøs. Ikke noe mer å komme med nei?

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Flott å se du klarer å være seriøs. Ikke noe mer å komme med nei?

Joda, hør på kvinnfolket, har mer kunnskap;)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!