Skrevet av Emne: Strek på låret.. muskel altså!  (Lest 10225 ganger)

janne

  • Gjest
Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #15 : 04. mars 2004, 12:44 »
Med de øvelsene jeg listet opp her, får du trent det du trenger på beina og mere til. Men husk leggene da. Jeg trener ingen øvelser som går spesifikt på inside/utside lår.....altså sånne "ja og nei" øvelser.

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #16 : 04. mars 2004, 12:55 »
kan knebøy erstattes av noen apparater?

Og en ting til: er det riktig at hvis man ikke trener for å bygge men bare for å stramme opp + få mindre volum så skal man trene mange reps med lav vekt?

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #17 : 04. mars 2004, 12:57 »
Hva mener du forresten med ".....altså sånne "ja og nei" øvelser" ? Smiley


janne

  • Gjest
Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #18 : 05. mars 2004, 09:20 »
hmmm....vet ikke helt om det siste var spøk eller ikke....er ganske så lettlurt av og til skjønner du.....men "here goes".

Ja-øvelse: Et sånt apparat/maskin hvor du sitter og presser beina fra hverandre. Denne trener utsiden av låret.

Nei-øvelse: Er jo selvsagt det motsatte, du presser beina sammen. Denne øvelsen trener innisde lår.

Det er INGEN øvelser som fult ut kan erstatte knebøy. Det vil for alltid være den ultimate benøvelsen. Men utfall er "second best" kan man vel si. Utfall kan utføres både med stang på nakken, eller med manualer. En manual i hver hånd som henger ned langs kroppen, og sett i gang. Grin

Mht å bygge, kontra stramme opp. For å stramme opp så MÅ du av naturlige grunneer bygg også. Det som skjer er at fettet omdannes til muskler, men du ser like stor ut, bare at du er strammere i fisken, og sansynligvis veier litt mer (muskler veier mer enn fett). Jeg har alltid trent for å bygge, noe som er svært vanskelig for oss jenter. Du blir aldri noen Arnold, fordi vi mangler det som skal til for å bygge slike mengder muskler.....nemlig det mannlige kjønshormonet Testosteron. Jenter er så redde for å bli "store" når de begynner med vekter. Hadde det vært slik, hadde jeg nok sett annerledes ut i dag enn jeg gjør, for jeg har trent skikkelig hardt med vekter i MANGE år nå. Så du skal aldeles IKKE være redd for å bli stor, for det blir du IKKE.
Tren 3 sett på hver øvelse, med 8-10 repetisjoner på hvert sett. Du skal trene så tungt at du akkurat klarer den siste repetisjonen, helst med litt hjelp bak deg i øvelser som knebøy og benkpress. Fint om du har en treningspartner, da kan dere press hverandre, og vil få større utbytte av treningen.

Stå på! Wink

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #19 : 05. mars 2004, 12:19 »
Baby Luha - Det du ser på bilde der er overgangen mellom de fremre og bakre lårmusklene, samt muligens noe som heter tractus iliotitibialis - en "streng" som endel muskler i hofte/ lår fester på. som det antydes her vil denne bli mer synelig ved lavere fettprosent og /eller mer muskler. Nå Er damen som du selv har observert veldig tynn og det er jo ikke å anbefale å bli tynnest mulig bare fordi man ønsker å få frem en liten strek på låret. Dessuten står hun i en slik stilling at den streken vil komme tydeligere frem pga spenning av muskulaturen. Selv om fitnessjanne har en slik strek synlig når hun står er det ikke sikkert at denne streken er like synelig på den dama på bilde. I tillegg er det jo en mulighet for at bilde kan være manipulert Wink

Farlig å bli for opphengt i slike idealbilder - er ikke sikkert at du kan bli seendes ut slik som den og den og den likevel. Ja du kan forme kroppen din mye gjennom trening og kosthold, men den blir nødvendigvis ikke slik du har forestillt deg likevel om du tror at du skal få "akkurat sånn som på det bildet der".

Fitnessjanne: En liten korreksjon - vi har ingen tricepsmuskel på låret - verken foran eller bak Wink Triceps betyr trehodet muskel dvs at den har utspring på tre forskjellige steder, men fester på samme sted ( det gjelder også for biceps som betyr tohodet).

Det finnes tricepsmuskel to steder i kroppen - i leggen og i overarmen. To biceps - bakside lår og overarm.

Den muskelen du tenker på som tricepsmuskle i låret er kanskje quadriceps? vel quadri betyr fire så denne muskelen består altså av 4 enkeltmuskler m. rectus femoris, m vastus medialis, m. vastus lateralis, m. vastus intermedius som alle har hver sin utspringssene men går sammen og fester i patellarsenen ( men er altså 4 seperate muskler som fungerer i en gruppe). Med i denne gruppen regnes også m.satorius ( noen steder).
Lårets biceps muskel ( m. biceps femoris) er en muskel som har utspring på noe som heter tuber ischiadicum ( sitteknuten) og linea aspera ( en "linje"  bak på lårbeinet), men er altså EN muskel  som fester på caput  fibulae ( fibula hodet -> fibula den tynneste knokkelen av de to knoklene i leggen - ligger på "utsiden" av de to).

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #20 : 05. mars 2004, 12:34 »
baby lunah - innside lår kan du godt trene i tillegg fordi knebøy og lignende ikke tar direkte på adduktormusklene ( de musklene som ligger på innsiden av låret). å Trene "spesifikt" på abduktormuskler er unødvendig ( å bruke den maskinen altså) hvis du tar knebøy - abduktormusklene er nemlig først og fremst gluteus muskulaturen ( m. gluteus maximus, medius og minimus + iallefall m. piriformis og m. tensor facia latae) og disse musklene brukes når du tar knebøy ( hvis du varierer beinstillingen på knebøy brukes disse musklene litt " forskjellige")

hvis du vil unngå den "store" muskeltilveksten bør du iallefall ligge på 8 - 15 reps - fra 15 reps -> trener du utholdenhet av musklene da skal vektbelastningen ligge på opptil 60% av 1mr.

Fitnessjanne: hvorfor sier alle at fett omdannes til muskler  ved trening. dette er jo egentlig feil - fett omdannes til energi som kroppen bruker FOR å DANNE muskler....egentlig stor forskjell det der. Dessutne - ikke sikkert man blir kvitt så mye fett selv om man trener styrke aldri så mye dersom man ikke trener kardio og spiser riktig også Wink - også noe som viser at dette utsagnet egentlig blir feil hvis en tenker seg litt om.

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #21 : 05. mars 2004, 14:29 »
Takker for gode råd.. ble litt klokere Smiley
Er ikke sikker på om jeg skjønte det siste du sa Mystique.. Skulle jeg,eller skulle jeg ikke trene innside lår? :unsure:
Jeg har to manualer på 4kg hver (eller 5kg, husker ikke helt) er de nok når jeg skal trene knebøy/utfall? Eller blir det litt for lett?

janne

  • Gjest
Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #22 : 05. mars 2004, 14:55 »


Fitnessjanne: En liten korreksjon - vi har ingen tricepsmuskel på låret - verken foran eller bak Wink Triceps betyr trehodet muskel dvs at den har utspring på tre forskjellige steder, men fester på samme sted ( det gjelder også for biceps som betyr tohodet).

Det finnes tricepsmuskel to steder i kroppen - i leggen og i overarmen. To biceps - bakside lår og overarm.

Den muskelen du tenker på som tricepsmuskle i låret er kanskje quadriceps? vel quadri betyr fire så denne muskelen består altså av 4 enkeltmuskler m. rectus femoris, m vastus medialis, m. vastus lateralis, m. vastus intermedius som alle har hver sin utspringssene men går sammen og fester i patellarsenen ( men er altså 4 seperate muskler som fungerer i en gruppe). Med i denne gruppen regnes også m.satorius ( noen steder).
Lårets biceps muskel ( m. biceps femoris) er en muskel som har utspring på noe som heter tuber ischiadicum ( sitteknuten) og linea aspera ( en "linje"  bak på lårbeinet), men er altså EN muskel  som fester på caput  fibulae ( fibula hodet -> fibula den tynneste knokkelen av de to knoklene i leggen - ligger på "utsiden" av de to).

Takk for oppklaringen Wink Må jo bare innrømme at Anatomi nok ikke er min sterkeste side Grin

Og det med at fett omdannes til muskler er jo egentlig bare en måte å forklare det på i korte ordlag "a figure of seak" om du vil, de fleste vet jo at det er proteiner som må til får å bygge muskler (som er det viktigste)......men jeg må si meg uenig i at man ikke blir strammere med trening, om man opprettholder samme matvaner. Problemet er ofte at når man begynner å trene så øker også matlysten, og om man DA fortsetter å spise like usunt, DA kan man også legge på seg fett sammen med musklene.

Takk for korreksjonen, slik at det ble klarere for de som ikke skjønte hva jeg mente. Wink

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #23 : 05. mars 2004, 21:25 »
baby lunah: jeg mente at du skulle trene adduktorene ( altså innside lår der du presser ena sammen), men at det er unødvendig å trene abduktorene ekstra hvis du trener knebøy. Det du kan gjøre er å trene hamstringsmuskulaturen i tillegg  på bakside lår - knebøy tar nemlig ikke så mye på disse musklene ( 3 stk) og hamstringsmuskulaturen er generellt endel svakere enn muskulaturen på fremsiden av låret. Hvorda trener du så det? Du får trent de musklene endel ved utfall ellers kan du trene legg/ lår curl.

Fitnessjanne: hehe bare hyggelig Smiley Hvis du hadde sittet en hel søndag og pugget musklene i hofte/ lår ( ned til kne) og deres bevegelser/ utspring/ feste og nerve innerversjon hadde nok du også visst det.

 Nå har jeg bare ca 275 muskler igjen å lære meg det samme på så kan man vel si at jeg ligger godt an når det gjelder muskeldelen av anatomien...hehe :Smiley Tongue ( vi har ca 600 muskler i kroppen altså 300 på hvar halvdel av kroppen).

Jeg sa ikke at jeg var uenig med at man blir strammere av styrketrening men enda bedre resultater får man jo hvis man legger til litt kardiotrening også - og selvsagt spiser sundt i tillegg.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #24 : 07. mars 2004, 09:23 »
Mystique:

1) "baby lunah: jeg mente at du skulle trene adduktorene ( altså innside lår der du presser ena sammen), men at det er unødvendig å trene abduktorene ekstra hvis du trener knebøy."

For meg blir også dette vanskelig å forstå, ser ut som at du refererer til to ulike muskler, men det du vil frem til er kanskje at dersom hun trener knebøy trenger hun ikke trene med de jenteapparatene?

Sannheten her er ihvertfal at slike apparater kun er kjøpt inn for at ynkelige svake jenter som er formet av de fordommene vi lever under skal få trene styrke og inbille seg at de strammer opp "uten å bygge muskler", noe som i og for seg bare er tull.

Det du sier om å kjøre flere repetisjoner for å ikke bygge så mye muskler men samtidig stramme virker også som et veldig dårlig tips.. det er jo bare en måte å la tida det tar å stramme opp ta dobbelt så lang tid, noe som ikke vel er særlig gunstig?

Jenter/babylunah: Kjør på med tunge basisøvelser og like få repetisjoner som gutta dere(5-10), så kan dere kanskje oppleve et snev av oppstramming på sikt.. jenteapparater og 20-reppere gjør egentlig veldig lite med kroppen deres.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #25 : 07. mars 2004, 13:15 »
Jenter/babylunah: Kjør på med tunge basisøvelser og like få repetisjoner som gutta dere(5-10), så kan dere kanskje oppleve et snev av oppstramming på sikt.. jenteapparater og 20-reppere gjør egentlig veldig lite med kroppen deres.

Dette er vel litt både og. Kommer litt an på hva man vil. Vil man vedlikeholde masse, er 20-rep helt ok, samtidig som man beholder eventuel "strammhet". Men vil man bygge, er jeg enig med deg. Men kommer an på hva man vil. Skal man kjøre 20-reps bør man ha et gode grunnlag å være fornøyd med det man har.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #26 : 07. mars 2004, 16:05 »
Sant det upandcoming, forøvrig gjelder vel det ganske få.. men egentlig var det jeg skrev bare rettet mot det at mysqitue skrev "hvis du vil unngå den store muskeltilveksten".. noe som vel egentlig ikke er noe særlig å bekymre seg for ;P Samt, i så fall kan man jo bare kjøre tungt en stund og så bruke 20-reppere som du sa feks når man er fornøyd.

Poenget mitt, ikke vær redd for å få "for mye muskler", det skal MYE til :]

Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #27 : 07. mars 2004, 18:15 »


Poenget mitt, ikke vær redd for å få "for mye muskler", det skal MYE til :]



Det er jeg absolutt enig i. Men smak og behag, noen er tidligere fornøyd enn andre, og tar det valget.  
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #28 : 08. mars 2004, 10:24 »
UpAndComming: Jeg vil ikke beholde masse, heller ikke bygge, snarere tvert imot.. Jeg vil minske volumet og bli tynnere! Og samtidig få denne streken på låret. (hvis det er mulig)

Sterkestesomfinns

  • Gjest
Re:Strek på låret.. muskel altså!
« #29 : 08. mars 2004, 10:31 »
Tren bøy, lette vekter, 10-12 rep.
Synes rett og slett det er trist å lese at du vil ned til 50 kg.? Kan da umulig være din idealvekt?
Jeg er 162, før jeg begynte med styrkeløft (Og å spise lit vel mye god mat Wink) veide jeg 57 kg. Tror nok det er rundt der du også bør ligge!
Sterkestesomfinns

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!