Skrevet av Emne: Banan etter trening  (Lest 5883 ganger)

Utlogget Joche

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 122

Banan etter trening
« : 28. januar 2009, 20:07 »
Har en kamerat som hevder hardnakka at bananer etter trening ikke hjelper på restitusjonen, ettersom den bruker 2 timer på å bli fordøyd. Derfor skal det visstnok bare være karbs i pulverform som har noen/best effekt etter trening.

Noen som kan gi meg noen saftige argumenter/linker som jeg kan slenge i trynet hans? Smiley

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Banan etter trening
« #1 : 28. januar 2009, 20:09 »
Beefcake her på forumet har postet en del forskning der det hevdes at du ikke trenger raske karbs rett etter trening. Holder lenge med å få i seg karbs gjennom middagen/måltidet(ris, poteter,osv) etter trening.
Smiley

Utlogget Jernmalm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 67

Sv: Banan etter trening
« #2 : 31. januar 2009, 14:32 »
Jeg har et argument du kan bruke. Har hatt 2 år med biologi på videregående, så kan i alle fall noe om dette.

Nå gidder jeg ikke å ta hele regla om metabolismen, men kan fortelle at glykogenlagrene vil være så å si tomme etter en hard treningsøkt . Dette er fordi du har et økt energibehov under trening. Av den grunn blir hormonet glukagon skilt ut i kroppen, slik glykogen kan bli omdannet til glukose, noe som gjør at du kan nyttiggjøre deg av energien. Når du etter en lang treningsøkt får i deg raske karbohydrater, som brytes mye raskere ned enn langsomme karbohydrater, vil det bli skilt ut insulin i kroppen din som er med på å omdanne glykosen til glykogen - og lagre dette i muskelcellene. I og med at banan inneholder svært mye raske karbohydrater er det liten tvil om at dette gir deg energi veldig fort og er med på å fylle glykogenlagrene igjen. Har aldri hørt at det tar 2 timer å fordøye en banan. Uansett om det stemmer eller ikke, er det liten tvil om at du får mye energi av en banan etter en treningsøkt - som merkes lenge før det har gått to timer..

Håper at glukose-glykogen tullet var forståelig.. Ellers er det bare å slå opp i boka TreBi. Heldigvis er jeg ferdig med den Smiley
Smuler er også brød

Utlogget Joche

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 122

Sv: Banan etter trening
« #3 : 02. februar 2009, 20:56 »
B: Men vil det si at pulver heller ikke har noen spesielt forhøyet effekt etter trening mener du?

J: Yeah, har gått på idrettslinja sjæl, så hørt det samma Wink
Men du skal få honnør for det lange innlegget..

Utlogget Jernmalm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 67

Sv: Banan etter trening
« #4 : 06. februar 2009, 18:50 »
Takker og bukker! jeg vil anta det tar kortere tid å fordøye karbs i pulverform, men hvorvidt dette har en forhøyet effekt tviler jeg egentlig på. Vil anta at det viktigste er å få fylt glykogenlagrene raskt - noe som skjer når du stapper i deg en banan eller andre raske karbs. Kan påstå det har veldig liten betydning at det tar litt lenger tid. Blir vel nesten det samme som å si at en proteinshake etter trening er mye mer effektiv enn en boks med tunfisk..
Smuler er også brød

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Banan etter trening
« #5 : 06. februar 2009, 18:55 »
Som mye annet innen trening så blir dette med karbs og prot inntak etter trening bare teorier. Følg det du syns virker mest logisk.

Selv prøver jeg å få i meg mest mulig karb og proteiner etter trening, bare for å være sikker.


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Banan etter trening
« #6 : 06. februar 2009, 19:07 »
Karbohydratene i bananer består primært av fruktose, men også glukose. Begge, som monosakkarider taes opp veldig kjappt, da de ikke trenger å spaltes i mindre enheter. At å fordøye en banan skal ta to timer er bare tull. Dette har vi gjort forsøk med på skolen ( ernæringsstudier) og insulinnivåene er på topp etter 20-30 minutter etter en banan. Deretter faller de rimlig raskt etter dette.

Har du relativt fulle glykogenlagre før en treningsøkt med vekter, så skal det mye til for at de skal være helt tomme etter trening. Det er derfor like greit å kjøre i seg et måltid bestående av større karbohydrater samt proteiner etter treningen, fremfor å fokusere på å fylle opp glykogenlagrene, som mest sannsynlig ikke er tomme. Å få i seg proteiner en halvtime/time etter trening er mye viktigere enn raske karbs rett etter. Det er blandt annet dette Beefcake forteller i innlegget sitt ( med kilder). Har desverre ikke tid til å finne innlegget hans nå, men det klarer dere sikkert selv.

Dessuten inneholder en banan ganske lite næring, så for å få noe særlig ut av karbohydratene i banan, så må du nok spise en 3-4 stk. Da kan du like gjerne rusle hjem og snekre en skikkelig middag, da du kanskje ikke orker å spise så mye rett etter du har gomla nedpå 3-4 bananer. Jeg blir i hvert fall småkvalm av å spise så mye bananer.

Sa brura

Waal

  • Gjest
Sv: Banan etter trening
« #7 : 06. februar 2009, 19:09 »
Det hender jeg spiser en banan før trening, selv om du ikke spurte om det  Tongue

Heller før enn etter.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Banan etter trening
« #8 : 06. februar 2009, 19:14 »
Blir vel nesten det samme som å si at en proteinshake etter trening er mye mer effektiv enn en boks med tunfisk..


Det er jo faktisk det, da restitusjonen kommer igang raskere når du tilfører protein i flytende form, kontra fast føde som må brytes ned.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Banan etter trening
« #9 : 06. februar 2009, 19:17 »

Det er jo faktisk det, da restitusjonen kommer igang raskere når du tilfører protein i flytende form, kontra fast føde som må brytes ned.


Sikker på det? Gir ikke proteiner i seg selv et signal til kroppen om å skru på proteinsyntesen etc? Har du kilde? På at flytende proteiner er bedre for restitusjonen enn fast.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Banan etter trening
« #10 : 06. februar 2009, 19:22 »
Å få i seg proteiner en halvtime/time etter trening er mye viktigere enn raske karbs rett etter. Det er blandt annet dette Beefcake forteller i innlegget sitt ( med kilder). Har desverre ikke tid til å finne innlegget hans nå, men det klarer dere sikkert selv.



Litt kapring av tråden, men føler at akkurat banaspørsmålet har blitt godt besvart av deg allerede, så jeg tar sjansen Wink Det jeg lurer på er, merker kroppen når treningsøkten har blitt avsluttet? Hvordan? Er det forskjell om en tar den shaken midt i treningen, istedenfor etterpå? (Bortsett fra de negative sidene med å innta mat mens en trener ettersom kroppen da går inn i parasympatisk modus, eller hva det heter Wink ) Den halv-til en time som er anbefalt, er det egentlig feks 2-2,5 timer etter aktivitetsstart?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Banan etter trening
« #11 : 06. februar 2009, 19:27 »
Sikker på det? Gir ikke proteiner i seg selv et signal til kroppen om å skru på proteinsyntesen etc? Har du kilde? På at flytende proteiner er bedre for restitusjonen enn fast.
Forbanna kildemaset hele tiden.   dry
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Banan etter trening
« #12 : 06. februar 2009, 19:59 »
Forbanna kildemaset hele tiden.   dry

Dagens...!!  biggrin

Spesielt når folk snakker av egne erfaringer... så kommer noen å spør om kilder etterpå...


MYE AV TRENING ER TEORI!!! 70% FINNES DET IKKE KILDER TIL I DET HELE TATT, OM SÅ INGEN SERIØSE!

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Banan etter trening
« #13 : 06. februar 2009, 20:06 »
Dagens...!!  biggrin

Spesielt når folk snakker av egne erfaringer... så kommer noen å spør om kilder etterpå...


MYE AV TRENING ER TEORI!!! 70% FINNES DET IKKE KILDER TIL I DET HELE TATT, OM SÅ INGEN SERIØSE!
Flott å se at folk er enige, greit nok at kilder kan være nødvendig å trå til med en gang i blant, men her maser folk for hver minste ting.


Kilde? Kilder? KKKKILDER?      Grin
   
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Banan etter trening
« #14 : 06. februar 2009, 20:07 »
her maser folk for hver minste ting.

Kilder?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!