Skrevet av Emne: Til dere nybegynnere/Ungdommer som har BENKPRESS i hovedfokus!  (Lest 2909 ganger)

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
If you wanna squat a lot, then squat a lot!

Tror det gjelder litt med benk og.. du må trene benkpress mye vis du vil bli god i det. Men det som er tingen tror jeg er at de som trener mye benkpress ofte som er nybegynnere trener kun benkpress mye.. hadde de trent like mye bøy og markløft tror jeg ikke folk hadde whina og lagt poster som dette..


Så tren kroppen sterk. hele kroppen

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Blir så lei slike kveruleringer, lær deg å se saken fra en annen side.
du trener styrkeløft, (noe jeg forøvrig liker) Men det gjør ikke de trådstarter sikter til, du gjør nokk som meg og trener benk, mark og bøy oftere enn de andre øvelsene, men dette er jo noe helt annet enn for nybegynnere, vi har erfaring innen styrketrening og vet hvordan kroppen takler slikt, det har ikke en nybegynner.

Og de fleste nybegynnere som er gutter trener hardt, altså til failure, det kan man ikke gjøre hver dag, derfor må man ha hvile imellom... Dette er ren logikk.

48 timers hvile mellom hver økt på en muskelgruppe er ikke et must.
Var kun dette punktet jeg ville ta tak i. Kverulerer ikke på at Benkpress prioriteres i alt for stor grad av unge (og også eldre) på gymmet. For det gjør det så absolutt.

Hvorfor ikke heller lære å trene skikkelig fra begynnelsen av?
De fleste ønsker å løfte mye i benkpress OG vokse, da kan du fint trene benk ofte eller annen form for press oftere enn med 48 timers mellomrom.
Selv om man unngår å trene med mindre enn 48-timer på samme muskelgruppe betyr det ikke at man trener riktig fordi om. Du kan ikke trene til failure annenhver dag heller....

Jeg ville neppe/definitivt ikke anbefalt 5-dagers benkpress til en nybegynner.
Det hadde blitt overkill. Der har du et veldig godt poeng, for det virker nok som om jeg mener dette Smiley
Slik sett har du et poeng, det er ikke feil å anbefale en nybegynner 48-timers hvile mellom muskelgruppene. I grunnen var det unødig kverulering fra min side, men i alle fall synes jeg ikke man skal lære bort "regler" som ikke har ikke er riktige. Det holder ikke å si at man kan trene så hardt man vil, dersom man trener annenhver dag liksom.

Kveruleringen lenge leve Smiley


Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget endresaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 439
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 439



Jeg ville neppe/definitivt ikke anbefalt 5-dagers benkpress til en nybegynner.
Det hadde blitt overkill. Der har du et veldig godt poeng, for det virker nok som om jeg mener dette Smiley
Slik sett har du et poeng, det er ikke feil å anbefale en nybegynner 48-timers hvile mellom muskelgruppene. I grunnen var det unødig kverulering fra min side, men i alle fall synes jeg ikke man skal lære bort "regler" som ikke har ikke er riktige. Det holder ikke å si at man kan trene så hardt man vil, dersom man trener annenhver dag liksom.

Det virket som om du anbefalte å trene 5 dager i uka ja, det var nokk det alle reagerte på.
Ett tips til deg er å lese igjennom hva du skriver: "men i alle fall synes jeg ikke man skal lære bort "regler" som ikke har ikke er riktige."

Jeg kan ikke fasiten på trening, men det kan ikke du heller Smiley Men jeg derimot prøver å hjelpe nybegynnere i gang med riktig fokus på trening. 48 timers "regelen" kan være lur å nevne slik att de trener mer av hele kroppen og ikke bare bryst og biceps. Jeg har ivertfall ikke fått flere problemer etter jeg begynte med den selv! Smiley
-Endre
 181 cm lang.
Kroppsvekt: 80-100kg
Eks
Treningsveileder/PT, www.mandaltreningssenter.no

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

48 timers hvile mellom hver økt på en muskelgruppe er ikke et must.
Var kun dette punktet jeg ville ta tak i. Kverulerer ikke på at Benkpress prioriteres i alt for stor grad av unge (og også eldre) på gymmet. For det gjør det så absolutt.

Hvorfor ikke heller lære å trene skikkelig fra begynnelsen av?
De fleste ønsker å løfte mye i benkpress OG vokse, da kan du fint trene benk ofte eller annen form for press oftere enn med 48 timers mellomrom.
Selv om man unngår å trene med mindre enn 48-timer på samme muskelgruppe betyr det ikke at man trener riktig fordi om. Du kan ikke trene til failure annenhver dag heller....

Jeg ville neppe/definitivt ikke anbefalt 5-dagers benkpress til en nybegynner.
Det hadde blitt overkill. Der har du et veldig godt poeng, for det virker nok som om jeg mener dette Smiley
Slik sett har du et poeng, det er ikke feil å anbefale en nybegynner 48-timers hvile mellom muskelgruppene. I grunnen var det unødig kverulering fra min side, men i alle fall synes jeg ikke man skal lære bort "regler" som ikke har ikke er riktige. Det holder ikke å si at man kan trene så hardt man vil, dersom man trener annenhver dag liksom.

Kveruleringen lenge leve Smiley




kan jeg spørre om hvordan benk-øktene dine ser ut?
altså prosent belastning + sxr.

Utlogget skylinepower

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 698
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 698

  • If there is a will, there is a way
ikke glem at de trener mye mage også Tongue

Var en på min alder som trente med 5x5 på 45Kg, også skadet han armen sin via håndball, og kunne ikke trene på noen uker.
Når han kom tilbake fortalte han meg at han hadde blitt sterkere, håper han lærte at restutisjon er det man blir sterk av Smiley
Alder 18 Cheesy  kroppsvekt : 92-94kg
Best løft                                 
Benkpress 110kg      
Markløft 200kg  
Knebøy 150kg
Pushpress 85kg                   

Loggbok
Bildeprofil

Utlogget Gerry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 312
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 312

48 timers hvile mellom hver økt på en muskelgruppe er ikke et must.
Var kun dette punktet jeg ville ta tak i. Kverulerer ikke på at Benkpress prioriteres i alt for stor grad av unge (og også eldre) på gymmet. For det gjør det så absolutt.

Hvorfor ikke heller lære å trene skikkelig fra begynnelsen av?
De fleste ønsker å løfte mye i benkpress OG vokse, da kan du fint trene benk ofte eller annen form for press oftere enn med 48 timers mellomrom.
Selv om man unngår å trene med mindre enn 48-timer på samme muskelgruppe betyr det ikke at man trener riktig fordi om. Du kan ikke trene til failure annenhver dag heller....

Jeg ville neppe/definitivt ikke anbefalt 5-dagers benkpress til en nybegynner.
Det hadde blitt overkill. Der har du et veldig godt poeng, for det virker nok som om jeg mener dette Smiley
Slik sett har du et poeng, det er ikke feil å anbefale en nybegynner 48-timers hvile mellom muskelgruppene. I grunnen var det unødig kverulering fra min side, men i alle fall synes jeg ikke man skal lære bort "regler" som ikke har ikke er riktige. Det holder ikke å si at man kan trene så hardt man vil, dersom man trener annenhver dag liksom.

Kveruleringen lenge leve Smiley



Hehe! du burde hatt fagbrev! Deal
Once upon a time, a guy asked a girl "Will you marry me?" The girl said, "NO!" And the guy lived happily ever after and went fishing and hunting alot and drank beer whenever he wanted.

THE END

Waal

  • Gjest
En ting som også er til dere "nybegynnere" som har benkpress som hovedfokus:
Kjør for guds skyld(som ikke finnes) benkpress og ikke benkSPRETT.

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Blir så lei slike kveruleringer, lær deg å se saken fra en annen side.
du trener styrkeløft, (noe jeg forøvrig liker) Men det gjør ikke de trådstarter sikter til, du gjør nokk som meg og trener benk, mark og bøy oftere enn de andre øvelsene, men dette er jo noe helt annet enn for nybegynnere, vi har erfaring innen styrketrening og vet hvordan kroppen takler slikt, det har ikke en nybegynner.

Og de fleste nybegynnere som er gutter trener hardt, altså til failure, det kan man ikke gjøre hver dag, derfor må man ha hvile imellom... Dette er ren logikk.

Og jeg er ganske lei av at folk som vrir og vender på ting som blir sagt.

Ivrig Pingle ser jo utvilsomt flere sider av saken utifra hva han skriver, han bare kommenterte det ene punktet som han mente var feil angående restitusjon! Med det sagt så går det selvfølgelig ann å utdype rundt restisjon nesten til det uendelige da det er så fryktelige mange faktorer med på å avgjøre slikt, men dette er tross alt en nybegynner tråd.

Trådstarter mener godt og har mye fornuftig å komme med i det han skriver ved starte, men det må være lov å kommentere det når han faktisk skriver ting som er direkte feil! Man må tåle såpass som konstruktiv kritikk på ting man skriver på offentlige forumer.

Uavhengig av om pingla er en kvervulant eller styrkeløfter er knakende likegyldig i denne sammenheng, fakta er fakta.


Siden vi først er inne på dette med kvervulering så er det fristende å kvervulere på at Ivrig Pingle også tar feil, man MÅ ikke trene en øvelse flere ganger i uka for å bli sterk.
Så vidt jeg har forstått så trener jo ikke Roy Holte mange ganger i uka? Hva med Ed Coan?
Om de eventuelt ikke skulle vært de beste eksemplene så finnes det garantert flere eksempler der ute som ikke trener ofte, men som alikvel oppnår uvirkelige gode resulatater. Med det sagt så sier jeg ikke at flere treninger kanskje er mer optimalt generelt.
Hva som anses som sterkt er jo selvfølgelig også relativt og subjektivt.


Det virket som om du anbefalte å trene 5 dager i uka ja, det var nokk det alle reagerte på.
Ett tips til deg er å lese igjennom hva du skriver: "men i alle fall synes jeg ikke man skal lære bort "regler" som ikke har ikke er riktige."

Jeg kan ikke fasiten på trening, men det kan ikke du heller Smiley Men jeg derimot prøver å hjelpe nybegynnere i gang med riktig fokus på trening. 48 timers "regelen" kan være lur å nevne slik att de trener mer av hele kroppen og ikke bare bryst og biceps. Jeg har ivertfall ikke fått flere problemer etter jeg begynte med den selv! Smiley


Men hva det "virker" som er en subjektiv oppfattning og ingen universal fakta. At "alle" reagerte på det han sa trenger ikke å bety at han faktisk sa noe feil. Å lese gjennom det man skriver kan jo være like mye tips til deg selv som til han. Men det gjelder nok uansett oss alle.
Litt av poenget med forumet er nå uansett at man skal diskutere så hadde vært ganske håpløst om man skulle lest korrektur på absolut alt man skrev før man postet det.

Ingen har fasiten på trening, man har bare en haug med retningslinjer, erfaringer og vitenskap og gå utifra. Det finnes altfor mye vi ikke vet her i verden og så fryktelig mange individuelle forskjeller at å påstå at man har fasiten på trening nærmest blir absurd om man ser på det i det store og hele.
Å hjelpe andre er en flott ting og noe alle burde tenke på, men det kan samtidig være lurt å tenke på om man faktisk er kompetent nok til å hjelpe andre før man går for skråsikkert til aksjon. Det er mye mer enn bare å tenke på "48 timers regelen".
Men det er fint at du er interessert og engasjert i dette. Men en ting som kan være en tankevekker er: Jo mer man lærer jo mer finner man ut at man ikke kan!
Jeg ønsker ikke å rakke ned på noen måte, men heller oppfordre til videre søken etter kunnskap og til å hjelpe folk videre, det kan vi nok alle bli bedre på! Smiley

Kvervulering lenge leve ja!
(Men tenk så mye annet vi kunne gjort i stedenfor med all denne tiden)
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Det virket som om du anbefalte å trene 5 dager i uka ja, det var nokk det alle reagerte på.
Ett tips til deg er å lese igjennom hva du skriver: "men i alle fall synes jeg ikke man skal lære bort "regler" som ikke har ikke er riktige."

Jeg kan ikke fasiten på trening, men det kan ikke du heller Smiley Men jeg derimot prøver å hjelpe nybegynnere i gang med riktig fokus på trening. 48 timers "regelen" kan være lur å nevne slik att de trener mer av hele kroppen og ikke bare bryst og biceps. Jeg har ivertfall ikke fått flere problemer etter jeg begynte med den selv! Smiley

Du kan ta bort har fra den setningen, så er den nokså forståelig  Smiley

Dersom en som prioriterer kondisjon ønsker styrkeøkninger, er det ikke feil å fokusere på overkroppen. Mye bøy og mark gir stinne bein og korsrygg. Og mye løping gir nada fremgang i bøy/mark. Benkpress en fin øvelse for å måle styrkeøkninger i, så det blir litt feil å si at dette er feil fokus å trene mest overkropp.
Det er vel da bedre å kunne forklare at Chins/pull-ups, sittende roing, nedtrekk, facepulls osv. er øvelser som faktisk også gir en bedre benkpress.  
Det er vel bedre å komme med råd for hvordan de best skal få fremgang i hele overkroppen. Slik unngår de skader og holder seg motiverte, for det er benk de liker.

kan jeg spørre om hvordan benk-øktene dine ser ut?
altså prosent belastning + sxr.

Øktene begynner alltid på 60% av forventet maks (dette er fast uansett hva slags styrkeprogram jeg bruker. Gjelder også for knebøy/markløft).  Derfra er det pyramide opp til en belastning som ligger på rundt 75-80 % av 1rm for den øvelsen.
Trener benkpress med vanlig bredt grep tirsdag og torsdag, Smalbenk to ganger i uken og en dag med medium bredt grep. Har i tillegg 2 dager med militærpress/skulderpress.
Når jeg trener 5-dager i uken er det som regel 5-6 sett med benkpress, 7-3 reps.
Ikke så alt for mye mengde pr. økt. Men blir en del mengde i løpet av uken allikevel.


Dersom jeg trener 2-dagers program i benk blir det noe mindre mengde, men øktene blir veldig mye hardere. 5-dagers benkpress er lett å gjennomføre. Kunne nok trent doble økter i benk man-, tir-, tors- og fredag. Da hadde det blitt 8 økter pr. uke. Det tror jeg skulle gått bra.


Hehe! du burde hatt fagbrev! Deal

Enda ett fagbrev! Det andre støver jo bare ned et sted på rommet, ikke hengt opp engang  Tongue
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!