Skrevet av Emne: Tips til å komme i form?  (Lest 1153 ganger)

Utlogget Alanis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Tips til å komme i form?
« : 01. mars 2004, 19:37 »
Heisann!

Som nyttårs forsett som virkelig skal gå i orden for en gangs skyld har jeg satt at jeg skal komme meg ned i vekt, og i bedre form, og lurte på om noen av dere hadde noen gode opplegg jeg kunne følge?

Når dere da eventuelt nevner noen opplegg så ta til følge at jeg er i relativt laber kondis per dags dato, så må starte med å få den opp først.

Det jeg helst vil trene blir mage, rygg, lår og rumpe. Da innstrammning og slikt av mage,rumpe og lår. Er det mulig å trene opp ryggen til det bedre? Den er relativt vond som den er, men det kan jo og hende jeg blir kvitt dersom jeg får av noe vekt også.

Er 173, veier 100-110kg og er 19, vil helst ned til 80-85...

That's it then, alle svar mottas med takk!  Smiley

Utlogget Tandstad

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 266

Re:Tips til å komme i form?
« #1 : 02. mars 2004, 21:33 »
Har samme problemet, vekta har komt litt for høgt, og også eg ligg rundt 100 kg, men er 188cm høg.

Det som forbrenn mykje underhudsfeitt, er morgonturar. Her bør vel pulsen ligge på omtrent 140(?), noko som vil tilseie at du skal kunne klare å prate greit.

Ellers bør du skaffe deg eit skikkeleg kosthold, ta tipset til Soje om kun ein "et-kva-du-vil-dag" i veka, ikkje gjer det heile veka(veit ikkje om du gjer det, men eg kjenner meg iallefall igjen Grin)

Så bør du begynne å trene på studio/heime(om du har utstyr heime). Om du vil ha vekk feittet, bør du vel satse meir på mange reps på lavare vekt, då høg vekt og få reps øker volum. Gerilja kardio er også ein treningsform du kan lese meir om.

Lykke til!(til oss begge)
155-117,5-175

Utlogget Alanis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Re:Tips til å komme i form?
« #2 : 03. mars 2004, 15:17 »
Tusen takk for tipsene Tandstad Smiley

Tror kostholdet mitt er ganske greit, men har tenkt å skyte inn mer sunn mat der, fant en del oppskrifter på magre, men mettende retter, så skal begynne å bruke de tenker jeg. Smiley
Spiser egentlig ikke mye heller, så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg har gått opp så mye det siste året (Aner ikke kiloene, men er snakk om tre-fire buksestr..), er i ganske grei aktivitet når jeg er på jobb, og går en del mellom busser og tog.. Men men, skal visst mer til Smiley

Lykke til til oss begge ja! Smiley

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Tips til å komme i form?
« #3 : 05. mars 2004, 13:34 »
alanis: der ligger kanskje noe av feilen - at du faktisk spiser for lite ( og muligens feil mat i tillegg) - når du får for lite næring gir du nemlig kroppen beskjed om nettopp det - her kommer det for lite næring inn, da tenker kroppen oi, her må jeg begynne å spare og "grabber" til seg og lagrer så mye av den næringen ( energi) som mulig Sad
"Synd" ( bra egenskap i nedgangstider/ tider med tilgang på lite mat, men veldig ulempe i vårt overflodsamfunn) men sånn er det .

Så et tips jeg gir til veldig mange her inne - IKKE bli for opphengt i vekten - det er bare et tall som kan "lyge" mye eller sagt på en annen måte - sier lite om hva slags for du er i. Det er fettet du ønsker å bli kvitt - ikke muskler ( og de veier mer enn fett). Og ja i tilfelle noen lurer - jeg vet godt hvor lett det er å bli opphengt i vekten og ønsker selv at den skal vise litt mindre hver gang jeg går oppå, men det er likevel viktig å ikke bli fokusert for mye på dette. Hvis en blir det kan det være en ide å kvitte seg med hele vekta og heller bruke klær som mål på fremgang ( det var en stund jeg måtte gjøre dette fordi jeg ble helt tullerusk hver gang jeg veide meg - fullstendig panikk o.l)

Det aller viktigste når man skal begynne å trene er at man finner noe man liker å drive med og er innstilt på at fremgang er noe man må bruke tid på. Ikke sett deg for store mål - da vil de fort virke uoppnåelig og man kan lett gi opp. Sett gjerne opp en plan med langsiktige mål og delmål Smiley

Å begynne å bevege seg mer generellt hjelper på kondisen - gå turer feks. Men du må prøve å variere treningen og styrketrening skader ikke selv om du hovedsakelig ønsker å forbedre kondisen.

styrketrening vil jo så klart hjelpe på " oppstramning" men her må det også kardiotrening til for å få vekk fett. Man blir ikke fit og stram av bare styrketrening ( iallefall ikke hvis man ønsker å bli kvitt endel "overflødige kg") Sad
så klart er det mye man kan gjøre for å styrke ryggen Wink Se litt rundt på forumet så finner du øvelser for dette. Evnt kontakt  et treningsstudio/ meld deg inn så kan de lage et treningsopplegg til deg som fokuserer på de områdene du ønsker å trene. ofte har de jo også spesielle timer ( " mage rumpe lår") hvor det fokuseres på disse områdene.

Årsak til ryggproblemer kan være så mangt - svak ryggmuskulatur, dårlige magemuskler, for dårlig samspill mellom rygg og magemuskler og akk dersom man har litt for mye å "bære" på ( og musklene ikke er sterke nok til å klare den belastningen man utsettes for). det kan også være andre grunner - feil beinstilling, skev rygg osv osv.
Noe som er SVÆRT viktig å huske på i forhold til dette når man skal begynne å trene er at man har gode sko som er tilpasset den aktiviteten man skal drive med ( sko er nesten alfa og omega -invester heller i ordentlige sko enn masse fancy treningstøy - det vil lønne seg i lengden) og en god sprtsbh ( særlig viktig for jenter med store bryster at de har god nok støtte til disse for å unngå belastninger på øvre del av rygg).

Jepp det var vel det jeg kom på for øyeblikket. Lykke til iallefall - husk det viktigste er å bevege seg og å finne gleden ved å være i bevegelse.

Mvh Mystique

Utlogget Alanis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

SV: Re:Tips til å komme i form?
« #4 : 25. mars 2004, 19:18 »
alanis: der ligger kanskje noe av feilen - at du faktisk spiser for lite ( og muligens feil mat i tillegg) - når du får for lite næring gir du nemlig kroppen beskjed om nettopp det - her kommer det for lite næring inn, da tenker kroppen oi, her må jeg begynne å spare og "grabber" til seg og lagrer så mye av den næringen ( energi) som mulig Sad
"Synd" ( bra egenskap i nedgangstider/ tider med tilgang på lite mat, men veldig ulempe i vårt overflodsamfunn) men sånn er det .

Så et tips jeg gir til veldig mange her inne - IKKE bli for opphengt i vekten - det er bare et tall som kan "lyge" mye eller sagt på en annen måte - sier lite om hva slags for du er i. Det er fettet du ønsker å bli kvitt - ikke muskler ( og de veier mer enn fett). Og ja i tilfelle noen lurer - jeg vet godt hvor lett det er å bli opphengt i vekten og ønsker selv at den skal vise litt mindre hver gang jeg går oppå, men det er likevel viktig å ikke bli fokusert for mye på dette. Hvis en blir det kan det være en ide å kvitte seg med hele vekta og heller bruke klær som mål på fremgang ( det var en stund jeg måtte gjøre dette fordi jeg ble helt tullerusk hver gang jeg veide meg - fullstendig panikk o.l)

Det aller viktigste når man skal begynne å trene er at man finner noe man liker å drive med og er innstilt på at fremgang er noe man må bruke tid på. Ikke sett deg for store mål - da vil de fort virke uoppnåelig og man kan lett gi opp. Sett gjerne opp en plan med langsiktige mål og delmål Smiley

Å begynne å bevege seg mer generellt hjelper på kondisen - gå turer feks. Men du må prøve å variere treningen og styrketrening skader ikke selv om du hovedsakelig ønsker å forbedre kondisen.

styrketrening vil jo så klart hjelpe på " oppstramning" men her må det også kardiotrening til for å få vekk fett. Man blir ikke fit og stram av bare styrketrening ( iallefall ikke hvis man ønsker å bli kvitt endel "overflødige kg") Sad
så klart er det mye man kan gjøre for å styrke ryggen Wink Se litt rundt på forumet så finner du øvelser for dette. Evnt kontakt  et treningsstudio/ meld deg inn så kan de lage et treningsopplegg til deg som fokuserer på de områdene du ønsker å trene. ofte har de jo også spesielle timer ( " mage rumpe lår") hvor det fokuseres på disse områdene.

Årsak til ryggproblemer kan være så mangt - svak ryggmuskulatur, dårlige magemuskler, for dårlig samspill mellom rygg og magemuskler og akk dersom man har litt for mye å "bære" på ( og musklene ikke er sterke nok til å klare den belastningen man utsettes for). det kan også være andre grunner - feil beinstilling, skev rygg osv osv.
Noe som er SVÆRT viktig å huske på i forhold til dette når man skal begynne å trene er at man har gode sko som er tilpasset den aktiviteten man skal drive med ( sko er nesten alfa og omega -invester heller i ordentlige sko enn masse fancy treningstøy - det vil lønne seg i lengden) og en god sprtsbh ( særlig viktig for jenter med store bryster at de har god nok støtte til disse for å unngå belastninger på øvre del av rygg).

Jepp det var vel det jeg kom på for øyeblikket. Lykke til iallefall - husk det viktigste er å bevege seg og å finne gleden ved å være i bevegelse.

Mvh Mystique

Oh, svarer sent her, men bedre sent enn aldri Smiley

Hmm.. Mulig jeg spiser lite mat, men tror ikke det blir alt for lite da jeg har en kjæreste som er veldig klar over at jeg har vært på kanten til spiseforstyrrelser før, og derfor passer på at jeg får i meg det jeg trenger Smiley

Men, det er ikke vekten som er hovedsaken for meg, det er mer det å få skikkelig selvtillit, og god helse igjen! For ca en måned siden trodde jeg at jeg var gravid, leste masse om evnet og skjønte ganske kjapt at med min kropp vil svangerskap bli KJEMPE tungt, og jeg vil jo bli mamma, selv om jeg har tenkt å vente litt Smiley

Har nå bestemt meg for å være litt mer påpasselig på hva jeg spiser, og har tenkt til å begynne å sykle en del.
Laget en liten plan for meg selv som går i at jeg skal begynne å sykle 15min hver dag hele neste uke, deretter slenge på 15min til uka etter, og samme inntil jeg når timen, da jeg vil bruke en time om dagen en god stund før jeg kanskje øker det med en halvtime Smiley Så er det visst noe rykter om at min kjære vil ha hund, og da blir det jo fort en del gåturer også Smiley

Uansett, takk for svaret! Cheesy

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Tips til å komme i form?
« #5 : 26. mars 2004, 13:44 »
Alanis: Dette høres jo bra ut! Det er bar du har en kjæreste som passer på og støtter deg - det er viktig. Men det aller viktigste er at du er motivert selv Grin og det virker jo som at du er i god gang. Det er også bra at du vet om endel av "svakhetene" dine ( det med at du har vært nær ved å utvikle spiseforstyrrleser) - da er man nemlig obs på dette og kan jobbe med å unngå denslags feller igjen.
Det med selvitillit er ingen enkel sak og heller ikke noe som kommer gratis ( iallefall ikke hvis den har fått seg en "knekk") - på det punktet skjønner jeg deg veldig godt...men da er det bare en ting å gjøre - man må jobbe jobbe jobbe men å tenke bedre om seg selv : " Jeg kan, jeg vil jeg skal! " og " jeg er flink, jeg duger".

Og noe av det aller viktigste - og også det som er hardest å svelge dessverre - er at man må starte med å akseptere den man er: " jeg er den jeg er, med mine utgangspunkt, evner og forutsettninger, og det er ok, men jeg har likevel evnen til å forbedre meg og nå mine mål Cheesy "...så må man bare begynne å jobbe ut fra det. Sammenligner man seg hele tiden med andre blir det vanskelig å oppdage den fremgangen man faktisk gjør og være stolt av det. Det er LOV å være stolt av den man er og det man kan - husk det.
Men som sakt denne aksepten er kanskje noe av det vanskeligste man gjør og noe man jobbe med kontinuerlig ( believe me i know og det går i bølgedaler for meg også). Så lenge man er bevisst på det vet man også at det må jobbes med. Godta at det går litt opp og ned, ta det med som en erfaring og se etter lyspunkter  2thumbsup

Stå på videre og lykke til.

Mvh Mystique ( som egentlig ikke liker å høre på sine egne råd selv om de er veldig bra blush hehe)

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Tips til å komme i form?
« #6 : 02. april 2004, 15:06 »
Heisann!

Som nyttårs forsett som virkelig skal gå i orden for en gangs skyld har jeg satt at jeg skal komme meg ned i vekt, og i bedre form, og lurte på om noen av dere hadde noen gode opplegg jeg kunne følge?

Når dere da eventuelt nevner noen opplegg så ta til følge at jeg er i relativt laber kondis per dags dato, så må starte med å få den opp først.

Det jeg helst vil trene blir mage, rygg, lår og rumpe. Da innstrammning og slikt av mage,rumpe og lår. Er det mulig å trene opp ryggen til det bedre? Den er relativt vond som den er, men det kan jo og hende jeg blir kvitt dersom jeg får av noe vekt også.

Er 173, veier 100-110kg og er 19, vil helst ned til 80-85...

That's it then, alle svar mottas med takk!  Smiley
buttrock Grin en honnør til deg for denne tanken, ALT er mulig... du kan trene ryggen lett og ikke over smerte terskelen din. tren litt med egen kropps vekt, utfall o.l se deg litt om på nettet så ser du utførelsen av div. øvelser.  2thumbsup
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Gå til:  

Øvelsene du gjør feil

Trening13.12.2019253

Disse typiske fallgruvene bør du unngå.
Michael Sullivan (23) fra Irland var et mobbeoffer.

Kosttilskudd - bruker du for mye?

Kosthold11.12.201943

Hvor mye kosttilskudd bruker du egentlig?
Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.
Dette er 500 kcal!