Skrevet av Emne: Hjelp til endring av livsstil  (Lest 1258 ganger)

Utlogget boxxy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Hjelp til endring av livsstil
« : 03. februar 2009, 11:54 »
Først bare si hei til alle på forumet her , har nettopp registert meg.

Det spørsmålet jeg kommer til dere med idag er veldig stort og kan garantert ikke svares på så veldig konkret , men tips og råd tas imot med stor takk. For at dere skal sette dere inn i hvordan jeg tenker burde jeg kanskje utdype litt først. Jeg er 20 år , veier 166kg, (heldigvis) er jeg 1.93 noe som gjør at jeg ikke eser ut og har klart meg bra opp igjennom livet. Skal jo nevne at jeg har blitt kalt feit ofte og blir fortsatt men jeg sluttet bry meg om slike kommentarer for mange år siden.
Jeg har ALDRI hatt et "normal" kosthold faktisk , utrolig at jeg er i live selv må jeg si. Pizza/taco hver dag.
En  pose chips/sjokolade daglig, dette har vært helt normalt for meg i de siste 5-6 årene. Grunnen til at jeg ikke veier godt over 200kg selv vil jeg tro er det faktum at matrutinen min er så ustabil det går ann å få det. F.eks;

Mandag: Tomatsuppe til middag, ikkenoe mer.
Tirsdag: Kyllinglår på formiddagen + en pose chips, 5 brødskiver til middag/kvelds.
Onsdag : 3 poser chips fordelt over hele dagen.
Torsdag: 2 brødskiver til frokost, Pizza til kvelds + chips.
Fredag: Pose chips og et par brødskiver.
Lørdag: Chips, sjokolade + nok taco til 4 personer.
Søndag: Tomatsuppe og brødskiver til middag.

I tillegg til dette drikker jeg "minst" 1,5l brus hver dag. Drikker vel 2  1,5l flasker med brus til daglig i
gjennomsnitt tenker jeg. Tab Xtra , Zero og Urge er de det går i for det meste.
Dette uregelmessige kostholdet gjør at jeg har svært lite til overs i hverdagen som dere sikkert skjønner, ikke noe bedre blir det av at jeg sitter inne og synes synd på meg selv som gjør at jeg bare fortsetter med denne dårlige livstilen. Ond sirkel det der.

HELDIGVIS, var denne livstilen en del av livet mitt når jeg bodde hjemme, flyttet ut ifjor sommer for å starte på universitet og trives så godt vekk fra alt jeg kjente , kun nye mennesker og har et sted helt for meg selv. Siden rett før jul har jeg nå klart og legge om livstilen min vesentlig, skal si det blir en del brus fortsatt men mye sjeldnere. Sjokolade har jeg ikke spist på 4 måneder , savner det heller ikke prøvde for ikke så lenge siden, ble rett og slett dårlig av det. Chips må jeg si er fortsatt inne i bildet , kanskje en 3 dager i uken. Kjøper de merkene som det står "Lite Fett" på fordi det gjør at jeg føler meg litt bedre..selv om det sikkert ikke er tilfellene.

Det at jeg har kuttet så mye ned på godteriet kjennes veldig godt, ikke så mye savn heller. Prøver og kutte ned på brusen enda mer , kjøper ekstremt mye juice , elsker juice. Men usikker på om dette alltid er så mye bedre alternativ enn brus. Går mye i FirstPrice juicen:p
Gikk nylig till innkjøp av joggesko og treningsklær , har begynt gå turer(før var jeg omtrent ikke ute av døren om jeg ikke ABSOLUTT måtte) Sier litt når jeg blir sliten kun av å gå i 15 minutter.

Det jeg trenger hjelp til av dere er rett og slett om dere har forslag til hva jeg burde inkludere i hverdagen
for å komme i enda bedre form. Målet mitt er selvsagt og komme meg ned til en 90-100kg i løpet av et par år. Og nå har jeg motivasjonen og skal nok klare holde på den.

Burde jeg fortsette med lange gåturer daglig?

Hva slags trening kan jeg bedrive hjemmeifra?(Treningssenter er desverre utelukket for meg av flere grunner, må

derfor begrense treningen til hva jeg kan gjøre hjemme og ute)
Jeg har tilganger på noen vekter faktisk som ligger i kjelleren hjemme som jeg har tenkt og hente når
anledningen byr seg.

Er situps og Pushups bra? jeg har tenkt og begynne med dette, problemet mitt er at siden jeg har vært så tung ganske lenge har jeg smerter i ryggen. har snakket med lege, eneste jeg trenger er et godt underlag sier han. Nå har har jeg prøvd med både dyne og ulike tepper og det har det fungert dårlig. Har tenkt og bestille meg opp en av disse gymmattene jeg ser rundt omkring, sånn som man hadde i gymsalen på ungdomskolen. Noen anbefalinger her?


Men det siste er , hva slags mat burde jeg begynne kjøpe på butikken. Noe konkret kosthold med akkurat det og det og det da og da. Kommer nok til å bli vanskelig med det første, jeg må legge om gradvis. Bananer , epler er ting jeg kjøper mye, Men der stopper det... Grovbrød, salami og italiensk salat er vel de eneste 2 påleggene jeg kjøper.Drikker melk og juice.

Rett og slett tips og råd til hva slags mat jeg burde begynne prøve ut, middagtips , snacks, bestemte brød,
varer,  ALT tas imot med åpne armer. På forhånd, takk.

Wow dette ble jo verdens lengste innlegg, er ikke ute etter nye sympati her , følte at jeg bare måtte skrive alt sammen og håper noen tar seg tid til og lese og kommentere.(Tar forbehold om mange skrivefeil siden innlegget er så stort:)) Edit: ser at noen av treningsspørsmålene mine kanskje ikke passer så bra inn i dette underforaet=)

Utlogget narnia

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 307

Sv: Hjelp til endring av livsstil
« #1 : 05. februar 2009, 15:26 »
Jeg fulgte denne oppskriften for å gå ned i vekt:

1. Jeg kuttet ut all brus, chips og sjokolade.
Om du ikke klarer dette, prøv å begrens inntaket ditt til f.eks kun lørdager. Om du fortsatt ønsker å spise chips og drikke brus hver dag, så tror jeg dessverre ikke du er klar for å gjøre en forandring i livet ditt ennå. Noe må du nemlig ofre.

2. Jeg begynte å trene 3 ganger i uken.
Jeg begynte på et treningsstudio, men dette er ikke nødvendig for deg å gjøre. Men av ren nysgjerrighet, hvorfor kan du ikke begynne på et treningsstudio?
Uansett, jeg trente 1 time kondis med en puls på mellom 140-170 tre ganger i uken. I tillegg hadde jeg en 45 minutters styrkeøkt. Siden jeg var i kaloriunderskudd det meste av tiden, så bygget jeg ikke noe særlig med muskler, men ting blir litt strammere og du kommer til å føle deg bedre. De dagene jeg ikke trente, så gikk jeg en tur på minst en time for å holde meg litt i bevegelse.

3. Jeg spiste til faste tider.
En viktig ting du må tenke på om du vil gå ned i vekt er at du må spise nok. Du skal ikke sulte. Kroppen trenger næring og du må sørge for å gi den nok, samtidig som at du får i deg mindre kalorier enn det du forbrenner. Jeg vil anbefale deg å spise 4-5 gode måltid hver dag. Prøv å få i deg noe hver tredje eller fjerde time. Hold deg til fornuftig og sunn mat. I begynnelsen vil det holde at du spiser normal mat, så kan du på sikt stramme inn mer på kostholdet når du får litt mindre å ta av. En typisk dag for meg var:

Frokost: 4 knekkebrød / En yoghurt+frukt / En sunn frokostblanding / 2-3 skiver
Lunsj: En salat (med kylling eller noe annet sunt og godt)
Middag: Helt vanlig norsk middagsmat. Alt fra gryteretter til lasagne. Prøv å gjør små endringer. Få inn noen dager der du spiser rent kjøtt og fisk. Du trenger ikke gjøre det hver dag, men finn en balanse. Pizza en gang i uken max. Wink
Kveldsmat: Omtrent det samme som frokost.

Det viktige er å huske at du må være sulten av og til, men det skal ikke være ubehagelig. Så spis når du kjenner at kroppen trenger mat, men ikke spis ut av ren kjedsomhet.

Hvis du vil forandre livsstilen din, så må du bestemme deg og forplikte deg til en forandring. Det er lett å si at man vil leve sunnere og bli tynnere, men det betyr ingenting om man så går ut og kjøper to poser chips og 3 liter brus hver dag.

Dette sier jeg ikke for å være brutal, men fordi jeg vet akkurat hvordan du har det nå. Jeg hadde selv et ønske om å gå ned i vekt i mange år, men gjorde ikke noe med det. Prøvde gjerne å leve "litt sunnere" i en uke, men dette gir ikke resultater på sikt.

Så hva er målet ditt? Jo mer konkret, jo bedre.

Sett deg små mål først. For eksempel 0,5 til 1 kg i uken. På sikt kanskje 10 kg i løpet av 3 måneder. Jeg veide meg selv en gang i uken for å sjekke fremgangen. Hvert gram du går ned er et skritt nærmere målet ditt. Gi deg selv et klapp på skulderen når det går fremover og ikke vær for hard mot deg selv om det skulle gå dårlig en uke. Det kommer til å skje, men en dårlig uke ødelegger ikke alt. Så hold fokus.

Burde du fortsette med lange gåturer? Absolutt. Hold deg i bevegelse. Prøv i tillegg å finn øvelser eller trening du kan gjøre som får pulsen din opp i en fin forbrenningssone. Klarer du å kjøre 30-45 minutter med god kondisjonstrening 3-4 ganger i uken, så vil det gjøre underverker.

Du kan trene hjemme, og det finnes mange øvelser du kan gjøre, spesielt om du har litt vekter å leke med. Når det er sagt, så hadde jeg fokusert på å gå ned i vekt først. Gjør litt styrketrening, men fokuser først og fremst på kostholdet og kondisjonstrening som forbrenner fett. Etter hvert som du går ned i vekt, så vil gjerne litt av plagene du har opplevd forsvinne og du kan da fokusere litt mer på å bygge styrke, siden kroppen din ikke lengre må håndtere så stor belastning som nå.

Sit ups og push ups er god trening, men det finnes veldig mye annet jeg heller ville gjort før jeg begynte med det. Spesielt om du sliter litt med å gjøre dem riktig og gjøre nok til å få noe positiv effekt ut av det. Sjekk Youtube for treningstips du kan gjøre hjemme.

Å kjøpe en skikkelig gymmatte kan være en god investering. Bare husk at disse treningsmattene kommer i forskjellige tykkelser, så velg en som er så tykk som mulig.

Når det gjelder mat du kan handle og oppskrifter, så vil jeg anbefale deg å summere opp hva du liker først som i tillegg er sunt. Det trenger ikke være "perfekt" kosthold. Bare sørg for at det er forholdsvis balansert og fornuftig. Pitabrød med kylling og salat for eksempel?
I firmly believe that any man's finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious. - Vince Lombardi

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Hjelp til endring av livsstil
« #2 : 05. februar 2009, 15:31 »
Gir deg honnør for at du virkelig virker som å ville gå ned i vekt og få deg ett langt bedre liv.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Hjelp til endring av livsstil
« #3 : 05. februar 2009, 15:39 »
Hai thar ! Flott at du ønsker å gå ned i vekt, bra utgangspunkt Wink

Anbefaler deg å lese denne artikkelen:
http://treningsforum.no/php/art.php?id=887

Det er ein artikkel som tar for seg kosthold på ein grei måte.
Praktiserer sjølv rettningslinjene fra artikkelen med gode resultater.
Du vil bli overraska over kor mykje ein kan gå ned i vekt med korrekt kosthold og litt trening.
Å få kostholdet på plass er essensielt, noko artikkelen over vil vere til god hjelp med.

Du kan med fordel lese denne også:
http://www.myorevolution.com/art_kosthold2.asp?NyhetsID=34

Sjølv tok eg av nærme 30kg i fjor ved hjelp av Børge Fagerli som har skrevet artiklene.
Ser ingen grunn for at du ikkje kan gjøre det samme Wink Lykke til !
http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Hjelp til endring av livsstil
« #4 : 06. februar 2009, 16:21 »
mye kjekkere å gå opp i vekt. bare å glede seg =)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!